• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Manipulatiesoftware Volkswagen stamt uit 2005’

Auteur: CasperH, gepost 24 september 2015 om 08:02 – 75 Reacties

Dirty Diesel


De software die Volkswagen gebruikte om emissietests te omzeilen stamt uit 2005. Dat is een aantal jaar eerder dan tot op heden werd aangenomen.

Dat meldt de Frankfurter Allgemeine. In 2005 moesten merken als Volkswagen, Audi, Mercedes en BMW aan de bak om diesel aan de man te kunnen brengen in Amerika. In 2004 had CARB (California Air Resources Board) namelijk een enorm strenge emissietest ingevoerd, genaamd SULEV, niveau 2.

Saillant detail is dat de gisteren opgestapte Martin Winterkorn pas in 2007 de leiding over het concern overnam. De software die aanleiding was voor het enorme schandaal zou dus ontwikkeld zijn onder de scepter van Ferdinand Piëch en Bernd Pischetsrieder. Het schandaal stortte Volkswagen op de beurs in een vrije val, waar het gisteren na het opstappen van Winterkorn enigszins van herstelde, met een stijging van iets meer dan 6% van de waarde van het aandeel toen de beurs sloot.

Overigens hoeft Winterkorn niet heel erg bij de pakken neer te zitten. Hij krijgt waarschijnlijk een pensioen van €28,6 miljoen euro mee volgens Bloomberg.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

ferdinand-piech, martin-winterkorn, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Autoblog Techniek: Preselector, de vooroologse DSG-bak
Volgend bericht: Max Verstappen rijdt gewoon Formule 1 volgend jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    24 september 2015 om 08:15

    Leave Volkswagen alone!

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      24 september 2015 om 09:15

      @w115: Ze hebben vanaf het begin dan gefraudeerd. Vanaf 2005 is de ECU verplicht om in te bouwen. Dat is de unit die de eigen uitstoot van de wagen meet. Sinds 2012 gebruikt uw APK keurmeester die informatie voor het al dan niet goedkeuren van je auto.

      Volgens mij wordt voor NOx metingen door de apk-meester zelf met apparatuur uit zijn garage. Want een autofabrikant die zijn eigen uitstoot keurt, is een beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        24 september 2015 om 09:25

        @martinus: de APK uitstoot test voor diesels gebeurt tegenwoordig uitsluiten via het uitlezen van de ECU via OBD stekker volgens mij… Dus komt eigenlijk helemaal geen meting meer aan te pas…

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          24 september 2015 om 09:37

          @trustmeiamanengineer: Daarom, weer invoeren. En giftige NOx motoren afkeuren.

          Login om te reageren
          • almera-ga16det zegt

            24 september 2015 om 09:54

            @martinus: ik heb werkelijk waar nog nooit een auto op de roetmeting af gekeurd. Voor de leken onder ons: ook die zwarte pluimen betekent niet altijd dat het een afkeur is. Door de obd meting word enkel maar een afgesloten cyclus gecontroleerd van een afgeronde voirgaande rit. Die opgeslagen waarden geven aan of het een afkeur is of niet. Bij twijfel meten

            Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          24 september 2015 om 09:48

          @trustmeiamanengineer: vreemd dat de viergassentest bij benzineauto’s dan nog steeds met een sonde in de uitlaat gemeten wordt en niet via de OBD.

          Login om te reageren
          • almera-ga16det zegt

            24 september 2015 om 09:55

            @e1000bmw523i: bij moderne auto’s vanaf 2006 ook via obd

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              24 september 2015 om 10:11

              @almera-ga16det: Ah, okee.

              Login om te reageren
      • opaspeer zegt

        24 september 2015 om 09:31

        @martinus:
        Gisteren op 1vandaag.
        Een medewerker van JD die doodleuk verklaart dat zij een kapot roetfilter softwarematig onzichtbaar maken voor de APK.
        Als de software zegt dat het roetfilter goed is dan is dat kennelijk voor de APK genoeg, ook als dat ding er helemaal niet meer onder hangt of niet meer functioneerd.

        De bodem van dit milieuschandaal is nog lang niet in zicht.

        Login om te reageren
        • bugboy zegt

          24 september 2015 om 10:13

          @opaspeer: Dat verklaart waarom een auto zonder roetfilter door de keuring komt. Ik heb mij dat altijd al afgevraagd.

