Officieel is de Subaru Forester 2.5 STI nooit in Nederland geleverd en dat maakt deze SUV met rallygenen des te aantrekkelijker.
De Subaru Forester is in Nederland toch vooral een auto voor boswachters en mensen met een caravan. Er was wel een leuke Turbo-uitvoering leverbaar, maar écht spannend werd het nooit. Niet in ons land tenminste, in Japan kon je de Subaru-dealer binnenlopen voor een door Subaru Tecnica International onder handen genomen Forester.
Deze Subaru Forester 2.5 STI is onderhuids sterk verwant aan de Impreza WRX STI. Met 320 pk komt deze boswachtersauto dan ook meer dan vlot van zijn plek. Ook het uiterlijk werd flink onder handen genomen, met een flinke luchtinlaat, Subaru’s kenmerkende blauwe kleur, een bodykit en fijne Brembo-remmerij.
Zoals gezegd is deze Subaru officieel alleen in Japan geleverd, maar er zijn altijd wel liefhebbers die zo’n ding in een zeecontainer deze kant op laten komen. Een van die helden is nu echter uitgekeken op zijn rappe Forester en doet zijn auto van de hand. Voor een stevige 12.700 euro wordt je de eigenaar van deze rechtsgestuurde Impreza in boswachterskledij, de advertentie check je hier.
norge zegt
Gewoon de beste tweedhands ter wereld …
jessetje zegt
@norge: Dacht ik ook al
bofkont zegt
@jessetje: dacht ik niet.
jessetje zegt
@bofkont: Ieder heeft zo een eigen mening
alcantara zegt
@norge: Waarom staat hij dan al zo lang te koop?
cthijs zegt
@alcantara: wat dacht je van het stuur aan de verkeerde kant
Dutchdriftking zegt
@norge: Niet de beste, wel een van de leukste.
norge zegt
Spellingcontrole….Zucht….
gtwillem zegt
@norge: er zijn niet veel mensen die én tweed dragen én knalroze STI in hun stoelen hebben geborduurd ;-).
rietdekker zegt
Bedankt hé, ik was net afgekoeld met een ranja en mijn ventilatorenpark ter grootte van Texel. Dat wordt voor de 5e keer douchen vandaag
gtwillem zegt
Een van de leukere auto’s op het internet. Ik heb het zelfs overwogen, maar het stuur aan de verkeerde kant is niet ideaal. En doorverkopen is lastig. Deze staat zo al zo lang te koop voor diverse prijzen, en hij staat er nog steeds na anderhalf jaar ofzo.
Als ik in de UK woonde kwam er direct eentje, het zijn echt heel erg fijne auto’s. Daarbij zijn Foresters een van de meest gewaardeerde auto’s door de eigenaren, net als bij de Honda S2000 en Lexus IS200 zijn de eigenaren uitermate content over hun auto.
ej20g zegt
Als ik op zoek zou zijn naar een SUV voor dit budget, zou ik zonder twijfel een Forester STI kopen. Vooral met handbak en in het blauw gewoon een prachtige en unieke verschijning.
gtwillem zegt
@ej20g: de STI was volgens mij altijd een handbak. Zelfde zesbak als uit de Impreza. De XT 2.5 kon je wel als automaat krijgen. Eigenljjk is die XT 2.5 nog leuker, want dat ding sprint behoorlijk goed en valt voor geen meter op.
ej20g zegt
@gtwillem: jep, je hebt gelijk. Ik was in de war met de eerste generatie Forester die in de snelste uitvoering ook te krijgen was met automaat. De Forester STI (tweede generatie dus) was er inderdaad alleen met de 6-bak uit de Impreza.
gtwillem zegt
@ej20g: eerste generatie had je de S-Turbo, met 170pk. Kon je ook als automaat krijgen inderdaad. De tweede generatie heette de S-Turbo 2.0 XT, deze had 211pk. Deze werd later vervangen door de 2.5 XT met 230pk. Echter zijn deze eenvoudig naar 280pk of meer te tillen. De ouderwetse automaten zijn overigens geen aanrader: dorstig en sloom.
