Winterbanden met of zonder velg?

Gepost op 21-09-2012 om 20:10 door - 86 Reacties »

Winterbanden met of zonder velg?

De winter komt eraan en ons bin zûnig. Als we al aan winterbanden doen, dan maar zonder velg. Is dat wel zo verstandig?

Garagisten en fitters kopen dit jaar minder winterbanden in. Er ligt nog het een en ander op voorraad, maar ook de klanten laten op zich wachten. De markt heeft zich gestabiliseerd, maar er is nog hoop: de velg.

De Nederlander kiest over het algemeen een losse winterband. Elke winter moet de zomerband van zijn velg gehaald worden, en de winterband gemonteerd. Wij schijnen in vergelijking met de rest van Europa vrij uniek te zijn in deze keuze, maar we zouden bij de besparing op de velgen eens moeten stilstaan bij de slijtage. Voor de band is het beter om zo min mogelijk ge(de)monteerd te worden. Goede zaak dus om een setje extra wielen te nemen.

Daarnaast is een band met velg sneller onder de auto geplaatst dan dat de band eerst nog verwisseld moet worden. Vooral in november, wanneer we de eerste koufronten en sneeuwvlokjes zien, is het erg druk in de werkplaatsen. Tegen de tijd dat je een afspraak hebt, is het bijna alweer tijd om de zomerbanden van stal te halen. Met de band op velg is het slechts een kwestie van wielbouten los- en vastdraaien. Er is minder gespecialiseerd personeel nodig (je kan het ook gemakkelijk zelf doen) en er hoeft niet gebalanceerd te worden. Wel zo relaxed.

Het enige nadeel is dat de banden met velg lastiger zijn op te slaan, en dit is waarschijnlijk dé reden waarom particulieren en bedrijven er niet aan willen. Je hebt nou eenmaal een schuur of loods nodig om je eigen setje of die van de hele vloot op te slaan. Eigen (werk)ruimte is heilig, en huren is ook zo wat. Losse banden kun je nog wel ergens tussen frotten, maar je wilt toch dat je velgen er een beetje netjes uit komen.

Keuzes, keuzes… Ben jij al toe aan de winterbandwielcombinatie?

86 reacties   toon alles
Doe maar met, zonder rijdt best lastig….
@jrk68:

Tsja, je hebt het weer niet begrepen ….. lezen blijft lastig.
@pietjepuk: Ik vond ‘t wel grappig. *simpel gevoel voor humor*
@pietjepuk: Humor! Blijft lastig als je het niet hebt.
Ik heb zelf ook gewoon twee setjes velgen, de een met zomerbanden en de ander met winterbanden. Ik kan ze er gewoon zelf onderleggen wanneer ik dit wil en en zo niet afhankelijk van lange wachtlijsten. Met de lease-auto een ander verhaal.
zonder velg kom je niet vooruit…
Die van mij zijn er zo goed als klaar voor. En vers van de poedercoater ;)
En daarom hebben wij nou een banden hotel verzonnen
Wat een bullshit verhaal..
Alsof alleen banden minder ruimte innemen als met velgen.
Je kunt trouwens ook al jaren je winterset opslaan bij diverse bandenboeren!
@MARS: In een lege band kun je meer meuk kwijt dan in een met velg. ;) Also, opslag bij bandenboer kost geld. Ik zou het er niet voor over hebben. Maar ik ben dan ook gezegend met een schuur…
Wat een ongelooflijke idioot ben je als je elke keer je band om gaat wisselen. Het is ten minste leuk om af en toe eens een ander velgje onder je auto te hebben…
Wie heeft er nu geen plaats voor vier banden… gooi die oude rommel in je garage dan eindelijk eens weg
@dbonline: Garage? Wat is dat?
Altijd met velg, niks is irritanter dan 8 banden te moeten verwisselen waar je in je eentje een kleine 1.5 uur mee bezig bent. En ik kan het weten als monteur zijnde…
Gewoon 2 complete setjes, een kwestie van wielen wisselen en klaar.
En er is genoeg op marktplaats te koop voor de “ik ben zûnig type”.
Een set stalen velgen is goed genoeg voor in de winter.
En mijn velgen/banden liggen gewoon in opslag bij mijn bandenboer, makkelijker kan niet.
Veel lease rijders wisselen gewoon van banden op de velg.. ik heb zelf een setje extra velgen.. nog lichtmetaal ook :)
heb nog nooit winterbanden gehad, vroeger bestond dit ook niet. ik rijd gewoon iets trager in die 1 a 2 weken sneeuw
Met of zonder velg opslaan maakt inderdaad niets uit: op een stapeltje is t nog steeds net zoveel ruimte. En slijtage door opleggen en afhalen??? Wat denk je nou zelf? Een rotonde op iets te hoge snelheid nemen en een stoeprandje oprijden: daar kan die band wel tegen, maar met het juiste gereedschap (de-)monteren zou ineens wel slecht zijn?? Btw: ik heb gewoon winter rubber op (zwart) staal en zomers licht-me-staal. En balanceren doe ik toch na elke zomer/winter wissel. Lease-rijder-problematiek?
@sjamp: Ja, je moet ook wel goed aan dat stuurtje draaien he. ;)
@sjamp: Blijft toch wel een feit dat een band er in stevigheid niet beter op word naar mate hij meer gedemonteerd en gemonteerd word..

