Ford Focus RS krijgt officieel 350 pk [nieuwe foto’s]

Auteur: , 49 Reacties

Het is eindelijk officieel bevestigd: de Ford Focus RS krijgt 350 anabolenpony's onder de motorkap.

Dat laat Ford vandaag in een persbericht weten. We wisten al dat de Superhatch van Ford “meer dan 320 pk” zou worden en een Ford-topman noemde zelfs al het getal 350 tijdens een uitzending van BNR’s autoshow, maar nu is het helemaal officieel bevestigd: een 2.3 liter EcoBoost met 350 pk en 440 Nm koppel (470 in overboost) it is. Ford zal de Focus RS tijdens het Goodwood Festival of Speed presenteren met Ken Block als coureur.

Ook officieel bevestigd: de “Drift Mode” waar al meermalen over gesproken werd. Hij zou er komen, maar een nauwkeurige inspectie van het interieur tijdens de Auto RAI afgelopen voorjaar leerde ondergetekende dat de “driftknop” nog niet te vinden was. Toch is hij nu bevestigd en dat maakt de Focus RS de eerste auto die een speciale modus heeft voor dit fijne trucje.

De Focus RS krijgt overigens All-Wheel drive met Dynamic Torque Vectoring. Hoewel, neem een willekeurige achterwielaandrijver zonder (ingeschakeld) ESP en je hebt een auto die altijd in driftmodus is. Maar dat terzijde. De nieuwe Focus RS is vanaf begin 2016 leverbaar in Europa. Men heeft ook een flinke set nieuwe foto’s vrijgegeven, die je in de aangevulde gallery onderaan het artikel kunt bekijken.

Tot slot is er nog fijn nieuws voor de liefhebber van het betere sturen: Ford gaat tot 2020 naast de Focus RS in ieder geval nog 11 andere sportauto’s introduceren. Laat het grote speculeren dus maar vast beginnen. Eerste aanzet: Mondeo ST, Fiesta ST-opvolger (of toch nog eindelijk een Fiesta RS?), een paar lekker uitgevoerde Mustangs, een KA ST, een Kuga Raptor en een Transit Nürburgring Edition. Jullie nog aanvullingen?

UPDATE: ook nog een videootje van de Focus RS die naar Goodwood gaat.



