Mercedes-AMG C63 (S) Coupé nu helemaal officieel

Auteur: , 72 Reacties

Na de eerdere lekplaten is de nieuwe C63 coupé nu helemaal vrijgegeven door de marketingmeneren van Mercedes. Smult u mee?

D’r zijn eigenlijk weinig verrassingen. De C63 en C63 S Coupé doen alles met hetzelfde hot-V Twinturbo V8 blokje van 4.0 liter als de andere carrosserievarianten van de C-Klasse AMG. De cijfers zijn dus ook vrijwel hetzelfde. Voor de C63 S geldt: 510 pk, 700 Nm en een top van 250 kilometer per uur die na bijbetaling opgeschroefd kan worden, tot 290 kilometer per uur om precies te zijn. De C63 S doet een sprint naar 100 in 3,9 seconden, wat 0,1 seconde sneller is dan de sedan en estate, ondanks het feit dat ze exact hetzelfde wegen. De C63 Coupé doet het met 476 pk en 650 Nm en bereikt de 100 na 4,0 seconden. De snellere sprinttijden worden gehaald door bredere banden en kortere versnellingsbakverhoudingen. Een mechanisch limited-slip achterdifferentieel is standaard op de C63, de C63 S heeft een elektronisch geregeld exemplaar.

Verder is er weinig echt nieuws, we hadden immers de gewone C-Klasse Coupé al gezien en we wisten al hoe de C63 S AMG eruit zag na een tweetal leksessies. Toch zijn er best wel wat verschillen met de normale C-Klasse Coupé, bijvoorbeeld in het plaatwerk dat op de deuren, het dak en het kofferdeksel volledig nieuw is voor AMG. De spatborden zijn bijvoorbeeld verbreed om de bredere wielen (255 breed rubber voor, 285 breed achter) met grotere spoorbreedte fatsoenlijk te kunnen onderbrengen. De AMG is daardoor aan de voorkant 6,4 en aan de achterkant zelfs 6,6 centimeter breder dan de reguliere C-Klasse Coupe. Ook de motorkap is anders: die groeide zes centimeter in lengte en kreeg de voor AMG zo kenmerkende “powerdomes” mee.

Een grappig sportwagen-detail is dat de zijspiegels van de coupé (overigens ook op de reguliere C-Klasse Coupé) niet op de reguliere plek bevestigd zijn maar op de deuren. Verder zien we de typische AMG-neus met de “A-Wing” spoiler en “twin blade” radiator grille. Achter zien we een diffuser en twee dikke uitlaatpijpen onder het op de S-Klasse Coupé geïnspireerde bipsje.

Wil je weten hoe het rijdt? Check dan de rijtest van de C63 S sedan even, dat geeft je waarschijnlijk al een heel aardig idee. Uiteraard zullen we het beestje zelf ook zo snel mogelijk een keer aan de tand voelen.



72 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Op een manier is de vorige c-coupé imo lekkerder als deze. Die straalde gewoon kracht uit, dat heeft deze minder vind ik.

