#Dieselgate: “Winterkorn exit, Porsche topman neemt over” [updated]

Auteur: , 105 Reacties

Als gevolg van de enorme crisis waar Volkswagen nu in beland is, wordt Martin Winterkorn van zijn troon getrapt.

Tschüss!

Dat gaat komende vrijdag officieel gebeuren, aldus Duitse media. De beurskoers van Volkswagen is in een vrije val geraakt nu bekend is geworden dat Volkswagen bewust 11 miljoen auto’s met een TDI dieselmotor heeft uitgerust met software die ervoor zorgt dat emissietesten gemanipuleerd konden worden. Als gevolg van deze actie heeft men in een aantal markten de verkoop van Volkswagens al stilgelegd.

Derhalve zal Martin Winterkorn komende vrijdag zijn aftreden als Volkswagen-eindbaas kenbaar maken. Men heeft bij Volkswagen het vertrouwen in Winterkorn verloren. De 68-jarige zal waarschijnlijk vervangen worden door de 59-jarige Matthias Müller, die op dit moment de scepter zwaait bij Porsche.

Müller is overigens een vriendje van Ferdinand Piëch, de man die het bloed van Martin Winterkorn wel kan drinken. De heren waren verwikkeld in een machtsstrijd die zijn weerga niet kende. Net voor zijn aftreden probeerde Piëch nog om Winterkorn eruit te trappen, maar dat lukte niet. We kunnen ons voorstellen dat de beste man nu in zijn vuistje lacht over de huidige geruchten.

Update 14:52 – Een woordvoerder van Volkswagen ontkent nu weer dat Winterkorn gewipt gaat worden.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



105 reacties

Logisch gevolg bij zo’n grote vorm van Fraude.

Maar het echte probleem blijft natuurlijk de noodzaak van die extreem hoge turbo druk bij de dieseltjes.
@martinus: Diesel wekt sowieso meer NOx op dan Benzine door de hogere verbrandingstempratuur.

Het unieke aan de VW 2.0 TDI was dan ook dat hij door de piëzo-techniek een maximale inspuitdruk van 2.500bar had, waar normaal 1.600 tot 2.000 bar gebruikelijk is.
Door de dubbele elektrische vw turbo, had je dus meer inspuitdruk, meer kracht, uit kleinere cilinders… maar daardoor ook een hogere verbrandingstempratuur.

Door die hogere combustietempratuur wordt waarschijnlijk de NOx productie van de motor veroorzaakt.

Wie dat wilt oplossen, zal de turbodruk van de piezoelectrische turbo’s moeten verlagen. Dat leidt tot ‘gezondere’ combustietempraturen, maar ook tot minder vermogen…

Op dat laatste zitten weinig VW-eigenaren in de VS te wachten lijkt mij…
@martinus: Serieus Piëzo elektrisch gestuurde turbo’s die 2500 bar druk maken!!!
De technologie staat niet stil zeg!!!




(Sarcasme modus terug uit)
@phdg: Hahaha, ik zat ook al te lezen en WTF? waar heeft ie het over. Ik ben bang dat meneer inspuiting- en turbodruk door elkaar had.
@dotternetta: Ik denk het ook. En ik vermoed dat ik, of phdg een puntje in die 2.500 bar over het hoofd hebben gezien.
@martinus: 2500 bar druk van samengeperste lucht zal me toch een geweldige hoeveelheid energie bevatten….😇
@martinus:
In de vs gebruiken de meeste diesels (zoals bv bmw) adblue (urea) om de uitlaatgassen mee te “scrubben” en zo aan emissieeisen te voldoen. Vw deed dit als enige niet en voldeed toch aan emissieeisen, nu weten we dus hoe ze dat deden.
@super: Dit wàs natuurlijk een verkoopsargument in de states want daar hebben ze adblue niet zo graag.
En ze hebben gelijk want alhoewel de Nox naar beneden gaat, bestaat wel het risico dat er ammoniak (bestanddeel van adblue) in de atmosfeer komt.
Wat ook niet goed kan zijn voor de gezondheid denk ik.
@martinus: mooi stukje onzin heb je hier geschreven, behalve je eerste zin dan…
@martinus: VAAG probeert toch altijd alles te manipuleren of onder de pet te houden. Wat dat betreft, blijft het onmiskenbaar een kind van zijn vader………..
Net nu die Piëch definitief weg was gebeurt dit. Bijna te toevallig… Smullen! Illuminati confirmed?
Die 2.0 TDI komt gewoon onder het bewind van Piëch vandaan. In zijn vuistje lachen = opgelucht huilen van blijdschap dat hij weg is voor de bom barstte?

