• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

#Dieselgate: “Winterkorn exit, Porsche topman neemt over” [updated]

Auteur: CasperH, gepost 22 september 2015 om 14:20 – 105 Reacties

Tschüss!


Als gevolg van de enorme crisis waar Volkswagen nu in beland is, wordt Martin Winterkorn van zijn troon getrapt.

Dat gaat komende vrijdag officieel gebeuren, aldus Duitse media. De beurskoers van Volkswagen is in een vrije val geraakt nu bekend is geworden dat Volkswagen bewust 11 miljoen auto’s met een TDI dieselmotor heeft uitgerust met software die ervoor zorgt dat emissietesten gemanipuleerd konden worden. Als gevolg van deze actie heeft men in een aantal markten de verkoop van Volkswagens al stilgelegd.

Derhalve zal Martin Winterkorn komende vrijdag zijn aftreden als Volkswagen-eindbaas kenbaar maken. Men heeft bij Volkswagen het vertrouwen in Winterkorn verloren. De 68-jarige zal waarschijnlijk vervangen worden door de 59-jarige Matthias Müller, die op dit moment de scepter zwaait bij Porsche.

Müller is overigens een vriendje van Ferdinand Piëch, de man die het bloed van Martin Winterkorn wel kan drinken. De heren waren verwikkeld in een machtsstrijd die zijn weerga niet kende. Net voor zijn aftreden probeerde Piëch nog om Winterkorn eruit te trappen, maar dat lukte niet. We kunnen ons voorstellen dat de beste man nu in zijn vuistje lacht over de huidige geruchten.

Update 14:52 – Een woordvoerder van Volkswagen ontkent nu weer dat Winterkorn gewipt gaat worden.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, ferdinand-piech, martin-winterkorn, Matthias-Muller, tdi, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Peugeot 2008 DKR16 is nu nog bruter
Volgend bericht: Milieuzone Utrecht moet weg vanwege #dieselgate »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    22 september 2015 om 14:24

    Logisch gevolg bij zo’n grote vorm van Fraude.

    Maar het echte probleem blijft natuurlijk de noodzaak van die extreem hoge turbo druk bij de dieseltjes.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      22 september 2015 om 14:31

      @martinus: Diesel wekt sowieso meer NOx op dan Benzine door de hogere verbrandingstempratuur.

      Het unieke aan de VW 2.0 TDI was dan ook dat hij door de piëzo-techniek een maximale inspuitdruk van 2.500bar had, waar normaal 1.600 tot 2.000 bar gebruikelijk is.
      Door de dubbele elektrische vw turbo, had je dus meer inspuitdruk, meer kracht, uit kleinere cilinders… maar daardoor ook een hogere verbrandingstempratuur.

      Door die hogere combustietempratuur wordt waarschijnlijk de NOx productie van de motor veroorzaakt.

      Wie dat wilt oplossen, zal de turbodruk van de piezoelectrische turbo’s moeten verlagen. Dat leidt tot ‘gezondere’ combustietempraturen, maar ook tot minder vermogen…

      Op dat laatste zitten weinig VW-eigenaren in de VS te wachten lijkt mij…

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        22 september 2015 om 15:21

        @martinus: Serieus Piëzo elektrisch gestuurde turbo’s die 2500 bar druk maken!!!
        De technologie staat niet stil zeg!!!

        (Sarcasme modus terug uit)

        Login om te reageren
        • dotternetta zegt

          22 september 2015 om 15:28

          @phdg: Hahaha, ik zat ook al te lezen en WTF? waar heeft ie het over. Ik ben bang dat meneer inspuiting- en turbodruk door elkaar had.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            22 september 2015 om 15:50

            @dotternetta: Ik denk het ook. En ik vermoed dat ik, of phdg een puntje in die 2.500 bar over het hoofd hebben gezien.

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              22 september 2015 om 17:57

              @martinus: 2500 bar druk van samengeperste lucht zal me toch een geweldige hoeveelheid energie bevatten….?

