• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“It’s hip to be square”

Auteur: sacha, gepost 10 mei 2006 om 13:01 – 20 Reacties

Gespot!

…aldus Huey Lewis & The News. En aldus onze huis-spotter Appeltje. Deze week een kubistische stijloefening waarin de vraag ‘Auto of verhuisdoos?’ centraal staat. We vieren tevens een klein jubileum, dit is namelijk de tiende aflevering uit de serie “Gespot! by Appeltje” op Autoblog. Dus: Gefeliciteerd! En nog velen na deze wat ons betreft.

Jim Appelmelk verzorgt deze week de inleiding:

Het thema van aflevering 10 is “Voor een vierkante auto nog best mooi”, omdat hoekige auto’s over het algemeen niet erg mooi worden gevonden. Een aantal uitzonderingen zal ik bij deze dus behandelen.



Lamborghini Countach

Dit vind ik zeker een van de spectaculairste vierkante auto’s. Met zijn 107cm hoogte valt hij erg op tussen het verkeer, tenzij je over hem heen kijkt. Dan nog is zijn aanwezigheid te merken, want stationair hoor je hem al op 50 meter afstand boven alle auto’s uit. Er zijn vele varianten verschenen, overigens allemaal coupé’s. De eerste hadden nog geen achterspoiler, de latere, zoals deze, overigens wel. Die kun je er wel af halen, want zo trof ik hem jaren geleden aan in de bekende dure winkelstraat uit Amsterdam. Later is de spoiler er weer opgezet, wat hem een nog buitenaardser uiterlijk geeft.

Lamborghini Countach - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Countach - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Countach - Foto © Jim Appelmelk



Bentley Continental R

Al stukken recenter is de Bentley Continental R. Geheel hoekig is de auto ook niet, maar verre van vloeiend toch zeker. Het model werd in 1991 geïntroduceerd en volgde eigenlijk de Bentley Corniche coupé op, die in 1984 al uit productie was genomen. Gelukkig werd de Continental R succesvoller dan dat model, er zijn anderhalfduizend exemplaren geproduceerd, waarvan de vroege modellen een spijlengrill hadden en de nieuwere een honingraatgrill. Dat laatste vindt ik zelf stukken mooier, het afgebeelde exemplaar heeft ze ook.

Bentley Continental R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental R - Foto © Jim Appelmelk



Alfa-Romeo SZ

Een van de vele aparte creaties van Zagato van de laatste jaren is deze SZ. Het is overigens opmerkelijk dat de auto slechts wat kleine aanpassingen heeft gehad van die ontwerper, want voor het grootste deel is de auto ontworpen door onder andere Robert Opron! Hij heeft onder andere mijn favoriete auto ontworpen, de Citroën SM, waar Johan Cruyff nog in heeft gereden. Het model was er ook al cabriolet en heette dan RZ. Met 47 exemplaren is Nederland van alle landen het op twee na rijkst bedeelde land.

Alfa Romeo SZ - Foto © Jim Appelmelk
Alfa Romeo SZ - Foto © Jim Appelmelk
Alfa Romeo SZ - Foto © Jim Appelmelk
Alfa Romeo SZ - Foto © Jim Appelmelk



Lancia Delta HF Integrale Montecarlo 6th Anniversary Edition

Voor velen zal deze auto op het eerste gezicht “Sjonnie” zijn, aangezien het een vierkant uitgebouwd jaren ’80 geval is. De zeldzame Montecarlo 6th Anniversary Edition is overigens niet de goedkoopste auto, dus goedkope types zullen er niet gauw in rijden. De auto werd erg bekend door zijn rallysuccessen, waarin de WRC uitvorigen werden ingezet. Ook die zijn tegenwoordig duurder dan je zou denken. De vier wielen van de auto werden aangedreven door een 2 liter turbo motor, die bij de meeste uitvoeringen rond de 200pk leverde.

