Na de eerste kwalificatierace dook de pers tussen de teams en de coureurs om poolshoogte te nemen.
Het oordeel is nagenoeg unaniem en keihard. Het nieuwe geïntroduceerde kwalificatiesysteem wordt compleet de grond in gestampt. Het Britse Sky Sports sprak met diverse betrokkenen en deze deelden de mening die collega MauritsH al voorspelde: het F1 kwalificatiesysteem zuigt. Zo spreekt F1-veteraan Nikki Lauda over “the worst decision in F1”.
En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Red Bull teambaas Christian Horner verontschuldigt zich tegenover de fans. Toto Wolff, teambaas bij Mercedes, noemde het nieuwe systeem onzinnig en de 51-jarige Johnny Herbert gebruikte zelfs de term ‘beschamend’. Ook coureurs Hamilton en Vettel denken dat het nieuwe kwalificatiesysteem niet zal bijdragen aan meer kijkplezier voor de fans. McLaren-rijder Jenson Button stelt zich vooralsnog neutraal op en zegt dat er in zijn ogen weinig veranderd is.
VeniVidiVici zegt
En dat klote systeem is niet meer per direct terug te draaien dit seizoen ofzo? ?
gitaarknul zegt
@venividivici: vast wel, ze hebben ja een prima systeem liggen, misschien hebben ze dit systeem een beetje overhaast om het ingevoerd te hebben voor australië
phaeton zegt
@gitaarknul: Het had sowieso voor Australië ingevoerd moeten worden. Je kunt niet halverwege het seizoen de spelregels veranderen.
gitaarknul zegt
@phaeton: true. Maar er was niks mis met het oude systeem, en het idee kwam volgens mij pas twee maanden van tevoren boven tafel, dus was et misschien verstandiger geweest om een seizoen te wachten en eventueel te testen voor het direct in te voeren
suheyl zegt
@phaeton: alsof dat nooit eerder is gebeurd in de F1…
easygoingmartin zegt
@gitaarknul: ik vind het een prima systeem,op de laatste 5 minuten na van Q3.. Afvalsysteem is juist wel leuker, maar ze moeten iets verzinnen zodat de tijd wel vol wordt gereden
Mairsil zegt
@VeniVidiVici: Gelukkig wel: http://www.bbc.com/sport/formula1/35850766
lincoln zegt
Tuurlijk ..
Iedereen is ertegen maar werken er stuk voor stuk aan mee ..
Slappe tjenkers ..
bergmm zegt
@lincoln: volgens mij een trend die niet alleen in de F1 keihard met de neus omhoog gaande is. Jammerlijk!
roppp zegt
@lincoln: je kunt er ook niet aan meedoen. Dan weet je meteen dat je standaard de laatste startplek krijgt.
merc-94 zegt
Dit was te verwachten ja…
Zo is het alleen maar onnodig moeilijk gemaakt..
Donstil zegt
Ach ja mensen zijn moeilijk met verandering.
c3po zegt
@Donstil: Dit. Verandering moet je maar gewoon voor lief nemen. Anders gaat het leven erg zwaar worden.
talladega zegt
Met het oude systeem zat ik na het vallen van de vlag op het puntje van mijn stoel, nu ben ik halverwege Q3 een bakkie gaan zetten.
Geen vooruitgang.
lijpelijpe zegt
@talladega: true
rob5nismo zegt
@talladega: idd dat ze in de laaste 30 sec van de tijd nog ff een snelle ronde eruit proberen te persen
kjeld zegt
@talladega: Een bakkie? Ik was een fles champie aan het koud zetten en voorproeven.
clarkson zegt
Ik zei het net ook al. Het is absoluut geen verbetering. Ze rijden 1 ronde en gaan dan de rest van de tijd in de box wachten. Ik zou zeggen terugdraaien die zooi.
edjehaze zegt
Gewoon zoals vroegâh! Wie de snelste tijd in een bepaalde tijd reed begon gewoon vooraan. Één kwalificatie sessie is genoeg.
toniominestrone zegt
@edjehaze: Ja, dan is er het eerste kwartier ook niets te beleven, gaat iedereen op het laatste moment de baan op.
n54coupe zegt
@toniominestrone: ja maar dan was het wel spannend in de laatste 3 minuten.