maar als je moeite hebt dat te geloven raad ik je aan dat gewoon niet te doen..

En nee, dat houd niet in dat je een band weg kan gooien na 1 keer demonteren.. maar dat snap je wel hoop ik..
Zwart staal is ook meer dan genoeg voor de winter periode.
8-fach bereift!
Uiteraard op (stalen) velgen! Kun je ze gewoon zelf wisselen op het moment dat het noodzakelijk wordt, in plaats van 2 maanden te vroeg ze te laten plaatsen door de garage waardoor je banden weer extra snel slijten.

Daarnaast liggen ze bij mij in de hoek van de berging dus ze liggen absoluut niet in de weg.
Met velg; als het koud genoeg wordt gooi ik de krik onder de auto en zet mijn 17″ velgen met winterbandjes er onder. FF vastzetten met de momentsleutel en klaar is klara!
Ik rijd in een leasebak. Tot komende winter geen winterbanden (afgelopen jaren had ik er een slechts kort profijt van gehad) gehad, is vanaf komende winter verplicht. Begin deze week een afspraak gemaakt voor een bandenwissel voor de 1e week november. M.i. een kwestie van op tijd afspreken. Daarnaast ga zou ik sowieso niet op staal willen rijden (je kiest ten slotte voor de optie licht metaal). Ook lijken mij 2 sets van 4 lichtmetalen velgen (in mijn geval 17″) overdreven.
Hier ook zwart staal voor de winter en lichtmetaal voor de zomer. Niks alleen banden wisselen, dat kost alleen maar een hoop tijd en ergernis en levert niks op.
Ik werk zelf in de bandenbranche (als studentenbijbaantje) en ik sta er dan ook iedere winter weer van te kijken hoeveel mensen nog steeds drie(!) keer zoveel betalen om hun winterbanden te laten wisselen, alleen omdat ze te krenterig zijn om een extra setje (stalen) wielen te kopen… Het is inderdaad niet goed voor je banden, je hebt iedere keer weer kans op beschadigingen op je lichtmetalen velgen, het kost dus meer geld, iedere keer balanceren betekent iedere keer weer kans op een fout en dus een trillende auto en, last but not least, je kan smallere winterbanden nemen omdat dat gunstig is in de sneeuw en regen. En voor sommige, inclusief mijzelf, is het ook goedkoper om een tweedehands setje goedkopere originele lichtmetalen wielen te kopen dan om winterbanden in de zelfde maat aan te schaffen als de zomerbanden. 205/55-16 en 225/40-18 schelen nog al in prijs bij winterbanden ;)
@RRenault: compleet mee eens.
Zo doe ik ook altijd winterbanden om de ‘originele’ wielen en koop ik een mooi setje velgen voor m’n normale (zomer)banden. Op die manier hoef ik me in de winter ook niet te schamen.
@Jantje_555: Omdat het vroeger niet bestond betekent niet dat het dan nutteloos is.
Winterbanden met een eigen velg is veel beter en fijner. Ook het strooizout tast velgen aan. Heb dus zelf voor de zomer een setje banden met mooie velgen en voor de winter winterbandjes met schijt aan velgen. Maar ja, veel mensen rijden een leasebak en die mogen geen extra velgen van de leasemaatschappij en zelf geld uitgeven aan hun leaseslet doen ze écht niet!
@Hubert: Hoop je! Bij veel bedrijven hebben ze in de wisselperiode gewoon onserieuze studentjes die gewoon het lood op de velg plakken zonder het goed schoon te maken waardoor het lood er dus al de eerste bocht af vliegt!!
2 setjes lichtmetaal. gewoon dezelfde, alleen de zomerbanden hebben een Mercedes-ster met krans en de winterbanden alleen de ster. Beide 17″ alleen Zomer is 245 breed en de winterbanden 225.
Winterbanden…Voor die 2 mm sneeuw dat er elk jaar valt ofwat?
@SimonMc: Net die dunne laag is gevaarlijk. Sneeuw zelf geeft nog enige grip, een dun ijslaagje noppes.
@moveyourmind: 70 euro ? Daar haal je anno 2012 geen volle tank meer voor dus waar hebben we het over. Auto rijden is een hobby of een luxe en die kosten eenmaal geld
@bvking: met al dat zou in NL hebben licht metaal ook maar weinig kans. Ze zijn altijd goor en zout vreet stuk m. Of ben jij een zuinige leaserijder die ze auto elke week met de hand wast??;)
@mightymike
Niet elke week idd. Maar ik was hem regelmatig met de hand / haal em bij gebrek aan tijd door de wasstraat. In het laatste geval doe ik de velgen nog met de hand aangezien ze nooit goed schoon zijn na de wasstraat. Ik hoor voor mn gevoel bij de 1% die zijn leasebak velgen überhaupt ooit schoongemaakt heeft
Jongen jongen, lekker boeiend of er zwart staal of LM onder zit in de winter.
Een stalen velg kost minder dan LM en is functioneel net zo goed.
@HZW: Precies! en jij rijd Lada omdat je er net zo goed mee van A naar B komt als met een BMW.. toch?
Twee setjes met alu voor beide auto’s, dus altijd 8 wielen in mijn garage aan de muur hangen.Lekker premium.
@norge: Ditto, en alu ook. Prijsverschil tussen staal en alu wintervelgen is verwaarloosbaar tegenwoordig. In de meeste landen biedt de bandenboer of garagist een bijhoudservice aan, maar als de tent affikt of de zaak gaat op de fles ben je ze wel kwijt.
@heidekonijn: En dat op de fles gaan gebeurt nog wel eens .
staal voor in de winter, en die liggen gratis opgeslagen bij de garage waar ik ze wissel. stukje klantvriendelijkeheid zeg maar. (weten ze ook zeker dat je terug komt)
@pietjepuk:

Je reactie had dus in ik-vorm moeten zijn aangezien je de sarcastische opmerking niet snapt :)
Gewoon een setje erbij, genoeg goedkope mooie setjes te krijgen.. en het is leuk om eens andere velgen te hebben :D

Of er echt winterbanden om komen twijfel ik nog aan.. winterbanden zijn niet in alle maten te krijgen geloof ik.. en moet wel getrokken! :P

Ik zie trouwens niet waarom een setje met velg moeilijker op te slaan is? neemt volgens mij nog altijd dezelfde ruimte in, of vouwen mensen de banden op?
@audir8v10: 20 min?! Dat is snel!
@pietjepuk: Same, daarbij is 225/35 R19 en 255/30 R19 in de winter verre van ideaal op een E46. Dus in de winter rijden we – saai – op 195/65 R15.
Als je een beetje zoekt op internet kom je genoeg aanbiedingen tegen van complete winterwielen sets. Over het algemeen is dat goedkoper dan losse banden kopen. Duitsland is daarbij erg interresant. Ik heb zelf een set orginele merk velgen met winterbanden bij een officiele merk dealer uit Duitsland gekocht. Kost een beetje uitzoekwerk en geduld. Banden wisselen van velg is op zich wel mogelijk, kosten technisch lijkt me het niet handig op de lange termijn. Als je erg veel km rijdt is het misschien een optie.
@Emile_Benz: voor e39 zijn er toch zat goeie orginele 2e handse??
Gewoon winterbanden om de 18\” heen, ga niet met putdeksels rijden
Zomers 19″ 255 originele TTRS velgen
Winters 19″ 255 originele RS4 velgen (zwart gecoat).

Helemaal top
)

stalen velgen icm zwarte deksels, beste en goedkoopste oplossing
@cerberah: plat gestampt sneeuw kan geen band tegenop..winterbanden zijn alleen een stuk zachter en bewegen meer
@driver28: Ahum, andere samenstelling van het rubber, meer groeven om zich in de sneeuw vast te grijpen en sommige hebben zandkorrels of zelfs noteschilletjes in het rubber verwerkt.Tussen de verschillende winterbanden is er echter een groot kwaliteits verschil.En dan nog het feit dat winterbanden na vier jaar vervangen moeten worden omdat het rubber te hard wordt.En plat gestampt sneeuw is met goede winterbanden heerlijk om over te rijden.Dat doe ik namelijk zeker 4 maanden per jaar.Maar het zijn geen wonderbanden, blijven oppassen dus :)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!

-->