
Van de Nederlandse weggebruikers is een overgrote meerderheid onvoldoende op de hoogte van de verkeersregels, en Alfa Romeo-rijders spannen de kroon.
Dat het met de parate kennis der verkeersregels van de Nederlandse automobilist droevig is gesteld zal voor niemand als een verrassing komen. Wie in 1960 zijn rijbewijs heeft gehaald en sindsdien nooit meer een minuut aan opfriscursus heeft gedaan laat natuurlijk wel eens wat steken vallen. We zijn mensen, geen machines.
in dat licht komt de uitslag van het Nationaal Verkeersexamen, een vrijwillige test van de kennis der verkeersregels – georganiseerd door het lijfblad van de ANWB – niet als donderslag bij heldere hemel, te meer omdat het gros van de respondenten waarschijnlijk zijn/haar theorie-examen nog op een rotswand maakte en de eerste rijles met paard en wagen deed, waardoor de kennis redelijk is weggezakt.
Van de 10.537 deelnemers scoorde een whopping 78% een onvoldoende. Schokkend. Of toch niet zo schokkend: hoeveel van jullie zouden slagen als je ter plekke onvoorbereid een CBR theorie-examen onder de neus geschoven kreeg? Dat bedoel ik. Mannen scoorden met een slagingspercentage van 28% beduidend beter dan vrouwmensen, die op 16% bleven steken.
Top 5 / Flop 5 automerken
Uitgesplitst naar automerk volgen hier de 5 best en slechtst presterende merken:
Top 5
1. Chevrolet – 29%
2. Skoda – 27%
3. Volkswagen – 27%
4. Audi – 25%
5. Volvo – 24%
Flop 5
1. Alfa Romeo – 14%
2. Kia – 16%
3. Mercedes – 17%
4. Daihatsu – 17%
5. Suzuki – 18%
U weet dus wat u te doen staat als u bij een confrontatie op een voorrangsweg een MiTo of 4C in het vizier krijgt. Tien weesgegroetjes en hopen op een goede afloop.
De volledige uitslag van het onderzoek leest u hier.





Haha mooi geschreven. Een feit is wel dat nog altijd heel veel mensen de fout in gaan bij het verkeer van rechts voor laten gaan. Vooral als iets een voorrangsweg lijkt, maar het niet is!
@dutchdriftking: ikzelf heb enorm veel last van mensen die rechts inhalen op de snelweg…
@gtwillem: Misschien eens je knippertje gebruiken en van de linkerbaan naar de rechterbaan gaan?
@gertjan2012: de ironie was niet duidelijk voldoende, klaarblijkelijk ?
@gtwillem: Ik meer van mensen die maar niet naar rechts gaan als ze de gelegenheid hebben.. Eeuwige discussie :)
@sir_smokalot: Ironie, waarde Rookmeneer, ironie ?
@gtwillem: Haha ook al? Heb ik ook altijd. En dan rijd ik gewoon 95 hoor!
@gtwillem: ik heb altijd veel last van mensen die onnodig links blijven rijden, als ik er rechts langs kan zonder terug te schakelen blijkt dus dat de ander onnodig lang links heeft gereden
@junior540: benieuwd hoeveel er nog serieus gaan happen… ?
@gtwillem: inderdaad…. ?
@gtwillem: Wist dat je hem wel kon hebben :-)
@gtwillem: Ik doe het ook! Je moet naar rechts gaan als je daar de gelegenheid voor krijgt, dat zorgt voor doorstroming want dan hoeft de persoon achter je zich niet aan te passen aan jou snelheid. Mensen die onnodig links rijden zijn asociaal.
Vooral huisvrouwen en bejaarden die sociaal willen doen en fietsers voorlaten die geen voorrang hebben staat in mijn top 10 ergenissen..
Dat met die alfa’s zal wel te maken hebben met vrouwen en Mito’s
@rijbewijzer:
Alleen wanneer het regent laat ik fietsers wel eens voor wanneer ze eigenlijk geen voorrang hebben. Maar ook alleen wanneer ik verder niemand tot veel last ben.
@Original_Arnoud: Dat doe ik zelf ook inderdaad, als ik verder niemand tot last ben.
Maar hoe vaak ik al (bijna) kop-staart botsingen heb gezien door dit soort ongein is bizar..