          Maar wordt tegenwoordig een diesel niet meer (koud) in de toeren gejaagd voor de roetmeting?

          Login om te reageren
        • flowdesign zegt

          24 september 2015 om 11:43

          @opaspeer:
          .
          Oh dat is ook fraai zeg. In Duitsland kun je namelijk ook een groene sticker krijgen als je achteraf alsnog een roetfilter in hebt laten bouwen in je oudere diesel. Kan dus goed zijn dat je het op deze manier kunt flessen.

          Login om te reageren
        • pjeey zegt

          24 september 2015 om 11:45

          @opaspeer: Opvallend hoe begaan we ineens allemaal zijn met het milieu :)

          Login om te reageren
          • opaspeer zegt

            24 september 2015 om 11:58

            @pjeey:
            Altijd al begaan geweest, waarom zou ik mijn leefomgeving onnodig vervuilen?
            Omdat het stoer is?

            Login om te reageren
            • pjeey zegt

              24 september 2015 om 12:25

              @opaspeer: Dat zeg ik ook niet. Beetje vreemde reactie. Het valt me gewoon op dat de focus op AB eigenlijk altijd op pk’s, nm’s, rijplezier etc ligt. Uitstoot, verbruik, eco-torretjes etc not so much. Nu ineens wel. Oh, en als je zo begaan bent met je leefomgeving moet je op de fiets stappen.

              Login om te reageren
      • martinus zegt

        24 september 2015 om 09:47

        @martinus: “volgens mij wordt het tijd voor een apk meester..

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          24 september 2015 om 10:02

          @martinus: Excusses voor de verwarring. Ik gooi m’n android telefoon de plomp in. Nexus 5 zuigt officiëel. Toetsenbord lagt als een malle op de ab-app en andere apps. Ik typ niet meer wat ik denk, en denk niet meer wat ik typ.

          Worden er nog kwalitatieve telefoons gemaakt met een hardware ketboard en zonder android rommel? Dit is niets.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            24 september 2015 om 10:04

            @martinus: *Martinus gaat even langs de iphone/blackberry store en gaat dan z’n inrichting weer in. ..Jezus wat complex dat reaguren..

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      24 september 2015 om 09:24

      @W115: Heb zomaar het idee dat die breed uitgemeten vete tussen Piëch en Winterkorn vooropgezet spel was van deze en gene….. ze voelden dit waarschijnlijk al een jaartje of 2 aan hun water dat de amerikanen een keer verder zouden gaan kijken. Dus die Winterkorn naar voren schuiven, want das toch maar tijdelijk.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 september 2015 om 09:48

        @dutchneon:
        Ja, je hebt gelijk, Piëch vindt het dan ook he-le-maal onbelangrijk dat 1/3 van zijn vermogen
        overnight is verdampt !

        En het Volkswagen wel eens de komende 10 jaar de winst kan kosten als deze shit niet snel wordt opgelost.

        Login om te reageren
        • smokin zegt

          24 september 2015 om 16:01

          @desjonnies: Dat vermogen hebben ze grotendeels door deze actie verdiend. De grote berekening zal achteraf wel komen.

          Login om te reageren
    • norge zegt

      24 september 2015 om 11:08

      @W115: graag :-)

      Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    24 september 2015 om 08:17

    Nou ben ik eigenlijk helemaal niet persee tegen mega inkomen enzo. Maar waarom moet iemand die ontslagen wordt wegens fouten een dergelijke ontslag bonus krijgen? Dat vind ik echt te ver gaan.

    Login om te reageren
    • kapitein187 zegt

      24 september 2015 om 08:20

      @lekbak: hij is niet ontslagen. Winterkorn is opgestapt. Waarschijnlijk wel met druk vanuit de aandeelhouders, maar het is een wezenlijk verschil.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 september 2015 om 08:25

        @kapitein187: ah, doen ze dat zo.

        Ik blijf het belachelijk vinden. De bonussen zijn oorspronkelijk in het leven geroepen om te motiveren. Bij goed resultaat volgt een goede bonus. Tegenwoordig hebben ze het zo naar hun eigen gezet dat ze zelfs een bonus krijgen als het helemaal fout gaat. Sterker nog, er zijn bonussen uitgedeeld door praktisch failliete bedrijven! Ik kan er geen begrip noch respect voor opbrengen.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          24 september 2015 om 08:34

          @lekbak: We vergeten ook nog, net zoals bij politici, dat een aardig aandeel van deze mensen niet meer zo makkelijk aan een baan komt. Ok, als CEO van een multinational zal je genoeg zakcentjes hebben, maar als kamerlid is het ook geen zakkenvullen.