              Login om te reageren
      • super zegt

        22 september 2015 om 19:17

        @martinus:
        In de vs gebruiken de meeste diesels (zoals bv bmw) adblue (urea) om de uitlaatgassen mee te “scrubben” en zo aan emissieeisen te voldoen. Vw deed dit als enige niet en voldeed toch aan emissieeisen, nu weten we dus hoe ze dat deden.

        Login om te reageren
        • phdg zegt

          22 september 2015 om 19:52

          @super: Dit wàs natuurlijk een verkoopsargument in de states want daar hebben ze adblue niet zo graag.
          En ze hebben gelijk want alhoewel de Nox naar beneden gaat, bestaat wel het risico dat er ammoniak (bestanddeel van adblue) in de atmosfeer komt.
          Wat ook niet goed kan zijn voor de gezondheid denk ik.

          Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        22 september 2015 om 20:16

        @martinus: mooi stukje onzin heb je hier geschreven, behalve je eerste zin dan…

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      22 september 2015 om 19:56

      @martinus: VAAG probeert toch altijd alles te manipuleren of onder de pet te houden. Wat dat betreft, blijft het onmiskenbaar een kind van zijn vader………..

      Login om te reageren
  2. gforce zegt

    22 september 2015 om 14:24

    Net nu die Piëch definitief weg was gebeurt dit. Bijna te toevallig… Smullen! Illuminati confirmed?

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      22 september 2015 om 14:40

      @gforce: https://farm6.staticflickr.com/5777/21437037608_ea1922e15d_o.jpg

      Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    22 september 2015 om 14:24

    Die 2.0 TDI komt gewoon onder het bewind van Piëch vandaan. In zijn vuistje lachen = opgelucht huilen van blijdschap dat hij weg is voor de bom barstte?

    Of zou er ook strafrechtelijke vervolging komen? Zo ja, dan heeft Piëch toch ook gewoon een probleem?

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      22 september 2015 om 14:27

      @baasbas: bij strafvervolging maakt het inderdaad niet uit of je al weg bent of niet…..als het echt aantoonbaar onder jouw bewind heeft plaats gevonden dan kan je vervolgd worden. Maar in dit soort situaties heb ik het nog niet vaak gezien, maar goed…de wetgevingen op dit soort vlakken zijn in ieder geval in NL strenger geworden en volgens mij in andere landen ook wel.

      Login om te reageren
  4. maarteno zegt

    22 september 2015 om 14:25

    Die had ik inderdaad wel verwacht! Is ook echt geen slimme zet geweest van de heren, voor zover Winterkorn er echt van geweten heeft. Aangezien je juridisch altijd bepaalde plausible deniability moet hebben…..maar hij blijft verantwoordelijk.

    Ben benieuwd of dit nog effect gaat hebben op een eventueel F1 avontuur voor Audi, als Piëch weer een luisterend oor gaat krijgen…

    Login om te reageren
  5. lexaudi zegt

    22 september 2015 om 14:27

    Eerst Ferdi eruit werken en bij de eerste storm in een glas water het opgeven. Lekker dan.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      22 september 2015 om 14:28

      @lexaudi: er schijnen een mogelijk 11 miljoen voertuigen betrokken zijn, dan hebben we het echt niet meer over een storm in een glas water. Dit gaat echt serieus geld kosten….

      Login om te reageren
      • lexaudi zegt

        22 september 2015 om 14:31

        @maartenoosterbaan: Ja en wat geeft dat. Die regels slaan überhaupt echt nergens meer op, dus wat boeit het nou eigenlijk helemaal. Schijt aan gezag en overheid!

        Login om te reageren
        • maarteno zegt

          22 september 2015 om 14:34

          @lexaudi: nee, het gaat om vertrouwen in je product. Als ze dit doen, waar liegen ze dan nog meer over zal de simpele ziel denken. Zoiets kan je in Amerika best je markt kosten.

