
Een werkgever waar ze zich niks aantrekken van BPM en BTW, maar waar een limiet ligt op de nettoprijs, dat zagen we nog niet eerder. Verder mag er niet meer dan 120 gram CO2 worden uitgestoten en wil onze lezer graag een automaat. Kan geregeld!
Op dit moment rijdt Joris naar volle tevredenheid in een Peugeot 508 2.0 HDI met 163 pk en automaat, maar het wordt tijd eens uit te kijken naar iets anders. Met een jaarkilometrage van 60.000 is comfort niet geheel onbelangrijk, net als plek voor vier personen. Joris’ eisen- en wensenlijstje ziet er als volgt uit.
Huidige auto | Peugeot 508 HDi (163 pk) |
Koop/ lease | Lease |
Zakelijk/ prive | Zakelijk |
Budget | Max. 28.000 euro netto (ex. BTW, ex. BPM) |
Jaarkilometrage | 60.000 km |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Leasecontract loopt af |
Gezinssamenstelling | 4 personen |
Voorkeursmerken/ modellen | Peugeot 508, BMW 3 Serie, Volvo. Liefst D-segment, eventueel C-segment. |
No-go modellen/ merken | n.v.t. |
Frans comfort
Joris is tevreden met zijn huidige auto, dus waarom geen nieuwe 508? De 163 pk-sterke tweeliter diesel is sinds de facelift uit het assortiment en is vervangen voor een 1.6 met 120 pk of een tweeliter met 150 of 180 pk. De 150 pk is niet leverbaar met automaat en valt dus sowieso af. De 180 pk is met een nettoprijs van 30.955 euro te duur. Blijft over de 1.6 met 120 pk en daar ga je niet vrolijk van worden als je 163 pk gewend bent.
Bij concerngenoot Citroën DS valt de 180 pk sterke diesel in de DS5 wel binnen het budget. Sinds de facelift met PSA’s nieuwe EAT6-automaat en die schakelt een stuk beter dan de automaat uit de eerste lichting DS5’s. Als Business valt hij ruimschoots binnen de 28 mille-regel, dus er kunnen zelfs nog wat kruisjes op de optielijst worden gezet.
De mooiste Audi(?)
Vier personen, dat kunnen zomaar twee joekels van pubers zijn of twee kleine hummeltjes. Wouter, in het gelukkige bezit van dat laatste, moet altijd een beetje kwijlen als hij een A3 Limousine ziet en ook ondergetekende vindt de A3 met kontje het beste ontwerp dat Audi momenteel in de showroom heeft staan. Een A3 met 2.0 TDI (150 pk) stoot 115 gram CO2 per kilometer uit en een redelijk (maar niet meer dan dat) uitgeruste Ambiente Pro Line blijft nog onder de 28 mille netto. In het geval van de joekels van pubers deze optie -hoe aantrekkelijk ook- snel weer uit het hoofd zetten, of voortaan met de trein naar oma en met het vliegtuig op vakantie.
Degelijke Tsjechen
Officieel heet de Skoda Octavia een C-segmenter te zijn, maar wie wel eens achterin zo’n Tsjechisch ruimtewonder heeft gezet, weet dat segmenten niet alles zeggen. Als 2.0 TDI met 150 pk met automatische zesbak heeft de Octavia een uitstoot van 119 gr CO2/km. Dankzij z’n relatief gunstige prijs kost zelfs topuitvoering Laurin&Klement minder dan 28 mille netto. Ook de nieuwe Superb zit met deze tweeliter en automaat aan de goede kant van de 120 gram, al blijft er door de hogere vanafprijs wat minder geld over voor opties. Het is allemaal wel iets saaier dan de DS5 of de A3 Limousine, maar rationeel gezien uitstekend te verantwoorden.
