• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus MK3 2011-2018 occasion aankoopadvies

Auteur: Wouter, gepost 11 maart 2021 om 16:00 – 30 Reacties

Ford Focus occasion

Bereikbaar, redelijk degelijk en fijn sturend. Alle reden om onze pijlen in het occasion aankoopadvies eens te richten op de Ford Focus MK3.

In de top 10 meest gezochte occasions is de Focus altijd wel terug te vinden. Mensen die er één rijden zouden je kunnen uitleggen waarom of wij dat doen even voor je. Iedere Focus rijdt gewoon lekker, zelfs de basisversies sturen bovengemiddeld goed.

Voor de derde generatie Focus trok Ford bovendien een heel blik met technologie open. Van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen tot een parkeerassistent, het is allemaal leverbaar. Ook bij de motoren liep Ford vooraan mee, ze waren de eerste die in dit segment een driecilinder leverden. Er was zelfs heel even een volledig elektrische versie leverbaar, maar op dat gebied Ford destijds nog niet door.

Er werd wel gesnoeid in het aantal carrosserievarianten: de coupé-cabriolet en driedeurs hatchback sneuvelden. De Focus vijfdeurs, Wagon en de sedan bleven wel leverbaar, waarbij de laatste geen potten kon breken in de verkooplijstjes.

Facelift Ford Focus 2014

De facelift van 2014 bracht niet alleen een duidelijk opgefriste neus en een sterk verbeterd interieur, ook motorisch had Ford de Focus aangepakt. In dit occasion aankoopadvies behandelen we zowel ook de facelift van de Ford Focus MK3.

Aandachtspunten

Als je een tweedehands Ford Focus van de derde generatie wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Ford Focus MK3 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.

Carrosserie en interieur

  • Let op of de kleur van de kunststof delen hetzelfde is als de metalen delen.
  • De achterklep van de Wagon lijkt te zwaar voor de gasveren, die verslijten namelijk relatief snel.
Ford Focus occasion

Onderstel

  • Geluiden vanuit het onderstel komen vaak door versleten rubbers van de stabilisatorstangen of de achterste draagarmen. Dat is niet uniek voor de Ford Focus MK3, maar komen we vaker tegen in een occasion aankoopadvies.
  • Een zoemend geluid kan duiden op versleten wiellagers, die gaan ook regelmatig defect.

Aandrijflijn

  • Koppelingen vertonen wel eens problemen, soms door de drukgroep, soms door de koppelingscilinder.
  • De Powershift automaat is geen aanrader. Sowieso altijd proefrijden en opletten of de bak goed schakelt. Mogelijke problemen zijn een defecte Transmission Control Module, lekkages bij de uitgaande as, vuile sensors of versleten tandwielen of koppeling.
  • Bij de 1.0 en 1.6 ecoboost motoren: de dunne plastic retour slangen naar het koelvloeistofreservoir worden poreus en gaan lekken. indien dit niet tijdig opgemerkt wordt kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof, als dit weglekt meet deze lucht waardoor de oververhitting niet te zien is op het dashboard. Controleer of de modificatie is uitgevoerd.
  • 1.6 ecoboost: nylon afdichtingen van de injectoren kunnen defect raken, zeker als een keer zijn gedemonteerd. Er klinken dan zware knallen tijdens het gas geven.
  • De ST kan bij het intrappen van het koppelingspedaal onregelmatig stationair draaien met zelfs korte horten en stoten. Dit duidt op een defecte kabelboom.
  • De bedrading van de dynamo slijt sneller dan normaal. Deze zit tegen de peilstok aan. Deze bedrading moet worden vervangen door dikkere, betere geïsoleerde kabels.
  • Bij de dieselmotoren kan de EGR-klep relatief snel vervuild raken. Als de EGR te vol met troep zit, zal de motor niet meer starten. Vervanging is de enige oplossing.
  • Bij de 1.0 EcoBoost motor zit de distributieriem ín het blok. Vervanging is relatief prijzig.

Elektronica

  • De optionele LED-lampen werken soms niet goed. Als ze flikkeren, moeten ze worden vervangen.
  • De massakabel van de accu wil wel eens los raken. Geen dure reparatie, maar je komt er wel mee stil te staan.
  • De touchscreen navigatie kan strepen gaan vertonen of helemaal uitvallen.
  • De GPS antenne, kabels of de connector raken nog wel eens defect. De navigatie werkt dan niet meer. De antenne is vrij prijzig, een alternatief is om een andere externe GPS antenne achter het dashboard te plaatsen.

