• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia Optima is nu ook klaar voor Europa

Auteur: CasperH, gepost 20 augustus 2015 om 09:45 – 57 Reacties

Afbeelding Kia Optima is nu ook klaar voor EuropaAfbeelding Kia Optima is nu ook klaar voor EuropaAfbeelding Kia Optima is nu ook klaar voor EuropaAfbeelding Kia Optima is nu ook klaar voor Europa

Kia Optima 2015
De Kia Optima werd in april al in de VS onthuld maar nu is ook de Europese versie klaar.

Ten opzichte van de Amerikaanse versie zien we andere bumpers voor en achter en iets andere achterlichtunits. Verder zijn er weinig verschillen, dus laten we eens kijken wat deze auto de Nederlandse markt te bieden heeft.

Om te beginnen is de Optima ten opzichte van zijn voorganger gegroeid: 10 mm in de lengte en wielbasis, 25 mm in de breedte en 10 mm in de hoogte. De kofferruimte bedraagt 510 liter en Kia belooft een 50% meer torsiestijfheid en meer standaard passieve veiligheid in de vorm van zeven airbags. Standaard is er een voertuigstabiliteitssysteem (VSM) en daarnaast zijn er opties leverbaar als adaptive cruise control, een actief remsysteem, rijbaanassistentie, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie, grootlichtassistent, snelheidsbordenherkenning en een 360 graden omgevingsmonitor.

De aandrijving wordt verzorgd door een 1.7 liter CRDi met 141 pk en 340 Nm koppel, naar keuze leverbaar met een handmatig te bedienen zesbak of een zeventraps DCT. Deze is leverbaar vanaf het vierde kwartaal van 2015 en dankzij een uitstoot van precies 110 g/km krijgt de nieuwe Optima een bijtelling van 20%. Op termijn volgt ook nog een hybride aandrijflijn en een station gebaseerd op de heerlijke SportSpace Concept.

Ook interessant!

  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom
  • Kia K8 is een gigantische Kia met BMW neus?
  • Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
    Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

iaa-2015, Kia, optima, wit

Vorig bericht: « Mercedes-AMG C63 (S) Coupé nu helemaal officieel
Volgend bericht: Audi RS1 met 300 pk wellicht toch in ontwikkeling »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ram-G-maN zegt

    20 augustus 2015 om 09:47

    Wanneer komt de station? Zonder stations ga je het niet overleven in Europa.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      20 augustus 2015 om 09:53

      @AutomotiveDesigner: ik snap je punt, maar er zijn ook auto’s die enkel als sedan best goed scoren. Maar ze hebben een mooie stationwagen concept gemaakt. Dat doen ze ook niet voor de grap natuurlijk. Anderzijds is het een auto die het vooral buiten de EU zou kunnen scoren en daar boeien ze stationwagens niet.

      Login om te reageren
      • uselessblogger zegt

        20 augustus 2015 om 10:37

        @stfu: geef eens voorbeelden van goed overlevende sedans dan?

        Login om te reageren
        • maxhunter zegt

          20 augustus 2015 om 10:53

          @uselessblogger: c-klasse, e-klasse, s-klasse, A4, A6, A8, 3,5,7 serie… meer voorbeelden nodig?

          Login om te reageren
          • uselessblogger zegt

            20 augustus 2015 om 10:56

            @maxhunter: doe je het expres? hij schrijft toch duidelijk ‘maar er zijn ook auto’s die enkel als sedan goed scoren’. wat jij opnoemt zijn sedans waar allemaal een station variant van bestaat. de s-classe, a8 en 7 zijn dan weer geen sedans maar eerder limousine’s..

            Login om te reageren
            • maxhunter zegt

              20 augustus 2015 om 12:32

              @uselessblogger: van al deze modellen worden er nog altijd meer sedans dan estates verkocht in de EU. Dat Nederland een station land is zegt weinig over de rest van de wereld net als de eindeloze focus op 14% bijtelling.

              Login om te reageren
              • uselessblogger zegt

                20 augustus 2015 om 12:37

                @maxhunter: ja kan kloppen maar daar gaat het hier niet om. ik vroeg me gewoon af of er echt modellen zijn waar enkel een sedan van bestaat die populair zijn in europa. tot nog toe hebben we dus als enige voorbeeld de tesla gevonden.