Andere opties
Andere opties zijn een BMW 118d Corporate Lease (klein), Volvo V40 D4 Momentum (iets groter, maar nog steeds klein, wel 190 pk), Volvo S60 D2/D3 (D2: weinig pk’s, D3: weinig budget voor opties) of een Passat met dezelfde aandrijflijn als de eerder aangehaalde Audi en Skoda’s. Deze schurkt echter in standaarduitvoering al dicht tegen de maximale nettoprijs aan en zouden we daarom niet aanraden. De BMW 3 Serie is zelfs als 318d met automaat al te duur, evenals de Mercedes C-Klasse. Redactielieveling Mazda 6 stoot als automaat zomaar 20 gram CO2 meer uit per kilometer dan de handbak en zet zichzelf daarmee buitenspel.
Conclusie
De beste keus voor Fransrijder Joris lijkt dan ook de DS5, al valt voor een schitterende A3 Limousine of een rijk uitgeruste Skoda ook best iets te zeggen. Op naar de dealer en proefrijden dus!
De titel klopt niet, advies moet advertentie zijn.
@tomnomnom:
Elk autoadvies wat gegeven wordt is in feite een advertentie.
Tenzij jouw voorkeur geadviseerd wordt, dan is het in 1x een gedegen en grondig advies…… Niet waar?
@tomnomnom: Een advertentie die (meer) wekelijks voor verscheidene concernen adverteerd. Raarrrr…
Hij is welkom bij mij in de showroom voor de nieuwe DS5 hoor! ;)
@jaguarjunk: En anders bij mij voor een 308SW GT180 automaat.
Ik zou (voornamelijk vanwege de lengte van mij en mijn gezinsleden) 100% voor de Skoda superb gaan.
Heb zelf de combi en telkens als ik instap lach ik me rot om de ruimte.
(Rijd voor mijn beroep met een Mercedes E met veel ……heel veel minder beenruimte)
@taxitom: Ik vind zo’n Mercedes E-klasse maar krap aandoen. Een Mondeo lijkt ruimtelijker.
@Jochempie: de zit is formidabel, stevige stoelen, maar de beenruimte achter mijn zitplaats houd niet over. Net een been ertussen, en met je knieën in de uitsparingen in mijn rugleuning.
En dan in de superb, zelfde zit als in de E, als ik dan achter m’n stoel zou gaan zitten dan houd ik 15 tot 20cm beenruimte OVER !!!
@taxitom: Ja, het Tsjechische ding is gewoon absurd groot. Een echte kiloknaller. Oké, een kubieke centimeterknaller dan.
@taxitom: dat zou er gek uit zien voor de mensen om je heen op de parkeerplaats. Bij een Panda was het nog te begrijpen.
@taxitom: Geen probleem bij mijn W211. Iedereen in mijn gezin is langer dan 180cm en het gaat prima!
Ik zeg Superb, vanwege de combinatie ruimte en goede stoelen.
1. Skoda Octavia 2.0 TDI L
@gtwillem: handig… Heel betoog gehouden, maar na het ‘en’ teken vergeet ie alles erachter ook bij te zetten.
1. Skoda Octavia Laurin en Klement: ruim, comfortabel, zuinig en lekker compleet. Neem zo’n aubergine rode met ivoor interieur en je rijdt er poepchique bij.
2. Skoda Superb: als ruimte je dingn is. Een Octavia is groot genoeg, maar de Superb ziet er zeker hoed uit en ook die kun je nog redelijk compleet krijgen voor het bedrag.
3. Citroen DS5: eigenzinnige auto, smoelt goed en schijnt sinds de facelift een stuk beter te rijden. Antracietgrijs met zo’n bruin interieur staat prima.
4. Volvo V40 D4:
Nette en symphatieke auto. En met 190pk nog enigzins pittig. Mooi model. Zo’n smurfblauwe met wit leer graag :-)
5. Audi A3 Limousine:
Een van de meest geslaagde Audi’s van het moment. Houd er rekening mee dat de opties erg duur zijn, en standaard zijn ze niet heel compleet. Shirazrood met cremebeige interieur staat wel netjes.
Yolo Advies:
Audi A4 2.0 TDI Automatic S Edition / Advance.