Nu was er de laatste 3 minuten niemand meer aan het rijden.
Hoe suf is dat?
Met een outlap en een flying lap haal je het niet meer binnen 4 minuten.
phaeton zegt
@edjehaze: Het zal sowieso bij meerdere sessies blijven omwille van commercie/reclameblokken.
aquila2003 zegt
@edjehaze: idd!!
ghost zegt
Dus hoe werkt het systeem precies?
RubenPriest zegt
@ghost: klik op de link “al voorspelde” in het artikel.
ghost zegt
@ghost: sorry overheen gelezen in het andere artikel, niks gezegd!
heidekonijn zegt
Mwa. Voetschot van ze maar best handig. Teams laten het zo als de top vijf vast staat en kijkers kunnen dan de tuin in. Mogelijk wat geld besparen en alle volgende races cancellen want Hamilton heeft de beste wagen en Marketingwaarde dus wint. Het gespaarde geld mag dan naar een nieuwe Group B en C gaan.
Liefhebbers blij, teams blij, Bernie blij.
Alvast dank.
norge zegt
Niet zeuren …Gewoon hard rijden..
kilum zegt
Ik weet het niet, ik vind het niet specifiek slecht. Maar goed was het ook niet. Ik zou het nog wel een paar races aan willen kijken. Ik had nu namelijk het idee dat veel teams het niet begrepen waardoor ze maar wat deden. 1 Race afwachten en kijken hoe het gaat en werkt en dan strategisch kwalificeren.
rob5nismo zegt
Maar waar het echt om gaat is morgen
gertjan2012 zegt
En als je nou een combi maakt? Q 1 & 2 nieuwe style, Q3 oude style, zodat die laatste 8 gewoon weer “vrij” mogen rijden ? Desnoods geef je die mensen een extra setje banden? Ik vond namelijk Q1 en Q2 wel gewoon spannend / leuk om te zien.
TheMaster zegt
@gertjan2012: +1, daar dacht ik ook aan. Zoiets kan je op “korte termijn” ook snel introduceren, zonder een heel nieuw systeem te bedenken. Als men Q3 haalt, krijgt men toch al een set rubber van de zachtste compound “extra”?
gertjan2012 zegt
@TheMaster: Wat ik van Max zn uitleg aan Ziggo Sport begreep niet, maar ik kan het verkeerd hebben.
scooper zegt
@gertjan2012: ik denk dat veel mensen jou ook begreep niet…
gertjan2012 zegt
@scooper: lees mn zin nog maar eens dan
geertvn zegt
Die geblokte vlag 5 min nadat de laatste auto voorbij kwam was wel grappig.
HIM zegt
Gewoon met z’n allen niet rijden… Staken dus!
awesome zegt
Button snap ik wel. Die heeft al een paar jaar geen Q3 meer gereden, dus inderdaad niet veel veranderd.
davidovic zegt
Morgen de start van het MotoGP seizoen 2016. Daar wordt meer ingehaald in één race, dan een volledig F1 seizoen. Van de eerste tot de laaste race een genieten om naar te kijken.
davidovic zegt
@davidovic: “genot”, voor ik de spellingsspecialisten op mn nek krijg
gertjan2012 zegt
@davidovic: Huh, genot is toch met een D?
davidovic zegt
@gertjan2012: Zeker?
