ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pk

Auteur: , 57 Reacties

Dat is dus ongeveer 3,36 keer zoveel als de originele Golf GTI tot zijn beschikking had.

Snelle Golfjes, ze blijven toch een bepaalde magie houden. Zie je de rode bies in de grille dan weet je dat het hier niet om de zoveelste één-punt-weinig slowmotion gaat, maar dat er wat oempff onder de kap huist. Dat is eens temeer het geval als er op diezelfde grille ook nog een ABT-logootje prijkt. Hoewel, mensen met stijl laten de badges natuurlijk zoveel mogelijk achterwege. Of eigenlijk heeft zo’n ordinair tuningshok stiekem ook wel wat. Je begrijpt, ik word verscheurd door emoties op dit vlak.

Aan de top van het snelle Golf-gamma positioneert Volkswagen sinds de Golf R32 de Golf R-modellen. Maar de echte hot hatch-liefhebbers weten dat je voor maximaal rijplezier tegenwoordig eigenlijk gewoon weer bij de goede oude GTI moet zijn. De legendarische badge (video) had wat van zijn glans verloren ten tijde van de Golf III en vooral ook de Golf IV, maar is sinds de vijfde generatie weer helemaal terug. De R-golfjes mogen dan doorgaans beschikken over de meeste pk’s, maar met hun vierwielaandrijving zijn ze ook wat zwaarder en logger.

Vooral de Golf GTI Clubsport S is een heet bommetje. Met zijn 310 pk pakte de compacte Veedub vorig jaar zelfs het ronderecord voor voorwielaandrijvers op de ‘Ring. Maar de instelling van tuners is dat het altijd nóg beter kan. Zodoende greep bekend VAG-tuner ABT de Clubsport S bij de kladden en kietelde nog 60 pk extra uit het blok, om het totaal op 370 pk te brengen. Hoewel ABT erkent dat het onderstel van de auto al op punt stond, hebben ze toch ook nog wat getweaked aan de vering om het vermogen goed op de weg te krijgen.

Tevens kan je er uiteraard voor kiezen om wat optische wijzigingen door te voeren op de Golf. Een nog sportievere grille, spiegelkappen, covers voor de koplampen en een dikke knalpot behoren tot de mogelijkheden. Maar ja dan begint die tweestrijd weer. Koop je dit petje erbij, of toch maar niet?



57 reacties

En wat vragen ze ervoor
@dell: sowieso te veel
@dell: neem €60k voor een Clubsport S op NL-kenteken en ik zou rekenen op 2000-5000 euro voor de tuning rekenen mits het niet al te simpele chiptuning is (staat namelijk niet in het artikel hoe maar ik ga even uit van een andere uitlaat, inlaat, downpipe en intercooler).
@dell: Ekkermänner.
Die naam, Golf-GTI-Clubsport-S..
Mag het ook wat minder zijn?
@Dagg: Golf-GTI-Clubsport-S-ABT-Edition had ook nog gekund, dus het valt nog enigszins mee…
@Dagg: bij welke club wordt er eigenlijk gesport?
@vetnek: Golf club
Niet normaal wat ze vandaag de dag uit een 2.0 TSI persen. Damn..

Verder lijkt het me een leuk bommetje, al zou ik opteren voor wat kleinere velgen. Ze worden groter met de jaren.
@misterdrogba: 400pk voor een 2 liter in je Lancer Evo was een paar jaar geleden al mogelijk in de optie lijst!! Dus 370pk bij een tuner valt dan wel weer mee. Omdanks het veel is hoor!
@kennone: ja, maar dat was een kreng met een joekel van een turbogat en 4000 km tussen onderhoudsbeurten in
@misterdrogba: tegenwoordig ook volvo met hun 2.0 turbo blok waar ze 267pk uit halen en mercedes met hun 2.0 turbo met bijna 400pk
@bmwm3gtr: volvo 367pk…
@Onehp: ja het 2.0 blok uit de v60/s60 Polestar heeft dat vermogen.
@misterdrogba: a 45 amg
@misterdrogba: En nog door een tuner ook. Bij Mercedes krijg je standaard al 387 PK uit een 2L 4cilinder. Even langs Brabus en je hebt 410Pk incl. garantie.
370peekaa is bizar veel als je er over na denkt. Ben benieuwd hoe dat rijd met alleen FWD.
Die lelijke velgen hoef ik er niet bij overigens.
@reistje: Ik heb een Volvo 850R in standaard trim (250pk) Ik denk dat het op het droge nog wel goed van zijn plek komt maar zodra het geregend heeft kom je nergen. Als ik met nat weer 100 rijd en dan gas geef heb ik al wielspin!!
@kennone: niet lullige bedoeld maar 250 of 370 kan je niet vergelijken.