Audi heeft de nieuwe A4 al getoond, maar de oude word nog geleverd. Als een model er uit gaat kunnen ze een leuke aanbieding doen. Een oud collega van mijn vader had een A6 Advance Avant gekocht terwijl de nieuwe A6 al leverbaar was als Limousine. 42 procent korting, no kidding. Is een extreem geval (mede door de vele opties en accessoires), maar ze kunnen goede kortingen geven tussen de 15 en 25 procent op zo’n uitloopmodel.
Andere tip: sommige dingen kun je later ook monteren (mooiere velgen, leer, navi). Dus je kan een wat dikkere motor kiezen en ee opties later monteren. Blijf je nog onder die 28 mille. Succes!
@gtwillem: vooral de uitlopende A4 is een mooie optie!
@gtwillem: Waarom wil je van die rare interieurkleuren? Heb je nooit een nieuwe spijkerbroek aan?
@Jochempie: nee. Pantalon of pak meestal. Prive heb ik pude spijkerbroeken maar dan zit ik nooit in de leaseauto ;-).
@Jochempie: Ik draag altijd jeans, en toch rijd ik al 10 jaar probleemloos met crèmekleurige interieurs. Nog nooit een vlek op het leer gehad. Toch niet van m’n broek, wel van een jonge enthousiasteling die met viltstift achterin braaf zat te wezen.
prmijum of stijl dus…..
Stijl altijd stijl…….
@desjonnies: vergeet niet dat ie nu een auto rijdt die niet elke tankbeurt ook een oliepeil controle nodig heeft; stijl wint dus op meerdere fronten ?
@desjonnies: Jij hebt in ieder geval geen van beide.
@audirijder:
Weet je,
Voor een Audi – persoon, kun je me geen GROTER compliment geven
Bedankt !
En de Seat Leon ST?
Ruimte en comfort zijn de belangrijke punten? Ga dan voor een Octavia of superb, die blinken juist daarin uit. Helaas valt de superb nét af, de 150 pk TDI met DSG stoot 121 gram uit en valt dus buiten de boot. De 190 pk TDI stoot 119 gram uit, maar is met DSG te duur. Het wordt dus een bomvolle Octavia.
@knipperlichtje: als je uit een 508 komt gaat dat heel, heel, heel erg tegenvallen.
@taxman: valt wel mee.. Zo’n octa veert vrij zacht en is lkkr stil op de highway. Pomp hem vol met opties (niet onnodige dingen als elektrische achterklep, adaptive cruise en zonnedak)
En je lacht de ballen uit je broek. Veel, heul veeul voor weenig..
@lamborgfan: maar heel veel comfort minder!
Sprak hij niet over een pittige diesel? Franse wagens stellen voor gelijkwaardige vermogens vaak erg teleur.
Neem nu die DS5 met automaat. 180pk, en in 9,2 tellen naar de honderd. Ik weet het, dergelijks cijfers zijn vooral belangrijk voor toetsenbordridders en zeggen weinig over rijplezier, maar in een A4 met 163pk doe je hetzelfde in 8,6 tellen, en dat ook nog eens voor hetzelfde gewicht.
@rs6avant: rijplezier inderdaad, geen a4 met motor voor de vooras dus maar een fransoos met lekker lange verzetten en hoog koppel.
@taxman:
waar denk je dat die motor van die peugeot ergens zit?
@super: dwars geplaatst tussen de wielen zoals het hoort.
@taxman: Het hoort natuurlijk in de lengte geplaatst achter de voorwielen.
@Jochempie: ja maar dan wel met aandrijfas naar achteren
@taxman: Precies, zonder aandrijfas naar achteren is het een no-go.
@taxman: of opzij wanneer het blok boven de achteras ligt.
@taxman:
als ik plaatjes bekijk van een 508 met de kap open zit het blok een aardig eind voor de wielen, eigenlijk zoals bij de meeste voorwielaandrijvers met het blok dwars.
