Slechte rijmpjes, maar wel een hele, héle vette bak. Met AWD.
Standaard leverde Ford de Focus RS Mk1 met 215 pk, 310 Nm en natuurlijk voorwielaandrijving. De dwarsgeplaatste potente motor in combinatie met FWD was hét recept voor een stevige dosis torque steer en toch is er nog steeds een grote schare liefhebbers voor het origineel te vinden.
Bij de occasion in dit verhaal werd echter alles anders gedaan. Om te beginnen is-ie wit, waar alle Focus RS’en standaard in blauw werden geleverd. Onder de kap ligt in lengerichting een motor uit de Escort Cosworth (30.000 km gelopen) inclusief de bijbehorende versnellingsbak en racekoppeling.
Deze krachtbron werd aangepakt met een flinke turbo, dito intercooler, andere kopbouten, nieuw motormanagement en een stalen koppakking. Resultaat? Een pk of 400. Astenblaft! Om al die brute power in goede banen te kunnen leiden kreeg de Focus net als de laatste versie AWD, grotere remmen en een H&R verstelbaar onderstel.
Voor wie het speeksel uit de mondhoeken gutst: de auto staat te koop in Swalmen (waar echt nooit iets gebeurt) voor 27.950 euro. Ja, daar kun je genoeg andere auto’s voor kopen. Maar of ze net zo leuk zijn als deze?
Dank aan @gtwillem voor het tippen!
philipf zegt
Zeker lekker!
kilum zegt
Leuk zeker. Maar die rolkooi in mijn auto zou me wel gaan irriteren na een tijdje denk ik.
roppp zegt
Kun je een bodemplaat zomaar aanpassen om er een aandrijflijn in te plaatsen?
gash zegt
@roppp:
Dat is absoluut onmogelijk…
roppp zegt
@gash: hoe kun je dan van een voorwielaangedreven auto een AWD maken??????
airhead999 zegt
@roppp: dit is een sierra cosworth bodem voor groot gedeelte met focus body. De Focos!
bassx zegt
@roppp: Wat ook wel gedaan wordg is een subframe bouwen binnen je chassis. Deze moeten de auto niet alleen stijver maken maar ook de krachten op de juiste plekken overdragen aan de carrosserie. Je kan het subframe zien als een adapter die ervoor zorgt dat een aandrijflijn en carrosserie met twee verschillende passingen op elkaar passen.
jaccovdzaag zegt
@roppp: Met een lasapparaat en een slijptop kom je een heel eind..
johanhummer9 zegt
@roppp: niet zomaar , kijk eens bij de projecten van fan-forums van diverse merken, je zult verstelt staan.
jackass266 zegt
Met ne witte blede zitte
robert110 zegt
Daar zou ik best eens een paar leuke ritten mee willen maken, maar ik denk niet dat het een goede daily driver is?
robert110 zegt
@robert110: Dat vraagteken moet natuurlijk een punt zijn.
rolov zegt
Ja ik kwam hem van de week ook tegen. Ik heb hem na jullie inval bericht nog eens opgezocht of het bij die zelfde dealer Was. ;) ze hebben ook nog een prachtige groene rs staan. En zo’n focus alleen oude type werd 13 jaar geleden ook gemaakt door A1 rallysport in the UK. Ik kwam daar vaak toendertijd omdat kennissen van mij cossie’s reden. We gingen vaak onderdelen halen bij hun. Ze maakte ook ford Fiestas met hetzelfde blok. En vierwiel aandrijving. Daar zijn ze nog eens mee in landgraaf geweest op de Ford dag. Ik heb nog foto’s dat ik in dat ding zit in Engeland. Die fiesta hield racemotoren bij op de snelweg. Zo vreselijk hard liep dat ding.
davelepeef zegt
@rolov: ik denk dat ik weet welke je bedoeld: was een grijs metallic mk5 met volgens mij.’n 2.3 Cosworth blok? Zo’n 650 pk? Ding ging als vergif maar zag er van buiten relatief standaard uit… Geweldig!! Deze focus ook in real life gezien, wie niet beter weet heeft geen idee wat er mee gedaan is. Mooi werk!
rolov zegt
@davelepeef: ja klopt. Die Was het. Van buiten zag je niks idd. Echt een monster.
werf76 zegt
@davelepeef: Nee, het was een late type escort cosworth motor welke gewoon 2 liter was. De turbo die er op zat was een GT35 van Garrett. De motor leverde ong. 600pk
davelepeef zegt
@werf76: tjee… Bijna 3 maanden verder, maar tnx voor de opheldering :)
werf76 zegt
@davelepeef: Sorry, zag het nu pas :)
clarkson zegt
Dit is nou echt een droomwagen voor mij! Wat een geweldenaar die dit heeft gemaakt!
ghost zegt
Ik heb deze enige tijd geleden ook al te koop zien staan, niet in Swalmen maar elders.
isleofman zegt
Echt een heel gaaf ding, maar waarom überhaupt een kenteken? Ik vind dat je voor dagelijks verkeer al snel voor gek rijdt. We kennen mensen met een evo9 met een mega vleugel achterop en een bak herrie; kom je lekker voorrijden met je kinderen in de kinderstoeltjes… Ik vind het echt gaaf, maar zou de auto in de garage zetten en op een trailer voor trackdays…
lekbak zegt
@isleofman: waarom zou je je in hemelsnaam iets aantrekken van wat andere mensen van je auto denken? Als bezitter van een dergelijke auto lach je altijd als laatst.
