Range anxiety kan nu echt de prullenbak in, maar je moet wel even de airco uitzetten.
Tenminste, als je je Tesla Model S gaat gebruiken voor een potje hypermilen. De mannen van Tesla Owners Italia kunnen je verder helpen met nuttige tips, want deze club slaagde erin om met een Tesla Model S 100D een afstand van maar liefst 1.078 kilometer af te leggen op één acculading!
De Italianen deden 29 uur over het record en de gebruikte auto was nagenoeg standaard. Zoals gezegd ging het om een Model S 100D die werd uitgerust met banden met een lage rolweerstand. Uiteraard werd de airco uitgezet en de gemiddelde snelheid bedroeg tijdens de recordpoging zo’n 40 km/u.
Gedurende de rit werd 98,4 kWh aan elektriciteit verbruikt, wat volgens het team correspondeert met ongeveer 8 liter benzine. Het geeft maar weer eens aan hoe efficiënt een elektromotor werkt. Het is de eerste keer dat een Model S meer dan 1.000 kilometer op één acculading heeft gereden. Het vorige record stond op iets meer dan 900 kilometer en werd gezet door een Belgisch team.
UPDATE: nu ook een filmpje, via groen7.nl.
kevin82 zegt
Schiet lekker op.. kan je net zo goed fietsen ? zo lust ikber nog wel een paar
stfu zegt
@kevin82: Azijn.
Gulli zegt
@stfu: niet dan? Ik ben helemaal voor EV’s maar voorlopig klinkt dit nog niet heel indrukwekkend. Afgelopen zomer zonder te tanken 1000km naar huis gereden met een gemiddelde snelheid van 107km/u. De enige reden om te stoppen was plassen/eten/rusten.
Over een paar jaar haal je dit ook in je huis- tuin- en keuken EV of rijden we over inductie dus hebben we een oneindige actieradius. Komt vast goed.
stfu zegt
@gulli: Het is voor een EV zeker wel indrukwekkend, want pas voor het eerst. En leuk dat je 1.000 km kan rijden. Erg handig voor die ene keer per jaar.
unknown32 zegt
@stfu: vooral tegen 40km/h zonder te stoppen want er zijn nergens verkeerslichten etc *uhum* :-)
stfu zegt
@gulli: En als je plast en eet, kan je ook gelijk Superchargen. Dus alsnog weinig tot geen tijdsverlies. Wel gratissss.
uselessguy zegt
@stfu: maar geen geronk van een brandstofmotor en geen mogelijkheid om een jerrycan electriciteit mee te nemen voor als je ergens zonder komt te staan in de bergen. Daarnaast duren mijn stops op vakantie vaak niet langer dan 5 min, beetje korte tijd om op te laden. Ook zijn er genoeg beroepen te bedenken waar men op regelmatige basis 600km of meer op een dag rijdt. En gratis zal het nooit blijven, om de doodsimpele reden dat gratis niet bestaat. Voor wat hoort wat.
stfu zegt
@uselessguy: haha, geronk van een brandstofmotor. Elke nieuwe auto klinkt tegenwoordig als een stofzuiger.
lekbak zegt
@stfu: ik pis en koop voedsel binnen 5 minuten. Hoeveel watjes komen er dan binnen?
rossi46audi zegt
@stfu: kan hem geen ongelijk geven. Schiet toch niet op dit.
vtechlover zegt
@rossi46audi: schiet niet op? Weetje wat niet op schiet.. Rendement van een brandstof-motor.
snel70 zegt
@vtechlover: het rendement van een ev schiet ook voor geen meter op (over de gehele linie bekeken), kijk maar over 50 jaar wat er dan is, tot die tijd moeten we het toch ook doen met de povere techniek die ons nu opgelegd word.
kevin82 zegt
@stfu: nee hoor hij rijdt op stroom ?
henrie zegt
@kevin82: Probeer jij maar eens 1000 km aan één stuk te fietsen met 40km/h gemiddeld. Veel succes…
tvklarenbosch zegt
Dat moet een saaie rit geweest zijn
Boomer zegt
@tvklarenbosch: Niks anders dan anders in een Tesla dus.
Benny_Weisz zegt
@tvklarenbosch:
Klopt, maar dat lag niet aan de gemiddelde snelheid maar aan de auto.