          In dit geval gaat de hele boot niet op; Winterkorn had natuurlijk al lang met pensioen gekund. Deze waarden vallen, voor mij, 100% in de ‘slaat nergens meer op’ hoogte (en ik zit in het kamp dat zegt: om uitmuntend personeel te krijgen moet je veel betalen).

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 september 2015 om 08:51

            @gregorius: ik zit dus ook in dat kamp. Goed personeel kost geld. Een goede voorman een hele hoop.

            Maar als je niet goed blijkt te zijn hoor je geen bonus te krijgen. Overigens vind ik dat je dit soort niet kan vergelijken met een politicus. Deze mensen verdienen structuur miljoenen. Iemand in de Nederlandse politiek nog niet eens tonnen.

            Login om te reageren
        • opaspeer zegt

          24 september 2015 om 08:51

          @lekbak:
          Nee, de beste man’s contract liep af en hij zag er geen heil meer in om morgen nieuwe contractbesprekingen te starten.

          Het geld dat hij mee krijgt is zijn pensioen en geen gouden handdruk. Een werknemer spaart zijn leven lang voor een schamelpensioentje maar op zijn niveau spreek je gewoon een bedrag af.

          Login om te reageren
        • super zegt

          24 september 2015 om 10:09

          @lekbak:
          Het grote probleem is dat ze min of meer hun eigen inkomen kunnen bepalen. Onder het mom van “marktconform blijven” kunnen ze op die manier telkens hun beloning verhogen omdat de uitschieters naar boven steeds het gemiddelde omhoog brengen. Daarom verdiende 30 jaar geleden een directeur 10-20x dat van een gemiddelde werknemer maar nu is 100-200x niet eens heel vreemd, en dat terwijl de gemiddelde werknemer 30 jaar terug beter in staat was om een vrouw/kinderen te onderhouden.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            24 september 2015 om 10:56

            @super:
            De grap is.
            Dat ik het niet begrijp
            Maakt het iets uit of je 10 of 20 miljoen per jaar verdient denk ik dan?
            De meeste van die gasten werken zich het lep lazarus
            Nemen zelden of nooit vrij en kunnen heel moeilijk relaxen
            Op de boot heeft de bemanning een goud goed leven en vreet iedere dag biefstuk bij wijze van.

            Login om te reageren
            • super zegt

              24 september 2015 om 11:27

              @desjonnies:
              Voor jou maakt het ws niet veel uit omdat 10 of 20 miljoen allebei veel geld voor je is (voor mij ook). Maar stel je voor dat je je salaris zou kunnen verdubbelen, dan kun je opeens dingen die je nu misschien om financiele redenen laat. Daarnaast speelt ego, macht, aanzien etc. een erg grote rol op een bepaald moment. Overigens heb ik niet het idee dat de ceo (goed voor een miljoen of 6 p/j) van het bedrijf waar ik voor werk zich de tyfus werkt, zie hem vaak genoeg in de gym hangen.

              Login om te reageren
        • kapitein187 zegt

          24 september 2015 om 10:12

          @lekbak: ik denk er overigens ook zo over hoor.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 september 2015 om 09:06

        @kapitein187: normale mensen die zelf opstappen gaan naar huis met niets, die krijgen niet eens meer WW dan mag je je wel afvragen waarom een bestuurder dan zoveel mee krijgt.

        Login om te reageren
    • MAB zegt

      24 september 2015 om 09:05

      @lekbak: hij kan er net zo goed niks aan doen dat is nu al jaren zo

      Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    24 september 2015 om 08:19

    Al met al nogal een verontreinigd zaakje…

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    24 september 2015 om 08:20

    Mooie bonus voor Winterkorn. Daar zou ik ook wel voor opstappen.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      24 september 2015 om 09:11

      @dutchdriftking: Ik neem aan dat hij al zat geld heeft. Maar dit bedrag is meer dan verdient als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 september 2015 om 09:50

        @clarkson: Ach, in feite zal het niet zijn fout geweest zijn maar moest er een zondebok gevonden worden. Voor zo`n bedrag wil iedereen wel zondebok zijn. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft gehad.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          24 september 2015 om 10:08

          @dutchdriftking: Ja hij blijft natuurlijk eindverantwoordelijk.

          Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    24 september 2015 om 08:21

    Was 2005 dan het introductie jaar van de 2.0 tdi? Dus eigenlijk waren ze niet in staat om de common rail techniek onder de knie te krijgen dus hebben ze maar gesjoemeld.
    Jammer dat Piech zo’n fossiel Is.. Anders hadden ze hem nog wel FF achter de tralies kunnen zetten.

    Login om te reageren
    • kapitein187 zegt

      24 september 2015 om 08:38

      @w0o0dy: het is nu volgens mij ook een strafrechtelijk onderzoek. Dus mocht blijken dat Piëch het grote brein is achter dit alles, zou het zomaar kunnen zijn dat dit wel gebeurd. Al verwacht ik een mega schikking.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        24 september 2015 om 12:59

        @kapitein187: De US werkt niet mee aan het Internationaal Strafhof, dus Piëch zit wel behoorlijk veilig in Oostenrijk…

        Login om te reageren
    • bergmm zegt

      24 september 2015 om 08:48

      @w0o0dy: de laatste type 1.9 waren qua opbouw redelijk te vergelijken met de eerste 2.0.. en die blokken werden later voorzien van common rail. Die laatste type 1.9 werden in de vs ook als super schoon aangeprezen. … dus wie weet. …

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    24 september 2015 om 08:27

    Ik ga er vanuit dat VAG er wel voor zorgt dat de nieuwe sjoemel software beter verstopt is. Kunnen ze weer 10 jaar blaten over hoe goed ze zijn. Gisteravond wel een interessant item bij nieuwsuur over de bedrijfscultuur binnen VAG.

    Login om te reageren
  7. autoblogfan zegt

    24 september 2015 om 08:41

    Gisteren hoorde ik op de radio de verklaring van Winterkorn, dat hij niets afwist van het gesjoemel maar hij het wel had moeten weten. En dat hij om zijn ontslag gevraagd heeft.

    Login om te reageren
  8. c-ad zegt

    24 september 2015 om 08:41

    VAG you, madderVAGGER!

    Login om te reageren
  9. wheelerdealer zegt

    24 september 2015 om 08:55

    VAG is vast niet de enige met dergelijke (enig sinds begrijpbare) praktijken.
    Ben benieuwd of andere merken ook onder de loep worden genomen.

    Login om te reageren
  10. lekkaah zegt

    24 september 2015 om 09:35

    No difference, CEO is responsible, da’s het hele nut van een CEO, om de klappen op te vangen. Eindverantwoordelijke.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    24 september 2015 om 09:53

    Sinds 2005, dat verandert de HELE zaak, ik denk dat de gereserveerde 6 miljard peanuts is

    Amerikanen gaan nu keihard hun Dieseltjes terugbrengen en willen schadeloos gesteld worden, gebeurt ook in Duitsland momenteel

    Zoals ik al zei, de geest is uit de fles !

    Dit kan weleens een veelvoud van 15 miljard gaan kosten als Volkswagen wereldwijd de kluit heeft belazerd !

    Ook hier te lande !

    Volkswagen, wie anders ?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      24 september 2015 om 10:15

      @desjonnies: Geniaal! Je 10 jaar oude diesel terugbrengen naar de dealer en je geld terugvragen. Paar ton op de teller, net op het moment dat je er toch al sommige binnensteden niet meer in mag. Kan ik ff het aankoopbedrag kokmen ophalen?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 september 2015 om 10:28

        @mout: dan zou ik zelfs nog overwegen om een volkswagen aan te schaffen. Zo goedkoop kan je zelfs een dacia niet rijden.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 september 2015 om 10:36

        @mout:

        Lancia is zo de lul geweest in het Verenigd Koninkrijk in 1980 met de Beta.
        De wagens roestten als de neten en Lancia moest ALLE auto’s terugkopen voor de volle mep omdat de rechter bewezen achtte dat ze bewust inferieure materialen hadden gebruikt.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          24 september 2015 om 11:19

          @desjonnies: En terecht. Dat waren echt wel de horrorjaren van het Italiaanse staal. Ik heb eens een folder van een Alfetta GTV in handen gehad, waar letterlijk de roestblaasjes al op te zien waren.
          Hadden de huidige VWs die eigenschap maar…

          Login om te reageren
  12. passat2 zegt

    24 september 2015 om 09:58

    Bij het Amerikaanse bedrijf Rosstech moeten ze dit in 2005 al geweten hebben, het is het bedrijf in de wereld dat VW connecties heeft en in de code kan kijken. Ze leveren de professionele uitleesapparatuur voor VAG.

