Audi A5 en S5 Cabriolet zijn hier!

Auteur: , 52 Reacties

Helemaal nieuw, volledig vertrouwd.

Een auto die weinig verrassingen biedt, deze A5 (en S5) Cabriolet. De Coupé (rijtest) leek al flink op zijn voorganger en dat doet deze dakloze versie ook. Toch kijken we hier naar een volledig nieuwe auto, die geen enkel stukje plaatwerk deelt met zijn voorganger. Wie de beide generaties uit elkaar wil houden doet er goed aan dit vergelijk tussen de dichte A5.1 en A5.2 te checken en daar aan toe te voegen dat het derde remlicht nu voortaan in de sierstrip rondom de cabriokap zit.

Dat geeft mij de tijd om nog even de technische specs langs te gaan. De auto is 40 kilo lichter dan zijn voorganger en laat zich voorstuwen door een 2.0 TFSI met 190 of 252 pk, een 2.0 TDI met 190 pk, een 3.0 TDI met 218 of 286 pk of een 3.0 TFSI met 354 pk. In dat laatste geval heet de auto niet A5, maar S5 (rijtest). Verder houdt Audi zoals je kunt zien vast aan een stoffen dak welke in 15 seconden opent en in 18 seconden weer sluit. Dit alles stilstaand of rijdend met een snelheid tot 50 kilometer per uur.

Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt, de auto staat vanaf voorjaar 2017 bij de Nederlandse dealers. Precies op tijd voor de zomer dus!

Audi S5 Video



52 reacties

Goed dat hebben we gehad. Laat nu die RS5 maar komen.
Een jaar of tien geleden was ik helemaal enthousiast als er weer een nieuwe Audi kwam. Stuk voor stuk mooie auto’s. Toch doet dit me helemaal niks, zoals alle audi’s van de laatste jaren. Eigenlijk een schitterende auto maar het mist ‘het’. Doe mij maar één van de concurrenten, maakt me weinig uit welke.
@lekbak: je kon het niet beter verwoorden
@lekbak: Grappig, ik heb dat nou echt met BMW. Die nieuwe BMW’s zijn echt waardeloos als je het mij vraagt. Het interieur is al generaties hetzelfde en qua exterieur zijn ze veel meer op comfort gericht. Audi en Mercedes doen het echt top de laatste jaren. Audi met de nieuwe TT-RS, R8, SQ7 (iedereen haat m, ik vind hem super!) en dan Mercedes met zo’n beetje iedere nieuwe auto die ze aankondigen (behalve de GLE, dat is een oude ML).

En ik ben absoluut niet de enige. Als ik zo om me heen vraag wat voor auto men graag wil hebben in de nabije toekomst dan hoor ik erg vaak Audi en Mercedes (Heb te maken met mensen van in de 20). BMW is echt z’n glorie kwijt als je het mij vraagt. Als ik nú een wagen mocht uitzoeken, dan werd het een C63S coupe of de nog aan te kondigen RS5.
@premiumduitser: Hoe kan het exterieur op comfort gericht zijn?
@berlinetta: Ik bedoel daarmee dat de spannende lijnen weg zijn. Als je kijkt naar de nieuwe 5 serie of een C classe (ja ik weet dat dit 2 verschillende segmenten zijn) dan is de Mercedes gewoon sportiever qua uiterlijk en de BMW wat ‘normaler’
@premiumduitser: Je geeft het zelf al aan dat het twee verschillende segmenten zijn, maar het is natuurlijk een erg krom vergelijk die je nu aan het maken bent. De 3-serie heeft als je het mij vraagt wel ‘sportieve’ lijnen en mooie scherpe koplampen. Een 3-serie met M-pakket ziet er gewoon snaarstrak en sportief uit. Een C-klasse zonder ook maar enig pakketje is poepsaai en zeker niet sportief.
@premiumduitser: ik neem aan dat je geen nieuwe BMW hebt of gereden hebt. De nieuwe generaties
Bmw zijn kwa gebruiksgemak zowiezo al mijlenver op audi. Mercedes is wel duidelijk maar minder overzichtelijk in mijn optiek. En dan al niet te beginnen over het rijdynamiek en zitpositie van een bmw. Ik weet niet welk 20 jarigen je hebt gesproken, maar het zullen vast jongens zijn geweest die als ze een gti hebben denken dat ze alles en iedereen rechts kunnen inhalen, blind het gas trappen en niet het genot van een echte auto kunnen ervaren.
@vagtroep: iemand met de naam Vagtroep kun je zowieso al niet serieus nemen
@premiumduitser: en kwaliteit vind ik de laatste tijd ook ver te zoeken bij BMW… veel storingen etc. Audi ook trouwens. Mercedes vind ik momenteel wel steeds het mooist en volgens de statistiekjes weer redelijk degelijk.
@premiumduitser:

Exact juist omschreven. Audi verrast continue de laatste tijd

BMW verzaakt sowieso aardig en ik moet van Mercedes toegeven dat ze een aardige inhaalrace aan t doen zijn
@prop: audi en verrast? Sorry maar dat past niet in 1 zin
@prop: lol, Audi is niet de enige. Maar het aller, aller laatste wat ze zijn is verrassend!
@prop: verrassend ongeinspireerde, slaapverwekkende bagger ja.
@premiumduitser: “Heb te maken”? Ok….
@lekbak: zo’n rode kleur maakt zo’n A5 iets minder steriel.
Echt een dikke bak zo als cabrio, alleen ik snap de toevoeging van de 3.0 TDI met 218 pk niet echt.
@duitseautos: ik denk dat het voor fiscale redenen is aangezien in vele landen de belastingen ook gebaseerd worden op het aantal kW van de motor. Ik kan ook mis zijn natuurlijk..
Met een goede chiptuning op maat moet je makkelijk 300 PK lospeuteren uit zo’n blok.
Ik kan hem steeds meer waarderen, die nieuwe A/S5. En de motorenkeuze is ook divers genoeg.

Ik zou gaan voor een 3.0 TDI, met Avusblauw lak en S-line uitvoering, heerlijk!
@misterdrogba: Het is opzich wel een mooie auto om naar te kijken hoor, maar je weet dat het eigenlijk beter kan. En dat komt puur omdat de allereerste A5 zo goed geslaagd is en tot op de dag van vandaag ik dat de mooiste A5 vind.

Ik zou gaan voor een C-klasse Cabrio, of ik wacht even tot de E-klasse Cabrio uit komt. Dat gaat vast en zeker een prachtige auto worden.
@viezefreddyw:
absoluut, wat een verschijning was de A5 toen ie op de markt kwam..

De C-klasse cabrio vind ik persoonlijk een net niet auto, maar als coupé een prachtig ding. Ik zou net als jou wachten op de E-klasse cabrio om dan de eindconclusies te kunnen trekken. Maar Mercedes kennende zal het wel een benchmark worden in zijn segment.