Elk rit, ongeacht de afstand of de duur, is geestdodend in zo’n zielloze accu-pack
rolov zegt
Tja 40 Kmph … wat kan je nu met zon record ?
mckroket zegt
@rolov:
valt reuze mee. zat laatst door mn boord computer te bladeren en zag een gemiddelde snelheid van 55 uur staan.. dan praten we over weet ik het hoeveel honderd uur. en het klopt, ik rijd niet vaak lange afstanden over de snelweg.
fanboy zegt
Wow, 91Wh/km is echt extreem laag. Dat is met een grote limo rijden met het elektraverbruik van een Mitsubishi Ion.
Weer eens wat anders dan het niet kunnen waar maken van het rijbereik van een test-cyclus
peug206 zegt
@fanboy: waar in hemelsnaam wil je rijden met 40km/h? Op het fietspad?
mashell zegt
@peug206: in vele grote steden in Europa zouden ze blij zijn als ze de 40 zouden halen…
berlinetta zegt
@mashell: in de steden moet je de hele tijd afremmen en optrekken. Dan ga je deze afstand nooit halen.
flutterby zegt
@berlinetta: dat maakt bij een BEV niet zoveel uit, zo lang je maar one-pedal-driving toepast.
peug206 zegt
@mashell: en diezelfde steden wil ik niet graag zonder airco staan…
Forza zegt
@peug206: er staat toch ‘gemiddeld’..eerst goed lezen.
futse zegt
@fanboy: als je 40 km/h gemiddeld rijdt, maak je de verbruikscijfers van traditionele fabrikanten ook waar hoor, zonder probleem
hijman85 zegt
Hoeveel kilometer rijdt een bmw 520d of 530d onder deze omstandigheden?
cockbustabob zegt
@hijman85: niet, rijdt niet op elektriciteit..
Jochempie zegt
@hijman85: Ik denk dat je eerder moet kijken naar hoeveel zo’n BMW aan energie verbruikt bij een gelijke inspanning. Spoiler alert: ongeveer drie keer zoveel.
hijman85 zegt
@hijman85: https://www.google.nl/amp/www.autoguide.com/auto-news/2010/05/bmw-3-series-diesel-gets-1000-miles-on-one-tank-of-diesel-without-hypermiling.html/amp
In 2010 deed een 320d op de snelweg met ca. 115kmh en zonder hypermile trucjes ongeveer 1600 kilometer. Nog een lange weg te gaan voor Tesla!
Vanquish zegt
@hijman85: Ook met omgerekend 8 liter benzine? Denk het niet.
E34M5Touring zegt
@vanquish: Die Tesla doet die specs ook niet voor omgerekend 8l diesel. De BMW rijdt bijna 3x zo hard en haalt 1600km uit z’n ‘lading’. Dan zou je met de Tesla ook meer gebruiken. Tankinhoud van de 320d is 57l volgens BMW. Daar haalt ie dan 1600km uit. Dan zou je zo’n zelfde test met een Tesla moeten doen. Dus ook 115km/h gemiddeld en 1600km. Dan zul je toch vaker moeten laden en meer verbruiken.
Vanquish zegt
@E34M5Touring: zoals tenaci hieronder zegt: appels met peren vergelijken.
E34M5Touring zegt
@vanquish: Jij trekt het vergelijk door de liters er bij te halen.
utregcity zegt
@vanquish: Nee, benzine zal een 320d niet gebruiken nee…
Vanquish zegt
@utregcity: Als je de labels bij het tankstation net zo goed leest als mijn reactie zie ik het nog wel gebeuren dat je de verkeerde brandstof tankt.
peug206 zegt
@vanquish: uitgaande van een tank van 60L is dat gemiddeld 1/26,27.
