• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B3 BiTurbo: Als je niet op de nieuwe M3 wil wachten

Auteur: robbie, gepost 5 maart 2013 om 20:34 – 46 Reacties

Alpina B3 BiTurbo@ Geneve 2013


Ook geen zin meer om te wachten op de nieuwe BMW M3? Klop dan gewoon aan bij Alpina! Daar bouwen ze een 335i om tot B3 BiTurbo met ruim 400 pk, dat vermogen zal heel dicht in de buurt gaan komen van de nieuwe M3.

De drieliter zes-in-lijn wordt opgepompt tot maar liefst 410 pk/600 Nm, daarmee sprint je in slechts 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. En de topsnelheid? Die ligt op een whopping 305 km/u.

Daar in Buchloe weten ze wel hoe ze een BMW meer vermogen moeten geven zonder dat het enorm over the top is. Je kan een discussie hebben over de striping, maar die is nou eenmaal historisch verantwoord.


Ook interessant!

  • The Collectables Alpina B3 Touring
    Alpina B3 S Touring
  • gefacelift Alpina B3
    Gefacelifte Alpina B3 krijgt meer power dan M3!
  • BMW Alpina B3 Touring
    BMW Alpina B3 Touring rijtest: beter dan M3 Touring?
  • Alpina heeft weer een officiële Nederlandse importeur

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, alpina, Autoshows, b3, blauw, BMW, f30, geneve, geneve-2013

Vorig bericht: « Bertone Jet 2+2 op basis van de Aston Martin Rapide
Volgend bericht: Brabus B63S: 730 pk in een Mercedes CLS Shooting Brake »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    5 maart 2013 om 20:36

    Geweldig! Alpina logo’s eraf, en de omhooggevallen Audituffers zielig maken!

    Login om te reageren
    • davidovic zegt

      5 maart 2013 om 21:42

      @rufctr01: Wat ben jij een gefrustreerde peuter zeg. Ik denk dat u ooit genomen bent door een neger met 4 cockringen rond zn prijsbeest…

      Login om te reageren
      • dtm01 zegt

        5 maart 2013 om 22:02

        @davidovic: haha ruft weet niet waar hij over praat. het is nog maar een jongetje en waarschijnlijk hebben ze bij hem thuis een bmw uit het stenen tijdperk. En zijn buurman een mooie audi

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          6 maart 2013 om 06:28

          @dtm01: mooie Audi’s worden niet meer gemaakt.

          Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        6 maart 2013 om 06:27

        @davidovic: wat is er jochie, kun je er niet tegen dat iemand je schandalig slechte, te dure Skoda met 4 nullen in de grill niet zo hoog heeft zitten? Geniet jij maar lekker van je VAGje en geniet vooral van het Franse interieur in je auto.

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          6 maart 2013 om 17:43

          @rufctr01: topper!

          Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    5 maart 2013 om 20:37

    Heel goede prestaties, misschien wel beter dan de M3. Het enige wat ik echt niet snap bij Alpina zijn de velgen, zo lelijk!

    Login om te reageren
    • toroloco zegt

      5 maart 2013 om 20:49

      @kapiteinaudi: idd tijd voor nieuw setje velgen, deze komen uit het Fred Flintstone tijdperk denk ik.

      Login om te reageren
      • jk1986 zegt

        5 maart 2013 om 21:17

        @toroloco: jij snapt het niet denk ik… die velgen ZIJN Alpina. Tijdloze wielen.

        Login om te reageren
      • bmwpowerm5 zegt

        5 maart 2013 om 21:27

        @toroloco: die velgen zijn lichter dan normale bmw velgen en je ziet ook geen ventiel zitten
        dat hebben ze weggewerkt in het hart van de velg

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          12 september 2013 om 22:16

          @bmwpowerm5: Wat meteen betekent dat dit erg speciale wielen zijn. De luchtdoorgang is in een van de spaken geboord om de banden van lucht te kunnen voorzien. Echte setjes zijn prijzig, replica’s hebben die feature meestal niet.

          Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      6 maart 2013 om 17:45

      @kapiteinaudi: voor de meeste BMW liefhebber zijn het pracht/droom wielen….

      Login om te reageren
  3. lupogti1 zegt

    5 maart 2013 om 20:40

    mooi!! zeker met die onmiskenbare alpina velgen en die kleur

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      5 maart 2013 om 21:11

      @lupogti1: Eens, die velgen zijn juist cult.

      Login om te reageren
  4. deepep zegt

    5 maart 2013 om 20:42

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    5 maart 2013 om 20:47

    Die striping vind ik niet lelijk, hoort bij een Alpina. ’t Is ook nog redelijk subtiel gedaan vind ik. Beter een streepje dan al dat overbodige tupperware dat sommige ***kuch*** tuners ***kuch*** op een auto menen te moeten plakken/schroeven.

    Alleen voor het interieur zou ik toch een andere kleurencombi kiezen. Dzjeezzz wat lelijk.