Motoren benzine

  • 1.0 EcoBoost 100 pk/ 170 Nm
  • 1.0 EcoBoost 125 pk/ 201 Nm
  • 1.6 85 pk/ 150 Nm
  • 1.6 105 pk/ 150 Nm
  • 1.6 125 pk/ 159 Nm
  • 1.6 ecoboost 150 pk/ 240 Nm
  • 1.6 ecoboost 182 pk/ 240 Nm
  • 2.0 160 pk/ 198 Nm
  • 2.0 ST 250 pk/ 360 Nm
  • 2.3 RS 350 pk/440 Nm

Diesel

  • 1.5 TDCI 95 pk/ 270 Nm
  • 1.5 TDCI 120 pk/ 270 Nm
  • 1.6 TDCI 115 pk/ 300 Nm
  • 2.0 TDCI 140 pk/ 320 Nm
  • 2.0 TDCI 150 pk/ 370 Nm
  • 2.0 TDCI 163 pk/ 340 Nm
  • 2.0 ST 185 pk/ 400 Nm

Elektrisch

145 pk/ 250 Nm

Aanbod Ford Focus MK3 op Marktplaats

Op Marktplaats Auto staan ruim 1200 exemplaren de derde generatie Ford Focus te koop. Als je van avontuur houdt zijn de goedkoopste diesel exemplaren van de Ford Focus vanaf een mille of drie. De eerste exemplaren met een benzinemotor kosten maar iets meer. Een nog vrij verse Focus ST of RS kan tot boven de 30 mille kosten. De praktische station vormt meer dan de helft van het aanbod, terwijl sedans vrij zeldzaam zijn. Voor het totale aanbod van de Ford Focus kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Aankoopadvies: fun met weinig wegenbelasting
    Aankoopadvies: fun met lage wegenbelasting

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Aankoopadvies, focus, Ford, marktplaats, occasion, Video

Vorig bericht: « Lamborghini viert feest: Countach mag 50 kaarsjes uitblazen
Volgend bericht: Hyundai Staria is een ruim ruimteschip »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 maart 2021 om 16:19

    Ford en koelvloeistof en kabelbomen. Altijd gezeik. Moeders de vrouw heeft een 2010 Ka, 2 dingen mee gehad. Hebben de auto sinds 2012. Na een paar jaar moest de kabelboom vervangen worden door een dikker exemplaar want die was kapot aan het gaan, heeft iets van 250 euro gekost. En toen ie net de ton had gehaald, een verdeelunit van de koelvloeistof had plastic kleppen. Poreus geworden na 10 jaar, koelvloeistof lekte, ik reed op de snelweg ineens schoot de temperatuur omhoog. Gestopt, water in de koelvloeistoftank gegooid, naar mijn garage gereden. Nieuw onderdeel had geen plastic onderdelen meer, maar was volledig metaal. Koste 30 euro. Inclusief manuren en koelvloeistof: net geen 300 euro. En ja in principe krijgt IEDERE Ka hier mee te maken. En het is nog wel voor een flink deel een Fiat.

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      11 maart 2021 om 17:56

      @Johanneke: dat van de slang van de koelvloeistof is een bekend probleem is een terugroepactie voor geweest. Mijn Smax heeft ook problemen met de kabelboom gehad…. Een marter dacht dat smakelijke spaghetti was…

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      11 maart 2021 om 18:25

      @Johanneke: nou nou, maar liefst 600 euro aan gekkigheid in zowat 10 jaar tijd… Voor een auto die voor het goedkoopste van het goedkoopste is gemaakt nog wel…

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 maart 2021 om 19:34

        Ik zeg niet dat ik zwaar ontevreden oid ben, maar het zijn 2 constructiefouten. En dat vind ik slecht. Moet ik het hier toe staan juichen dat Ford een aantal constructiefouten had in hun modellen de afgelopen 10 jaar..?

        Login om te reageren
        • goedverhaal zegt

          11 maart 2021 om 19:55

          @Johanneke: dat heeft elk merk.

          Login om te reageren
  2. Praeses zegt

    11 maart 2021 om 16:28

    *redelijk degelijk
    Wij hadden de 95 pk diesel als leasebak. Tussen 95 en 115k km: 3x voorlampen kapot, 2x de accu, 1x koppeling.

    Oh en het geluid en stank van een vrachtwagen. Reed wel lekker en zonder echt je best doen 1:20 rijden.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    11 maart 2021 om 16:37

    Die (1.0) Ecoboost motoren zijn -in weerwil van alle intenties en fabrieksopgave- géén wondertjes van zuinigheid, om de simpele reden dat als je een beetje met het verkeer wil meekomen, je het blok toch wel behoorlijk op toeren moet houden.