              • maxhunter zegt

                20 augustus 2015 om 12:43

                @uselessblogger: als je alle andere succesvolle sedans diskwalificeert door ze tot limousine te bombarderen, een term die Mercedes en Audi overigens standaard gebruikt voor hun sedans, dan heb je wellicht gelijk. Maar misschien ben je wel een beetje aan het zoeken naar je gelijk in deze stelling in plaats van je stelling te beargumenteren.

              • uselessblogger zegt

                20 augustus 2015 om 12:49

                @maxhunter: wel in dat geval.. zelfs de wikipedia pagina van bmw beschrijft de 7 serie als een limousine (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_7-serie => hier de link voor een goed onderbouwd argument zoals je vroeg). verder denk ik dat jij eens moet leren lezen, ik vroeg aan @stfu welke sedans hij in gedachten had toen hij schreef dat er in europa ook modellen zijn die enkel al sedan populair zijn.

              • maxhunter zegt

                20 augustus 2015 om 12:54

                @uselessblogger: iedereen kan Wikipedia aanpassen. Als je de folder van de C-klasse openslaat noemen ze de sedan ook limousine.

              • uselessblogger zegt

                20 augustus 2015 om 12:59

                @maxhunter: wel zelfs als we voor de gein even de limousines (a8, 7, s-classe) beschouwen als sedans, dan heb je gelijk dat sedans succesvol zijn in het luxe segment maar kan je een concurrent van de kia hierboven geven die populair is zonder de station variant? (uiteraard in europa he)

              • maxhunter zegt

                20 augustus 2015 om 13:24

                @uselessblogger: als je het niet erg vindt ga ik weer even van mijn vakantie en het zonnige Franse weer genieten. In september verder?

              • uselessblogger zegt

                20 augustus 2015 om 13:31

                @maxhunter: integendeel, ik had je zelfs niet gevraagd om een reactie.

              • maxhunter zegt

                20 augustus 2015 om 14:02

                @uselessblogger: maar het was wel even leuk toch? ;-)

              • uselessblogger zegt

                20 augustus 2015 om 14:23

                @maxhunter: we zijn het niet eens maar je bent tenminste niet hersenloos beginnen reageren of schelden dus een discussie als deze weet ik wel te appreciëren.

              • maxhunter zegt

                20 augustus 2015 om 12:57

                @uselessblogger: zoek trouwens voor de gein even de definitie van limousine op Wikipedia ;-)

              • Erik zegt

                20 augustus 2015 om 14:16

                @uselessblogger: een van de voorwaarden van Wikipedia is dat bedrijven er niets mogen posten. De BMW pagina wordt bewerkt / kan bewerkt worden door iedere ‘particulier’ op deze aardbol. Wikipedia zegt dus helemaal niets.

              • porsche928 zegt

                20 augustus 2015 om 14:15

                @uselessblogger: de meeste Alfas ware als sedan populairder dan als station.

              • eelco74 zegt

                20 augustus 2015 om 15:33

                @porsche928: van de 156 zijn er net iets meer SW’s verkocht dan sedan’s. Ondanks de 3 jaar latere introductie van de SW. Van de 159 zijn er meer SW’s verkocht. Alleen van de 33 was de 5 deurs populairder, maar dat is technisch geen sedan. En ook de Sud telt niet mee.

        • stfu zegt

          20 augustus 2015 om 12:21

          @uselessblogger: Tesla Model S, Porsche Panamera. Audi A7. Mercedes CLS. Need to go further?

          Login om te reageren
          • uselessblogger zegt

            20 augustus 2015 om 12:35

            @stfu: de tesla is de enige sedan in je rijtje, die is trouwens enkel populair in landen waar er subsidies aan worden gegeven. hier in belgië zie je ze bijna nooit rijden. overigens heeft de cls wel degelijk een station variant.

            Login om te reageren
            • maxhunter zegt

              20 augustus 2015 om 12:43

              @uselessblogger: had

              Login om te reageren
            • stfu zegt

              20 augustus 2015 om 14:57

              @uselessblogger: Nou, eigenlijk is de Model S ook een hatchback en in USA is populair, omdat men daar het gewoon een fantastische auto vindt :) Maar dat maakt in dit geval niet zoveel uit, men ziet zulke auto’s gewoon als een sedan, zoals ook de Panamera en A7.

              Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 augustus 2015 om 13:44

      @AutomotiveDesigner:

      Ik begreep trein station, centraal station; vond het al zo vreemd in deze context.

      Break is eigenlijk een veel mooiere term voor de loodgieters-uitvoering (niet denigrerend bedoeld maar loodgieters waren altijd gek van hun Break’s )

      -Bakkers ook, Bakker Vlot bij ons had de mooiste Breaks, metallic, houten vloer de duurste van Peugeot ……….

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        20 augustus 2015 om 14:06

        @desjonnies: De middenweg is Estate, zo noem ik ze altijd.

        Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        20 augustus 2015 om 19:07

        @desjonnies: Fair enough. Ik zal het voortaan break noemen. ;-)

        Login om te reageren
  2. Vreddy_B zegt

    20 augustus 2015 om 09:48

    Wat een prachtige sedan. Jammer dat we ze hier zo weinig zien rijden.

    Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      20 augustus 2015 om 16:50

      @Vreddy_B: Als ik over de Fransekade kom bij Schoonhoven zie ik er vaak twee staan. Zijn zeker dikke wagens vooral van opzij.

      Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    20 augustus 2015 om 09:52

    Ziet er prima uit. Leuk om te zien dat hier nog een plastic fantastic interieur in zit. Lekker goedkoop en praktisch. Al die dure materialen heb je niks aan, zolang het maar niet kraakt en piept. Zal daardoor niet zoveel verkocht/verhuurd worden in Nederland denk ik, wat dan wel weer jammer is.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      20 augustus 2015 om 11:45

      @lekbak: Of het plastic fantastic is weet ik niet. Volgens mij ziet het op de foto’s er best goed uit. Wat ik wel lelijk of raar vind.. dat “leerstiksel” links van het navigatiescherm. Als dat geen echt leer is en gewoon in het plastic is gedrukt.. doe dat dan niet.. dat is inderdaad erg goedkoop (en knullig.. wannabe details..)

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 augustus 2015 om 12:05

        @Freewarefreak: Ik krijg dus de indruk dat dat inderdaad nep is. En dat spul zit overal, ook op het stuur bijvoorbeeld. Volgens mij is dat dus hard plastic. Zelf hou ik daar wel van, mits het wel goed in elkaar steekt. Dan betaal je tenmiste niet voor een onnodig ‘premium’ interieur.

        Login om te reageren
        • stationcar zegt

          20 augustus 2015 om 12:19

          @lekbak:
          Mannen de leerafkrakers, in de vorige Optima was al een bijna volledig met leer bekleed interieur leverbaar, daar heb ik in mogen zitten en voelen op de IAA destijds. Ik kan jullie verzekeren dat dat wel aanvoelde als echt leer, en niet plastic fantastic. Misschien moeten jullie ook eerst even in deze auto plaatsnemen voor je begint te schreeuwen over nep…
          Sterker nog, de vorige Optima had prima materialen over het algemeen, dus deze zal Kia kennende alleen nog maar beter zijn.
          Wakker worden jongens…

          Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    20 augustus 2015 om 09:52

    Erg mooi! Maar wordt vast onterecht ondergewaardeerd.

    Login om te reageren
  5. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    20 augustus 2015 om 09:57

    Een 1.7 diesel met een redline van 6,5 duizend rpm

    Login om te reageren
    • remylahaye zegt

      20 augustus 2015 om 10:04

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: De pers foto’s zullen gewoon die van de benzine uitvoering zijn….

      Login om te reageren
    • remylahaye zegt

      20 augustus 2015 om 10:05

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Het is geen diesel met een vteckickyo

      Login om te reageren
    • rnej zegt

      20 augustus 2015 om 10:17

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: kan prima, hangt van de slaglengte af. RPM is een rare manier van motorsnelheid meten. je kan beter de snelheid van de zuigers weergeven.

      waarschijnlijk is het wel gewoon de benzine, overigens ;-)

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 augustus 2015 om 10:46

        @rnej: niet helemaal waar. Aan diesel zit wel degelijk een maximaal toerental omdat het zo traag verbrand. Ook met een korte slag zou het dus niet gaan omdat dan de zuiger alweer omhoog wil terwijl de diesel nog lekker aan het fikken is.