Of zou er ook strafrechtelijke vervolging komen? Zo ja, dan heeft Piëch toch ook gewoon een probleem?
@baasbas: bij strafvervolging maakt het inderdaad niet uit of je al weg bent of niet…..als het echt aantoonbaar onder jouw bewind heeft plaats gevonden dan kan je vervolgd worden. Maar in dit soort situaties heb ik het nog niet vaak gezien, maar goed…de wetgevingen op dit soort vlakken zijn in ieder geval in NL strenger geworden en volgens mij in andere landen ook wel.
Die had ik inderdaad wel verwacht! Is ook echt geen slimme zet geweest van de heren, voor zover Winterkorn er echt van geweten heeft. Aangezien je juridisch altijd bepaalde plausible deniability moet hebben…..maar hij blijft verantwoordelijk.

Ben benieuwd of dit nog effect gaat hebben op een eventueel F1 avontuur voor Audi, als Piëch weer een luisterend oor gaat krijgen…
Eerst Ferdi eruit werken en bij de eerste storm in een glas water het opgeven. Lekker dan.
@lexaudi: er schijnen een mogelijk 11 miljoen voertuigen betrokken zijn, dan hebben we het echt niet meer over een storm in een glas water. Dit gaat echt serieus geld kosten….
@maartenoosterbaan: Ja en wat geeft dat. Die regels slaan überhaupt echt nergens meer op, dus wat boeit het nou eigenlijk helemaal. Schijt aan gezag en overheid!
@lexaudi: nee, het gaat om vertrouwen in je product. Als ze dit doen, waar liegen ze dan nog meer over zal de simpele ziel denken. Zoiets kan je in Amerika best je markt kosten.

Heeft helemaal niets te maken met of de originele regels waar het om te doen was wel of niet valide is. Het gaat er nu alleen nog maar om wat het voor consumenten vertrouwen gaat doen.
@maartenoosterbaan: Ja en hoeveel schandalen hebben die Amerikaanse automerken al niet gehad. Die kopen ze daar ook nog steeds.
@lexaudi: gaat om intentie, bij die schandalen was het in principale nooit de intentie om iets foutief te bouwen. Maar alleen om het probleem achteraf te verhullen en stilletjes de productie aan te passen, daarbij zijn Amerikanen super patriottisch, dus die zullen niet snel van hun Amerikaan afstappen.

Bij VW hebben ze nu expres iets aangepast in de SW om wetgeving te omzeilen. Dus ik zie het wel als een verschil. Het gaat ze in ieder geval veel geld kosten, niet alleen in straffen maar vast ook in afnemende verkopen en waarschijnlijk zullen ze nergens volledig verdwijnen. Maar pijn gaat het zeker doen.
@maartenoosterbaan: Ik snap dat het gevolgen zal hebben. Maar ik vind de reden alsnog onzinnig. Gelukkig kan VAG wel een stootje hebben.
@lexaudi: 11 miljoen auto’s kleine vriend, dat is geen ‘onzinnig aantal’ en de boete van 16 miljard is al helemaal niet ‘onzinnig’ Dit hakt er nogal in op de jaarcijfers, om imagoschade nog maar buiten beschouwing te laten. Aandeelhouders gaan dit helemaal niet leuk vinden. Zoals aangegeven is de handel zelfs in sommige gevallen stil gelegd. Als aandeelhouders besluiten alles te liquideren (wat voor groot gedeelte nu gebeurt) wordt de waarde minder, solvabiliteit en liquiditeit hebben er ook onder te lijden met als gevolg dat een krediet beoordelaar als S
@desalen: ja dan nog. Volgens mij zijn er wel grotere recalls geweest. Daar werd minder moeilijk over gedaan. Een beetje relativering lijkt me hier gewoon op z’n plek. Klaar.
@lexaudi: jammer he dat je geliefde concern nu zo door de mand valt, frustratie spat van je reacties af.
@lambo4all: Last time I checked had ons geliefde Lamborghini zijn bestaan ook te danken aan VAG
@lexaudi: ik ben meer fan van de pre 2000 lambo’s. Met een murc SV en balboni kan je me nog blijmaken maar een diablo gt is heerlijk
*kuch* symboolpolitiek *kuch*
@jipino: .Ongetwijfeld spelen er protectionistische belangen mee in Amerika.