ej20g zegt
@gtwillem: ik betwijfel sterk of je de “moderne” automaten van Subaru wél wil. Die zijn prima op een normale versie, maar op een turbogeblazen versie gewoon verkeerd. Subaru’s moet je met de hand van verzet wisselen, daar zijn ze sterk in en het geeft bovendien de welbekende voldoening.
marc94 zegt
@gtwillem: wat is de 170pk 2.0xt dan? Die benoem je niet maar in mijn famillie zit er eentje. Dit is overigens intresse omdat ik sinds een week imprezarijder ben.
gtwillem zegt
@marc94: je hebt groot gelijk!!
Eerste generatie Forester had je in S-Turbo uitvoering. 2.0 turbo met 170pk.
Eerste generatie facelift, idem.
Tweede generatie Forester had je als 2.0 XT met 177pk, in 2004 kwam daar een 2.5 XT met 211pk bij.
Facelift tweede generatie Forester was een 2.5 XT met 230pk.
Derde generatie Forester in NL alleen maar een 2.0 boxer: benzine of diesel. Facelift idem.
Vierde generatie Forester is weer wel als XT te krijgen, met een 2.0 Turbo boxer met 240pk.
Gefeliciteerd met je Impreza! Welkom bij de club! Wat voor een Impreza heb je?
marc94 zegt
@gtwillem: dan heb ik het over de tweede generatie 2.0xt (2003 is hij). Zelf een 2005 wrx prodrive (blob)
boenket97 zegt
Hebbon!!!
Wat een bruut ding zo. Heerlijk samengesteld en zeer praktisch!
Geweldig dit!
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk ding. Maar een Legacy 3.0R spec.B Station met dikke zescilinder boxer zou ik nog liever hebben.
Alleen jammer dat die Subaru’s van binnen en buiten altijd zo hondslelijk zijn, de techniek is geweldig.
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
jouw quote :
Alleen jammer dat die Subaru’s van binnen en buiten altijd zo hondslelijk zijn
Daar is een reden voor.
Subaru is nog of was een engineering-company, eigenlijk net zo als het oude Citroën ooit was.
En bij Subaru ging het om de techniek en was dat in order, was het geld voor het model op.
Aldus vertelde mij ooit een Subaru fanaat ( dat zijn namelijk fanaten ) terwijl de WRX STi op de brug de lucht in ging.
En de man me fijntjes wees op de echte schoonheid des Subaru’s : Het onderstel, de AWD, de blaf-boxer en de rest van het ophangingscircus.
En die man, die had gelijk.
trustmeiamanengineer zegt
@desjonnies: Zeker mee eens. Maar het zou nog steeds geen kwaad kunnen om eens een Italiaan z’n gang te laten gaan op de buitenkant en het dashboard. Briljante techniek kun je ook verpakken in een mooie(re) huls.
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Mijn droom :
Alfa Nuova Sud
Powered by Subaru
Designed by Giugiaro
Made by Alfa with Japanese management……….
gtwillem zegt
@desjonnies: goede!
Mijn droom is iets met Italiaanse styling, Japanse betrouwbaarheid, Zweedse veiligheid, Amerikaanse power, Duits interieur, Zuid Koreaans garantie en een Franse prijs.
rufctr01 zegt
@gtwillem: Een Duits interieur bestaat niet! Worden allemaal in Frankrijk bij Faurecia (PSA) gebouwd.
bofkont zegt
@trustmeiamanengineer: absoluut eens.
bofkont zegt
Technisch zijn het geweldige wagens, maar het ziet er gewoon niet uit, plastic fantastic.
gtwillem zegt
@bofkont: ik heb nu al weer een tijdje een Impreza WRX STI, en was bang dat dat interieur me tegen zou gaan staan.