Als de berekening klopt dat dit het equivalent is van 8L benzine, en met de normale actieradius van ongeveer 400km nemen dan is dat 1/50. En dan moet je wel om de 400km stoppen, waar de bmw met 115 na 4x zoveel hoefde te stoppen.
peug206 zegt
@peug206: oh en dan vergelijk ik al benzine en diesel met dezelfde verbrandingswaardes etc…
tenaci zegt
@hijman85: appels met peren tenzij je van beiden me het equivalent in wH vermeldt.
fanboy zegt
@hijman85: Tja en de Tesla deed dit met 0,0 NOx uitstoot, nog een lange weg te gaan voor BMW (en anderen, om die diesel zo schoon te krijgen)
En hoeveel Wh verstookt zo’n zuinige diesel per km?
desjonnies zegt
@fanboy:
Da’s niet waar, hier kwam de stroom vandaan.
desjonnies zegt
@desjonnies:
https://d32ogoqmya1dw8.cloudfront.net/images/NAGTWorkshops/health/case_studies/smoke_stacks_china.jpg
vroaaar zegt
@desjonnies: hahaha, die twee “schoorstenen” op de voorgrond waar die enorme witte “rook” uit komt, zijn koeltorens waar stoom (waterdamp) uitkomt. Heel schoon dus ;)
fanboy zegt
@desjonnies: Dat zou nog steeds minder Nox zijn. Maar misschien kwam de stroom wel van een van de Italiaanse zonneparken?
lekbak zegt
@fanboy: heb jij je ooit gerealiseerd dat elk watje wat je van een zonnepark in een ev stopt niet naar de waterkoker en wasmachine van de buurvrouw gaat? Dat betekent dus dat buuf haar was draait op grijze stroom omdat jij ev rijdt. Groene stroom laden in je ev bestaat dus niet.
406_v6 zegt
@lekbak: in Nederland wordt zo’n 83% van alle elektriciteit, opgewekt uit fossiele brandstoffen en kernenergie.
Dus ja, hoe schoon in zo’n gemotoriseerde stofzuiger dan eigenlijk?
lekbak zegt
@406_v6: schoner dan de schoonste diesel of benzine. Het rendement van een kolencentrale is namelijk minimaal anderhalf keer zo hoog als een verbrandingsmotor. De verliezen van een ev zijn laag en daarbij kunnen ze de remenergie opvangen en weer gebruiken.
Ik zie mezelf echt niet in zo’n veredelde stofzuiger rijden want het is voor mij het toppunt van saai. Maar het is wel degelijk schoner.
subaru555 zegt
Range anxiety voor de gemiddelde forens kan dus helemaal niet de prullenbak in.
stfu zegt
@subaru555: gemiddelde forens rijdt nog geen 100 km op een dag…
garp zegt
@subaru555: jij woont in oost Groningen en werkt in Rotterdam?
cliosport2000 zegt
Zeer indrukwekkend uiteraard! Echter maakt het denk ik voor weinig mensen echt uit hoeveel een Tesla nou kan rijden of 1 charge. Ik denk namelijk dat 400km genoeg is voor 99.9%. Er zijn maar weinig mensen die zonder een pauze 400km+ rijden, en als ze het toch doen zal dat geen 10x per jaar zijn (uitzonderingen nagelaten natuurlijk). Je kunt tijdens pauzes op vakantie je Tesla best efficiënt opladen, je moet enkel wel je route goed plannen. Jammer dat ze zo duur zijn, al helemaal de 100d..
peug206 zegt
peug206 zegt
@peug206: wat ik probeerde te zeggen was dat dit een leuke test is, maar totaal niet overeenkomt met de realiteit. Tuurlijk, je komt een heel eind. Maar 1000km fietsen kan ook, en dat is nog beter voor het milieu. 40km/h, is dat een rechte lijn in Nederland of is dat in de Alpen op een klein weggetje heuvelop en heuvelaf? Nogmaals: leuk dat het kan maar blijf alstublieft realistisch.
mckroket zegt
@peug206:
ik weet niet of 100 km fietsen per definitie beter is voor het milieu hoor. je moet bijvoorbeeld als brandstof in ieder geval geen biefstukken eten, een kilo vlees van een koe kost 25 kilo veevoer en 15000 liter water. de uitstoot van vee is een gigantisch probleem, oa met co2, n2o en ch4. ook hebben we een mestoverschot waardoor de natuur verzuurd.
just saying.
baklava zegt
Indrukwekkend inderdaad. Maar dan mag je daarna je auto een halve dag aan het stopcontact laten hangen, terwijl je met een benzine of diesel binnen 5 minuten weer verder kunt rijden als je auto is volgetankt. Laat ze dat probleem eerst maar eens oplossen.
aarsgewei zegt
@baklava: Elke dag met een volle ’tank’ vertrekken en derhalve nooit meer bij een pomp staan! Voor die 3x per jaar dat je meer dan 400km rijdt kan je beter een auto huren of lenen inderdaad.