Maar dat iemand bij fraude op deze schaal het veld moet ruimen is logisch.

Echte probleem blijft zitten bij de NOx die uit die dieseltjes komt.. die blijft giftig.
Dit is dus wat ik al dacht/zei in de eerste post over #Dieselgate. Leuk is anders maar dit schandaal komt verdomd goed uit voor Piëch. Heeft ie alsnog zijn gelijk gekregen.
Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten. VW verplichten alle frauduleuze autos terug te kopen en ze vernietigen is de enige oplossing. Maar Europa zal wel zwichten voor merkel en haar neo nazi maffia en ze zullen er vanaf komen met een boete van een appel en een ei.
@shiva: hoe is ’t op die roze wolk.. godwin alert..
Amerika is ’t net zo ‘erg’ al dan niet erger.
@shiva: ook jou (toekomstige?) baan is afhankelijk van merkel. En merkel is afhankelijk van de autoindustrie. Ietsje verder kijken zou je goed doen.
@shiva:
Zeg @shiva, “……..voor merkel en haar neo nazi maffia……..”? Zal ik dit maar opvatten als “een slip of the pen”? Want als je dit serieus bedoelt, wordt het hoognodig tijd dat je een psychiater en een goede historicus gaat opzoeken! En laat je dan eens goed voorlichten over de juiste betekenis van de begrippen “nazi” en “maffia”. Zeker wanneer je Merkel hiermee associeert. Ronduit belachelijk en schandalig om deze begrippen met haar in één zin te noemen. Gewoon een zieke geest!
@shiva: “Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten.”

Bij ons op het werk zeggen we dat meestal van ‘Ollanders…
Freude am fahren ? nee Fraude am fahren…..
Hoe kun je zo’n risico nemen als megabedrijf. Wat ik me afvraag is wie die software geschreven heeft…
Lijkt mij een complot
@gokartmozart: Ik weet in elk geval zeker van 2 andere fabrikanten die dit ook deden en wellicht nog doen maar wel beter visten te verstoppen.

Het is ook erg aantrekkelijk en relatief makkelijk om een programmatie te schijven wat de vaste test cyclus herkent en daarnaar handelt. Het goed verstoppen en je mensen hun kop laten houden is de truc.
@sketcher: Al die V’s en W’s grrr: *wisten
@gokartmozart: BM(V)W?
Als je in een jaar 50% van je vermogen verliest lach je niet echt …..
Hoeveel staan de aandelen nu? Misschien wel een idee om een paar te kopen.
@henkhupelschoten: Ik zou nog even afwachten. Hij is neutraal nu maar kan nog steeds gaan zakken.
@henkhupelschoten: De handel in Volkswagen AG (VLKAF) aandelen is net stilgelegd op (vandaag) -16,5%, maar de rest duikelt lekker mee:
BMW (BMW.SW) Down 6.18%
Daimler AG (DAI.DE) Down 6.48%
Peugeot S.A. (UG.PA) Down 9.02%
RENAULT(RNO.SW) Down 8.76%
@stephanotis: excuus, Volkswagen AG (VOW.DE) Down 18.59% en zinkend.
@stephanotis: Een zinkende vloot dus…. Helaas
@stephanotis: Tja, iedereen heeft door dat de anderen binnenkort ook de broek moeten laten zakken voor een lekkere portie billenkoek…
Was te verwachten. En terecht.
Het is echt wachten totdat andere fabrikanten ook onder de loep worden gelegd. Opeens komt de wereld er achter dat autofabrikanten overheden al jaren te slim af zijn.
@knipperlichtje: Waarschijnlijk wel, eigenlijk wel een interessante vraag: Heeft VW zelf de software gemaakt of deze van een externe partij gekocht?
@pomoek: Maakt dat iets uit? Als het aangekocht is, zal dat vast op bestelling gebeurd zijn – programmeer dit voor ons…
@Esprit_de_Flandre: Nee op zich niet maar als het een soort standaard software is dan is het voor andere autoproducenten dus ook gewoon toe te passen.
@knipperlichtje: Ik ben geen held in downsize turbo dieselmotortjes…

