
Met je Vanquish de haven van Monaco betreden, om meteen over te stappen in je superluxe tobbe van Aston Martin. Dan kan straks.
Autofabrikanten die hun naam op snelle boten plakken, we zien het steeds vaker. Mercedes loopt daar al jaren mee voorop met hun Cigarette Racing asobootjes, en onlangs zagen we Toyota ook in het water duiken met de Ponam-31. De volgende in lijn is Aston Martin met de AM37.
Aston Martin heeft in samenwerking met Quintessance Yachts deze 11,28 meter lange sportboot opgetuigd, waarbij het design werd geleverd door het Amsterdamse Mulder Design. Om vast te houden aan de filosofie van de sportwagenbouwer wordt er bij de bouw gebruik gemaakt van carbon fiber voor de structuurelementen. Geen idee of dat essentieel is voor een vlot bootje, we zijn Botenblog immers niet, maar het klinkt tof.

Er komen twee versies. De reguliere AM37, die wordt neergezet als een Grand Tourer, en een snellere AM37 S. Die heeft twee niet nader gespecificeerde Mercury-motoren aan boord die goed zijn voor tweemaal 600 pk, en de tobbe naar een topsnelheid van 60 knopen kunnen stuwen. Er komt ook een versies met twee keer 520 pk en een dieselvariant die 370 pk levert. Aston Martin belooft dat de boot van binnen een high tech feestje wordt, met HD touchscreens en stemcommando’s.
Wie deze toekomstige Aston Martin boot achter zijn toekomstige Aston Martin SUV wilt hangen moet nog even geduld hebben, de bouw van de eerste exemplaren begint pas dit najaar. Wat de strak ogende en met veel hout afgewerkte sportboten gaan kosten is nog niet bekend. We hebben een donkerbruin vermoeden dat het aloude Rolls-Royce-principe hier van toepassing is: “als je moet vragen wat ie kost…”








Fijn al dat leer in het interieur. Een plens zeewater erop en het is naar de haaien.
@berlinetta: vrijwel alle speedboten hebben leren bekleding, dit is namelijk makkelijker weer droog te vegen.
Onze boot nieuw gekocht in ’94 met leren bekleding ziet er nog erg netjes uit, voor de winterstalling wat talkpoeder op de bekleding en dat is het.
@foramen: Dit is wel kunstleer (vaak skai) en meestal geen echt leer.
Wouw hebbon! Wat een geweldige boot van een lekker merk!
nee, doe mij nog steeds maar de riva aquarama
@henkhupelschoten: fantastische boten van Riva, ik zou toch voor de Aquariva gaan. Wat ruimer en moderner.
@ettie: sorry je hebt gelijk! de aquariva moet je hebben als je samen met vrienden op tocht wilt gaan
@henkhupelschoten: en dan heerlijk over het comomeer of de wörthersee varen onder het genot van een goed glas champagne. Het zal wel bij dromen blijven…
@ettie: ik doe 100% met je mee, graag met een mooie villa erbij en mijn leven is compleet, laat die pagani’s en lambo’s maar staan, ik kies liever dit.
@henkhupelschoten: Botenblog.
@henkhupelschoten: ik zou er wel graag een vanquish volante bij hebben moet ik zeggen en een 4c
@ettie: 4c en binnenkort de mercedes s500 cabrio. meer heb ik niet nodig
Heerlijk bootje.
Mooi spul, maar wel een beetje jammer natuurlijk dat de 6.0 V12 er niet in ligt dan, die Mercury units kun je overal krijgen. En inderdaad zoals hierboven reeds vermeld, doe mij maar een Riva Aquarama als het toch schofterig duur mag zijn.
@trustmeiamanengineer: Ik denk dat die 6.0 v12 niet handig is omdat hij een gebrek aan koppel heeft bij lage toerentallen. Vandaar de Mercury Racing blokken.
Liever n Aquarama
Oh nee, een Aston Martin diesel ;)
@granlusso: als ik me niet vergis zijn die Mercury motoren gewoon op benzine hoor.
@lekbak: lees ff verder dan je neus lang is en je weet het
@autofanaat11: oeps, overheen gelezen geloof ik.
*gaat zich stil in een hoekje zitten schamen*
@lekbak: t geeft niet hoor;)
2x 600pk!! Ben blij dat die boten nog plug in hybride vrij zijn! Graag zo lang mogelijk houden zo.
Bijzonder dat een merk dat bekend staat om hun fraaie creaties uitgerekend het design overlaat aan een derde partij. Plakken ze dan werkelijk alleen wat merklogootjes hier en daar?
En jij denkt dat het koreans lullenleer is ofzo.??
Dan voel je helemaal 007 in deze boot. Maar liever een oude Riva blijft toch het mooist.
Riva is mooi maar ik ga toch voor een cigarette ipv deze.
Aston Martin auto of tobbe, met beiden ben je in Monaco nog maar een tobber
Ja leuk, doe mij maar een Wally One in het zwart
Of ga voor een Wajer & Wajer, echt Hollands vakmanschap!
Mulder design? Was dat niet ook de ontwerper van de spyker concept?
@maarten020: http://www.quintessenceyachts.com/?page_id=2055
Ze kunnen ook niets zelf he die Britten…
Dat is mijn type boot, plemp maar achter het huis