        De Audi’s op Le mans liepen ook tegen die beperking aan.

        Login om te reageren
        • rnej zegt

          20 augustus 2015 om 10:47

          @lekbak: true, maar dan is 6500 nog niet de max denk ik :)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            20 augustus 2015 om 10:54

            @rnej: Na een korte google sessie heb ik gevonden dat de Audi’s tot 5000rpm bruikbaar vermogen hebben. Aangezien vermogen altijd in toerental zit, en racers dus zo hoog mogelijk willen, zal de grens daar wel ergens vlak boven zitten. Het gat naar de 6500 is dan wel erg groot. Aldus mijn conclusie, ik heb er niet voor geleerd.

            Login om te reageren
            • rnej zegt

              20 augustus 2015 om 10:55

              @lekbak: zou kunnen, geen idee. Diesel is the devil’s fuel ;-)

              Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              20 augustus 2015 om 11:28

              @lekbak: het klopt er Is geen diesel die boven de 5000 nog doortrekt.. Misschien is er eentje die in de 1 of 2 wel kortstondig hoger draait maar dat Is dan niet omdat de motor nog in de toeren wil.. Koppel zakt dramatisch boven 5000 vanwege de suboptimale verbranding van diesel in het korte tijdsbestek

              Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    20 augustus 2015 om 10:06

    -edit: check :)-

    Login om te reageren
  7. vwally zegt

    20 augustus 2015 om 10:21

    Het blijft een mooie verschijning, maar jammer genoeg ook een zeldzame verschijning.

    Login om te reageren
  8. mercedesbenz63 zegt

    20 augustus 2015 om 10:29

    Alleen 2 van die uitlaten! En perfect

    Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    20 augustus 2015 om 10:47

    Echt petje af voor Peter Schreyer!

    Wat Audi niet lukt, een familie gezicht creëren en toch de verschillende modellen herkenbaar laten zijn, lukt Kia wel.

    Ik vind de huidige Kia’s echt prima te pruimen.

    Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    20 augustus 2015 om 10:48

    Hij lijkt minder bling te hebben dan de ‘amerikaanse’ versie, dat bevalt me wel :) Erg interessante auto, als ze er nog 4 gram vanaf snoepen is hij volgend jaar 21%

    Login om te reageren
  11. bmwalpina zegt

    20 augustus 2015 om 10:57

    Dus deze Kia is weer in ‘Optima Forma’

    Login om te reageren
  12. hondar zegt

    20 augustus 2015 om 11:32

    Prachtige auto! Laat maar komen. Weet alleen niet of het hier gaat verkopen. In NL rijden we alleen maar stationwagons. Op 1 of andere manier hebben we een praktische kijk op auto’s. Persoonlijk vind ik sedans mooier. Is ook in meeste gevallen de basis van een ontwerp. Een stationwagon is een compromis.

    Login om te reageren
  13. toniominestrone zegt

    20 augustus 2015 om 12:12

    Ik ben er nog niet klaar voor!

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    20 augustus 2015 om 12:17

    Mooi ding, maar ik denk toch dat men de gebruikelijke D segmenters niet gaat laten staan voor deze wagen.

    Login om te reageren
  15. philipf zegt

    20 augustus 2015 om 13:28

    Optima(al) genieten

    Login om te reageren
  16. JagID3Merc zegt

    20 augustus 2015 om 13:53

    hebben ze het tellerblok ingekocht bij Volkswagen? Lijkt er verdacht veel op.

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    20 augustus 2015 om 14:19

    Hoop opties….Lijkt wel premium…

    Login om te reageren
  18. purepet9000 zegt

    20 augustus 2015 om 15:03

    Mooie wagen, zeker nu die ook 20% heeft!

    Login om te reageren
  19. bertorelli zegt

    20 augustus 2015 om 15:48

    Wat mag dat allemaal wel niet kosten?
    In de VS vanaf nog geen $22.000 (€20.000)
    Zal hier wel bijna het dubbele gaan kosten.

    Login om te reageren
  20. sergio72 zegt

    20 augustus 2015 om 17:04

    Is hier een foto toegevoegd van de vorige Optima?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North