49 reacties

Een KAST…..hahaha
@mcshine: Daar wil je niet uitkomen..
Ik vind hem nog steeds niet mooi. Ik roep al jaren dat de rs 4wd had moeten zijn en wat doen ze? Droppen ze die 5 cilinder. Tis ook altijd wat met Ford…
@arii: die 5 cilinder had ook wel in de mustang mogen liggen heb je ook nog een lekkere sound. Tuurlijk dit is heiligschennis maar toch!
@arii: Heeft meer te maken dat de CO2-uitstootregels steeds strenger worden. En uit financieel oogpunt naturlich. Anders werd ie weer enorm duur en ik kan mij voorstellen dat die motor verkrijgen lastiger is geworden?
Toffe bak, absoluut.
En toch wint ie het wat mij betreft niet bij de vorige Focus RS.
Vond dat model toch net wat toffer.
@viezefreddyw: vorige was echt gaaf, van deze vind ik alleen t front wel oké. Maar 5 deuren, meh. En de achterkant, bah.
Kast whahahahahahah
Lekker! Toch word ik er minder hebberig van dan bij de vorige Focus RS. Maar wellicht omdat die een van de weinige ook echt oogde als een rally auto en daardoor verrassend. En tja, de Focus RS heeft voor mij nog een van de mooiste sounds.
@stfu: Mooiste sound? Dan zet ik de Focus ST 2.5 5 cylinder toch echt bovenaan… Kan geen RS tegenop.
@st220: je weet dat de Focus RS MkII dezelfde vijfcilinder had die nog bruter klonk dan de Focus ST?
@gtwillem: Blijkbaar niet. En dat met een st220 als naam. Man man man man…
@clarkson: om te huilen!
@gtwillem: Oke, dit is echt erg :’) De RS (vooral de RS500) klinkt vele malen bruter dan de ST (en inderdaad: gebaseerd op hetzelfde blok). Ik heb meermaals die modellen mogen rijden en krijg er altijd direct een glimlach van.
@stfu: klinkt een rs500 anders dan een standaard rs. Volgens mij zit dat tussen je oren
Dit is voor mij toch wel de ultieme alleskunner. Niet te groot, kan over verkeersdrempels, lekker veel vermogen en een giga fun-factor. Ik hou hem maar al te graag willen hebben!
Galaxy rs, focus rs2000?
Heerlijk, ben benieuwd naar de prijs!
C-Max ST, dat zou ook wel leuk zijn!
Wat is het toch een geniale auto!!
Ford maakt echt -naar mijn mening- mooie auto’s. De Mondeo is een van mijn favorieten, alleen die prijs en waardedaling…. Als je een auto koopt, zoals ik doe, dan is dit de reden waarom ik geen Ford aanschaf…
@st220: dealer demo zoeken? Of een intern ingezet leuk aangekleed model van een jaartje oud?
11stuks? Dat wordt dus nog twee focus uitvoeringen, 4 Mustangs, 2x Ford GT en een Mondeo en Fiesta en wellicht een ecosport en andere crossover met RS treatment?
Mooie gezinswagen
Mooi spul!
Maar zal, vrees ik, behoorlijk aan de prijs zijn ook met al deze techniek.
Welke Alfa? haha. Heerlijke wagen, passeer vaak een witte rs van de vorige generatie, blijft ook een bom op wielen.
@frietjemet: in Almere?
@ater: Nee in Eygelshoven, in het verre zuiden. Zal me nier verbazen als daar binnen afzienbare tijd deze rs het straatbeeld verrijkt :D
Dit blijven leuke Ford’jes :D
Jammer dat ze niet echt een onderscheidend uiterlijk hebben.
Die eerste Focus had echt gave lijnen. Nu zijn ze soms wel vet, maar echt mooi…. mwah.
@vondudenstein: Jij heb het over een standaard focus neem ik aan? De RS serie van Ford is niet zo’n beetje onderscheidend.
@clarkson: ja maar ik bedoel echt onderscheidend als anders in termen van uiterlijk. De eerste Focus met die scherpe lijnen vond ik echt baanbrekend. Anders dan de rest. De opvolger lelijk. Daarna beetje hit or miss. En deze is zeker vet hoor. Maar ik wacht nog een beetje op die focus die zichzelf met uiterlijk even opnieuw op de kaart zet. Vet is de Focus altijd. Rijdt als een gek. Maar neem een Guilietta, een A5 of… Uhm… Naja noem 1 van de modellen die je echt geslaagd vind. Of de nieuwe Ford GT? Prachtig door en door. Die wauw factor. Maar goed, maakt mijn liefde voor de RS niet minder hoor
Mustang sedan
Wat een heerlijk ding zeg! Vooral in dat smurfenblauw!
Leuk ding, blijft erg jammer dat de 5 cilinder de nieuwe RS niet gehaald heeft. Wat een enorm kleine remschijven trouwens. Ze zullen best prima remmen, maar optisch wel erg klein!
Ze zijn veel te laat met de Focus RS. Auto is achterhaald door de AMG 45, S3, RS3, R enz..
Vroeger was een auto als de Sierra Cosworth, Escort Cosworth, Lancia Intergrale een auto die over al boven stond in prestaties (inclusief de prijs). Nu doet de concurrentie het beter.
@schellekens006: Allemaal leuk en aardig, maar toch zou ik zo’n Focus altijd verkiezen boven al dat snelle ‘premium’ spul. Leuk dat die wagens die jij noemt betere cijfertjes hebben, maar qua rijplezier komen ze niet eens in de buurt van zo’n RS.
Die neus straalt zoveel bruutheid uit!
Geweldig uitziende auto! Veel liever dan een RS3 of A45.

Die nieuwe foto’s zijn niet al te mooi moet ik zeggen, niet ’s werelds beste fotograaf.
Haha…
Want de A45 en de RS3 zijn net vernieuwd en hebben iets meer pk’s? En de Golf R en S3 hebben daarnaast juist minder vermogen?

Daarnaast is de wegligging ook een factor, en daar kan je nu nog niets oved zeggen, maar Ford heeft daar nou niet bepaald een slechte reputatie met voorgaande sportieve modellen….

Dus welke concurrent doet het nou daadwerkelijk beter?
@ schellekens006
Ik snap nooit waarom ze de sportieve modellen altijd tegen het einde van de levenscyclus uitbrengen. Als je deze koopt is er straks een nieuwe Focus en rijd jij in een veroudere wagen.
Ik vind de Focus RS helaas erg lelijk, net als de vorige. Alleen waar de vorige het allemaal compenseerde met pure bruutheid doet deze nieuwe versie dat niet. En waar de normale focus er best goed uitziet doet deze dat ook niet. Nee, ik word er niet warm van
Er mist echt een kenteken aan de voorkant… Vind het er zo niet uit zien haha
Leuke bak, al blijf ik hem wel smalletjes vinden in vergelijking met de vorige.
Ik zou hem echt wel in dat blauw nemen zoals op de eerste voorpagina foto, ziet er zo monsterlijk dik uit he
Ik vind dat die rs nu best wel saai oogt vergeleken met zijn voorganger
Doe mij maar een Granada. Of een Falcon.
Lekkere auto. Ben erg benieuwd naar de rijprestaties. Zit ook al te wachten op die andere performance auto’s!
Een Ka ST /RS zou een leuk antwoord zijn op de Abart 500 van fiat!:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).