Bij de eerste batch Cayman GT4’s was de keuze simpel: zelf roeren, or GTFO. In de toekomst echter komt Porsche zijn hardcore-klanten met een linkerpedaalfobie tegemoet.
Tijdens de ontwikkeling van de GT4 werd gekozen deze alleen met een handbak te leveren. Naast een goede PR-waarde was dit ook vooral een keuze van het ontwikkelteam. Porsche’s GT-afdeling is niet supergroot, dus besloten ze de zaken simpel te houden zo liet Andreas Preuninger, de man die verantwoordelijk is voor de hardcore Porsches, al eens weten.
Echter, de Cayman GT4 is een absoluut megasucces (en wat wil je ook, de auto is zo porno als gonzo), en dus gaat Porsche toekomstige klanten de gelegenheid bieden te flipperen, zo deelde Preuninger mee aan een forumlid van Planet 9, die zijn GT4 in Weissach kwam ophalen. In Nederland zal dit vast wat CO2-bonus opleveren bij aanschaf.
En passant liet hij ook weten dat er geen GT4 RS in de planning staat. Deze zou te dicht tegen de 911 GT3 aanschurken, en eigenlijk is de GT4 al hardcore genoeg. (via WCF)
Hiermee is overigens geen antwoord gegeven op de grote ongestelde vraag in dit verhaal: ‘als de GT4 een PDK krijgt, krijgt de 911 GT3 (RS) dan ook een handbak?’ Mijn eigen inschatting is dat we er niet te hard op moeten hopen. Over de transmissiekeuze in de hardcore 911 is Porsche in het verleden altijd vrij stellig geweest. Maar zeg nooit nooit.
Wat zijn dit nou voor fratsen jongens… Goede grappen maken moeten de duitsers blijkbaar nog leren…
@scottishcarspotter2000: Ga toch weg man, de handbak is iets van vroeger, de automatische transmissie van tegenwoordig is in elk opzicht beter.
@Donstil: Maar beter is niet altijd leuker.
@Donstil: ja, in elk opzich, behalve rijplezier :)
@basf: Jouw computer draait nog op MS DOS?
@terrorizer: lachen man, vooruitgang betekent niet altijd verbetering.
@basf: als het geen verbetering is dan is het geen ook vooruitgang want stilstand is achteruitgang. En waar is hier de nooduitgang?
@Donstil: Dit vind ik dus ook. Iedereen op autoblog zit zo te zeiken dat een handbak voor “puristen” is en je geen liefhebber bent met een automaat. Maar de gemiddelde leeftijd op autoblog is waarschijnlijk ook 12-13… Ik ben in ieder geval super blij met mijn S-tronic
@romeoalfa: heb beiden gereden en voor dagelijks gebruik is een automaat gewoon fijner. Voor circuit gebruik zijn flippers ook sneller, maar voor zo’n Cayman GT4? Nee, dan wil ik toch gewoon op de bochtige weggetjes in de eiffel zelf ‘roeren’ en spelen met de pedalen.
Zag h’m bij de Historic Grand Prix Zandvoort staan… best een tof ding, maar beetje te patserig in het geel vind ik.
Ach dit is opzich toch logisch? Op deze manier worden er meer verkocht, de puristen krijgen een handbak, en nog een extra persmomentje.
Win-win situatie toch, als je die GT4 zo graag met handbak wilde dan had je hem al besteld. Had je toch graag een GT4 met PDK, dan kun je die binnenkort gaan bestellen. Gezien de PDK optie op de Cayman toch al aangeboden werd leek het me technisch gezien ook niet echt een probleem.
Tjah en de GT3. Het is toch een beetje de basis voor de GT3 racerij en daar rij je ook niet meer met een handbak, dus ik zou me er niet aan storen.
en voor de rijke medemens met een handicap een absolute must die PDK bak :)
@durchdriftking: heb je nu niet eens de eerste post van het artikel? Je zwakt af, jongen ?
moest @dutchdriftking zijn…
@gtwillem: haha, jaja, soms moet er nou eenmaal gewerkt worden :)
Hahaha ‘zelf roeren, or GTFO’. Blijft weer een fijne tekst @sir_smokalot
Simpel.
Zijn er veel mensen die een Cayman GT4 niet kopen/bestellen omdat er geen PDK in ligt en zijn deze mensen niet om te praten om hetzelfde of een hoger budget uit te geven aan een 911 of Cayman met meer opties?
Ja: komt er een met pdk.
Nee: komt er geen pdk.
In principe een logische keuze van Porsche en waarschijnlijk is er genoeg vraag naar!
Zal voor NL wel betekenen dat het prijsverschil met de handbak wel nihil zal zijn en misschien zelfs goedkoper zal uitpakken met de PDK
Prima toch? Voor ieder wat wil(d)s
Prima, maar toch liever een handbak. Pas wanneer de auto’s zoveel vermogen hebben dat ik in mijn broek begin te schijten, hou ik liever twee handjes aan het stuur.
Leuk, zie je weer drie soorten reacties :
– keyboardpiloten die de “EVO” lijn blindelings volgen en haterz zijn (want enkel een Batavus onder het achterste)
– mensen die al met een nieuwe pdk gereden hebben en helemaal om zijn
– mensen die al met een nieuwe pdk gereden hebben en tegelijkertijd een moderne maar toch klassieke auto willen rijden
goede keuze, tegenwoordig zijn pdk’s zo goed dat een handbak de echte sportauto gehandicapt maakt