Wel gave auto man!
@vtechlover: Dank u! Maar wil zeggen als ik met 120pk minder het vermogen al niet kwijt kan moet die Golf helemaal een voorbandengummer zijn.
@reistje: zal het je kunnen vertellen eens de lente er is. Maar origineel doet de clubsport S reeds 330pk op de bank met goede benzine, dus een goede 10% meer vermogen kan die wel kwijt.
Wel eens in een ‘gewone’ Golf 7 GTI gereden, vond ‘m snel zat! Dit ding heeft gewoon 130pk meer..
Weinig vergeleken met een standaard AMG 45 blok jammer weer
@timoangelo: Precies en die klinkt ook nog het lekkerst.
@atrak: RS3 klinkt het lekkerst! ;-)
@mzonneveld: Appels met peren…

(4cil/5cil)
@mzonneveld: maar dat is appels met peren vergelijken want die heeft 1cyl meer ;)
@timoangelo: maar die is vanaf het begin al zo ontwikkeld. Dit model is omgebouwd vanuit een blok dat eerst maar 230 pk moest leveren:)!
@jamesbond007: nee hoor, dit is hetzelfde blok als een Golf R met de is38 turbo die nu 310pk doet, dus ‘slechts’ 60pk extra
@timoangelo: de A45 weegt wel gemiddeld 10% meer (~150kg) dus op snelheid zou alvast in theorie deze Abt wat sneller moeten zijn…
En hoe lang blijft het heel? Olie verbruik zal sowieso
erg hoog liggen denk ik..
@bmwe82: Het niveau van deze reactie in ieder geval niet…
@mzonneveld: De cijfers liegen niet meneer Zonneveld.
@bmwe82: dat is de vorige generaties tfsi ea888. Deze generatie heeft niks last van olieverbruik, ondertussen toch weer drie jaar op de markt
@Onehp: + vorige generatie tfsi had er ook geen last van als je het blok rustig inrijdt en daarna altijd normaal warm rijdt.. Maar goed sjonnies denken daar niet aan.
@vtechlover: Idd, mijn ouders rijden altijd al VAG en het laatste olie probleem was in 2003 met een Bora 2.0 TFSI daarna nooit meer problemen gehad…
Dan toch naar JD. 420pk 550nm!
@dutchdriftking: Precies! En dan heb je een auto die ook gewoon fatsoenlijk loopt, ipv ABT alias Dokter Bibber software.
@oemplus: inderdaad. M’n VR6 loopt geweldig sinds de JD software.
@dutchdriftking:

Heb je het nog steeds over dat 2 liter blokkie dan ??
@lincoln: meer lukt ook nog : https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2013/05/60-63-ST11-Performance-JD-SEAT-Leon.pdf&ved=0ahUKEwixuOSMy_TRAhUsLsAKHTxTDeYQFgg2MAM&usg=AFQjCNHXe7jPLRienoaznmkTTLm5Xy8ung&sig2=aPsc8SsLSWuW31ITw95PSw
@dutchdriftking:

LOL .. en de concurrentie helemaal moeilijk doen met AMG en ///M badges ..

Leuk .. aan jouw de eer om me af en toe effe bij te spijkeren ..
Ken dit wereldje niet echt goed ..
@lincoln: mooi he! @willeme kunnen jullie als AB niet een keer wat met JD doen?
@dutchdriftking: Mooi stuk!
Thanks
@dutchdriftking: vind dat koppel toch wat overdreven, dus zowat ieder onderdeel van de motor wordt 50% meer belast qua belasting en hitte. Dan vind ik ABT toch veel redelijker…
@dutchdriftking: toevoeging tot mijn vorig commentaar – heb het artikel gelezen en daar spreekt men van 530Nm, een plafond gehandhaafd voor stage 4 tot 6. Blijkbaar heeft JD toch een grens gekozen daar, beter dan andere tuners die grenzeloos steeds meer ‘aanbieden’ zonder eigen risico….
@Onehp: Inderdaad, JD gaat er echt wel verstandig mee om. En 530nm is meer dan voldoende op de voorbandjes!
10x liever de originele gti als dit ding.
tja er is een markt voor kennelijk. En als je altijd vag rijdt weet je gewoon niet beter!
Vind wel vreemd in in 2005 had elke auto journalist het over ca. 200pk is wel de max op de voorwielen en nu 12 jaar later is dat bijna verdubbeld en lees je er niet veel meer over.
@thomasthomas: Tegenwoordig hebben auto’s veel meer snufjes om dat vermogen ook bruikbaar te maken..
@thomasthomas: google eens op VAQ of Borg Warner FXD. Maakt het vermogen een stuk bruikbaarder op circuit en in het natte, maar een stoplichten sprinter zal fwd nooit worden, grens ligt bij ~5,5s 0-100 met normale sportbanden.
Lekker origineel laten
@mrrallycross: zeker een Clubsport S inderdaad, ga je tunen begin dan met een doordeweekse clubsport zonder S…
Zelfs in deze ‘opgepompte’ uitvoering ziet het er even zaaddodend uit als een gewone golf…
Het blijft een Golf
380pk op de voorwielen …. No way Jose

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).