Maar vooruit, zet em maar op de stoep
@87sandyd: gewoon kanarie geel maken met een beetje carbon en zwarte velgen;)
@87sandyd: De vorige was niet zo vloeiend maar dat maakt deze stijlvoller!
Wanneer wordt de gallery eens een keer geupdate? Full screen (of minstens full browser screen) wordt wel eens tijd… Kijk bijvoorbeeld eens hoe ze het bij Autoweek doen, stuk prettiger.
@wuppie: dat gebeurt tegelijk met de komst van een “edit” functie schat ik zo in 😲
@wuppie: idd, autoweek doet het beter maar ik heb zo een gevoel dat zij een groter budget heeft als autoblog
@mab: dan
@mikkeloentje: Neeeeeee, beter hè
@gop1: Haha ik had er stiekem al op gehoopt!
WoW…. begrenzer weg en 290 gaan?? Vindt de AMG’s iets te veel uitstralen van kijk mij eens. Heb liever een “gewone” C coupe, ziet er iets minder opzichtig uit.
Keiharde porno op wielen…
vind de daklijn na de b-stijl geslaagder dan die van het vorigr model.
Ik krijg een Nissan 350Z gevoel bij deze auto. Maar dan met V8.
@Original_Arnoud: Vreemd, want de 350Z is een hatchback..
@Jochempie: het is een coupe, maar ik denk dat hij het daklijn richting de kontje bedoelt.
@shifo:
Niet alleen de daklijn. Maar ook de marketingpositie. Fijne, sportieve GT met uitstekende drift kwaliteiten.
@Original_Arnoud: Nee deze gaat aanzienlijk duurder zijn, de C63 sedan kost volgens mij minimaal een ton door ons CO2 belastingstelsel. Dat lijkt me ook een probleem voor deze C63 Coupé want in andere landen is het prijsverschil met de AMG GT vrij groot, maar omdat hier zo’n groot deel naar de roverheid gaat vanwege de CO2 tax die hetzelfde is voor beide auto’s, is het voor mensen met dit budget die een snelle Mercedes coupé willen volgens mij interessanter om voor de AMG GT te gaan.
@shifo: De achterruit gaat mee open… Dus het is een hatchback met coupévorm.
@Jochempie: dus je wilt zeggen dat een TT ook een hatchback is. Sorry hoor maar dit is eerder een fastback/sportcoupe. Een hatchback valt toch in een andere categorie.
@shifo: Ex-fucking-act. De Audi TT is ook een hatchback.
@shifo: Jij vindt een Skoda Octavia zeker ook een sedan alleen maar omdat dat vormpje eraan zit?
De neiuwe c-coupé? Of de kleinere versie van de s-coupé? Mercedes heef me zwaar teleurgesteld de laatste decennia. Alle modellen lijken op mekaar, de interieurs zijn hetzelfde
@richman: de nieuwe S klasse kwam 2 jaar geleden uit.. En daar was je 8 jaar eerder al droevig om?
@richman: Zoek eens op welke modellen er in de jaren ’60 waren. Of vergelijk de w116 met de w123, of de w124 met de w201. Ook de w220 en de w203 hebben wel wat van elkaar. En ik zal er vast nog wel wat vergeten.

Mercedes heeft het op elkaar lijken bijna uitgevonden. Het grote verschil met een merk zoals Audi is dat de verschillende generaties toch echt heel verschillend zijn.
Bij een glazen dak had het dakpaneel ook zwart moeten zijn… veel mooier
@stanny: Was ook mijn gedachte toen ik naar de fotos van de achterkant keek, maar denk eigenlijk dat het dan net een skoda vision D concept wordt.
Vind het eigenlijk helemaal geen mooie auto deze c-coupe. Achterkant lijkt wel gesmolten en daardoor in elkaar gezakt, achterlichten vind ik ook te groot en de gehele achterkant te klein vergeleken met de neus van de auto. Doe mij maar een M4. De zit positie in een 3 serie vind ik ook veel beter dan in de reguliere c-klasse, maar dat kan natuurlijk wel beter zijn in de c coupe.
Ik ben waarschijnlijk de enige, maar ik zou lekker voor de sedan gaan. 460pk voor 100k. Goede deal. Daarbij is een C63 of M3 zo gaaf omdat he een sedan is welke heel erg snel kan. En je kan er nog flink de hooligan mee uithangen ook.

Ga je er een coupe van maken, dan zijn er ineens andere concurrenten. Ik haalde al eens de 911 aan… Voor 120k heb je een prima Carrera. En dan heb je een échte sportauto. Ok, niet sneller in een rechte lijn. Maar als rijdersauto toch een stapje of twee hoger. Of een Boxster Spyder of Cayman GTS. Of als je stijl wilt een F-Type V6.

Ik vind zo’n coupe versie van een C altijd leuk als dikke zescilinder. Automaat. Zonder ordinaire AMG spullen erop. Chique kleurtje met een mooi lederen interieur en een groot schuifdak. Café del Mar op de stereo, schone blondine naast je, en lekker cruisen over de wegen aan de kust van Zuid-Frankrijk.
@gtwillem: Ik zou nog even doorsparen en een AMG GTS halen. Die lijkt me niet veel onpraktischer dan deze. Hier ga je toch geen vier mensen in meenemen, en beiden hebben een redelijke kofferbak.
@Jochempie: Ik denk dat deze auto de AMG GTS in de weg zit. Maar alles om alle niches te vullen zullen ze wel denken bij Mercedes.
@gtwillem: Amen.

De lol van dergelijke auto’s zit hem in het feit dat het praktische gezinswagens zijn die opeens een hoop vermogen hebben gekregen. Haal je het praktische weg dan hou je een slechte sportwagen over.