lebaron zegt
Geen spannende laatste paar minuten… Ondanks dat het heel even spannend was in het laatste deel met max is dit echt verschrikkelijk saai
pomoek zegt
@lebaron: klopt voor zover ik het heb meegekregen wist hij als enige de zwarte piet toe te spelen. Dat was natuurlijk de bedoeling van het nieuwe systeem. Ik had van te voren een, we gaan het wel zien, houding aangenomen, maar het is inderdaad niet goed. De laatste 5 minuten van de “oude” kwali was gewoon leuk en spannend, je had dan 3 keer echte spanning op de baan. Daar is niet veel meer van over. Dus ophouden hiermee.
clarkson zegt
Vanaf Bahrain is het al anders en aangepast. Daar gaan ze nu voor. Of het lukt is een ander verhaal…. Maar ik denk het wel, iedereen is zo negatief.
jaapiyo zegt
Ik vond het systeem wel ok, een beetje hectisch maar dat went wel. Ze kunnen het ook weer terugdraaien naar het oude systeem maar in dat geval kan je Q3 ook gewoon 6 minuten maken. Op een enkel circuit na is de eerste vliegende ronde de snelste dus vaak zaten we dan ook een paar minuten naar niks te kijken, alleen dan niet zo opvallend aan het einde van de sessie.
Wat ik veel ‘zorgelijker’ vind is dat Mercedes nog steeds een straatlengte voorsprong heeft op de rest. Niet dat ik het Mercedes niet gun, ze bouwen volgens de huidige regels gewoon de beste auto. Maar het zou wel mooi zijn als we weer eens een jaar kregen waar op zijn minst twee teams voor het WK kunnen strijden.
Heb ook een beetje het idee dat deze ophef om het kwali-systeem opgeklopt wordt om dat feit te verbloemen. Toto denkt zolang we op iets anders focussen gaan ze niet de regels veranderen om ons trager te maken en Horner denkt als we het over dat kwali-systeem zeuren hebben we het niet over onze P8 en P18.
Edge zegt
@jaapiyo: Gelukkig hebben we pas één kwalificatie achter de rug. Ik vrees dat het ijdele hoop is, maar wellicht compenseert de Ferrari het gebrek aan snelheid in één rondje met een belachelijk goede racepace.
exclusieviteitsfreak zegt
Dit nieuwe overeengekomen regelement is er in mijn ogen eentje met twee maten en twee gewichten, en heeft denkelijk te maken met de budgettering van enkele teams, het spektakel zal er alvast niet op verbeteren, het beroepsmatig plezier (risico’s) dat de coureurs normaal gesproken ondervinden, en hen alert houdt, wordt ermee ontnomen, en de regelgeving maakt het hen in mijn ogen alvast nog gevaarlijker op, en zoals Niki Lauda het al aanbracht, is het inderdaad de slechtste beslissing die de organisatie ooit genomen heeft
Voor het overige is overduidelijk dat de organisatie niet snel genoeg tonnen geld op korte tijd kan verdienen, net zoals ministers en de banken.
jessetje zegt
Ik vond Q1 en Q2 niet eens zo saai, omdat ieder team er nog aan moest wennen en soms fouten maakten. Maar Q3 zou veel spannender kunnen.
Specht zegt
De hele F1 wordt weer dodelijk saai, met of zonder een fatsoenlijke kwalificatie.
De Mercedessen zijn weer het snelste,en dus is er totaal geen spanning voor plek 1 en 2.
Wat ze is zouden moeten invoeren, 0% zendtijd van auto’s in de top 3 die meer als 5 seconden voorsprong hebben op hun voorligger. :)
En strafpunten voor de top 3 die tijdens de race finishen met meer dan 5 sec. voorsprong en strafpunten bij alle autos in de top10 als ze binnen 95% van de race rondetijden rijden die in totaal meer als 1 sec. per ronde van elkaar afwijken om bewuste manipulatie van rondetijden te voorkomen (technische problemen uitgezonderd uiteraard).
En dan verder gewoon alles vrijgeven, V8 of V10 motoren terug en meuk zoals DRS afschaffen. :P
dolledries zegt
-edit: thanks! Update komt eraan-