• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pk

Auteur: jaapiyo, gepost 3 februari 2017 om 17:57 – 57 Reacties

Afbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pkAfbeelding ABT pompt de Golf GTI Clubsport S op tot 370 pk

Golf
Dat is dus ongeveer 3,36 keer zoveel als de originele Golf GTI tot zijn beschikking had.

Snelle Golfjes, ze blijven toch een bepaalde magie houden. Zie je de rode bies in de grille dan weet je dat het hier niet om de zoveelste één-punt-weinig slowmotion gaat, maar dat er wat oempff onder de kap huist. Dat is eens temeer het geval als er op diezelfde grille ook nog een ABT-logootje prijkt. Hoewel, mensen met stijl laten de badges natuurlijk zoveel mogelijk achterwege. Of eigenlijk heeft zo’n ordinair tuningshok stiekem ook wel wat. Je begrijpt, ik word verscheurd door emoties op dit vlak.

Aan de top van het snelle Golf-gamma positioneert Volkswagen sinds de Golf R32 de Golf R-modellen. Maar de echte hot hatch-liefhebbers weten dat je voor maximaal rijplezier tegenwoordig eigenlijk gewoon weer bij de goede oude GTI moet zijn. De legendarische badge (video) had wat van zijn glans verloren ten tijde van de Golf III en vooral ook de Golf IV, maar is sinds de vijfde generatie weer helemaal terug. De R-golfjes mogen dan doorgaans beschikken over de meeste pk’s, maar met hun vierwielaandrijving zijn ze ook wat zwaarder en logger.

Vooral de Golf GTI Clubsport S is een heet bommetje. Met zijn 310 pk pakte de compacte Veedub vorig jaar zelfs het ronderecord voor voorwielaandrijvers op de ‘Ring. Maar de instelling van tuners is dat het altijd nóg beter kan. Zodoende greep bekend VAG-tuner ABT de Clubsport S bij de kladden en kietelde nog 60 pk extra uit het blok, om het totaal op 370 pk te brengen. Hoewel ABT erkent dat het onderstel van de auto al op punt stond, hebben ze toch ook nog wat getweaked aan de vering om het vermogen goed op de weg te krijgen.

Tevens kan je er uiteraard voor kiezen om wat optische wijzigingen door te voeren op de Golf. Een nog sportievere grille, spiegelkappen, covers voor de koplampen en een dikke knalpot behoren tot de mogelijkheden. Maar ja dan begint die tweestrijd weer. Koop je dit petje erbij, of toch maar niet?

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
    Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
  • Volkswagen presenteert: een getunede Golf GTI
  • rijtest
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport van Sjors

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, clubsport, clubsport-s, golf, golf-7, gti, hatchback, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Amsterdam wordt overspoeld door honderd supercars
Volgend bericht: Vergelijking: de nieuwe G31 Fünfer versus de oude F11 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dell zegt

    3 februari 2017 om 18:03

    En wat vragen ze ervoor

    Login om te reageren
    • kimhung zegt

      3 februari 2017 om 18:04

      @dell: sowieso te veel

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 februari 2017 om 18:08

      @dell: neem €60k voor een Clubsport S op NL-kenteken en ik zou rekenen op 2000-5000 euro voor de tuning rekenen mits het niet al te simpele chiptuning is (staat namelijk niet in het artikel hoe maar ik ga even uit van een andere uitlaat, inlaat, downpipe en intercooler).

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 februari 2017 om 18:10

      @dell: Ekkermänner.

      Login om te reageren
  2. Dagg zegt

    3 februari 2017 om 18:06

    Die naam, Golf-GTI-Clubsport-S..
    Mag het ook wat minder zijn?

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      3 februari 2017 om 19:15

      @Dagg: Golf-GTI-Clubsport-S-ABT-Edition had ook nog gekund, dus het valt nog enigszins mee…

      Login om te reageren
    • vetnek zegt

      3 februari 2017 om 22:37

      @Dagg: bij welke club wordt er eigenlijk gesport?

      Login om te reageren
      • r32turbo zegt

        4 februari 2017 om 21:46

        @vetnek: Golf club

        Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    3 februari 2017 om 18:11

    Niet normaal wat ze vandaag de dag uit een 2.0 TSI persen. Damn..

    Verder lijkt het me een leuk bommetje, al zou ik opteren voor wat kleinere velgen. Ze worden groter met de jaren.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 februari 2017 om 19:00

      @misterdrogba: 400pk voor een 2 liter in je Lancer Evo was een paar jaar geleden al mogelijk in de optie lijst!! Dus 370pk bij een tuner valt dan wel weer mee. Omdanks het veel is hoor!