Overigens zou ik zelf ook niet voor een AMG sedan gaan. Een lekkere dikke 6 cilinder met luchtvering en chique interieur vind ik veel lekkerder. Dan haal ik er wel een 2e hands lotus bij, die ik onderhoud van het geld wat ik bespaar op benzine en onderhoud van de AMG.
@gtwillem: Misschien zo`n 450AMG? Ik weet niet precies hoe patserig die er uit ziet, maar het idee van een fijne 6 cilinder is door zo`n auto natuurlijk wel uitgevonden en verbeterd.
@gtwillem: Ik zou voor de Estate gaan, sowieso omdat ik dat de best geslaagde C vind qua looks, omdat die gekke gebogen maar naar achteren toe aflopende raamlijn naar die Mercedes zo graag gebruikt daar wat minder storend is (de sedan vind ik vrij lelijk en deze coupé is het toch ook net niet). Maar inderdaad ook om wat je al aangeeft, relatief gezien heeft de Estate wat mij betreft de minste concurrentie/de meeste onderscheidende waarde, niet alleen omdat de concurrentie op dit moment geen snelle D segment stations in de aanbieding heeft maar ook omdat het concept van de C63 AMG het beste tot zijn recht komt als station.
@jaapiyo: sedan of station zijn om het even. Vind beide niet erg geslaagd. Als het puur op design aankomt zou ik gaan voor een Audi RS4 of RS5.

Maar voor het dagelijkse gebruiksvriendelijkheid is een sedan of station wel lekker, een coupe vaak onhandig.
Persoonlijk slaan ze plank helemaal mis met het uiterlijk van deze auto, maar het motorblok is subliem…Maar das persoonlijk nogmaals.
@reobnednab: ik vind juist het design goed maar het motorblok ordinair.
Dat 0,1 sec sneller dan de sedan bla bla is toch eigenlijk ook alleen maar PR bla bla om het te doen lijken dat de coupe het sportievere broertje is.

Ik bedoel hoe kun je dat ooit objectief verifiëren? Dat lukt je niet.

Net zoals de pk cijfers. Dat zijn altijd mooi afgeronde getallen die niet n het vaarwater van het grotere broertje zit, maar als je de auto op de rollerbank zet dan komen er altijd hogere cijfers uit.
@Rick-dos: Uiteraard is dat zo, net zoals dat de station 0,1s langzamer zou zijn. Net zulke onzin. De station is gewoon precies even snel als de andere twee.
Hetgene dat ik mij afvraag is… Besparen Mercedes-Benz en Audi aanzienlijke kosten, door dezelfde tooling te gebruiken voor hun voorste deurbekleding?

http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/A7_Sportback/Audi_A7_Sportback_024.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/C63_AMG_Coupe_2015/Mercedes-AMG-C63-S-Coupe-002.jpg
Die achterkant heeft voor mij teveel gle er is. Die x6 tegenhanger. Vorige model was veel meer AMG.
Wat betrefr de spiegels.. dat hoort al een beetje bij de nieuwe designtaal van mercedes.. de laatste generatie SLK en CLS hebben het ook
@ricksmits: Wat is daar sportwagenachtig aan. Veel auto’s hebben de spiegels op de deuren, de meeste als ik uit het raam kijk.
@Pallas: Ik zie niemand het woord sportwagen gebruiken om die spiegels te verklaren..
@Jochempie: De tekst doet dat.
@Pallas: Je hebt gelijk, mijn excuses.

Ik weet niet of ik het ermee eens ben, @casperh
@Jochempie: de meeste hebben ze op het driehoekje tussen deur en voorruit, hier wordt het plaatstaal van de deuren bedoeld.
@CasperH: Dat begrijp ik, en twintig jaar geleden had ik je gelijk gegeven, toen zaten de spiegels op de deuren van o.a. Ferrari’s, en m’n MX-5je, maar tegenwoordig zit dit op de auto van ieders schoonmoeder (ieders schoonmoeder heeft natuurlijk een Peugeot 207 met 75 pk)..
@CasperH: Nog een “stijlbreuk”: De Lamborghini Murciélago heeft de spiegels in het driehoekje..
@Jochempie: dus omdat een Murci het niet heeft, en een enkel PSA product wél, komt het ineens niet meer van de sportwagens af? Ok, is goed ;)
@CasperH: Het komt er heus wel vandaan, maar het fenomeen heeft die associatie m.i. inmiddels van zich afgeschud.
@CasperH: Maar goed, kwestie van invalshoek. Ik zeg ook niet dat je het fout hebt, ik zeg dat ik niet weet of ik het er mee eens ben.