Bovendien heeft het toch echt wel meerwaarde om ermee op de openbare weg te kunnen rijden. Een circuit is zo beperkt…
isleofman zegt
@lekbak: is ook zo. Gaat me ook niet zo zeer om de mening van anderen, maar meer om de herrie, steeds over een rolkooi heen moeten stappen, geen vering etc.
roppp zegt
@isleofman: ben jij er ook zo een die een grijs pak heeft met een donkerblauwe stropdas en van die zwarte brogues om vooral niet op te vallen in de massa. Jammer joh!
rovadepo zegt
@roppp: dan val je miss niet op in New York of op de zuidas. Maar verder zie ik weinig pakken lopen. Maar ik begrijp je punt.
mrrallycross zegt
@roppp: vergeet de Audi niet
davelepeef zegt
@isleofman: waarom?? Alsof je op je dagelijkse pendelritjes geen rijplezier kan hebben??
henkhupelschoten zegt
Eat that, amg en Audi quattro
HZW zegt
@henkhupelschoten:
Audi zou op deze manier hun quattro moeten bouwen, dan hangt de motor niet meer over de vooras en wil zo’n ding misschien fatsoenlijk de bocht om.
prop zegt
@HZW:
Als ik kijk nqar de positiie van de veerpoot en de bougies lijkt het blok voor zo’n 75% voor de vooras te hangen (ruwe schatting want ik weet niet of de veerpoten naar vooren of achter toe taps af lopen). Audi kan niet anders als je FWD wil. BMW doet het met een tussenas weer naar voren. Das een lelluke oplossing dus dan verkies ik het quattro systeem
Maar deze ford is echt geniaal bijdeweej. Wat een project ???? ik had m wel liever met een normaal interieur gehad
bofkont zegt
@henkhupelschoten: Eat that ?? Want??
Dit is niets verder dan een matige focus die aardig van plek wil, voor 28K heb ik liever een E46 M3/ S4 of iets uit de AMG stal, zelfs een 911 of mooie cayman.
Maar dat is uiteraard mijn mening ?
jaccovdzaag zegt
@bofkont: Och man, komen ze weer. Wanneer houdt de Audi-BMW-Mercedes-Porsche tirannie eens op?
bofkont zegt
@jaccovdzaag: hoezo tirannie? Zijn gewoon de betere wagens weet iedereen toch ?
werf76 zegt
@bofkont: Matige Focus? Dan ben jij niet op de hoogte van de reputatie van een Focus RS. Dat soort auto’s rijden rondjes om je rs/s/amg’s qua wegligging.
bofkont zegt
@werf76: absoluut niet, check de ringrijden dan eens.
henkhupelschoten zegt
@bofkont: Had het er meer over de rs3 en de a45, leeftijdsverschilletje en toch meer pk’s. Ik zou hem ook niet kopen maar toch wel gaaf zo’n ding
bofkont zegt
@henkhupelschoten: Ah die manier ?
Dutchdriftking zegt
Dik ding! Alleen liever de ST bumpers en interieur. Dat vind ik persoonlijk veel mooier dan de RS goodies.
rob5nismo zegt
Relaxt apparaat zo
rufctr01 zegt
Gave bak! Rolkooi er uit halen en er een sleeper van maken.
rob5nismo zegt
@rufctr01: nee er rijden al genoeg audi’s
HZW zegt
Dan zal er ook nog een standaard interieur in moeten.
janmetdelangeachternaam zegt
Alleen nog anti lag erop en je hebt zo’n beetje een straat legale rally auto
mrford zegt
De auto is eind jaren 2000 gebouwd door Guido Elmer (van Elmer motorsport). Toen nooit afgemaakt, auto werd verkocht naar Nederland (JP Cars), deze heeft de auto aan een jongen (bekend uit de rally cross) verkocht. Die heeft de auto afgemaakt zoals hij nu is met een Nederlands kenteken van een normale focus 2.0.
Enige nadeel is dat niks van deze modificaties op kenteken staan, en is ook geen echte RS maar een omgebouwde standaard focus.
Hele dikke auto verder!
koffiekopje zegt
@mrford: Lekker verstandig, niets op kenteken. Gelukkig kan je in dit geval naar de handelaar verwijzen als je verzekering niet uit wil keren.
turbotoll zegt
Een Escort Cossy’ met een Focus hoedje?
Ford heeft het al die jaren verrekt om een Focus met 2.0t en AWD te maken terwijl we er wel naar mochten kijken in het WRC.
bofkont zegt
Zal ongetwijfeld hard gaan, opbouw is ook zeer vakkundig met die AWD, toch heb ik mijn twijfels over sw betrouwbaarheid van dit soort projecten, voor 28k heb ik liever iets origineels uit de fabriek al vrij hard gaat en met alle luxe.
koffiekopje zegt
@bofkont: Er reed tot een aantal jaren terug een Sierra Cosworth rond met Vialle LPi en ergens in de 3 ton op de teller. Mits goed onderhouden zijn die Cosworth parts prima betrouwbaar.
s62b50 zegt
Gave bak
ej20g zegt
Ik zag ‘m een tijdje geleden al te koop staan, echt een gaaf ding met die Cosworth aandrijflijn.
FB_100007607737336 zegt
A One of a Kind! gaaf gedaan!
Tof bedrijf! Ben inmiddels twee keer bij hun Toyota dealer bedrijf geweest. Een zaak vol charme, nieuwe Toyota & Lexus modellen naast prachtige oldtimers! Kortom een bezoekje waard!
Echte auto fanaten!
turbobrick zegt
Vanavond dan maar eens mazzel hebben met de lotto ….. Leuk speelgoed als je een centje over hebt.
Hupke zegt
Net zo leuk als die?
Wel, voor 27k kan je alleszins wagens kopen waarmee je zonder problemen door de keuring raakt en zo dus de openbare weg op mag.
mrrallycross zegt
Hebben! Helaas een beetje veel geld