          Heeft helemaal niets te maken met of de originele regels waar het om te doen was wel of niet valide is. Het gaat er nu alleen nog maar om wat het voor consumenten vertrouwen gaat doen.

          Login om te reageren
          • lexaudi zegt

            22 september 2015 om 14:38

            @maartenoosterbaan: Ja en hoeveel schandalen hebben die Amerikaanse automerken al niet gehad. Die kopen ze daar ook nog steeds.

            Login om te reageren
            • maarteno zegt

              22 september 2015 om 14:44

              @lexaudi: gaat om intentie, bij die schandalen was het in principale nooit de intentie om iets foutief te bouwen. Maar alleen om het probleem achteraf te verhullen en stilletjes de productie aan te passen, daarbij zijn Amerikanen super patriottisch, dus die zullen niet snel van hun Amerikaan afstappen.

              Bij VW hebben ze nu expres iets aangepast in de SW om wetgeving te omzeilen. Dus ik zie het wel als een verschil. Het gaat ze in ieder geval veel geld kosten, niet alleen in straffen maar vast ook in afnemende verkopen en waarschijnlijk zullen ze nergens volledig verdwijnen. Maar pijn gaat het zeker doen.

              Login om te reageren
              • lexaudi zegt

                22 september 2015 om 15:58

                @maartenoosterbaan: Ik snap dat het gevolgen zal hebben. Maar ik vind de reden alsnog onzinnig. Gelukkig kan VAG wel een stootje hebben.

              • desalen zegt

                22 september 2015 om 17:57

                @lexaudi: 11 miljoen auto’s kleine vriend, dat is geen ‘onzinnig aantal’ en de boete van 16 miljard is al helemaal niet ‘onzinnig’ Dit hakt er nogal in op de jaarcijfers, om imagoschade nog maar buiten beschouwing te laten. Aandeelhouders gaan dit helemaal niet leuk vinden. Zoals aangegeven is de handel zelfs in sommige gevallen stil gelegd. Als aandeelhouders besluiten alles te liquideren (wat voor groot gedeelte nu gebeurt) wordt de waarde minder, solvabiliteit en liquiditeit hebben er ook onder te lijden met als gevolg dat een krediet beoordelaar als S

              • lexaudi zegt

                22 september 2015 om 21:56

                @desalen: ja dan nog. Volgens mij zijn er wel grotere recalls geweest. Daar werd minder moeilijk over gedaan. Een beetje relativering lijkt me hier gewoon op z’n plek. Klaar.

            • lambo4all zegt

              22 september 2015 om 15:27

              @lexaudi: jammer he dat je geliefde concern nu zo door de mand valt, frustratie spat van je reacties af.

              Login om te reageren
              • lexaudi zegt

                22 september 2015 om 15:57

                @lambo4all: Last time I checked had ons geliefde Lamborghini zijn bestaan ook te danken aan VAG

              • lambo4all zegt

                22 september 2015 om 19:19

                @lexaudi: ik ben meer fan van de pre 2000 lambo’s. Met een murc SV en balboni kan je me nog blijmaken maar een diablo gt is heerlijk

  6. jipino zegt

    22 september 2015 om 14:28

    *kuch* symboolpolitiek *kuch*

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      22 september 2015 om 14:34

      @jipino: .Ongetwijfeld spelen er protectionistische belangen mee in Amerika.

      Maar dat iemand bij fraude op deze schaal het veld moet ruimen is logisch.

      Echte probleem blijft zitten bij de NOx die uit die dieseltjes komt.. die blijft giftig.

      Login om te reageren
  7. paganizonda760nc zegt

    22 september 2015 om 14:30

    Dit is dus wat ik al dacht/zei in de eerste post over #Dieselgate. Leuk is anders maar dit schandaal komt verdomd goed uit voor Piëch. Heeft ie alsnog zijn gelijk gekregen.