    Daarnaast wordt de distributieriem ín het blok (terecht) aangehaald; het feit dat deze ín het blok zitten maakt vervanging niet alleen prijzig, maar de officiële vervangingstermijn van 10 jaar of 240.000 km wordt vaak niet gehaald. Of ‘vergeten’, wat soms de lage aanschafprijs kan verklaren.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 maart 2021 om 16:58

      Collega van mij heeft er 1 in een c-max. Werd 1 op 19 beloofd, rijdt 1 op 13. ik rij 1 op 12.5 met een antiek 2.0 mpi blok in mijn 1998 Mitsubishi Galant. Wat een vooruitgang.

      Login om te reageren
      • christian85 zegt

        11 maart 2021 om 19:09

        @Johanneke: Nou ik rij gewoon 1 op 16 gemiddeld met de 1.0 ecoboost. Als je wil kan het wel, je moet alleen weten hoe

        Login om te reageren
        • Bob zegt

          12 maart 2021 om 00:09

          Ik rijdt met mijn mx5 nb-fl 1.8L 1:12. De opgave is 1:11,1, rollend vermogen is zo belangrijk. Zie ik weinig mensen doen, met stevig bochtenwerk en hier en daar de toerenbegrenzer aantikken is 1:10,5 nog steeds mogelijk. Maarja een mx5 is niet te vergelijken met een focus, al rijd mijn moeder ook 1:15 met de 1.6 vct 105pk atmosferisch.

          Login om te reageren
        • saffie89 zegt

          12 maart 2021 om 13:52

          @christian85: ik rij er ook 1:17 mee.

          Login om te reageren
    • goedverhaal zegt

      11 maart 2021 om 19:12

      @RRRobert: ik had een MK3 SW met 1.0 Ecoboost 92kW, nu een MK4 SW met 1.0 Ecoboost 92kW. Als je iets niet moet of hoeft te doen, dan is het toeren maken. Ik rij 90% van de tijd tussen 1800 en 2800 toeren. In beide auto’s rij ik gemiddeld 1:17. Verbruik heeft vooral met rijgedrag en anticiperen te maken.

      Login om te reageren
      • michelschouten zegt

        11 maart 2021 om 20:13

        @goedverhaal: precies dat, rij nu zelf in een 2021 Fiesta ST-line 95 pk. Zit nu na de eerste 3000 km al op 1:19

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          11 maart 2021 om 22:07

          St line. 95pk. Ai ai ai.

          Login om te reageren
          • snorrie zegt

            12 maart 2021 om 11:55

            @Johanneke: wat een onzin kraam jij uit zeg.

            Login om te reageren
  4. Kvgorp zegt

    11 maart 2021 om 17:09

    Ik heb een diesel gehad. 1.6 econetic. Dit was een 14% bijtelling bankje van destijds en deze ga 105 pk. Deze zie ik niet in de lijst.

    Login om te reageren
  5. alfagtv6 zegt

    11 maart 2021 om 18:53

    Mijn vorige leaseauto was een focus 3.2 1.5 tdci uit 2016. 160.000 km probleemloos mee gereden, hele fijne auto! Heb nu voor mij vrouw een focus 3.1 1.6 tdci uit 2012 en ook daar nooit wat mee aan de hand.

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      11 maart 2021 om 19:11

      @alfagtv6: ik rij ook al geruime tijd in een 1.0 uit 2016. Enkel een gescheurde hitteschild voor het blok gehad. Gaf irritant gerammel, voor zes tientjes een nieuwe er op geschroefd en klaar. Prima wagen, super wegligging!

      Login om te reageren
  6. cvoo zegt

    11 maart 2021 om 19:38

    Ik mis de 1.5 ecoboost nog in het verhaal. Ik heb de facelift versie altijd veel mooier gevonden. Vooral door de voorbumper met die grote driehoeken van de eerste versie.

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    11 maart 2021 om 20:03

    “De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof”

    Dat lijkt me wel ja, bij een koelvloeistoftemperatuursensor.

