• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Alpina B3 Touring rijtest: beter dan M3 Touring?

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 17 januari 2022 om 16:00 – 25 Reacties

BMW Alpina B3 Touring

Wie de styling van de op stapel staande BMW M3 Touring te extreem vindt, kan zijn hart ophalen met deze BMW Alpina B3 Touring. Dit gekke apparaat loopt 300 km/u!

Voor de liefhebbers

BMW Alpina. Het blijft natuurlijk een bijzonder iets. Alleen de liefhebbers zullen het kennen, de leek ziet gewoon een BMW met andere wielen en wat andere bumpers. Alpina is veel meer dan een BMW met alleen wat andere styling. De fabrikant – want dat is Alpina officieel – ontfermt zich naast cosmetische aspecten van een auto ook over de hardware en software. Het heeft zelfs zijn eigen ontwikkelingsprogramma’s.

Assemblagelijn van BMW

In principe loopt elke Alpina van dezelfde productieband als elke andere BMW. Deze BMW Alpina B3 Touring ziet dus tussen andere normale 3 Series het levenslicht. Alpina reserveert productieplaatsen op de assemblagelijn van BMW en levert zelfs alle componenten aan, zodat zaken als de aandrijflijn, remmerij en chassiscomponenten direct geïnstalleerd kunnen worden.

BMW Alpina B3 Touring

Buchloe

Op het hoofdkwartier van Alpina zelf – te vinden in het Duitse Buchloe – vindt de finishing touch plaats. Pas daarna mag een Alpina richting de koper of dealer. Alpina produceert ongeveer 1.500 tot 2.000 auto’s per jaar. Die modellen worden door ongeveer 300 mensen van top tot teen gemaakt.

Alpina B3 Touring

Feitelijk is Alpina een veredelaar van BMW’s, zoals Brabus dat is van Mercedes-Benz. Alpina heeft een compleet modellenprogramma, waarvan de B3 Touring, B5 Touring en XB7 verreweg het populairst zijn. In Nederland zijn de Touring-modellen het meest geliefd. In dat opzicht vormt deze Alpina B3 Touring de ‘instapper’.

Welnu: met een prijskaartje vanaf 152.465 euro is een nieuwe Alpina B3 Touring echt geen koopje (bijna 47 mille is BPM overigens…)

M3 Touring in aantocht

Hoewel een Alpina B3 Touring wellicht niet relevant lijkt om te testen, is juist het tegenovergestelde waar. BMW M heeft namelijk aangekondigd met een heuse M3 Touring te komen. Die staat voor 2022 op stapel. Kijk, now we’re talking. Dan rest de vraag of je moet kiezen tussen deze Alpina of toch een M3 Touring.

Bevertanden of nierengrille?

Stel je zelf eerst even deze vraag: zie je liever ‘bevertanden’ of toch liever de meer traditionele nierengrille van BMW? Hebben de nieren je voorkeur, dan valt die M3 Touring eigenlijk al af.

Die krijgt namelijk net als de M3 Sedan en M4 Coupe de forse luchtopeningen in de neus. De BMW Alpina B3 Touring vormt het meer ingetogen alternatief, maar doet qua prestaties nauwelijks onder voor de M3 Touring.

Ook in B3 een M3-motor

Specificaties van die BMW M3 Touring zijn nog niet bekend overigens, maar wij rekenen sowieso op 480 pk voor de basisversie en 510 pk voor de Competition-variant, gebaseerd op de line-up van de M3 Sedan. Dan kan deze Alpina uitstekend meekomen.

Deze auto is namelijk voorzien van dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met dubbele turbo’s die je ook in de M3 aantreft.

BMW Alpina B3 Touring

462 pk en 700 Nm voor BMW Alpina B3

Er is alleen wel een verschil. Alpina monteert kleinere turbo’s. Turbo’s uit Nederland notabene. Het Nederlandse bedrijf Tachyon uit Soest is verantwoordelijk voor de productie van de kleinere turbo’s voor de B3 Touring. Het resultaat is een motorvermogen van 462 pk in combinatie met een stevige 700 Nm aan koppel. Ter vergelijking: een M3 Competition heeft maximaal 650 Nm.