Lancia Delta Integrale Montecarlo 6th Aniversary Edition - Foto © Jim Appelmelk
Lancia Delta Integrale Montecarlo 6th Aniversary Edition - Foto © Jim Appelmelk
Lancia Delta Integrale Montecarlo 6th Aniversary Edition - Foto © Jim Appelmelk



Lotus Esprit Turbo SE

Een andere vierkante sportauto die ik zelf erg mooi vind is de Esprit, vooral in deze kleur! De auto kent vele verschijningsvormen, en werd midden in de jaren ’70 geïntroduceerd en verwierf meteen bekendheid in de James Bond film “The Spy Who Loved Me”. De auto werd dus vele malen gewijzigd, deze SE Turbo is van 1991. Hoewel er ongeveer tienduizend Esprit’s zijn verkocht, zie je ze nauwelijks rijden.

Lotus Esprit Turbo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Esprit Turbo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Esprit Turbo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Esprit Turbo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Esprit Turbo SE - Foto © Jim Appelmelk



Maserati Ghibli

Dit is een van de vele verschillende modellen uit de Biturbo serie, want dat was nogal een grote familie. In 1982 rolde de eerste Biturbo van de band, die was eerder snel te noemen dan mooi. De Ghibli kwam pas in 1992 op de markt, en zag er al stukken beter uit. De auto werd aanvankelijk geleverd met een tweeliter V6 die maar liefst 306 pk leverde, 153pk per liter! Er zullen niet veel auto’s zijn die met 2 liter motorcapaciteit een snelheid van 260km/u kunnen halen, onze oosterburen begrenzen alles dan ook nog zo hypocriet op 250km/u. Ook de Ghibli is er in vele verschillende uitvoeringen, die onder andere van elkaar te onderscheiden zijn aan de hand van luchtroostertjes, velgen en koplampen.

Maserati Ghibli - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Ghibli - Foto © Jim Appelmelk



Aston-Martin Lagonda Saloon

Met de naam Lagonda refereert Aston-Martin naar een merk dat al heel lang geleden ten onder was gegaan. Aston-Martin had in 1969 al een prototype ontwikkeld vor dit nieuwe model, dat nog het meeste leek op een vierdeurs DBS. Uiteindelijk ging het model in productie in 1974, maar had toen alsnog een geheel andere vorm dan de hier afgebeelde. Hij had nog het meeste weg van een V8 uit die tijd, hoewel dat ook nog maar de grote lijnen waren. De Lagonda in de hier afgebeelde vorm kwam dan eindelijk in 1976, en werd nog een paar keer gewijzigd. Het afgebeelde exemplaar is van Series 4, die herkenbaar is aan de koplampunits, elk bestaande uit 3 identieke blokjesvormige lampen.

Aston Martin Lagonda Saloon - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Lagonda Saloon - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Lagonda Saloon - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Lagonda Saloon - Foto © Jim Appelmelk



BMW M3 E30

Een van de bekendere features van BMW is de M die ze gebruiken voor de snelle uitvoeringen. Een van de eerste modellen met deze toevoeging was de BMW M3 E30, het laatste geeft aan welke generatie er bedoeld wordt. Volgens velen is dit de meest hardcore M3 van de drie generaties die er op dit moment rondrijden. De auto had een 4 cilinder motor van 2,3 liter die 192 pk leverde, niet de meest indrukwekkende getallen voor huidige maatstaven. Met zijn nul-naar-honderd tijd van 7,0 seconde kan hij nog heel goed meekomen met het huidige verkeer, tegenwoordig is het nog een redelijk snelle tijd.

BMW M3 E30 - Foto © Jim Appelmelk
BMW M3 E30 - Foto © Jim Appelmelk
BMW M3 E30 - Foto © Jim Appelmelk



Ferrari Testarossa

Een van de meest legendarische Ferrari’s is de Testarossa. Het is namelijk de best verkocht V12 van Ferrari ooit, hij werd maar liefst 7177 keer geproduceerd. Wegens zijn grote succes en het feit dat men geen zin had om een geheel nieuwe auto te ontwikkelen kwam er nog een F512TR, die er iets moderner uitzag dan de Testarossa, en de F512M, met onder andere plexiglas koplampen. Aangezien niemand een model koopt dat er al 11 jaar bijna hetzelfde uitziet, werden er maar 500 van de laatste verkocht.