    Login om te reageren
  8. Estate_of_mind zegt

    11 maart 2021 om 21:23

    We willen allemaal honderden pk’s, Italiaans design of ‘premium’, maar eigenlijk zijn we dik tevreden met een Ford Focus Station, ik wel in ieder geval ;)

    Login om te reageren
  9. vixtor zegt

    11 maart 2021 om 21:42

    Afgelopen zomer zo’n volgepakte 2015 titanium full-options FoFo gekocht met 125pk motor, en oprecht een fijne machine! Veel luxe opties en de potige 1.0L motor hebben mij enorm verrast. Inmiddels 15k gereden, met een verbruik rond 1:18 (want 100kmh snelweg…). Wellicht in de toekomst wel weer loslaten in Duitsland, zodat hij altijd zo lekker blijft rijden.
    Overigens wel fijn om deze aandachtspunten te lezen over de FoFo, dan kan ik het ook goed in te gaten blijven houden. Bedankt voor deze immerfijne rubriek Autoblog!

    Login om te reageren
  10. Davion zegt

    11 maart 2021 om 21:57

    Heb 8 jaar zo eentje gehad een Mk3 met 2.0TdCi 136Pk, zeer leuke auto, geen enkel probleem mee gehad, deze had ook alle voor toen nieuwe snufjes aan boord (Lane Departure, BLIS, ACC, automatisch inparkeren , etc..), nooit problemen mee gehad.
    Wat er over de PowerShift word gezegd; deze heeft zijn problemen gehad maar dit was vooral in de beginjaren zo, erna was het geen issue meer. om een vergelijking te maken, ik heb ondertussen ook een nieuwe Focus gehad (Mk4) met 1.5Ecoboost 182Pk versie met de automaat in (8 versnellingen) en dat is maar 1 koppeling en je merkt dit echt fel, de bak is niet bij de les en schakelt te laat terug, ik heb deze terug weggedaan en een Kuga gekocht (2.0Tdci 180Pk met Powershift) en dat rijd veel aangenamer. Bak is bij de les en schakelt naadloos zoals het hoort.

    Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      12 maart 2021 om 20:32

      @Davion: Nieuwere bakken rijden sowieso niet lekker, schakelen het liefst zo snel mogelijk op naar de hoogste versnelling, en duurt dan te lang om terug te schakelen want dan maakt de motor ’te veel’ toeren.

      Login om te reageren
  11. vinc zegt

    11 maart 2021 om 23:25

    Leuk artikel! Rijdt nu bijna een half jaar rond in een mk3 facelift 2.0 ST en dat is echt de ideale combi van een hobby auto, woon werk vervoer en gezinsauto. Inmiddels is de auto niet helemaal standaard meer, dat maakt hem alleen maar nog leuker, alleen schiet de voorwielaandrijving nu regelmatig te kort . Veel voorkomend probleem is overigens dat de xenon koplampen storing geven, de meesturende projectoren gaan dan stuk, dat ligt, hoe verrassend ook, aan de kabelboom in de koplampen. Ik kreeg bij aankoop van de auto zelfs een extra set koplampen mee, deze had de vorige eigenaar uitgewisseld en laten maken.

    Login om te reageren
  12. bernoulli zegt

    12 maart 2021 om 09:04

    Ik heb hem destijds in 2013 niet gekozen. Werd heel verdrietig van het dashboard. Wat een chaos. En ook in detail. Dat elk display nét een andere tint blauw is en nét een ander lettertype. Het voelt allemaal zo samengeraapt aan.

    Om te rijden was het dikke prima.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      12 maart 2021 om 21:33

      Eens, het interieur vind ik werkelijk niks. Het rijdt best prima maar qua uitstraling vind ik het, net zoals een Astra, niks aan.

      Login om te reageren
  13. saffie89 zegt

    12 maart 2021 om 13:56

    Rij al twee jaar met grote tevredenheid in een mk3.2 1.0 ecoboost 125pk uit 2016 met vrijwel alle opties erop. Fijn sturende auto, goede zitpositie en zuinig. Enige defect dat ik heb gehad was de sensor van de ruitenwisservloeistof. Die werd onder garantie vervangen.

    Login om te reageren
  14. berrychello zegt

    12 maart 2021 om 17:12

    Ik wissel normaliter snel van auto, maar mijn Focus Wagon 1.0 EcoBoost van 2013 heb ik alweer ruim drie jaar. Onwijs fijn ding! Ik zou niet weten waarin een andere, nieuwere auto beter is. Ik zou alleen iets meer vermogen wensen, maar dat is luxe (en heb ik een andere auto voor).

    Login om te reageren
  15. tmon zegt

    5 januari 2024 om 22:14

    Even interessant om toe te voegen na deze tijd.
    Voor de mensen die net als ik op later tijdsstip deze info lezen.

    De focus is ook gevoelig voor lekkage rondom de kofferbak. Uitgedroogde kit bovenzijde als je de koffer open hebt en uitgedroogde rubbers van de ventilatieroosters achter de bumper in de carrosserie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North