Maar volgens mij zijn er niet zo heel veel andere merken die hun piezo-turbootjes laten inspuiten op 2.500 Bar.

Bij bijna alle merken ligt de druk op of onder de 2.000 bar. En heb je ook wat minder vermogen per cm3 cilinderinhoud.
Als Piëch nu aandelen begint op te kopen , kan hij de meerderheid halen en de voltallige raad van bestuur de laan uitsturen en zelf op de troon gaan zitten.
Wie het laatst lacht, het best lacht.

6,5 miljard euro om de schade te herstellen. Welke schade? Het is niet dat ze slechte auto’s hebben verkocht. Een Prius verbruikt toch ook meer dan die in test liet blijken.
Mijn Merc verbruikt ook meer dan in het boekje. Ga ik mijn geld terug vragen? Neen!
@ericc: maar die hebben in de verplichtte test exact dat gedaan wat ze met jouw voet ook zouden verbruiken.
Hier is echt gekeken naar ‘heej dit klinkt als een test cyclus’ dus ik ga nu water inspuiten/mager lopen whatever… en dat is puur oplichting… net als iPhones en NVIDIA videokaart drivers die in testen ineens konden overklokken. Of als ze zagen dat testapplicaties gestart werden. Dan ging de cpu ineens 200mhz harder.
De echte waarheid komt zelden aan het licht.
In de wereld waar het om pure macht gaat dus beyond money is alles denkbaar. Nogmaals moeilijk te geloven dat een bedrijf zo groot dit risico bewust durft te nemen.
We zullen het gaan beleven als de niet VAG merken onder de loep gaan want daar gaat VAG voor zorgen om de zaak te verzwakken
@gokartmozart: eindelijk iemand die verder kijkt!
De waarheid komt altijd aan het licht…. Probleem is dat mensen graag in de maling genomen worden ……
@norge: Zal ik je bak popcorn even komen bijvullen? ;)
@berlinetta: ja graag, ben al weer leeg..
@norge: ik doe mee!
@norge: De waarheid komt altijd komt altijd aan het licht, lol droom lekker verder daar in Noorwegen.
@norge, @berlinetta, en @406_v6: Zal ik de champagneglazen ff bijvullen?
Ik neem aan dat bij een zekere in Nederland woonachtige Duitser nu de vlag uithangt…
@e1000bmw523i: graag!!
@406_v6: Voor de Duitser een glas fris en voor de Noor een biertje graag ;)
@406_v6: De Duitser bedankt alvast voor het frisje en heeft de olievlag in top hangen..
Ten eerste: hoe de fuck heeft iemand dat ontdekt en hoe werkt het precies? (Ja andere software, maar hoe herkent hij het testcyclus?) En trouwens, wordt in de VS een soort steekproef gemaakt met het testen van verbruik? Anders snap ik niet zo goed waarom het in elke auto toegepast zou moeten worden. En ten 2e: Winterkorn is nog niet zo lang de baas van VW toch? En zo’n software ontwikkelen enzo duurt wel lang dan dat lijkt mij (dus Piech zou hier de schuldige zijn?)??
Ik zou even geen aandelen VAG kopen en even de koers van Tesla in de gaten houden
@gokartmozart: ja, want de “uitstoot” van electrische auto’s zijn wel realistisch…
@escort77: nee raffineren is lekker mileu vriendelijk…..als de energie voor het laden uit een windmolen komt of zonnepanelen is een electr. auto toch ok qua emissie. dat paneel maakt universele energie en die windmolen ook
@escort77: Nee, die “uitstoot” is niet realistisch. Die wordt zelfs ferm overdreven.

