• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 2017: starts worden weer spectaculair!

Auteur: Author, gepost 4 januari 2017 om 14:01 – 34 Reacties

F1


Er was in 2016 al wat gesteggel over het gebruik van de koppeling, maar komend jaar wordt de boel nog een stukje lastiger voor de coureurs.

Stuurtjes worden in de Formule 1 uitgerust met vier flippers in totaal: twee voor het schakelen zelf en twee flippers voor het bedienen van de koppeling. De koppeling wordt bij F1-auto’s alleen gebruikt tijdens de start. In het afgelopen seizoen waren de systemen dusdanig doorwrocht dat het voor coureurs vrij eenvoudig was om de ideale start te maken. De auto’s hielden vanzelf het ideale toerental aan en het perfecte aangrijppunt kon door de engineers worden ingesteld.

Vervolgens kon met de ene flipper het perfecte aangrijppunt voor de koppeling worden aangehouden. De andere koppelingsflipper werd voor de start helemaal ingedrukt en na het doven van de lichten met een bepaald tempo losgelaten. Na wat oefening was het voor coureurs dus vrij eenvoudig om een perfecte start te maken. Eigenlijk was het zware werk vooral weggelegd voor de engineers. De regels werden wel aangescherpt gedurende 2016, maar uiteindelijk was het voor teams redelijk eenvoudig om coureurs alsnog perfecte starts te laten maken.

Komend jaar gaat dit systeem op de schop. Auto’s krijgen nog maar één koppelingsflipper zodat coureurs veel meer met de hand moeten aanvoelen wat er achter hen gebeurt. Daarbij wordt met deze flipper niet langer de positie van de koppeling bediend, maar het aantal toeren dat de motor draait. Om de coureurs een handje te helpen mogen teams wel nieuwe software ontwikkelen die het “aanvoelen” vergemakkelijkt. Bovendien wordt de enkele koppelingsflipper een stukje groter.

TL;DR: coureurs moeten vanaf komend jaar veel meer zelf doen bij de start. Hopelijk levert dat meer actie en spektakel op zodra de rode lichten doven, over ruim twee maanden weten we of dat inderdaad zo is.

Ook interessant!

  • Red Bull motor 2022
    Yes: Max Verstappen heeft een motor voor 2022
  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • weersvoorspelling dit F1 weekend
    Weersvoorspelling dit F1 weekend in Oostenrijk spectaculair
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, transmissie

Vorig bericht: « Lease maar: Jaguar F-Type of Porsche 911
Volgend bericht: Dit kost het R-Line pakket op de nieuwe Golf »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    4 januari 2017 om 14:07

    “Om de coureurs een handje te helpen mogen teams wel nieuwe software ontwikkelen die het “aanvoelen” vergemakkelijkt.”

    Dat is dan wel weer jammer, want je kunt de klok erop gelijk zetten dat de teams dan met software komen die dermate goede feedback geeft dat jij of ik het goede toerental nog zou kunnen aanvoelen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 januari 2017 om 14:26

      @edge:

      Flinke stroomstoot op het juiste punt, dan laat je de koppeling vanzelf schieten :P

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        4 januari 2017 om 14:30

        @jack_abarth: of een piepje in het oor zat ze nu ook al horen wanneer ze moeten schakelen.

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      4 januari 2017 om 15:09

      @Edge: hebben ze engineers van VAG in dienst genomen?

      Login om te reageren
  2. jelmer03 zegt

    4 januari 2017 om 14:07

    Dat was toch het systeem van ferrari

    Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    4 januari 2017 om 14:11

    Aparte constructie dat ze niet de koppeling bedienen maar bepalen hoeveel toeren de motor draait. Wat zijn hier de voordelen van?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2017 om 14:40

      @mrrallycross: dat is zeker een aparte constructie vooral omdat hier al een pedaal voor is: het gaspedaal!

      Login om te reageren
  4. esprit84 zegt

    4 januari 2017 om 14:11

    hey misschien weten jullie het niet maar er is op dit moment een autorace bezig genaamd Dakar…..

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 januari 2017 om 14:29

      @esprit84:

      Bedoel je dat commerciële rondje zandbak rijden met in de schijnwerpers; van Eerd en Veka?

      Laat maar aan mij voorbij gaan…

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        4 januari 2017 om 18:47

        @jack_abarth: van Eerd rijdt al 2 jaar niet meer mee dus die staat in elk geval niet in de spotlights.
        Tevens zijn er meer zenders die het uitzenden als RTL7!