    Login om te reageren
  6. ronin1130 zegt

    5 maart 2013 om 20:53

    Hopelijk zo goed als zijn voorganger, die in bepaalde (pers-)tests verkozen werd boven de M3 voor dagelijks gebruik. En waarvan ook de hernemingen sneller waren dan de M, waar het bij het optrekken bijna gelijks was!

    Login om te reageren
    • Femme zegt

      6 maart 2013 om 01:51

      @ronin1130: De modificaties volgens het persbericht:

      – N55-motor als basis maar nu met twee turbo’s ipv een enkele (daar gaat je theorie over ‘chiptuning’).
      – Alpina-specifieke NGK bougies
      – Versterkte gesmede krukas
      – Geoptimaliseerde luchtinlaten
      – High performance brandstofpomp
      – High capacity intercooler
      – Extra koelers voor koelvloeistof en olie
      – High performance 850w ventilator
      – ZF 8HP70-transmissie met geoptimaliseerde software
      – Lange eindoverbrenging voor lager verbruik
      – Rvs-uitlaatsysteem, ontwikkeld in samenwerking met Akropovic, goed voor 7,5kg lager gewicht ten opzichte van vorige B3 Biturbo, met kleppen om geluidsniveau te kunnen regelen
      – Aangepast onderstel
      – 20″ Alpina-velgen met Michelin Pilot Super Sport banden
      – 370mm 4-pots remmen op vooras, 345mm 2-pots remmen op achteras, beide met aluminium remklauwen
      – Voor- en achterspoilers die aerodynamische lift vrijwel tot nul reduceren

      Alpina heeft serieus wat werk zitten in de nieuwe B3 Bi-turbo. Veel meer aanpassingen dan in de vorige. Dit apparaat is weer helemaal in geest met de vertrouwde handgebouwde Alpina-motoren van weleer. Een motor met een enkele turbo ombouwen naar biturbo is andere koek dan wat parameters in het motormanagement aanpassen.

      Login om te reageren
      • Femme zegt

        6 maart 2013 om 01:53

        @Femme: Aarg, dit is een reactie op @bohica .

        Login om te reageren
        • ronin1130 zegt

          7 maart 2013 om 20:26

          @Femme: tis nikske!

          Login om te reageren
      • woot zegt

        6 maart 2013 om 09:09

        @Femme: Bedankt, had het artikel gaan lezen en wou net op zoek gaan naar de rest van de mods maar daar was jij al :)

        Login om te reageren
        • woot zegt

          6 maart 2013 om 09:09

          @woot: gelezen*

          Login om te reageren
  7. bohica zegt

    5 maart 2013 om 20:59

    Is gewoon een standaard 335i die gechipt is .
    Paar standaard alpina velgen en strepen erop en ze vragen 10tallen duizenden euro’s meer.
    En de nieuwe m3 heb ik al gezien in München en die ownt wel.
    10xbeter dan die alpina

    Login om te reageren
    • hwelvaar zegt

      5 maart 2013 om 23:14

      @bohica:
      Nee, het is zeker geen gechipte 335i. Een 335i heeft 1 turbo, deze Alpina heeft een aangepast N55 blok, met onder meer twee turbos.

      Login om te reageren
    • fracturre zegt

      5 maart 2013 om 23:24

      @bohica:
      Excuseer? enkel chip?? Maak je huiswerk! Er komt wel wat meer bij kijken dan enkel een chip. Het motormanagement wordt idd aangepast, de zuigers worden vervangen door gesmede zuigers, andere betere intercooler, oliekoeler idem, verhoogde turbodruk…
      De versnellingsbak is er één van zf zoals er standaard één in de 335i te vinden is, maar dan standaard de sport automatic versie. Een complete uitlaatlijn ontwikkeld door acrapovic (lichter, mooier) Optionele sperdiff. Ik kan zo nog wel eventjes doorgaan…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 maart 2013 om 04:47

        @fracturre: juist, behalve dat de ZF bak een straffer model is dan die in de standaard 335i en daarmee aangepast is voor het hogere koppel, zoiets doet je chipboer idd niet ;)

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 maart 2013 om 09:49

      @bohica: (nog) geen kenner van auto’s lees ik ? Blijf bloggen…en vooral goed lezen op Autoblog.nl ;)

      Login om te reageren
  8. thomcarspotter zegt

    5 maart 2013 om 21:07

    305 km/u in je 3 serie :D

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      12 september 2013 om 22:19

      @thomcarspotter: Mensen opduwen op de A2 is nog nooit zo makkelijk en comfortabel geweest in je BMW’tje (zonder M) ;)

      Login om te reageren
  9. camber24 zegt

    5 maart 2013 om 21:13

    Hier word ik nu vrolijk van!! Striping eraf, normale wielen, en hij is helemaal af. Top!!