Door lobby’s gesponsord door Shell, en BP, en Total, en Chevron, en…
En wat heeft deze man die nodig met pensioen moet met de oude diesels te maken?
Laat Victor Muller de boel maar draaien daar, dan zijn we snel van die overgehypte troep af en krijgen we weer eens wat diversiteit en karakter op de wegen.
@Joost1990_2: LOL! De enige die hij op de wegen krijgt zijn z’n schuldeisers en curatoren.
@lekkaah: Daarom juist, zien we minder VAG-producten ;)
Beste bloggers ben ik de enige die denkt dat het verhaal te simpel is? Ik kan maar moeilijk geloven dat een mega concern bewust dit risico neemt en het dan ook nog zo snel toegeeft. Iedereen kan bedenken dat een bedrijf zo kan verdampen als het bekend wordt…
@gokartmozart: ach.. Een paar regels code in een paar marktjes erin programmeren. Het begint klein, maar als je steeds kleine stapjes in de verkeerde richting zet.. Dan doet iemand na 10 jaar het licht in en sta je op een totaal ander pad. (Niet het rechte)
Wat ik niet begrijp: waarom hebben 11 miljoen auto’s die software?

Kunnen productie-auto’s na x jaar ook gebruikt worden voor zo’n test?
Dat je fop-software inbouwt voor een fop-test, OK. Mag niet, maar soit. Maar waarom dit dan ook op alle productieauto’s zetten? Schrijf die fop-software anders weg bij de eerstvolgende update.
@escort77: De fop software zit in elke auto omdat VW niet op voorhand weet welke wagens voor de lab tests gebruikt worden. Dat kunnen nieuwe wagens zijn maar ook oude. Als je normaal rijdt grijpt deze software niet in.

Als ik het goed begrijp is de fraude juist aan het licht gekomen door wagens van elke jaren oud te gebruiken. Ze hingen deze vol met apparatuur en gingen er dan mee de baan op ipv in het lab te testen. Naderhand werden dan de lab tests opnieuw gedaan en bleek de wagen plots veel zuiiger te zijn.
Die officiele verbruikcijfers van wagens zijn een grote grap. Als je naar ‘fuel tracking’ sites kijkt dan zie je nauwelijks verschil in gemiddeld verbruik over de laatste 15 jaar.

http://www.fuelly.com/car/volkswagen/golf?engineconfig_id=501&bodytype_id=&submodel_id=

Ik gebruik nu VW maar hetzelfde zie je ook bij andere merken. In lab zijn ze inderdaad zuiniger in real-life hebben we de laatste 15 jaar extra PK’s gewonnen maar geen vooruitgang geboekt op gemiddeld verbruik.
De CEO houdt zich hier niet mee bezig, die hangt ook geen voorbumpers aan auto’s maar heeft een zuiver bestuurlijke functie en een voorbeeldfunctie
Hij houdt zich ook niet bezig met Volkswagens Worsten alleen de cijfertjes en de opbrengst van de worstentak.
Dit kan weleens hele vervelende gevolgen hebben voor Noord Europa, Duitsland is de MOTOR van de economie hier en wij zijn voor een groot deel afhankelijk van de Duitse economie.
Europa probeert met kunst en vliegwerk uit de recessie te kruipen, dit kunnen we echt niet gebruiken naast het drama dat Griekenland heet en de enorme toestroom van asielzoekers.
Vergeet niet dat wij de burgers, de belasting betaler het gelag mogen betalen, politici zijn te druk bezig met of zichzelf of het politieke correct zijn ( op eentje na dan die interesseert het geen reet dat hij niet politiek correct is)
De dreun die VAG nu krijgt kan vele malen ergere gevolgen voor het hele concern de werkgelegenheid en de toeleveranciers !
@desjonnies: chapeau voor het begrijpen! Alsof de boardroom weet wat voor software er in welke auto’s geplaatst wordt… Nee, er zijn hooggeplaatste managers die het weten en anders hadden moeten weten. En vooral dat laatste kan VW duur te komen staan. Dat impliceert namelijk dat interne controle te wensen overlaat. En wat je zegt: dit gaat erg grote gevolgen hebben voor de toeleveranciers!
@desjonnies:
Als duitsland de motor van de eu economie zou zijn zou het ws een vw tdi zijn. Het is een fabeltje dat duitsland de motor achter eu economie is, het gaat immers overal kt behalve in duitsland. Laat nou toevallig duitsland een gigantische export economie hebben die garen spint bij de door de misere in de rest van de eu lage euro.
@super:
Weet ik, maar desalniettemin is de balans in de EU weg, die lag vroeger tussen Frankrijk, Duitsland, de BeNeLux en het Verenigd Koninkrijk.