Hier is de Alpina dus in het voordeel. De koppelcurve van de Alpina is er eentje om in te lijsten: tussen 2.500 en 4.500 toeren per minuut is die volledig vlak waardoor je over een breed toerenbereik 700 Nm tot je beschikking hebt. Dit gekke apparaat blijft trekken, in-druk-wek-kend!

Alpina B3 Touring

Sprintcijfers B3 Alpina Touring

De sprintcijfers zijn ook uitstekend. De 0-100-tijd bedraagt slechts 3,9 seconden en de 0-200-sprint is na 13,9 seconden een feit. De topsnelheid komt uit op 300 km/u. Een M3 Sedan haalt standaard 250 km/u. Met een M Driver’s Pack (optioneel) verhoog je de topsnelheid van 250 naar 290 km/u. Op de Autobahn rijdt deze B3 Touring je uiteindelijk dus gewoon kwijt.

Valt toch op

Je verwacht het misschien niet, maar deze B3 Touring in Saphirschwarz valt toch op in het verkeer. Ondanks de wat ingetogen kleur – voor mij is Alpina Grün II de kleur die je moet hebben – weet deze auto toch wat nekken te laten draaien.

Zoals gezegd wordt deze auto alleen door de echte liefhebbers opgemerkt. Die weten dat je met dik 460 pk op pad bent en dat je eigenlijk iedereen te snel af bent, ondanks de ingetogen styling.

20-inch Classic-wielen

Nou ja, ingetogen. De Alpina Classic-wielen in maatje 20-inch (2.280 euro) zijn wel in your face. En ook de frontsplitter met Alpina-opdruk maakt indruk. De oplettende kijker heeft vast ook wel het kleine spoilertje opgemerkt, boven de voorruit.

Die zit daar met goede reden. Zoals gezegd doet Alpina opvallend veel ontwikkelingswerk. Ze testen auto’s op hoge snelheid en passen daar alles op aan.

Vaarwel panoramadak

BMW heeft met een 3 Serie Touring nooit 300 km/u aangetikt, simpelweg omdat de fabrikant geen modellen levert die dat kunnen halen. Bij Alpina is dat anders. Van Alpina moet een 3 Serie Touring wel 300 km/u kunnen halen.

Tijdens de ontwikkeling werd de B3 Touring op die snelheden getest, alleen vond het panoramadak dat geen pretje. Die vloog van het dak. Oeps! Vandaar dat kleine spoilertje boven de voorruit. Die moet dat voorkomen. Wel zo prettig toch, dat Alpina dat voor jou alvast heeft getest?

Waar zijn de schakelflippers?

Is het dan alleen maar Hosanna in de hoge? Nee, want opmerkelijk genoeg heeft Alpina schakelflippers vervangen door piepkleine drukknopjes achter het stuur, die ook nog verstopt zitten onder twee bulten op het stuurwiel. Niet fijn. Je voelt je al snel gedwongen om het pookje te gebruiken om handmatig te schakelen. Alpina levert overigens wel schakelflippers, maar die zitten niet in deze auto.

Comfortabel of te extreem?

De Alpina B3 Touring is een alleskunner. Het is een kilometervreter die op de Nederlandse snelwegen met een gangetje van 100 km/u 1 op 13 verbruikt. Dat is keurig! Maar het is ook een auto die je bij z’n nekvel kunt grijpen. Wat een kanon.

En ondanks het toch vrij forse gewicht van 1.940 kilogram voelt deze Alpina heel lichtvoetig aan. Het motorgeluid is niet te vergelijken met dat van een M3. Deze Alpina klinkt mechanischer en daardoor mooier.

BMW Alpina B3 Touring

BMW Alpina B3 is multitalent

Uiteraard zijn er diverse rijmodi, te weten Comfort, Comfort Plus (uniek voor Alpina), Sport en Sport Plus. In de Individual-stand kun je zelf bepalen hoe zaken als motorrespons, schakelsnelheid en stuurzwaarte afgesteld zijn.

Opvallend is hoe groot het verschil tussen Comfort Plus en Sport Plus is. Een wereld van verschil. Totaal andere demping, totaal andere beleving. Dat maakt van deze B3 Touring een multitalent.