Dat we hierover aan het muggenziften zijn laat hopelijk wel zien hoe verdraaid weinig op je vertelkunsten aan te merken is, dus bij dezen mijn complimenten ;)
@Jochempie: haha, thanks :) En kwestie van invalshoek inderdaad!
@CasperH: Meh…meeste nieuwe SEATs, 0000s en VWs hebben ze ook (de nieuwe Passat). Niet per se de meest sportieve auto’s.
@Pallas: wat er sportief aan is (vorige Peugeot 308 had dat ook) moet je de marketing afdeling vragen. Die hebben ook bedacht dat een zwarte dakhemel sportief is, ik vind dat goedkoop en Freggelgrotachtig.
@mashell: in alcantara is die hemel erg fraai.
Droom auto, hier gaan we voor!
Ik vind de vorige versie steeds meer een petjesgehalte krijgen. Deze oogt een stuk vriendelijker. Ik vind hem wel geslaagd!
Ik kan die achterkant gewoon niet mooi vinden
En toch, 3,9 seconden naar de 100. Daar had je niet lang geleden een knappe supercar voor nodig waar nu een ‘instap performance coupé’ volstaat.
@Breinstein: 510pk was ook nog niet zo lang geleden vermogen voor een V12 supercar….
@dutchdriftking: Klopt, bizarre ontwikkeling toch
Ik kan er niet aan doen maar ik vind dat alle mercedessen toch wel heel erg op elkaar beginnen lijken. (S-klasse met C-Klasse, S coupe met C coupe. De voorkant van de A-klasse kan zo verwisseld worden met die van een c-klasse enz.) dit vind ik jammer. Vroeger had elk model zo een paar details dat hen uniek maakte, die zijn heen gegaan…. Amen.. R.I.P.
@elias: Idem dito voor BMW, Audi en andere fabrikanten…
Dat zwarte dakje ziet er zo niet uit. Lijkt wel een zebrapad zo met dat witte gedeelte erin. Verder vind ik het wel een geslaagde auto.
“Een mechanisch limited-slip achterdifferentieel is standaard op de C63, de C63 S heeft een elektronisch geregeld exemplaar.”

Deze hebben we al eerder voorbij zien komen hier en klopt niet helemaal. De C63 S heeft ook een mechanisch sper alleen eentje die met getruukte elektronica tot op zekere hoogte variabel kan sperren (of volledig dat weet ik niet meer uit mijn hoofd). De term elektronisch sper suggereert echter zo’n neppe goedkope oplossing waarbij de elektronica je remmen oprookt zoals op sommige hot hatches te vinden is.
@jaapiyo: eigenlijk zou je E-diff (remmen die adhv electronica een differentieel nabootsen) moeten onderscheiden van een sperdifferentieel. Een electronica mechanisch sperdifferentieel Is dan weer de ge-elektrificeerde variant van een spel differentieel. Open diff’s zonder sperwerking hoeven we niet eens te noemen verder. Die zitten toch overal in tenzij er iets met sperwerking in zit.
En hij is lekker!
Goh, geld betalen om 40 km per uur harder te mogen rijden terwijl dat waarschijnlijk toch nergens lukt..

Mooie auto trouwens
Ik blijf het het stijlvolle broertje van de S-klasse Coupe vinden. De AMG hoeft voor mij niet zo, maar een zilveren met spaakwielen, klassieke interieur kleuren, beschaaf V6je onder de kap (als ze die tenminste nog aanbieden…) en ik wil hem best hebben ;-)

Vergeef ik Mercedes die niet zo mooie achterlichten en de veel te grote koelgaten in de voorbumper wel….
Nu iedereen de muilen houden met jullie Alfa Guila
misschien ietwat laat maar desalniettemin interessant: deze nieuwe c coupe amg weegt exact evenveel als een nieuwe 740i.. dat toont toch aan hoe ver bmw al is met lichtgewicht tov mercedes
Ben ik de enige die hem echt bruut vind

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).