De Duitsers spinnen garen bij die lage Euro !
Volkswagen: Fraude am Fahren.
@gtwillem:
Haha scherp
@gtwillem: das toevallig die had ik vanochtend al geplaatst bij een subtopic
@gokartmozart: Great minds think alike!
Das Auto , nee wacht even….. Tis nu : Dag Auto…
Heren van gisteren, hoe is het met de aandeeltjes? 131 van gister, nu 107.

Weerstand rond de 100. Als die breekt 40$ ;)
@bottestudent: Yes nu lijkt mij het moment! kopen kopen kopen! Niet geheel risicoloos trouwens! Als ze meer hebben geflikt waar nu geheid onderzoek naar uitgevoerd word kunnen ze nog verder zakken.
@clarkson: europees onderzoek gaat volgende week beginnen. Dus wacht maar even af. Of nu gokken
@clarkson: Gewoon wachten tot de koers zich weer naar boven beweegt. Geen reden om de vallende koers op te vangen.
@clarkson: ik denk dat ze daarom zo makkelijk toegeven maar de beerput gaat open… ik ben zeker niet anti VAG maar op 2 of andere manier zie ik Mercedes en BMW dit niet doen…. we zullen het zien want ik verwacht dat ze allemaal aan de stekker gaan om te checken… er moeten begrotingstekorten bij de overheden gedicht worden en het gaat om veel geld dus bring it on
Nu nog wachten tot Den Haag al de misgelopen bijtelling komt op halen.
Mij maken ze niet wijs dat dit een US only verhaal is.
@carnutz: Dat geloof ik ook niet. In nederland alleen al hadden ze erg veel baat bij.
@carnutz: Ssst, straks breng je ze nog op ideeën. Want NL zal het niet bij VW halen – quote van Mr. Pon: Kust me kl°te – dus gaan ze het bij de VW-rijdende burger halen.

Ai, te laat. Loosertje Pimpelstaart gaat ermee aan de haal. Ergst van al is, de rest gaat er in mee, want ze zien allemaal mogelijkheden wat ze met het geld kunnen doen, en als de mensen klagen, dan wijzen ze toch gewoon naar Pimpelstaart…
Vorsprung durch progamiertechnik…..
Werkelijk schandalig!!! Singapore moet ook een onderzoek instellen, want door deze softwarefraude ging bijna de F1 race wegens smog niet door! 😂 #overdrevengedoe
De verdamping van de beurswaarde van VW is gelukkig uitstootvrij…. #dieselgate
@hwgp: Best Joke on Dieselgate so far…

En dat meen ik.
Dus Toyota straks weer op 1 als meest verkopende merk :-)!!!
@erik2907: Los van dieselgate: had je daar dan ooit aan getwijfeld? :)
Op de radio werd juist ontkend dat de topman op zou stappen. Zal in een later stadium alsnog wel gebeuren. Niet zo zeer omdat hij er echt iets aan kan doen, maar als CEO valt het ook onder je takenpakket om bij dit soort incidenten voor de leeuwen te gaan, zodat de organisatie in de ogen van het publiek weer schoon verder kan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).