    Login om te reageren
  8. O plaat zegt

    22 september 2015 om 14:32

    Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten. VW verplichten alle frauduleuze autos terug te kopen en ze vernietigen is de enige oplossing. Maar Europa zal wel zwichten voor merkel en haar neo nazi maffia en ze zullen er vanaf komen met een boete van een appel en een ei.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      22 september 2015 om 14:43

      @shiva: hoe is ’t op die roze wolk.. godwin alert..
      Amerika is ’t net zo ‘erg’ al dan niet erger.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 september 2015 om 14:50

      @shiva: ook jou (toekomstige?) baan is afhankelijk van merkel. En merkel is afhankelijk van de autoindustrie. Ietsje verder kijken zou je goed doen.

      Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      22 september 2015 om 18:06

      @shiva:
      Zeg @shiva, “……..voor merkel en haar neo nazi maffia……..”? Zal ik dit maar opvatten als “een slip of the pen”? Want als je dit serieus bedoelt, wordt het hoognodig tijd dat je een psychiater en een goede historicus gaat opzoeken! En laat je dan eens goed voorlichten over de juiste betekenis van de begrippen “nazi” en “maffia”. Zeker wanneer je Merkel hiermee associeert. Ronduit belachelijk en schandalig om deze begrippen met haar in één zin te noemen. Gewoon een zieke geest!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 september 2015 om 21:29

      @shiva: “Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten.”

      Bij ons op het werk zeggen we dat meestal van ‘Ollanders…

      Login om te reageren
  9. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 14:34

    Freude am fahren ? nee Fraude am fahren…..
    Hoe kun je zo’n risico nemen als megabedrijf. Wat ik me afvraag is wie die software geschreven heeft…
    Lijkt mij een complot

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      22 september 2015 om 14:45

      @gokartmozart: Ik weet in elk geval zeker van 2 andere fabrikanten die dit ook deden en wellicht nog doen maar wel beter visten te verstoppen.

      Het is ook erg aantrekkelijk en relatief makkelijk om een programmatie te schijven wat de vaste test cyclus herkent en daarnaar handelt. Het goed verstoppen en je mensen hun kop laten houden is de truc.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        22 september 2015 om 14:46

        @sketcher: Al die V’s en W’s grrr: *wisten

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 september 2015 om 14:51

      @gokartmozart: BM(V)W?

      Login om te reageren
  10. saintpaul zegt

    22 september 2015 om 14:38

    Als je in een jaar 50% van je vermogen verliest lach je niet echt …..

    Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    22 september 2015 om 14:41

    Hoeveel staan de aandelen nu? Misschien wel een idee om een paar te kopen.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 14:44

      @henkhupelschoten: Ik zou nog even afwachten. Hij is neutraal nu maar kan nog steeds gaan zakken.

      Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      22 september 2015 om 15:26

      @henkhupelschoten: De handel in Volkswagen AG (VLKAF) aandelen is net stilgelegd op (vandaag) -16,5%, maar de rest duikelt lekker mee:
      BMW (BMW.SW) Down 6.18%
      Daimler AG (DAI.DE) Down 6.48%
      Peugeot S.A. (UG.PA) Down 9.02%
      RENAULT(RNO.SW) Down 8.76%

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        22 september 2015 om 15:34

        @stephanotis: excuus, Volkswagen AG (VOW.DE) Down 18.59% en zinkend.

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          22 september 2015 om 15:53

          @stephanotis: Een zinkende vloot dus…. Helaas

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        22 september 2015 om 21:31

        @stephanotis: Tja, iedereen heeft door dat de anderen binnenkort ook de broek moeten laten zakken voor een lekkere portie billenkoek…

        Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    22 september 2015 om 14:44

    Was te verwachten. En terecht.