@super: wat is er daar mis mee? dat betekent dat je meer binnenruimte hebt. De motorplaatsing is door het journaille verheven tot iets bijzonder belangrijks, maar het is in feite erg futiel, tenzij het om een circuitauto gaat, en ook daarbij zijn er zat goede alternatieven die de motor voor de vooras hebben…
@gtwillem:
Het rijdt merkbaar beter als de motor verder naar achteren zit en de auto beter in balans is, dat is er “mis” mee…
@super: Ah ja, die balans is ook het allerbelangrijkste als je met de LEASE auto elke dag in de file naar werk staat. Voor de auto erbij is het wel een stuk belangrijker natuurlijk.
@mrB:
Ik woon in de bergen en sta vrijwel nooit in de file…
@super @gtwillem *werpt een blik in de Mini Cooper S en Megane RS*
@e1000bmw523i:
Dat iets hard kan betekent niet dat het lekker rijdt….
@super: een Cooper S en Megane RS zijn serieuze rij-ijzers. Het gaat niet alleen om waar de motor zich bevind, maar de gehele afstemming van het hele geheel. Een Porsche 911 motor heeft de slechts denkbare positie voor een blok, achter de achteras. Porsche heeft de auto dermate verfijnd dat het goed werkt. Zelfde geld voor de B7 RS4, een zeldzaam goed uitgewogen auto, motor voor de vooras. De Audi S8 is een van de strakst sturende auto’s in zijn klasse, ook blok voor de vooras. Ik begrijp je punt, maar het is meer dan alleen de plaatsing van de motor. Elke configuratie heeft zijn voor en nadelen, maar met technische inventiviteit kun je een heel eind komen.
@gtwillem:
je kunt inderdaad een hoop goedmaken met brederen banden en afstellen van onderstel etc. etc. dat neemt niet weg dat het allemaal niet nog beter kan als de gewichtsverdeling beter is. Waarom denk je dat porsche de motor bij de cayman heeft verplaatst?
Er staat niets bij over een oliebudget. Als dat er niet bij zit vallen alle VAG-s af.
@taxman: ik weet dat het totaal geen zin heeft om te reageren op een (vermoedelijk) weinig kennis bezittende grappenmaker zoals jij, maar wij rijden al jaren TSI-motoren, en nooit overmatig oliegebruik. :’)
@appelvis: gefeliciteerd!
@appelvis: En Boris Jeltsin was ook maar een gelegenheidsdrinker.
@taxman: lease, maakt toch niet uit
@MAB: en daar sta je dan met je fles olie en tankpas bij de kassa. Nee meneer hiermee kunt u alleen de brandstof afrekenen, die olie moet u zelf betalen…
@taxman: en kunt u prima straks op kantoor declareren dus geen wolkje aan de lucht
En de 308 gt?
Ford Mondeo niet wat? Volgens mij kun je een aardig leuke versie bij elkaar krijgen voor 28k ex belastingen.
Heb je in ieder geval een hele mooie wagen, of de diesels ook goed zijn zou ik niet weten ;-)
@Rob:
Oh, Mondeo met 120 grammen diesel en in icm met automaat lukt blijkbaar niet….
Zelf maar gaan roeren dus ;-)
@Rob: *zoekt 120 gram eis…*
@Rob: *vindt 120 gram eis…*
@dizino: Wat is de reden dat steevast de Japanners en de Fords vergeten worden? Mazda 6 wederom vergeten, net als de Honda Civic en evt de Avensis met BMW diesel. En waarom geen Focus of Mondes?
@w0o0dy: ah Mazda 6 automaat lukt niet… De 3 dan wel?
@w0o0dy: Mazda bouwt echt mooie wagens, maar die civic en die nieuwe Avensis.. Ff serieus.. Daar laat je je hond toch nog niet instappen?
@lamborgfan: geweldige auto met geweldige diesel… Ruim, snel, comfortabel en oerdegelijk en het rijdt ook nog eens goed. Beter dan de Octavia en A3 in ieder geval…
@w0o0dy: Ford en Mazda vergeten? Lees de vorige twee adviezen nog eens ;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-kind-op-komst-jonge-vijfdeurs-e7000-77857
http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-vlotte-nieuwe-diesel-met-a-of-b-label-77735
Verrassend lastig segmentje.