Blauw en groen

In het interieur heeft Alpina alles uit de kast gehaald om te zorgen dat je vanuit elke hoek een Alpina-logo ziet. Op het stuurwiel, het digitale instrumentarium (nu met blauw-groen-thema), op de sierstrip op het dashboard, op de stoelen, de instaplijsten, de sleutel en ga zo maar door. Alpina everywhere. Leuk ook dat het stuurwiel blauwe en groene stiksels heeft. Het zijn vooral de kleine details die het verschil maken.

Interieur van BMW 3 Serie

Feit is wel dat je nog altijd in het interieur van een 3 Serie zit. Dat betekent dat sommige componenten keurig zijn afgewerkt en andere delen van hard plastic zijn gemaakt. Valt mee te leven, maar je betaalt wel een stevig bedrag natuurlijk. Dus hier mogen we kritisch op zijn.

Conclusie

Het eindbedrag wordt in Nederland sterk bepaald door BPM. In Duitsland kost deze auto je onder de streep 99.820 euro. In Nederland is er nog sprake van een hele bak BPM. Bijna 50.000 euro aan BPM draag je af bij het bestellen van deze B3 Touring. Juist die prijs is de achilleshiel van Alpina. Een BMW M3 Touring zal richting 130.000 euro gaan. Dan rest de vraag of je voor dat prijsverschil van 20.000 euro kunt leven met iets grotere neusgaten.

Interesse in een Alpina? Kijk hier voor het aanbod.

BMW Alpina B3 Touring AWD

  • Motor: 3,0-liter zes-in-lijn, dubbele turbo
  • Vermogen: 462 pk
  • Koppel: 700 Nm
  • Transmissie: 8-Speed Sport-Automatic ZF 8HP76 Switch-Tronic
  • Aandrijving: AWD
  • 0-100 km/h: 3,9 seconden
  • Topsnelheid: 300 km/u
  • CO2-uitstoot: 247 g/km
  • Energielabel: G
  • Gewicht: 1.940 kilogram
  • Brandstof: benzine
  • Gemiddeld verbruik: 9,9 l/100 km (fabrieksopgave)
  • Vanafprijs Nederland: op aanvraag
  • Prijs testauto: 152.465 euro
  • Vanafprijs in België: op aanvraag

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • The Collectables Alpina B3 Touring
    Alpina B3 S Touring
  • BMW: M3 Touring was origineel niet de bedoeling

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, alpina, BMW, Rijtest, touring, Video

Vorig bericht: « Verstappen Transporter haalt maar liefst 191 km/u
Volgend bericht: Officieel: dit is de vijfde generatie Ford Mondeo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2022 om 16:21

    Hij is geniaal, maar is hij echt zo zwaar? Dat weegt de B5 namelijk ook…

    Login om te reageren
    • Bart Oostvogels zegt

      17 januari 2022 om 16:27

      Hij is echt zo zwaar. Volgens Alpina technische specificaties.
      Unladen (EU) (kg) 1940
      Max permissible (kg) 2415
      Permitted load (kg) 550
      Max axle load, front (kg) 1155
      Max axle load, rear (kg) 1335
      Max trailer load, braked (kg) 1800
      Max trailer load, unbraked (kg) 750

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        18 januari 2022 om 08:10

        @Bart Oostvogels: niet alleen veel mensen hebben obesitas momenteel…

        Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 januari 2022 om 13:25

      B5 touring volgens de Alpina website: 2155 kg.

      Login om te reageren
  2. jaapies zegt

    17 januari 2022 om 16:26

    Is dit de zoon van Sjoerd, van Sjoerds weetjes?

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      17 januari 2022 om 20:05

      Exact wat ik dacht, tot aan de handgebaren aan toe.

      Login om te reageren
    • neymar zegt

      19 januari 2022 om 12:25

      @jaapies: is de zoon indd

      Login om te reageren
  3. jaapies zegt

    17 januari 2022 om 16:29

    De auto weegt 1840 kg en is € 135.000,- en niet 153.000,-

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      17 januari 2022 om 22:22

      Deze auto is van 2020. Import.