    Login om te reageren
  13. knipperlichtje zegt

    22 september 2015 om 14:46

    Het is echt wachten totdat andere fabrikanten ook onder de loep worden gelegd. Opeens komt de wereld er achter dat autofabrikanten overheden al jaren te slim af zijn.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 september 2015 om 14:52

      @knipperlichtje: Waarschijnlijk wel, eigenlijk wel een interessante vraag: Heeft VW zelf de software gemaakt of deze van een externe partij gekocht?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        22 september 2015 om 21:32

        @pomoek: Maakt dat iets uit? Als het aangekocht is, zal dat vast op bestelling gebeurd zijn – programmeer dit voor ons…

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          22 september 2015 om 23:37

          @Esprit_de_Flandre: Nee op zich niet maar als het een soort standaard software is dan is het voor andere autoproducenten dus ook gewoon toe te passen.

          Login om te reageren
    • martinus zegt

      22 september 2015 om 14:58

      @knipperlichtje: Ik ben geen held in downsize turbo dieselmotortjes…

      Maar volgens mij zijn er niet zo heel veel andere merken die hun piezo-turbootjes laten inspuiten op 2.500 Bar.

      Bij bijna alle merken ligt de druk op of onder de 2.000 bar. En heb je ook wat minder vermogen per cm3 cilinderinhoud.

      Login om te reageren
  14. ericc zegt

    22 september 2015 om 14:57

    Als Piëch nu aandelen begint op te kopen , kan hij de meerderheid halen en de voltallige raad van bestuur de laan uitsturen en zelf op de troon gaan zitten.
    Wie het laatst lacht, het best lacht.

    6,5 miljard euro om de schade te herstellen. Welke schade? Het is niet dat ze slechte auto’s hebben verkocht. Een Prius verbruikt toch ook meer dan die in test liet blijken.
    Mijn Merc verbruikt ook meer dan in het boekje. Ga ik mijn geld terug vragen? Neen!

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      22 september 2015 om 17:33

      @ericc: maar die hebben in de verplichtte test exact dat gedaan wat ze met jouw voet ook zouden verbruiken.
      Hier is echt gekeken naar ‘heej dit klinkt als een test cyclus’ dus ik ga nu water inspuiten/mager lopen whatever… en dat is puur oplichting… net als iPhones en NVIDIA videokaart drivers die in testen ineens konden overklokken. Of als ze zagen dat testapplicaties gestart werden. Dan ging de cpu ineens 200mhz harder.

      Login om te reageren
  15. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 15:01

    De echte waarheid komt zelden aan het licht.
    In de wereld waar het om pure macht gaat dus beyond money is alles denkbaar. Nogmaals moeilijk te geloven dat een bedrijf zo groot dit risico bewust durft te nemen.
    We zullen het gaan beleven als de niet VAG merken onder de loep gaan want daar gaat VAG voor zorgen om de zaak te verzwakken

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      23 september 2015 om 00:28

      @gokartmozart: eindelijk iemand die verder kijkt!

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    22 september 2015 om 15:05

    De waarheid komt altijd aan het licht…. Probleem is dat mensen graag in de maling genomen worden ……

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 september 2015 om 15:20

      @norge: Zal ik je bak popcorn even komen bijvullen? ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 september 2015 om 16:30

        @berlinetta: ja graag, ben al weer leeg..

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          22 september 2015 om 17:58

          @norge: ik doe mee!

          Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 september 2015 om 15:38

      @norge: De waarheid komt altijd komt altijd aan het licht, lol droom lekker verder daar in Noorwegen.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 september 2015 om 19:38

      @norge, @berlinetta, en @406_v6: Zal ik de champagneglazen ff bijvullen?
      Ik neem aan dat bij een zekere in Nederland woonachtige Duitser nu de vlag uithangt…

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        22 september 2015 om 20:12

        @e1000bmw523i: graag!!

        Login om te reageren
        • norge zegt

          22 september 2015 om 20:42

          @406_v6: Voor de Duitser een glas fris en voor de Noor een biertje graag ;)

          Login om te reageren
        • norge zegt

          22 september 2015 om 20:55

          @406_v6: De Duitser bedankt alvast voor het frisje en heeft de olievlag in top hangen..