    Login om te reageren
  10. mija zegt

    5 maart 2013 om 21:24

    Beste bohica. Dat is nu het mooie van Alpina. Deze heren chippen niet zomaar even, in tegenstelling tot veel andere tuners. Alpina is ook niet zomaar een tuner(t), maar zelfs een officiele (zij het kleine) fabrikant, direct gelieerd aan BMW. Alpina stopt andere (gesmede MAHLE) zuigers in de motor. Past het koelingssysteem aan (bijvoorbeeld een vergrote intercooler). Past het inlaattraject aan. Past het gehele uitlaattraject aan. Nu in samenwerking met Akrapovic. Past andere katalysators toe. Past het onderstel aan (andere bussen, andere geometrie, gooit de verschrikkelijke run flat banden in de hoek ten faveure van Michelin Pilot Super Sports. Vergroot de remmen (in de de B5S (op basis van de vorige 5 serie) bijvoorbeeld de remmen van de 760iL midden oosten editie, die ruim 500 kilo zwaarder is), past in nauwe samenwerking met ZF de automaat aan. Etc. Etc. En… deze auto’s worden in nauwe samenwerking met BMW zelf ontwikkeld en gebouwd. Dus even chippen kan je het niet noemen. En het allermooiste is dat de cijfers m.b.t. PK’s en Nm’s vaak aan de bescheiden kant zijn. Een Alpina (zonder striping, dat wel) is voor kenners een M3 voor poseurs. :-) Als je een beetje verdiept in Alpina (ook de motorsport historie), dan zal je het merk meer waarderen.

    Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      9 september 2013 om 09:54

      @mija: Dat BMW van 2 naar 1 turbo is gegaan is natuurlijk ook gewoon pure kostenbesparing. Met een sausje marketing (twin scroll vario blabla) toch proberen om het als een verbetering neer te zetten. Twin turbo FTW!

      Login om te reageren
  11. m550d zegt

    5 maart 2013 om 21:56

    Wat een prachtige auto… Ongelooflijk.

    Login om te reageren
  12. lemans96 zegt

    5 maart 2013 om 21:57

    Mooie auto. De juiste Alpinakleur en de juiste velgen. Ik zou er voor tekenen.

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    5 maart 2013 om 22:01

    Nee, dit is geen ‘met-niet-M’. Alpina maakt van een premium middenklasser een auto uit het topsegment. Je behoudt je veercomfort, krijgt – als je wilt – een interieur dat veel luxueuzer is, kortom een zakenlimo. Als BMW Van Bommel-schoenen is, en M Nike Air, dan is Alpina Van Bommel Noble Blue.
    Het is niet voor niets dat ze ‘bi-turbo’ erin houden. Deze auto’s zijn nu zoiets als wat de Maserati Biturbo’s waren in de 80’s.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      5 maart 2013 om 22:13

      @mout: * ‘net-niet-M’

      Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    5 maart 2013 om 22:40

    I just love Alpina! Ze weten hun auto’s toch zo begeerlijk te maken!

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    5 maart 2013 om 22:51

    Ik zou wel eens een vergelijkingstest willen zien tussen dit ding en de E39 B10 alpina.

    Dit is niet volledig m’n ding maar het is wel een ferme wagen geworden. En het mooie is dat je ze nergens ziet dus dat ze altijd een beetje speciaal blijven.

    Login om te reageren
  16. jpoers zegt

    5 maart 2013 om 23:08

    Pffff…… Knippen en plakken.
    De zoveelste suffe bmw..
    De velgen zijn trouwens wel schitterend, maar waren dat 10 jaar geleden ook al.

    Login om te reageren
  17. jpoers zegt

    5 maart 2013 om 23:11

    Wooow wauw schokkend van Alpina, dit heb ik nog nooit gezien. #sarcasmemodus uit!

    Pffff…… Knippen en plakken.
    Beetje blauw, streepje en velgjes. Motor wat peper in de uitlaat en gaan.

    De zoveelste suffe bmw.

    De velgen zijn trouwens wel schitterend, maar waren dat 10 jaar geleden ook al.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 maart 2013 om 09:51

      @jpoers: met een beetje ballen doe je je autohuiswerk…of lees je wat reacties van ‘hierboven’…

      Login om te reageren
  18. audirs3 zegt

    6 maart 2013 om 01:10

    ik wil hem wel als touring én met X-drive… goede RS4 concurrent

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 maart 2013 om 03:46

      @audirs3: iemand die Alpina verstaat :)

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 maart 2013 om 04:09

      @audirs3: http://www.alpina-automobiles.com/fileadmin/user_upload/website/IMAGES/gallery/2013_03_B3_BITURBO/ALPINA_B3_BITURBO_24.jpg

      Login om te reageren
  19. BJ zegt

    6 maart 2013 om 07:26

    Heel fraai, wat staan die Alpina velgen toch goed onder welke BMW. In deze kleur alsjeblieft en met de striping inderdaad.

    Login om te reageren
  20. ericc zegt

    6 maart 2013 om 07:56

    Hoop wel dat ze ook de 3 liter diesel met 350pk van de X3Alpina in de 3-serie steken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North