Heerlijk lijkt me dat, nooit meer langer onderweg zijn omdat je 5 minuten moet tanken, of 5 minuten in de kou staan, vervolgens in de rij staan om te betalen etc.
dieselkameel zegt
@aarsgewei: Er zijn genoeg mensen die dat bijna dagelijks rijden. Wanneer je veel op de snelweg zit een redelijk doorrijdt kan een Tesla je dus niet verder helpen. Doe me dan maar een S klasse hybride…
aarsgewei zegt
@dieselkameel: tuurlijk… dan rijden die mensen meer dan 100.000km per jaar. Dat zijn er vast heel veel… die mensen moeten natuurlijk geen tesla kopen, de overige 99% kan makkelijk met deze range leven.
mckroket zegt
@dieselkameel:
400 km per dag ok zou kunnen, is heel veel maar er zullen er vast mensen zijn. alleen als je bijvoorbeeld (ook al is het maar een half uurtje) ff op kantoor bent, dan zorg je toch dat daar ook een oplaad punt is. zelfs als zou je 300 km alleen naar je werk moeten rijden, dan nog kan je het daar toch gewoon opladen? vertegenwoordigers die geen vaste plek hebben waar ze heen moeten gaan zijn uitzonderingen in dit geval.
ik vind het maar raar dat iedereen helemaal loco gaat op tesla, dat je er niks aan hebt en dat er geen ziel in zit.. welkom in de toekomst jongens. de eerste iphone was ook ruk vergeleken met nu. ik ben geen fanboy ofzo hoor, maar ik vind de innovatie en techniek geweldig.
cliosport2000 zegt
@baklava: in 20 minuten staat je auto weer klaar voor een goede 250km (80%), 20 minuutjes rust per 2-3u rijden is zelfs aan te raden!
https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger
garp zegt
@baklava: accu laden is niet lineair. Dus die eerste 30 minuten van die ‘halve dag’ van jou, brengt je al weer aardig ver.
marinepower zegt
Handig voor de vakantierit, volgepakt, drie kinderen lekker bezig, airco uit, en je haalt net Lyon.
viezefreddyw zegt
Kolere zeg hè ik ben echt helemaal om! Ik ga er nu eentje kopen om er zaterdag mee naar Italië te rijden zonder ook maar één stop. Dat word lachen! En dan ga ik lekker op zijn Hollands op de linkerrijbaan in Duitsland het hele verkeer tegenhouden. Wat zal Jesse Klaver trots op mij zijn.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Vergeet die eikels niet die en Nederlands zijn en een sleurhut hebben waarmee ze met 100 een vrachtwagen willen inhalen maar niet goed in de spiegel kijken terwijl ik met 180 aankom…
shadowbroker zegt
@vonklausenburg: 180….? Maak er maar 250 van
vonklausenburg zegt
@shadowbroker: Stoer.
shadowbroker zegt
@vonklausenburg: Zo bedoel ik het niet. Er zijn veel automobilisten die wel sneller gaan dan 180. Ik doe daar niet aan mee
vonklausenburg zegt
@shadowbroker: In dat geval: mijn excuses. Ik moet toegeven dat ik zelf ook wel regelmatig de 200 passeer maar alleen indien het overzicht er naar is. 160-180 op de cruise is prima en heerlijk rustig rijden al.
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Daarom lekker met je Tesla op de linkerbaan met een gangetje van 40. Ik ga stemmen op GroenLinks.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Klinkt echt heerlijk, tijd zat om direct te whatsappen en op Facebook te reageren. Voor de vrouwen (m/v): nagellakken en make-up op doen.
mashell zegt
Dit is precies even relevant als de rondetijd op de Nürburgring van een sportwagen. Dus helemaal niet.
406_v6 zegt
Pfoe…i’m impressed ? nu nog ff een reality test doen, normale snelheden en airco aan…lijkt me dezer dagen in Italië sowieso een must.
Dutchdriftking zegt
Maar hoever kom je binnen 12 uur? Dat vind ik veel belangrijker!
flutterby zegt
@dutchdriftking: 1000km gok ik. In de perfecte omstandigheden denk ik 1200.