Het word helemaal irritant als je zelf op de motor rijdt en iemand stopt om zogenaamd sociaal te doen zodat iemand niet zijn/haar voet aan de grond hoeft te zetten, en ik dat dan vervolgens wel moet doen, daar denken mensen gewoon niet over na..
Net als ruitenwisservloeistof sproeien als je er met de motor achter zit..
@rijbewijzer: Ik stop wel eens als iemand al wat ouder is of als het hard regent inderdaad maar nooit als ik een rotonde af rijd. Tenzij het zo’n rotonde is waar auto’s geen voorrang hebben natuurlijk maar dat stoppen op een rotonde vind ik toch altijd wel een soort van link.
Conclusie: Veel vrouwen rijden Alfa?
In Mijn persoonlijke ervaring zijn het toch de audi bestuurders waar ik het meeste voor uit kijk.
@alfaitak:
Dat maakt die Audi bestuurders dan toch nog een slag erger dan de Alfa rijders? De regels wel kennen maar er gewoon lak aan hebben.
@alfaitak: inderdaad. Audi, VW en de grote Skoda modellen zijn de werkelijke wegpiraten. Ze weten het blijkbaar wel, maar doen niets met deze kennis. Asoooooos
@roppp: juist
@roppp: Nog nooit een BMW of Merdeces rijder tegen gekomen dus ?
@dawwg: ehh Mercedes … voordat mensen daar weer over vallen :)
@dawwg: kijk dan ff waar die Mercedes gasten staan?!?! Die kunnen er dus niets aan doen ;-)
Alfa rijders moeten natuurlijk heel veel meer dingen onthouden, niet alleen als automobilist, maar aangezien je met een Alfa de laatste 5 kilometer moet lopen, ook als voetganger.
@gtwillem: En vergeet niet dat ze regelmatig tijdens het rijden even het contact moeten uitzetten om de storingen te wissen.
@gtwillem: ik moest soms nog eens olie bijgieten
@sjeppie156: jij rijdt dus ook Volkswagen?
@gtwillem: Gelukkig niet! nee dat was mijn 2.0 jtsje. Nu een 318is touring (swap ja) die lust geen olie. Volgende word wel weer een alfatje 159 oid
@gtwillem: Absoluut ken alle codes maar meestal lossen die fouten zich dan ook weer spontaan op en dienen zich niet meer aan. Mooie vorm van zelf herstellend vermogen.
Wat interessanter is; ruim 10000 deelnemers; hoeveel Alfa rijders heb je dan meegenomen? Kan niet veel zijn bij zo’n marginaal merk als Alfa tegenwoordig is.
Skoda? Wtf
Alfa is er niet om mee te doen met verkeersregels. Gewoon beetje de mooiboys uithangen op de weg en klaar XD haha. Soms ook langs de weg. Soms ook wat vaker dan anderen langs de weg XD haha.
Verbazingwekkend dat die Audi rijders verkeersregels snappen. Dacht dat dit de nieuwe BMW aso’s werden. Die gasten die zichzelf super tof vinden, maar eigenlijk door de rest op de weg alleen maar als irritant worden gezien :P Oke, laat de haat maar komen.
@vondudenstein: ‘Verbazingwekkend dat die Audi rijders verkeersregels snappen’. Snappen kunnen ze wel, maar het uitvoeren/volgen is een andere zaak ;).
@vondudenstein: Krijg je niet.. Alle 149 mensen die zo denken zitten alleen op autoblog en autoweek. En wat rijden ze zelf? Wat willen ze zelf rijden? En waarom rijden ze het niet? Makkelijker om iemand naar beneden te halen dan een paar stappen extra zetten en jezelf omhoog te krikken denk ik dan maar..
@lamborgfan: Een paar stappen harder zetten om hogerop te komen om in een Audi te kunnen rijden….
Doe dan écht je best en zorg dat je echt hogerop komt. Neem dat maar gewoon aan van een tevreden Jaguar rijder.
@moveyourmind:
Amen.
@moveyourmind: 2,5k voor een gebruikte S-Type is voor de meeste wel op te brengen hoor.
@E34M5Touring: Mijn Jag kostte toch wel een paar centjes meer heur…
Ongeveer drie deftig volgeladen boodschappenkarren bij de Lidl.
@moveyourmind: Dus je hebt een jaar ouwe demo op de kop getikt!
@E34M5Touring: Hahaha!
Jij bent goed uitgeslapen vandaag!