Ik moet toegeven, het is geen Audi A8. Meer dat pretendeert het niet te zijn. Alles zit waar je het verwacht en alles doet het ook gewoon. Nog een voordeel: het slijt nauwelijks. Dat is bij met name Franse auto’s wel anders. Die zijn er keurig uit als nieuw zijn, maar vertonen best en veel slijtage plekken.
Daarbij waardeer je de dingen die wel goed geregeld zijn: het stuurwiel, handrem en pookknop zijn van een iets stugge leersoort, waardoor je meer grip hebt. En het voelt goed aan. De half lederen/alcantara sporstoelen zitten niet alleen geweldig, ze zien er ook goed uit.
Het is geen Rolls, maar het kan er prima mee door. De Focus RS of Megane RS hebben niet een veel mooier intieur.
bofkont zegt
@gtwillem: de subaru wrx sti is uiteraard een rijderswagen bij uitstek, fenomenaal hoe zo’n ding rijdt, daar is ook niets op af te dingen. Ik zoek persoonlijke andere zaken in een auto, mooie afwerking, redelijk comfort.
Collega van mij heeft ook altijd impreza’s gehad zijn laatste was een STI pro drive, gewoon beangstigend hoe snel dat ding was.
Edge zegt
@bofkont: Als ik mij de posts van @gtwillem in het A4/XE/3-Serie/C-klasse topic goed herinner heeft hij ook nog een geleasede BMW 325i en is hij in de markt voor een nieuwe leasewagen, dus dan met de BMW/nieuwe leasewagen comfortabel over de snelweg cruisen en buiten werktijd lekker hoeken met Impreza.
bofkont zegt
@Edge: Idd goede combi :)
ghost zegt
Deze staat al zoooo lang te koop.
thijsied zegt
Nice, deze is van m’n vader geweest.. Heb er een paar keer in mogen rijden en het is echt een bizar apparaat. Hij is goed onderhouden door een groot Subaru kenner/liefhebber, dus de volgende eigenaar zal hier zeker een goede koop aan doen.
ruzzz zegt
Ik vind het gewoon een lelijk hok, valt alleen op door zijn uniekheid.
potver7 zegt
Is die 148853 de kilometerstand of de mileage…?
flik2punt0 zegt
Heerlijke wagen!
gtwillem zegt
Wat is het trouwens met die wielen? Standaard zitten er 17″ gouden BBS velgen onder, maar dit zijn een soort satijnzwart DB9 imitatie model. Niet erg fraai.
Edge zegt
@gtwillem: Dat is wel jammer, ja, maar de liefhebber die gek genoeg is om in een rechtsgestuurde Forester STI te rijden in Nederland, zal het ook niet erg vinden om ergens een setje gouden BBS’jes op de kop te tikken.
philipf zegt
Gaaf ding!
toyotafortuner zegt
Zijn kleurtje mocht donkerder. En ik mis wat gouden velgen.
Maar man wat is dit een lekkere bak zeg!
Zo, mijn laatste comment op AB vanuit NL. Mijn comments volgen later vanuit Indonesië. Misschien volgen na mijn vakantie spots. Fijne vakantie/zomer aan iedereen @AB en ABHQ/readactie toegewenst!
schellekens006 zegt
Net een lelijk wijf
norge zegt
@schellekens006: die rijden vaak het beste :-D
deepep zegt
Top auto’s ! http://lofarmedia.com/Zomersloffen.jpg
kenner zegt
Zo eentje rijdt er ook rond in Rotterdam. Maar dan in het zwart.
postman91 zegt
Wat een afzichtelijk hok…
mercedesbenz63 zegt
Nee Autoblog laat dit nou niet zien!!! Ik wilde deze sti gaan kopen!!!
rolov zegt
@mercedesbenz63: als hij na 1,5 jaar nog te koop staat ben je de enige.
mrrallycross zegt
Lekker!!!