545e60 zegt
@flutterby: Hoe kom je daarbij?
flutterby zegt
@545e60: https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/?id=6k5sxo47
994 km in 9 uur 20 minuten. Waarschijnlijk zijn er wel efficientere trajecten te vinden.
flutterby zegt
@545e60: https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/?id=b49s5q3r
1150 km in 11 uur 42 minuten
545e60 zegt
@flutterby: Ja met de speed multiplier op 1,5 en 1,3. Alsof je zomaar overal 1,5 keer de snelheid kan rijden. Overigens zijn deze berekeningen gebaseerd op een lege weg waar je een constante snelheid kan rijden. Dit zou dus betekenen dat je met een diesel dus in 12 uur 1920 km zou kunnen rijden. Met 160 kmh gemiddeld. Plus 5 min tanken.
jaso013 zegt
Super nieuws! Dit is net zo sjoemelen als de uitstoot van benzine/diesels testen….
yipikaye zegt
Ja, en al hun 50 iPhone’s die ze mee hadden waren plotseling leeg.
brutus zegt
Het kan zelfs nog veel straffer. Met de Shell Eco Marathon moet je een zo groot mogelijke afstand afleggen met 1 liter benzine. Het record staat op ongeveer 3800 km met 1 liter Euro 95. De snelheid ligt weliswaar laag (net zoals de Tesla) en het voertuig is een stuk kleiner. Op zich interessante materie die een verbetering van het rendement en stroomlijn inhouden voor productiemodellen.
ghost zegt
Ik vind het prima maar ga echt geen 40km/u naar Italië sukkelen. Mijn leasekroket doet ook 1180 km op 38 liter dus ja, en die kost geen €160k.
Cabrioot zegt
Er staat niet bij waar dit gedaan is dus dit kan op nardo gedaan zijn met 0 tegenliggers, verkeersdrempels, verkeerslichten opstoppingen etc dus hoe betrouwbaar is dit record ?!? En als het gemiddeld 40 km/h is geweest over 1000 km dan ben ik benieuwd wat de topsnelheid geweest is
meganized zegt
@cabrioot: Nardo is eigendom van VAG, dus nee.
Gewoon op de secundaire wegen tussen Trento en San Marino
Cabrioot zegt
@meganized: das waar ook, thnx was dat detail ff vergeten.
kennone zegt
Niet echt realistisch dit..
bmwfreak038 zegt
Gemiddeld 40 over 1000 kilometer???
2wheeler zegt
Het niveau van de reacties is echt bedroevend. Wat reageren de Teslafanboys toch weer fel en wat maakt de tegenpartij toch een immens domme vergelijkingen. Treurig gewoon.
2wheeler zegt
ik werkte in omgeving Rotterdam/Krimpenerwaard en reed toen gemiddeld zo’n 47 km/h over een rit van ongeveer 30 minuten. Hoge verkeersdruk uiteraard in deze regio.
Laat het woord gemiddeld anders even op je inwerken.
lekbak zegt
Erg knap dit. Ik vind het echt een hele prestatie.
Maar range is niet meer het probleem voor een ev zoals de 100 modellen van tesla. Dat is de prijs. Men wil die range voor 30.000 euro. En die enorm snelle acceleratie of grote auto hoeft ook helemaal niet, dat mag dan weer best bij die 30k passen.
406_v6 zegt
@lekbak: heb je ergens anders gebunkerd en nu last van de dampen? Je slaat een beetje wartaal uit hoor… ?
lekbak zegt
@406_v6: we hadden een vrijgevige buurman langszij met ethanol in en er kwam net een tanker langs die aan het ontlasten was van benzeen.
Ik vind het oprecht knap van zowel de bestuurder als tesla. Ik zou het niet kunnen… (ik lig in de botlek en het ruikt hier wel grappig)
ghost zegt
Waarom dan niet gewoon een aggregaat op het dak?
Kom je nog veel verder en kan je nog een beetje doorrijden.
tge1 zegt
Wat heeft dit voor nut? 1000km lang met 40km/u in een auto rondsukkelen?
snel70 zegt
voor iedereen die gemiddelden niet geheel begrijpt, als je gemiddeld 40km per uur rijd, dan moet je zeker harder rijden dan 40 tenzij je alleen op de snelweg rijd echter is het daar weer verboden om zo een snelheid constant aan te houden.