Een DS5 vind ik alleen leuk als er genoeg geld is voor luxe (horlogebandjes-lederen) bekleding. En dat is eigenlijk hetzelfde met de Skoda: een Octavia in L en K is echt iets bijzonders.
O ja – als je de Hybrid 4 van DS5 in het budget weet te persen: 200 pk, en best dik in zijn aankleding. De meerprijs hengel je wel terug aan de pomp en in de inruilwaarde.
En anders dan bij veel eerdere adviezen, zie ik elders in de markt ook niet veel.
In de tekst staat automaat niet als eis… Maar toch harde eis?
@w0o0dy: Harde eis ja! Groet,
Joris
Een Octavia lijkt ook mij een hele slimme keuze.
@dutchdriftking: hij rijdt 60.000 km per jaar hoor
Weet je wat, doe gewoon lekker gek, zoek ergens nog een Lancia Delta 1.8Di met 200pk op voorraad voor weinig!
Ik zou voor een Passat 2.0 150 pk business edition gaan. Staat voor iets boven de 26k netto in de lijst. Kan je nog iets aanvinken …
Het is natuurlijk te verwachten, maar ik zou de Audi en Skoda lekker links laten liggen en voor de DS5 gaan.
Wel één met 19″ velgen en Horlogeband leer natuurlijk!!
Zeker voor de DS gaan. Heb er een gehad (hybrid4), reed heerlijk, maar zag er vooral prachtig uit, ook van binnen. Wordt je elke dag blij van.
C5 Tourer HDI 180.
Ik vind de A3 sedan voor een Audi redelijk ogen maar ik zag ‘m laatst van de zijkant in S3 trim en holy frontoverhang batman. Zit nog steeds een behoorlijk griekse neus op wat ikzelf heel lelijk vind maar goed, sommige mensen zien die ‘verkeerde’ proporties niet en kunnen er mee leven. Zelf zou ik als ik dan toch Vaag moet zijn niet voor baaaadge maar voor luxe gaan in de vorm van de L&K of de luxe van ruimte in de Superb.
De DS5 vind ik het meeste hebben van deze opties. De premijummm D segmenters en de A4 vallen net buiten budget dus dan blijven de niet premium merken over en die hebben momenteel bijna allemaal ofwel geen D segmenter of oude wijn te koop.
Ik zeg DS5. Looks, diesel, comfort, automaat en 20%
Doe dan gelijk ook even het wegenpark erg mooi opleuken, met een mooie uitvoering :)
Ik zou in ieder geval bij Citroen de DS5 gaan rijden. Daarna door naar de Skoda dealer voor de Octavia en de Supurb. Dan je keuze maken.
Sinds wanneer is ex-BPM en ex-BTW een nettoprijs?
Ik zou voor iets ongewoons kiezen:
Honda Accord 2.2 i-DTEC 180pk
Kwaliteit en exclusief hier in Europa. Zie je niet op elke straathoek staan. Vind er een zeer mooi interieur inzitten.
Beste familieman,
Hierbij mijn advies. Ik ben er zelf twee weken geleden ook voor gegaan. Kwam ook uit een 508. Kijk er even naar. Is bijtellingstechnisch erg interessant en heeft ook nog is iets meer pk dan je huidige auto.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m943527720-peugeot-508-hybrid4-14-bijtelling-nieuw-model.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=78054
Succes!
Volvo. For Life.
28 mille nieuwwaarde? Voor een ‘pittige’ diesel lijkt dit een beetje als voor een dubbeltje op de eerste rij.
Mijn opa zij altijd, vertrouw alleen duitse diesels. Bleek ook te kloppen na dat mijn vaders lease 407 (diesel) er opeens mee kapte.
Ik zie ineens dat het nog best lastig is om een dikke lease bak te vinden