@vondudenstein: weet je waarom Audi rijders nooit hun richtingaanwijzer gebruiken?
@garp: ow wacht. deze weet ik. Dit moet zoiets zijn als Chuck Norris die zich niet opdrukt, maar de aarde naar beneden duwt. Wacht even.
Omdat Audi rijders nooit hoeven af te slaan want de weg buigt zich automatisch naar de bestemming van elke Audi… Misschien ook niet want dat wordt echt een puinzooi.. Nee laat maar dan weet ik het toch niet. Omdat ze lui zijn?
@vondudenstein: omdat ie niet met leder is bekleed.
Bij een Chevrolet stel ik me een bandenrokende, benzineslorpende, ronkende pick-up voor met een ‘Fuck Off’ bordje achter het schuifraampje boven de laadbak.
Die Chevrolets zullen wel niet bedoeld worden in dit onderzoek…
@volvo-s60-adept: Juist die paar mensen die in een pickup rijden zie ik nog wel eens een oud vrouwtje de ruimte en tijd geven met oversteken. Die neppe Chevy`s worden voornamelijk bereden door Poolse uitzendbureaus en oude dames. Nou niet de groep van best presterende automobilisten.
Kan niet echt een type rijder onderscheiden, willekeurige merken. De brave merken staan wel bovenaan, zegt dat iets dat daar vaker mensen in zitten die keurig weten hoe het heurt?
Opvallende nummer 1
@iedereen: Er is nog altijd een groot verschil tussen de regels kennen en toepassen.
het gros van de verkeersdeelnemers kent sowieso de regels niet, of heeft er schijt aan.
als iemand die de afgelopen 5 jaar 2x een theorie-examen in 1x heeft gehaald erger ik me er groen en geel aan
discussie tijdens de koffiepauze over of je voorrang hebt als je van baan wisselt..
“ja maar als je moet ritsen dan heb je wel voorrang” ..
@rnej: altijd weer een succes, als ons huis vol zit tijdens een verjaardag en het over verkeersregels gaat. Ik kan lullen wat ik wil, maar pas als mijn schoonmoeder (rijschoolhouder) mij gelijk geeft geloven ze me pas. Inhalen zonder gas bij te geven ook zoiets, lekker met 100 die vrachtwagen voorbij. Bij het cbr ben je dan keihard gezakt hoor, maar maak dat mensen maar eens aan het verstand (volkswagen weet het wel in hun reclame, “meer vermogen voor sneller inhalen”).
De flop 5 merken bevatten merken als kia daihatsu suzuki (en mercedes) waar veelal oudere of huis mama’s in rijden althans 1 x in de zoveel tijd. Tja dan is de kans dat je de regeltjes ook vergeet veelal groter..
De slechtste auto keuze ook ;)
@Donstil: Welnee, ze kiezen met hun hart!
@Donstil: Onderbouw eens.
Je zou toch denken dat je op de vluchtstrook tijd genoeg hebt om vrkeersregels te leren als Alfarijder zijnde…Waarschijnlijk kunnen ze je wel haarfijn uitleggen welke storingscode wat inhoud.
Ik heb liever dat mensen hun gezonde verstand gebruiken dan dat ze de regeltjes allemaal exact kennen. De helft van de vragen in een CBR-examen hebben überhaupt niks te maken met een goede verkeersdeelnemer zijn.
Altijd leuk die onderzoekjes. En ook interessant om te zien dat, doordat ik overgestapt ben van Alfa naar Volkswagen, mijn verkeerskennis opeens is toegenomen. ;-)
lies, damn lies and statistics… :D
Ik houd me nog wel eens niet aan de regels. Ik wil nog wel eens te hard rijden, maar alleen wanneer het relatief rustig is. Vrouwlief rijdt altijd alsof ze De Drie Doldwaze van De Beijenkorf bijna mist: op 170 procent. Levensgevaarlijk.
Naarmate je ouder wordt interesseert je het niet meer en heb je door hoe weinig zin het heeft. Dus ik laat iedereen voor bij kruisingen (tenzij ik een obstakel vorm), geef vrachtwagens de ruimte om in te halen (ze zijn ook aan het werk) en zet ik meestal de cruise control aan en sukkel met het verkeer mee. Lekker muziekje opzetten. Aircootje aan. Watertje erbij. Lekker chillen. Is toch heerlijk? Nog goed voor je hard ook!
