
Vanaf nu kun je de snelste en tegelijk meest zuinige diesel-sportauto’s ter wereld bestellen, aldus Trident.
Trident noemt de nieuwelingen een fastback- en stationversie van hun dieselwonder, respectievelijk de Magna en de Venturer. Beide auto’s zouden volgens Trident met één volle tank bio-diesel ruim 3200 km kunnen afleggen. Daarbij is de topsnelheid van 305 km/u ook niet misselijk.
Het blijft wel een beetje gissen naar de techniek hierachter. Trident laat weten dat ze met behulp van ‘koppelvermenigvuldiging’ de unieke combinatie van snelheid en het geringe brandstofverbruik realiseren. Jaja…
Mocht het Britse automerk de cijfers waar kunnen maken, leveren de Magna en Venturer indrukwekkende prestaties. Met de 6.6 ltr turbodiesel belooft Trident je 400 pk en een koppel van 950 Nm. Mits de straatstenen blijven liggen schieten de diesels hiermee in 3,7 sec naar de 100 km/u.
Wie meer wil zou nog kunnen opteren voor het Performance Pack, dit kost de koper 13.700 euro en brengt het vermogen naar 435 pk en 1288 Nm. Als je echt iedereen in een zwarte pluim wil achterlaten, kies je voor het Track Pack van 40.000 euro. Hiermee levert de Iceni naar verluidt 670 pk en 1423 Nm.
De Iceni Magna en Venturer zijn verkrijgbaar vanaf 96.000 pond (116.000 euro).












Wel een grappige combo om een klassieke racert te combineren met een diesel. En gelukkig verzacht de komst van dit hok het verlies van de Mitsuoka Orochi.
Zijn die Engelsen nu zo in de war gebracht door de Duitse PR machines dat ze een shooting brake een stationcar gaan noemen?
Die SB ziet er trouwens wel geinig uit, maar ik hoef geen diesel in m’n Engelse sportwagen, dat blijft voor mij toch vloeken in de kerk.
Wel gaaf dat dat nogal lullige ding 3.7 seconden doet naar de 100km/h, maar ik had m’n 116.000 eurootjes zèker ergens anders aan uitgegeven.
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de techniek. Maar een koppelvermenigvuldiger, dat is toch hetzelfde als een overbrenging? Oftewel een versnellingsbak?
@dondeboer: Dat zie je verkeerd. Een koppelvermenigvuldiger is een extramegawinstverdriedubbelaar.
Ten eerste: hahahahahahhahahahah wat een plomp ding!
Ten tweede: 3200 km op een volle tank? Dat zou ik weleens willen zien.
@exotic: Ik denk dat de tanks nogal groot zijn aangezien dat ik op de coupe 2 tanktoppen hoog zie zitten en bij de cabrio een hoog in het midden, met een extra 100 liter haalt de Volvo van mijn moeder dat ook wel.
Zal ook wel goed zijn voor de gewichtsverdeling…
@reistje: Je zou ook niet denken dat je 40 woorden zo gemakkelijk in één zin kwijt kan. Maar aangezien ik een onnodige ‘dat’ tussendoor zie, en er geen punten worden gebruikt, redt de oom van mijn moeders tante dat ook wel.
Een goede designer is zijn geld waard. Daar zijn ze bij trident nog niet achter vermoed ik.
Wel met trekhaak graag.
Maar zonder gekheid ben ik wel benieuwd naar de technieken, hoe zuinig hij nou werkelijk is, hoe groot de tank is en misschien wel het belangrijkste: voelt/rijd het wel als een sportauto.
6.6L turbodiesel?
Ik gok op een GM (Isuzu) Duramax V8.
De perfecte basis voor elke hillbilly dragster, makkelijk 700/800pk.
Maar 3200km op een tank?
Lijkt me sterk.
Wat een misbaksel zeg!
6,6 liter blok? 3000+ km op 1 tank? Haha zal wel een tank van 600 liter zijn dan. Keep on dreaming Trident.
De auto vind ik niet mooi, het idee wel! Leuk een snelle diesel
Ten dode opgeschreven.
Ze dit jaar ook weer mee met Britcar en GT races in Engeland.
Jammer van die misplaatste japans ogende achterlichten
Jammer van de achterlichten. Haha, verder wel geinig, 3 keer tanken per jaar is op zich niet verkeerd.
“koppelvermenigvuldiging” ….Gewoon een tussenbak met extra lange eind overbrenging of zoiets?
Ik heb het nooit wat gevonden