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        3 februari 2017 om 19:28

        @kennone: ja, maar dat was een kreng met een joekel van een turbogat en 4000 km tussen onderhoudsbeurten in

        Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      3 februari 2017 om 19:58

      @misterdrogba: tegenwoordig ook volvo met hun 2.0 turbo blok waar ze 267pk uit halen en mercedes met hun 2.0 turbo met bijna 400pk

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        4 februari 2017 om 04:38

        @bmwm3gtr: volvo 367pk…

        Login om te reageren
        • bmwm3gtr zegt

          4 februari 2017 om 12:25

          @Onehp: ja het 2.0 blok uit de v60/s60 Polestar heeft dat vermogen.

          Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      3 februari 2017 om 20:35

      @misterdrogba: a 45 amg

      Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      4 februari 2017 om 11:27

      @misterdrogba: En nog door een tuner ook. Bij Mercedes krijg je standaard al 387 PK uit een 2L 4cilinder. Even langs Brabus en je hebt 410Pk incl. garantie.

      Login om te reageren
  4. reistje zegt

    3 februari 2017 om 18:11

    370peekaa is bizar veel als je er over na denkt. Ben benieuwd hoe dat rijd met alleen FWD.
    Die lelijke velgen hoef ik er niet bij overigens.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 februari 2017 om 18:59

      @reistje: Ik heb een Volvo 850R in standaard trim (250pk) Ik denk dat het op het droge nog wel goed van zijn plek komt maar zodra het geregend heeft kom je nergen. Als ik met nat weer 100 rijd en dan gas geef heb ik al wielspin!!

      Login om te reageren
      • vtechlover zegt

        3 februari 2017 om 19:18

        @kennone: niet lullige bedoeld maar 250 of 370 kan je niet vergelijken.

        Wel gave auto man!

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          3 februari 2017 om 23:08

          @vtechlover: Dank u! Maar wil zeggen als ik met 120pk minder het vermogen al niet kwijt kan moet die Golf helemaal een voorbandengummer zijn.

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 05:06

      @reistje: zal het je kunnen vertellen eens de lente er is. Maar origineel doet de clubsport S reeds 330pk op de bank met goede benzine, dus een goede 10% meer vermogen kan die wel kwijt.

      Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    3 februari 2017 om 18:17

    Wel eens in een ‘gewone’ Golf 7 GTI gereden, vond ‘m snel zat! Dit ding heeft gewoon 130pk meer..

    Login om te reageren
  6. timoangelo zegt

    3 februari 2017 om 18:18

    Weinig vergeleken met een standaard AMG 45 blok jammer weer

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      3 februari 2017 om 18:33

      @timoangelo: Precies en die klinkt ook nog het lekkerst.

      Login om te reageren
      • mzonneveld zegt

        3 februari 2017 om 18:59

        @atrak: RS3 klinkt het lekkerst! ;-)

        Login om te reageren
        • 1lunatic zegt

          3 februari 2017 om 20:12

          @mzonneveld: Appels met peren…

          (4cil/5cil)

          Login om te reageren
        • bmwm3gtr zegt

          3 februari 2017 om 20:17

          @mzonneveld: maar dat is appels met peren vergelijken want die heeft 1cyl meer ;)

          Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      3 februari 2017 om 20:47

      @timoangelo: maar die is vanaf het begin al zo ontwikkeld. Dit model is omgebouwd vanuit een blok dat eerst maar 230 pk moest leveren:)!

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        4 februari 2017 om 04:48

        @jamesbond007: nee hoor, dit is hetzelfde blok als een Golf R met de is38 turbo die nu 310pk doet, dus ‘slechts’ 60pk extra

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 04:45

      @timoangelo: de A45 weegt wel gemiddeld 10% meer (~150kg) dus op snelheid zou alvast in theorie deze Abt wat sneller moeten zijn…

      Login om te reageren
  7. bmwe82 zegt

    3 februari 2017 om 18:51

    En hoe lang blijft het heel? Olie verbruik zal sowieso
    erg hoog liggen denk ik..

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      3 februari 2017 om 18:59

      @bmwe82: Het niveau van deze reactie in ieder geval niet…

      Login om te reageren
      • bmwe82 zegt

        3 februari 2017 om 19:11

        @mzonneveld: De cijfers liegen niet meneer Zonneveld.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          4 februari 2017 om 04:50

          @bmwe82: dat is de vorige generaties tfsi ea888. Deze generatie heeft niks last van olieverbruik, ondertussen toch weer drie jaar op de markt

          Login om te reageren
          • vtechlover zegt

            4 februari 2017 om 10:15

            @Onehp: + vorige generatie tfsi had er ook geen last van als je het blok rustig inrijdt en daarna altijd normaal warm rijdt.. Maar goed sjonnies denken daar niet aan.