@gtwillem: Af en toe.. Maar ik ben nog in de fase dat ik dan maar niet inhaal, en later baal dat ik het niet heb gedaan omdat diegene voor me zo’n ongelofelijke slak is dat diegene vaak statistisch gezien al overleden had moeten zijn voor diegene überhaupt bij zijn/haar bestemming aankomt
Reactie van mijn Giulietta-rijdende oom: ‘? ik dacht dat dat de Audi-rijders waren’
Mijn rijbewijs heb ik in Amerika gehaald en omgeruild voor een Nederlands exemplaar. Dat mocht ooit nog. En het staat er nog steeds op. Een officieel brevet van onvermogen dus. Maar ik heb geen last van mijn gebrekkige verkeersregel kennis, want ik rijd BMW, dus ik heb toch altijd voorrang.
Ik ben er vandaag al zat tegen gekomen die hun rijnewijs bij een pakje boter hebben gekregen.
Goed onderzoek! Als Alfa rijder hoop ik dan ook dat men dan wat meer rekening met mij houdt en ook wat eerder aan de kant gaat. :-D
Maar dat is toch logisch? Alfa rijders hebben gewoon niet genoeg oefening omdat hun auto altijd in de garage staat.
@vingers: boh goeie grap, vast heel lang over nagedacht.
Die CBR examens zijn ook verschrikkelijk slecht gemaakt. Ik vraag me af of de mensen die die examens maken zelf wel auto rijden.
Ach, van mij mogen die Alfa rijders. Ze maken het straatbeeld toch een stukje leuker. Ik vind het eerder schokkend dat Audi-rijders de regels blijkbaar wel kennen en (gemiddeld genomen, de eerstvolgende die reageert is vast de uitzondering) toch als complete malloten bumperklevend door het verkeer heen gaan.
Mercedes rijders die de weg niet weten… Gaat dus echt slecht met de taxibranche..
@E34M5Touring: hihi
OMG. Er zijn verkeersregels in Nederland?!
Weinig van te merken.
Maar top artikel. 4C in zicht, niet nadenken, aan de kant :-)
Als fervent alfa Romeo rijder begrijp ik dat wij op nummer 1 staan.
Bij een Alfa heb je ALTIJD een probleem met de auto die voor je rijdt
Met een Alfa ben je altijd sneller dan de ander inschat
Door het nerveuze hoogtoerige motor karakter reageer je als bestuurder neurotischer op dingen dan in een ander auto merk
Een Alfa Romeo heeft een erg uitgebreid dashboard vol met informatie, zoveel dat de gemiddelde Boeing piloot er geen wijs uit kan, dit vergt aandacht van de bestuurder die hij dan niet aan zijn medeweggebruikers kan geven
Een Alfa heeft bovenmatige goede remmen, daarom douwen we liever door dan dat we het risico nemen om bij een kop-staart botsing betrokken te zijn.
In een Alfa Romeo wordt je constant afgeleid door twee soorten bestuurders, hen die in primijum lease merk rijden, stik jaloers zijn je constant uitdagen en hen die je toezwaaien om je bolide vervolgens kwijlend te bewonderen.
Alfa Romeo’s zijn meesters met slecht weer, vandaar dat wij zelfs dan 20 a 30 kilometer harder kunnen dan de meute.
En last but not least, het interieur van een Alfa is zo prettig dat je je constant zit te vergapen hoe mooi het is en dat leidt af !
Avanti, de zon achterna !
Ow, het grootste aantal leden van de Eerste Nederlandsche Vereeniging van Spookrijders zijn Afisti !
Ik neem aan dat in ieder geval de Quadrifoglio Verde rijders geen problemen hebben met de klaverbladen? :D
Oke nu de volgende test. Wie houdt zich niet aan de verkeersregels?
@clarkson: Die top 5 zal wss wel in 1 woord kunnen worden uitgedrukt: VAG
Hahaha mijn vrouw en ik rijden een Kia, een Alfa en een Daihatsu. Ik denk ik maar eens een bijspijkercursusje ga regelen.
Moet toegeven dat ik door ervaring wijs geworden prima weet wat de regels op de vluchtstrook zijn sinds ik Passat rij, m’n Veiligheidshesje ligt al voor het grijpen in het portiervak….en weer lekker bruin worden achter de vangrail…alhoewel straks weer blauwbekken