Ik heb vandaag zwarte sokken aan met paarse stukken erop. Net zo boeiend…
@davelepeef: maar wel spannender.
@str8six: die paarse stukken doen het ‘m.
@davelepeef: Wauw.. paarse accenten.. gedrufd hoor
@Mika_Hakkinen: ik leef het leven jongen… Dan Bilzerian heeft niets op mij…
Het nieuwe neusje begint te wennen. Doe mij maar zo’n dikke diesel!
Mwa, ik ruil mijn Saabje Cabrio nog niet in hoor. ..
Op de 7e foto (of de 2e rode) waar je de zijkant van de auto ziet, ik weet niet wat ik eraan zie maar de verhoudingen kloppen gewoon niet. De kont is te lang of de bestuurders zitten te ver naar voren, het ziet er in elk geval vreemd uit.
@jack_abarth: ze zitten behoorlijk naar voren om te laten zien dat er ruimte achterin is gok ik. Ben zelf 1,93 en mijn stoel staat vaak ongeveer ter hoogte van de B-stijl.
Ik dacht dat alle nieuwe modellen lelijker waren dan het vorige maar deze is wel een verbetering!
@banaan7: vind bij deze juist de vorige generatie een stuk mooier, met name de pre-facelift. Wat een mooie auto was/is dat!
Wat is dat dashboard toch lelijk met die lelijke roosters en die prominente dode knoppen. Dat moet bij de facelift echt anders.
Nee doe mij maar een MB C-cabrio
En wat rijden de zeurpieten zelf?? Denk dat de meeste die op de Mercedes wachten er toch geen kopen. Mensen liefhebben ,wat een commentaar op iets wat je nooit zult bezitten.
Geen cabrio-man hier, maar ik vind het wel een schitterende auto. Het neusje lijkt er niet helemaal bij te passen, maar dat went wel.
Met de wind door je haren naar een overval/ramkraak, heerlijk!!
Het oogt imo allemaal wel beter dan voorheen, maar ook weer afgekeken als je het mij vraagt (koplamp units zijn overduidelijk geïnspireerd door Tesla). Probleem met deze auto’s blijft in mijn ogen dat ze sportieve aspiraties willen uitstralen, maar dit eigenlijk gewoon nooit doen. Ze sturen gevoelloos, hebben een zakelijk en degelijk imago. Het werkt gewoon niet.
Tja, als je dan de foto’s bekijkt is er maar 1 woord die de lading dekt; emotieloos. De steriele lijntjes halen de begeerte er volledig uit. Het interieur vind ik wel erg fraai. Maar de buitenkant is toch onacceptabel helaas. Juist aan de zijkanten zie je hoe simpele de belijning is geworden. Het is alsof de designers inspiratieloos en zonder bezieling te werk zijn gegaan. Als ik Audi was zou ik om me heen gaan kijken naar nieuwe mensen. Mensen die met hart en ziel auto’s ontwerpen.
@bo1972: ja hallo, met “Voorsprong door techniek” *proest* Kun je geen emotie verwachten he… O wacht, het ontbreekt aan beiden.
Met 50 km/h je dakje van stof kunnen openen of sluiten vind ik een knappe prestatie van de Diplom Ingenieuren.
Zozo, 40kg er af. Dus bij de cabrio nog maar 1940kg over. Voor een formaatje A4 echt belachelijk. Vind ik dan.
@e34m5touring: je maakt een grapje. Toch?
@lekbak: De vorige was 1980kg rijklaar…
@E34M5Touring: dat is gewoon een prestatie, een aluminium auto zo zwaar maken…
@e34m5touring: heb t ff nagekeken…oude type 1.8 weegt 1595, de zwaarste 3.0 tdi met quattro 1875kg…
@nautique206: A kerb weight of 1920kg – 205kg more than the RS5 coupé
Bron: http://www.autocar.co.uk/car-review/audi/rs5/first-drives/audi-rs5-cabriolet-first-drive-review
Een kale 1.8 zonder quattro vergelijken met een S5 die dat wel heeft is onzin, ik ben inderdaad uitgegaan van de RS5 ipv de S5, dat heb ik door elkaar gehaald. Ik dacht dat de S5 ook rond die koers zat, die legt nog 1795kg leeg op de schaal, zeker geen lichtgewicht. Lijkt me toch dat er wel meer dan 40kg te halen valt.
@E34M5Touring: ok, ik dacht dat je de standaard uitvoeringen bedoelde..die Quattro’s zijn altijd zwaar, kunnen inderdaad wel op dieet
Ach met beetje frisse wind langs je heen val je misschien niet zo snel in slaap.
Zijn de roeispanen voor die sloep standaard, of staan ze in de optielijst?
@bara: Kon je geen flauwere opmerking bedenken . Verzin de volgende keer iets wat aanslaat . En wat heb jij zelf vooe vervoermiddel??
Audi maakt fantastische auto’s zeg! Eenmaal een audi altijd Audi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).