    Login om te reageren
  13. mulsanne zegt

    24 september 2015 om 10:02

    Vraag me af of vw wel de enige is
    Alle moderne autos hebben een regelunit waarmee vanalles aangepast kan worden
    De hele autoindustrie zou op de schop kunnen
    Geen enkele auto komt aan de cijfers die opgegeven worden door fabriek
    Deze “vw-gate” is topje van ijsberg
    Maar wat zou er gebeuren als werkelijk alle fabriekanten de boel flessen ?
    En kunnen het simpelweg niet meer bijhouden ..de hoge emissie eisen van landen ?
    Wat dan ?
    Er wordt mooi gesproken over tesla enz enz
    Maar vergeet niet dat het maken van batt en het later weer afbreken …een zeeeeer onvriendelijk proces is …nog even afgezien waar de stroom vandaan komt
    Ik denk dat het ” schoon rijden ” ..iets wat veel landen willen en opleggen ..de techniek er nog niet helemaal voor klaar is

    Login om te reageren
    • fit4fun zegt

      24 september 2015 om 10:12

      @mulsanne: Tesla giga factory staat in Nevada en zal haar energie krijgen uit o.a. zonnecellen en zelfs meer energie opwekken dan ze verbruikt:

      http://www.computerworld.com/article/2604352/if-tesla-s-gigafactory-can-run-on-100-renewable-energy-why-can-t-others.html

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 september 2015 om 10:31

        @fit4fun: en de accu’s dan? Het zijn nog altijd ernstig slechte stoffen waar die dingen uit bestaan. En tesla maakt die dingen niet zelf van woestijnzand en zonne-energie.

        Login om te reageren
        • mulsanne zegt

          24 september 2015 om 10:39

          @lekbak: juist dat bedoel ik

          Login om te reageren
        • opaspeer zegt

          24 september 2015 om 11:29

          @lekbak:
          Die accu’s worden gewoon gerecycled, probeer dat maar een met een litertje diesel of benzine.

          Weer een kul argument van de EV haters ontkracht.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 september 2015 om 12:14

            @opaspeer: zelden zulke onzin gehoord. Als je nou eens de benzine vergelijkt met de elektriciteit die je in de accu’s stopt kom je nog ergens.

            Een benzinetank is veel milieuvriendelijker dan een accu. Makkelijker te maken en nòg makkelijker te recyclen.

            Maar om ff nuchter te denken… Soms is het beter om een redelijk milieuonvriendelijks eenmalig te gebruiken dan om iets extreem onvriendelijks te hergebruiken. En accu’s zijn behoorlijk extreem. Bovendien komt de stroom voor de accu’s ook ergens vandaan. En mocht dat zonne-energie zijn of wind. Bedenk dan ook even hoeveel grondstoffen je in zonnepaneel en windmolens moet steken voor een beetje energie. Die dingen zijn me toch een partij inefficiënt daar wordt je niet goed van.

            Alle energie is slecht, benzine of elektrisch. Ik ben geen principiële hater van ev’s, maar ik ben wel een nuchtere Nederlander. Momenteel is elektrisch niet de oplossing.

            Je kunt veel meer winst halen door stomweg minder te vervoeren en minder te verspillen . Helaas zijn er verdomd weinig mensen die dàt beseffen. Goh, ik heb net het hele wereldwijde milieuprobleem opgelost.

            Login om te reageren
          • mulsanne zegt

            24 september 2015 om 20:14

            @opaspeer: gewoon ?…weet jij hoeveel ” brandstof ” het kost om te maken EN weer af te breken voor 1 batterij ?…omgerekend aan energie 10 liter per kilo !!!