          Login om te reageren
  17. arii zegt

    22 september 2015 om 15:08

    Ten eerste: hoe de fuck heeft iemand dat ontdekt en hoe werkt het precies? (Ja andere software, maar hoe herkent hij het testcyclus?) En trouwens, wordt in de VS een soort steekproef gemaakt met het testen van verbruik? Anders snap ik niet zo goed waarom het in elke auto toegepast zou moeten worden. En ten 2e: Winterkorn is nog niet zo lang de baas van VW toch? En zo’n software ontwikkelen enzo duurt wel lang dan dat lijkt mij (dus Piech zou hier de schuldige zijn?)??

    Login om te reageren
    • vassago zegt

      22 september 2015 om 16:23

      @arii: How Volkswagen got busted (en de test-BMW blijkbaar oké was) http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 september 2015 om 16:54

      @arii: zie linkje van kweeniemeer in 1 van de vorige dieselgate posts:
      http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/

      Login om te reageren
  18. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 15:10

    Ik zou even geen aandelen VAG kopen en even de koers van Tesla in de gaten houden

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      22 september 2015 om 15:30

      @gokartmozart: ja, want de “uitstoot” van electrische auto’s zijn wel realistisch…

      Login om te reageren
      • gokartmozart zegt

        22 september 2015 om 20:41

        @escort77: nee raffineren is lekker mileu vriendelijk…..als de energie voor het laden uit een windmolen komt of zonnepanelen is een electr. auto toch ok qua emissie. dat paneel maakt universele energie en die windmolen ook

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        22 september 2015 om 21:37

        @escort77: Nee, die “uitstoot” is niet realistisch. Die wordt zelfs ferm overdreven.

        Door lobby’s gesponsord door Shell, en BP, en Total, en Chevron, en…

        Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    22 september 2015 om 15:14

    En wat heeft deze man die nodig met pensioen moet met de oude diesels te maken?

    Login om te reageren
  20. Joost1990_2 zegt

    22 september 2015 om 15:15

    Laat Victor Muller de boel maar draaien daar, dan zijn we snel van die overgehypte troep af en krijgen we weer eens wat diversiteit en karakter op de wegen.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      22 september 2015 om 15:34

      @Joost1990_2: LOL! De enige die hij op de wegen krijgt zijn z’n schuldeisers en curatoren.

      Login om te reageren
      • Joost1990_2 zegt

        22 september 2015 om 15:52

        @lekkaah: Daarom juist, zien we minder VAG-producten ;)

        Login om te reageren
  21. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 15:17

    Beste bloggers ben ik de enige die denkt dat het verhaal te simpel is? Ik kan maar moeilijk geloven dat een mega concern bewust dit risico neemt en het dan ook nog zo snel toegeeft. Iedereen kan bedenken dat een bedrijf zo kan verdampen als het bekend wordt…

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 september 2015 om 15:31

      @gokartmozart: ach.. Een paar regels code in een paar marktjes erin programmeren. Het begint klein, maar als je steeds kleine stapjes in de verkeerde richting zet.. Dan doet iemand na 10 jaar het licht in en sta je op een totaal ander pad. (Niet het rechte)

      Login om te reageren
  22. escort77 zegt

    22 september 2015 om 15:29

    Wat ik niet begrijp: waarom hebben 11 miljoen auto’s die software?

    Kunnen productie-auto’s na x jaar ook gebruikt worden voor zo’n test?
    Dat je fop-software inbouwt voor een fop-test, OK. Mag niet, maar soit. Maar waarom dit dan ook op alle productieauto’s zetten? Schrijf die fop-software anders weg bij de eerstvolgende update.

    Login om te reageren
    • w0ut zegt

      22 september 2015 om 15:50

      @escort77: De fop software zit in elke auto omdat VW niet op voorhand weet welke wagens voor de lab tests gebruikt worden. Dat kunnen nieuwe wagens zijn maar ook oude. Als je normaal rijdt grijpt deze software niet in.