      Login om te reageren
    • CDF zegt

      18 januari 2022 om 19:15

      Inderdaad, dus als zijn aangegeven NL prijs wel klopt, kan je dus beter importeren(sowieso!) On topic; sublieme auto, bijna een sleeper, zou hem er graag bij hebben met deze neus alleen nog even in zwart uitgevoerd;-)

      Login om te reageren
  4. Pascal zegt

    17 januari 2022 om 16:37

    Wat een prachtwagen zeg. Liever deze dan de M3, want ik heb liever een bloedsnelle GT dan een auto waarmee je de hooligan uithangt. Maar dat klopt dan ook wel, want ik ben net de 40 gepasseerd ;) Goeie presentator trouwens.

    Login om te reageren
  5. hippopotamus zegt

    17 januari 2022 om 18:17

    Ik ben niet zo’n BMW fan, maar dit zou ik toch wel graag hebben.

    Login om te reageren
  6. tysson zegt

    17 januari 2022 om 18:40

    Ik ben niet van de Alpina. Lelijke 80’s striping en al die paarse details. Niet mijn ding. Geef mij maar een M3. Ik vind een Alpina uit de 80’s wel tof. Want striping en paarse details zijn periode correct.

    Login om te reageren
  7. bart1976 zegt

    17 januari 2022 om 18:45

    Mooie test voorzien van veel leuke informatie. Erg goed gedaan Bart!

    Login om te reageren
  8. L zegt

    17 januari 2022 om 18:54

    Ziet er zeer netjes uit! Mooi en ingetogen maar toch sportief. Persoonlijk voor mij veel beter de de huidige M3 met zijn verschikkelijk nieren…. wat mij tegenvalt is het gewicht van bijna 2000KG!!! Damn…… Ben sowieso niet in de markt voor dit soort auto’s (nieuw). Maar zou zelf altijd een oudere pure M3 aanschaffen.

    Login om te reageren
  9. watchhok zegt

    17 januari 2022 om 19:54

    M3 touring komt alleen in competition..

    Ik zou em zo willen hebben maar oogt wel saai

    Login om te reageren
  10. chrism zegt

    17 januari 2022 om 20:05

    Whaaaah! Niet naduwen op de motorkap.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      18 januari 2022 om 00:30

      @chrism: is dat zo? Is opecht een vraag: wat is de beste manier, neerleggen en dicht drukke, of dicht laten vallen?

      Hoorde dat bij een Vantage de rubbers en uit knallen als je ‘m dicht laat vallen…

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        18 januari 2022 om 10:00

        @jaapies: Tja, ik heb geen ervaring met Aston Martin. Maar ik heb er een slechte ervaring mee gehad in het verleden.

        Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      18 januari 2022 om 07:24

      @chrism: serieus? Ik doe dit altijd bij mijn auto’s.

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        18 januari 2022 om 09:56

        @z4coupe30si: Ik heb er een slechte ervaring mee gehad in het verleden. Er ontstond een deukje in de kap hierdoor. Dus ik doe dat nooit meer.

        Login om te reageren
  11. lexis zegt

    18 januari 2022 om 07:11

    Vreemd dat een getunde BMW er beter uitziet dan het origineel. Zegt veel over de huidige designtaal van dit ooit zo roemvolle merk.

    Das de wereld op zijn kop 30j terug was het net andersom.

    Leuk als je het kan betalen. Maar een 340i in dezelfde premium groene kleur zou geen straf zijn. Al maken de Alpina velgen het eigenlijk wel af. Ook nog zoiets bitter weinig mooie OEM velgen te verkrijgen bij BMW.

    Login om te reageren
  12. nicolasr zegt

    18 januari 2022 om 08:48

    Jezus. Wat een mooi ding zeg. Deze zonder 1 seconde nadenken liever dan de M3. Maar dan wel in exact dezelfde spec, plus optionele schakelflippers.

    En goed gedaan Bart, mooi filmpje!

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    18 januari 2022 om 12:05

    Veel te duur natuurlijk voor een 3 serie touring afgeleide. Het zal vast een heel fijne auto zijn (maar dat is een 340i ook) maar het filmpje overtuigt mij niet dat het dit geld waard is.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      18 januari 2022 om 13:44

      Nee klopt, de 340i is al zodanig goed dat ik moeite zou hebben om het gigantische prijsverschil met deze Alpina te verantwoorden

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North