            Login om te reageren
      • mulsanne zegt

        24 september 2015 om 10:38

        @fit4fun: even voor de.duidelijkheid
        Ik twijfel niet aan tesla en zeker niet aan de nieuwe fabriek
        Het gaat me meer om de batterij die gebruikt wordt
        Die produktie is werkelijk bizar
        Het hele proces is zo milieu onvriendelijk
        Ik vind dat je dat ook bij de auto moet tellen
        Electrisch rijden is niet zo groen als wordt vermeld

        Login om te reageren
        • gokartmozart zegt

          24 september 2015 om 19:35

          @mulsanne: zullen we dan ook maar gelijk alle smartphones , tablets en laptops mee gaan nemen in dit verhaal?

          Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      24 september 2015 om 10:37

      @mulsanne: het praktijkverbruik van mijn 2002 IbizaTDI was zelfs lager dan de fabrieksopgave, en nee, niet afgelezen van de bc maar gewoon gereden km delen door liters. Daarna IbizaTDI 2007, ook 130pk, verbruikte gewoon 20% meer…ik was zwaar verbaasd…

      Login om te reageren
      • mulsanne zegt

        24 september 2015 om 10:42

        @TDI-goeroe: zuiniger wil niks zeggen over bepaalde uitstoot

        Login om te reageren
      • gokartmozart zegt

        24 september 2015 om 19:40

        @TDI-goeroe: kijk even naar het gewicht en alle veiligheidsvoorzieningen en extra accesoires die erop zitten. Gewicht is de grootste boosdoener in verbruik.
        CW waarde ook maar daar is de laatste 10 jaar weinig winst in te behalen geweest. Uit nieuwschierigheid, wat kost een rotonde meer aan energie dan een recht stuk.
        NL is rotonde land geworden.
        Vroeger kon je gewoon vloeiend rechtdoor.

        Login om te reageren
        • TDI-goeroe zegt

          25 september 2015 om 00:30

          @gokartmozart: het was in principe dezelfde auto/motor, 2002 en 2007, alleen een iets kortere versnellingsbak, maar toen ik die heb vervangen door hetzelfde type als die van 2002, was het verbruik steeds nog 1 op 18 tegen 1 op 20/22, toch ruim 10%

          Login om te reageren
  14. reistje zegt

    24 september 2015 om 10:04

    @lincoln en daar is de gouden handdruk!

    Login om te reageren
  15. fit4fun zegt

    24 september 2015 om 10:07

    VW heeft zich destijds ook fel verzet tegen het invoeren van een verplicht roetfilter. Is door die aso’s en hun politieke invloed jaren vertraagd. Was niet nodig volgens hen, via motor inwendige oplossingen kon het emissie niveau ook worden verbeterd. Ik snap nu pas wat ze daarmee destijds bedoelden….

    Imago van diesel was in de USA al pruts, is nu definitief weg, danke VW…

    Login om te reageren
  16. fit4fun zegt

    24 september 2015 om 10:07

    Een roetzwarte handdruk lijkt me gepaster voor deze fraudeur.

    Login om te reageren
  17. mout zegt

    24 september 2015 om 10:13

    Die 2.0TDI is wel het fuifnummer van VAG, zeg!
    Scheurende motorkoppen, kapotte injectors van €250,-/stuk ex btw ex montage, opvallend hoger verbruik dan fabrieksopgave. En dan nu een ‘softwareprobleempje’.

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    24 september 2015 om 10:31

    Als er nog mensen zijn die denken dat autofabrikanten het beste voor hebben met het milieu:

    http://www.ft.com/cms/s/0/e05baf80-c57f-11e3-a7d4-00144feabdc0.html#axzz3mduZCksA

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 september 2015 om 10:33

      @pomoek: er is geen groot bedrijf in de wereld die echt het beste voor heeft met het milieu. Het draait allemaal om geld. Doen alsof kan wel geld opleveren, dus daar zijn ze nooit te beroerd voor. Hooguit dat er een aantal kleinere bedrijven zijn die oprecht zijn, maar dan houdt het wel op.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        24 september 2015 om 11:22

        @lekbak: Daarom is deze crisis zo goed. Nu leren fabrikanten dat te ver gaan veel geld kan kosten. Dat besef hebben ze echt hard nodig. Niet alleen VW, niet alleen in de auto-industrie.

        Login om te reageren
  19. lekbak zegt

    24 september 2015 om 17:08

    Nu leren de bedrijven dat ze nog beter hun best moeten doen om de fraude te verstoppen. Ik zeg niet dat we er niks tegen moeten doen maar denken dat je dit kunt veranderen is wishful thinking.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 september 2015 om 17:09

      @lekbak: die was aan @mout:

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North