        Login om te reageren
    • evian zegt

      4 januari 2017 om 20:35

      @esprit84: Helemaal mee eens, in de max verstappen komkommer tijd en alle andere raceklassen die op zijn gat liggen gebeurd er in zuid Amerika wel aardig wat spectaculairs. Ik ben wel een voorstander van elke dag 2 weken lang een klein stukje over tussenstanden met een leuk verhaaltje. Bijvoorbeeld over de Nederlanders en dan nog de top bij de auto’s. Misschien nog met wat dingetjes over de techniek en verschillende van bijvoorbeeld de Toyota’s Peugeot’s en Mini’s. Voor de rest gebeurt er toch niet zoveel in de eerste 2 weken van januari.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        4 januari 2017 om 21:30

        @evian: Spannends ? Kan het me niet heugen deze eeuw … wek me maar als Dakar weer naar Dakar rijdt …

        Login om te reageren
        • evian zegt

          6 januari 2017 om 10:50

          @dawwg: Heb je er weer zo’n in die in het verleden blijft hangen. Jij zegt zeker ook dat de F1 weer een V10 moet hebben en een auto met een elektromotor voor mietjes is. Misschien moet je even met een open mind naar de dakar kijken.

          Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    4 januari 2017 om 14:17

    Nu maar hopen dat dit goed uitpakt voor Max Verstappen. Zijn starts waren niet al te goed, of dat nou aan de auto lag of niet..

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      4 januari 2017 om 14:39

      @viezefreddyw: Dat lag dan ook aan z’n engineers, net als Hamilton overigens.

      Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    4 januari 2017 om 14:32

    Beetje extra spectakel is altijd goed. Met een beetje geluk blijf ik dan als “nieuwe” kijker nog vele seizoenen kijken.

    Login om te reageren
  7. allesmetturbo zegt

    4 januari 2017 om 14:35

    Ze zijn vast jaloers op die mooie flippers in de Giulia en willen nu ook van die mooie grote flippers

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      4 januari 2017 om 15:27

      @allesmetturbo: Daarom doen Maserati, Nissan en Alfa het zo goed in de f1!!

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2017 om 15:00

    We gaan het zien.

    Login om te reageren
  9. kilum zegt

    4 januari 2017 om 15:03

    Gewoon weer handbak. 3 pedalen in de wagen. Koppelen met je voeten. En schakelen zonder flippers. Dan worden de starts weer echt interessant. Geen launch control of andere zooi.

    Maar goed ijdele hoop ik weet het…

    Login om te reageren
    • carspotterdeluxe zegt

      4 januari 2017 om 17:37

      @kilum: Dan wil ik ook een achteruit!

      Login om te reageren
      • Henk_he zegt

        4 januari 2017 om 17:52

        @carspotterdeluxe: ik kan me vergissen, maar volgens mij zit die er al op.

        Login om te reageren
      • Henk_he zegt

        4 januari 2017 om 17:53

        @carspotterdeluxe: check: “Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.”

        Login om te reageren
        • carspotterdeluxe zegt

          4 januari 2017 om 18:23

          @Henk_he: My bad. Een achteruit is idd verplicht. Dacht dat die er niet meer op zat ;)

          Login om te reageren
  10. hight96 zegt

    4 januari 2017 om 15:14

    Toch zag ik afgelopen seizoen nog heel veel verschillende starts…

    Login om te reageren
  11. wheelzzz zegt

    4 januari 2017 om 16:00

    Deze beslissing voelt vooral heeeeeel erg kunstmatig en geknutseld aan. Dat je uitgangspunten voor ieder gelijk trekt, ok. Maar dit? Pffff .

    Login om te reageren
  12. boltiev6 zegt

    4 januari 2017 om 16:02

    Ze moeten eigenlijk weer de vertrouwde treuteltjeshendel uit de jaren 60 weer invoeren met pneumatische overbrenging, lekker snel en eenvoudig. onverwoestbaar!

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    4 januari 2017 om 16:03

    Waren toch nog opvallend veel slechte starts afgelopen seizoen…

    Login om te reageren
  14. bmw1m zegt

    4 januari 2017 om 16:41

    Laat het seizoen eerst maar eens van start gaan. Lang genoeg geduurd zo.

    Login om te reageren
  15. schuimbekje3 zegt

    4 januari 2017 om 20:20

    toen ik nog werkte in een fabriek die automaten bouwde voor F1 werd het verboten, dit is gewoon een automaat met schakelaar…

    Login om te reageren
  16. tarquesh zegt

    4 januari 2017 om 22:34

    Die F1 bolides zijn toch automaten? En als het automaten zijn dan is koppelen, tegen een flipper duwen voor in de stand D van drive. Dus zo’n flipper is eigenlijk een pook inplaats van een koppelingspedaal.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      4 januari 2017 om 22:39

      @tarquesh: automaten? Nee joh. Gerobotiseerde sequentiele bakken zijn het. De koppeling wordt bediend dmv een hendel aan het stuur, Één flipper rechts om op te schakelen, één flipper links om terug te schakelen.

      Login om te reageren
  17. rickbosma1991 zegt

    5 januari 2017 om 11:23

    Dat is al een jaar geleden geïntroduceerd. Beetje achterhaald artikel dus

    Login om te reageren
    • Author zegt

      5 januari 2017 om 12:01

      Da’s niet helemaal waar. De regels zijn gedurende 2016 inderdaad aangescherpt, maar komend jaar wordt de boel nog een stukje strenger.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North