      Als ik het goed begrijp is de fraude juist aan het licht gekomen door wagens van elke jaren oud te gebruiken. Ze hingen deze vol met apparatuur en gingen er dan mee de baan op ipv in het lab te testen. Naderhand werden dan de lab tests opnieuw gedaan en bleek de wagen plots veel zuiiger te zijn.

      Login om te reageren
  23. w0ut zegt

    22 september 2015 om 15:40

    Die officiele verbruikcijfers van wagens zijn een grote grap. Als je naar ‘fuel tracking’ sites kijkt dan zie je nauwelijks verschil in gemiddeld verbruik over de laatste 15 jaar.

    http://www.fuelly.com/car/volkswagen/golf?engineconfig_id=501&bodytype_id=&submodel_id=

    Ik gebruik nu VW maar hetzelfde zie je ook bij andere merken. In lab zijn ze inderdaad zuiniger in real-life hebben we de laatste 15 jaar extra PK’s gewonnen maar geen vooruitgang geboekt op gemiddeld verbruik.

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    22 september 2015 om 15:43

    De CEO houdt zich hier niet mee bezig, die hangt ook geen voorbumpers aan auto’s maar heeft een zuiver bestuurlijke functie en een voorbeeldfunctie
    Hij houdt zich ook niet bezig met Volkswagens Worsten alleen de cijfertjes en de opbrengst van de worstentak.
    Dit kan weleens hele vervelende gevolgen hebben voor Noord Europa, Duitsland is de MOTOR van de economie hier en wij zijn voor een groot deel afhankelijk van de Duitse economie.
    Europa probeert met kunst en vliegwerk uit de recessie te kruipen, dit kunnen we echt niet gebruiken naast het drama dat Griekenland heet en de enorme toestroom van asielzoekers.
    Vergeet niet dat wij de burgers, de belasting betaler het gelag mogen betalen, politici zijn te druk bezig met of zichzelf of het politieke correct zijn ( op eentje na dan die interesseert het geen reet dat hij niet politiek correct is)
    De dreun die VAG nu krijgt kan vele malen ergere gevolgen voor het hele concern de werkgelegenheid en de toeleveranciers !

    Login om te reageren
    • desalen zegt

      22 september 2015 om 18:05

      @desjonnies: chapeau voor het begrijpen! Alsof de boardroom weet wat voor software er in welke auto’s geplaatst wordt… Nee, er zijn hooggeplaatste managers die het weten en anders hadden moeten weten. En vooral dat laatste kan VW duur te komen staan. Dat impliceert namelijk dat interne controle te wensen overlaat. En wat je zegt: dit gaat erg grote gevolgen hebben voor de toeleveranciers!

      Login om te reageren
    • super zegt

      22 september 2015 om 19:22

      @desjonnies:
      Als duitsland de motor van de eu economie zou zijn zou het ws een vw tdi zijn. Het is een fabeltje dat duitsland de motor achter eu economie is, het gaat immers overal kt behalve in duitsland. Laat nou toevallig duitsland een gigantische export economie hebben die garen spint bij de door de misere in de rest van de eu lage euro.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        22 september 2015 om 19:37

        @super:
        Weet ik, maar desalniettemin is de balans in de EU weg, die lag vroeger tussen Frankrijk, Duitsland, de BeNeLux en het Verenigd Koninkrijk.

        De Duitsers spinnen garen bij die lage Euro !

        Login om te reageren
  25. gtwillem zegt

    22 september 2015 om 16:04

    Volkswagen: Fraude am Fahren.

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      22 september 2015 om 16:14

      @gtwillem:
      Haha scherp

      Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      22 september 2015 om 16:19

      @gtwillem: das toevallig die had ik vanochtend al geplaatst bij een subtopic

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 september 2015 om 18:04

        @gokartmozart: Great minds think alike!

