Heet: Jaguar F-Type SVR met 575 pk

Auteur: , 49 Reacties

Dat Jaguar aan een extra snelle F-Type werkt is al lang geen geheim meer. Volgens de geruchten zou de F-Type SVR zelfs 600 pk of meer krijgen. Dat haalt ‘ie niet, maar wat geeft het. Het resultaat van Jaguars werk is immers sub-zero cool!

Een overijverige marketingstagiair besloot de nieuwe brochure van de F-Type vast online te gooien, waardoor we nu alle gegevens van de auto hebben — terwijl het zelfs nog niet helemaal zeker is dat de auto begin maart op de autoshow in Genève te zien is. Laten we hopen van wel, want we vinden ‘m meer dan lekker, en met zijn prestaties begeeft hij zich in F40-territorium. De F-Type SVR heeft namelijk 575 gezonde pk’s onder de kap, plus een koppel van 700 Nm. Dat zorgt ervoor dat je er in 3,7 seconden mee op de 100 zit, terwijl het feest pas bij 322 km/h ophoudt. Of je dan nog steeds het opgegeven verbruik van 11,3 liter per 100 kilometer kunt halen, is natuurlijk weer een tweede.

Om dat vermogen kwijt te kunnen, is de SVR standaard voorzien van vierwielaandrijving. Daarnaast heeft hij een aantal aerodynamische aanpassingen, waarvan de carbon achterspoiler de meest opvallende is. Ook belooft Jaguar een betere wegligging. Daartoe is de SVR voorzien van bredere banden, die op gesmede lichtmetalen velgen liggen (hetgeen 10 kilo aan gewicht scheelt). Optioneel kun je je SVR laten voorzien van keramische remmen, die 21 kilo lichter zijn dan de standaard remmen. Een lichtgewicht titanium uitlaatsysteem bespaart nog eens 12 kilo. Bovendien zegt Jaguar dat je de SVR direct herkent aan de karakteristieke, diepe klank van zijn uitlaat. Daar rijdt ‘ie niet beter van, maar leuk is het wel. Wat wel bij zou moeten dragen aan het rijden, is de opnieuw ontworpen achterwielophanging. Die is fractioneel lichter (0,6 kilo), maar is vooral 41 procent stijver en daardoor berekend op aanzienlijk grotere G-krachten in dwarsrichting.

De topsnelheid van 322 km/h die we noemden geldt overigens alleen voor de coupé; de topsnelheid van de convertible hebben we nog niet kunnen vinden. Om die topsnelheid te behalen, moet de achterspoiler worden ingeklapt. Bij 113 km/h komt de spoiler vanzelf omhoog, dus je moet eerst op een handvol knoppen drukken voor je warp speed kunt bereiken. Je moet daarvoor namelijk de Dynamic-modus inschakelen en vervolgens drie seconden op de schakelaar van de spoiler drukken.

Voor de interieurfappers is er ook goed nieuws, want Jaguar heeft het interieur voorzien van Quilted Performance-stoelen, oftewel een berg typisch Britse stikseltjes. Daarnaast zijn er speciale dorpellijsten, een stuurwiel met SVR-badge en grotere aluminium geanodiseerde schakelpaddles.

In de categorie ‘overbodige toevoegingen’ nog het volgende: de importeur kon ons nog niet laten weten wanneer de SVR’s bij de dealer staan. Ook de prijs blijft nog even onbekend.