            Login om te reageren
            • mzonneveld zegt

              4 februari 2017 om 10:37

              @vtechlover: Idd, mijn ouders rijden altijd al VAG en het laatste olie probleem was in 2003 met een Bora 2.0 TFSI daarna nooit meer problemen gehad…

              Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    3 februari 2017 om 19:03

    Dan toch naar JD. 420pk 550nm!

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 februari 2017 om 19:11

      @dutchdriftking: Precies! En dan heb je een auto die ook gewoon fatsoenlijk loopt, ipv ABT alias Dokter Bibber software.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 februari 2017 om 19:38

        @oemplus: inderdaad. M’n VR6 loopt geweldig sinds de JD software.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 februari 2017 om 19:44

      @dutchdriftking:

      Heb je het nog steeds over dat 2 liter blokkie dan ??

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 februari 2017 om 19:46

        @lincoln: meer lukt ook nog : https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2013/05/60-63-ST11-Performance-JD-SEAT-Leon.pdf&ved=0ahUKEwixuOSMy_TRAhUsLsAKHTxTDeYQFgg2MAM&usg=AFQjCNHXe7jPLRienoaznmkTTLm5Xy8ung&sig2=aPsc8SsLSWuW31ITw95PSw

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          3 februari 2017 om 20:08

          @dutchdriftking:

          LOL .. en de concurrentie helemaal moeilijk doen met AMG en ///M badges ..

          Leuk .. aan jouw de eer om me af en toe effe bij te spijkeren ..
          Ken dit wereldje niet echt goed ..

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            3 februari 2017 om 20:49

            @lincoln: mooi he! @willeme kunnen jullie als AB niet een keer wat met JD doen?

            Login om te reageren
        • 1lunatic zegt

          3 februari 2017 om 20:22

          @dutchdriftking: Mooi stuk!
          Thanks

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 05:00

      @dutchdriftking: vind dat koppel toch wat overdreven, dus zowat ieder onderdeel van de motor wordt 50% meer belast qua belasting en hitte. Dan vind ik ABT toch veel redelijker…

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 05:39

      @dutchdriftking: toevoeging tot mijn vorig commentaar – heb het artikel gelezen en daar spreekt men van 530Nm, een plafond gehandhaafd voor stage 4 tot 6. Blijkbaar heeft JD toch een grens gekozen daar, beter dan andere tuners die grenzeloos steeds meer ‘aanbieden’ zonder eigen risico….

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        4 februari 2017 om 12:04

        @Onehp: Inderdaad, JD gaat er echt wel verstandig mee om. En 530nm is meer dan voldoende op de voorbandjes!

        Login om te reageren
  9. focusrs1 zegt

    3 februari 2017 om 19:16

    10x liever de originele gti als dit ding.

    Login om te reageren
  10. taxman zegt

    3 februari 2017 om 19:24

    tja er is een markt voor kennelijk. En als je altijd vag rijdt weet je gewoon niet beter!

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    3 februari 2017 om 20:42

    Vind wel vreemd in in 2005 had elke auto journalist het over ca. 200pk is wel de max op de voorwielen en nu 12 jaar later is dat bijna verdubbeld en lees je er niet veel meer over.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 februari 2017 om 20:56

      @thomasthomas: Tegenwoordig hebben auto’s veel meer snufjes om dat vermogen ook bruikbaar te maken..

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 04:56

      @thomasthomas: google eens op VAQ of Borg Warner FXD. Maakt het vermogen een stuk bruikbaarder op circuit en in het natte, maar een stoplichten sprinter zal fwd nooit worden, grens ligt bij ~5,5s 0-100 met normale sportbanden.

      Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    3 februari 2017 om 22:22

    Lekker origineel laten

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      4 februari 2017 om 05:04

      @mrrallycross: zeker een Clubsport S inderdaad, ga je tunen begin dan met een doordeweekse clubsport zonder S…

      Login om te reageren
  13. buutvrij zegt

    4 februari 2017 om 08:09

    Zelfs in deze ‘opgepompte’ uitvoering ziet het er even zaaddodend uit als een gewone golf…

    Login om te reageren
  14. automokum zegt

    4 februari 2017 om 09:31

    Het blijft een Golf

    Login om te reageren
  15. autodrome zegt

    4 februari 2017 om 23:13

    380pk op de voorwielen …. No way Jose

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North