        Login om te reageren
  26. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 16:20

    Das Auto , nee wacht even….. Tis nu : Dag Auto…

    Login om te reageren
  27. bottestudent zegt

    22 september 2015 om 17:03

    Heren van gisteren, hoe is het met de aandeeltjes? 131 van gister, nu 107.

    Weerstand rond de 100. Als die breekt 40$ ;)

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 17:51

      @bottestudent: Yes nu lijkt mij het moment! kopen kopen kopen! Niet geheel risicoloos trouwens! Als ze meer hebben geflikt waar nu geheid onderzoek naar uitgevoerd word kunnen ze nog verder zakken.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        22 september 2015 om 18:05

        @clarkson: europees onderzoek gaat volgende week beginnen. Dus wacht maar even af. Of nu gokken

        Login om te reageren
        • bottestudent zegt

          22 september 2015 om 19:09

          @clarkson: Gewoon wachten tot de koers zich weer naar boven beweegt. Geen reden om de vallende koers op te vangen.

          Login om te reageren
      • gokartmozart zegt

        22 september 2015 om 19:59

        @clarkson: ik denk dat ze daarom zo makkelijk toegeven maar de beerput gaat open… ik ben zeker niet anti VAG maar op 2 of andere manier zie ik Mercedes en BMW dit niet doen…. we zullen het zien want ik verwacht dat ze allemaal aan de stekker gaan om te checken… er moeten begrotingstekorten bij de overheden gedicht worden en het gaat om veel geld dus bring it on

        Login om te reageren
  28. carnutz zegt

    22 september 2015 om 17:52

    Nu nog wachten tot Den Haag al de misgelopen bijtelling komt op halen.
    Mij maken ze niet wijs dat dit een US only verhaal is.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 18:36

      @carnutz: Dat geloof ik ook niet. In nederland alleen al hadden ze erg veel baat bij.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 september 2015 om 21:48

      @carnutz: Ssst, straks breng je ze nog op ideeën. Want NL zal het niet bij VW halen – quote van Mr. Pon: Kust me kl°te – dus gaan ze het bij de VW-rijdende burger halen.

      Ai, te laat. Loosertje Pimpelstaart gaat ermee aan de haal. Ergst van al is, de rest gaat er in mee, want ze zien allemaal mogelijkheden wat ze met het geld kunnen doen, en als de mensen klagen, dan wijzen ze toch gewoon naar Pimpelstaart…

      Login om te reageren
  29. deboes zegt

    22 september 2015 om 19:12

    Vorsprung durch progamiertechnik…..

    Login om te reageren
  30. VeniVidiVici zegt

    22 september 2015 om 19:43

    Werkelijk schandalig!!! Singapore moet ook een onderzoek instellen, want door deze softwarefraude ging bijna de F1 race wegens smog niet door! ? #overdrevengedoe

    Login om te reageren
  31. hwgp zegt

    22 september 2015 om 20:19

    De verdamping van de beurswaarde van VW is gelukkig uitstootvrij…. #dieselgate

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 september 2015 om 21:41

      @hwgp: Best Joke on Dieselgate so far…

      En dat meen ik.

      Login om te reageren
  32. Erik zegt

    22 september 2015 om 21:13

    Dus Toyota straks weer op 1 als meest verkopende merk :-)!!!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 september 2015 om 21:42

      @erik2907: Los van dieselgate: had je daar dan ooit aan getwijfeld? :)

      Login om te reageren
  33. stephano zegt

    22 september 2015 om 21:43

    Op de radio werd juist ontkend dat de topman op zou stappen. Zal in een later stadium alsnog wel gebeuren. Niet zo zeer omdat hij er echt iets aan kan doen, maar als CEO valt het ook onder je takenpakket om bij dit soort incidenten voor de leeuwen te gaan, zodat de organisatie in de ogen van het publiek weer schoon verder kan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North