Ferrari Testarossa - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari Testarossa - Foto © Jim Appelmelk



Cadillac XLR

Dit is de enige huidige auto uit de hele rij, de andere modellen zijn allemaal al lang uit productie. De auto heeft niet echt een voorganger, de enige cabriolet uit de jaren ’90 was de Allante, maar dat is toch niet echt een equivalent voor deze auto. Deze auto is een stuk spannender! Je kunt hem mooi vinden, je kunt hem niet mooi vinden, hij valt toch echt op tussen de andere auto’s met zijn lange spitse neus. Er ligt weer een lekker lompe motor in het vooronder uit de Verenigde Staten, uiteraard een V8. de inhoud van 4,6 liter is voor hun maten bescheiden, de 320 pk die eruit komt is naar verhouding ook wat bescheiden, dat kun je ook wel uit een kleiner blok halen. Voor €114.950 heb je een erg vlotte auto die in 5,9 seconde op de honderd zit en doorhaalt tot 250km/u

Cadillac XLR - Foto © Jim Appelmelk
Cadillac XLR - Foto © Jim Appelmelk
Cadillac XLR - Foto © Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Lorinser E400d
    Lorinser E400d is heerlijk Proud to be Fout
  • Video: nieuwe trailer Drive to Survive 3
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, countach, Ferrari, Gespot, M3

Vorig bericht: « Rij-impressie CLK DTM AMG
Volgend bericht: BMW heeft opnieuw motor van het jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fons zegt

    10 mei 2006 om 13:31

    Nee, dit is dus echt niks voor mij! Behalve de Countach, die is stoer, hehe. En de Testarossa mag er natuurlijk ook wezen

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 13:38

    de Integrale is een klassieker met een erelijst waar je u tegen mag zeggen, jammer dat ze een tikkeltje kwetsbaar zijn op de huidige leeftijd (veel problemen en soms ook ernstig) Verder is de SZ nog steeds een beest om te zien goed ontwerp op de achterkant na, daar hadden ze meer tijd in mogen steken. Een Esprit doet ook vandaag de dag nog steeds de hoofden meedraaien op straat, net als de Countach. Kennelijk heeft het toch wel iets…
    Het was weer een genoegen Appeltje!

    Login om te reageren
  3. AlexZjuH zegt

    10 mei 2006 om 14:09

    Esprit blijft geweldige bak in mijn ogen :) countach nooit favoriet geweest, SZ beetje afzichtelijk. Lagonda ken ik nog van de Michel Vaillante strips. Voor de rest weinig nieuws…

    Ga zo door appeltje!

    Login om te reageren
  4. Christoff zegt

    10 mei 2006 om 14:25

    idd ga zo door appeltje!! je maakt veel en mooie foto’s.
    de testarossa en de Cadillac XLR vind ik de mooieste, de rest vind ik mooi als klasieker.

    Login om te reageren
  5. zapp zegt

    10 mei 2006 om 14:43

    Ik was laatst in Italie toen zag ik een f512tr rijden, wat een geluid zeg.
    Mooie foto’s vooral de testarossa en de esprit.

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    10 mei 2006 om 15:42

    mijn complimenten voor de spotter :)

    Login om te reageren
  7. Ninja zegt

    10 mei 2006 om 16:08

    Weeral een mooi stukje. De lambo en de lotus steken er bovenuit vind ik. De testarossa mag er ook wel wezen natuurlijk

    Login om te reageren
  8. dietje zegt

    10 mei 2006 om 16:15

    de bentley ist mooiste vinnik:D

    Login om te reageren
  9. autoblogger zegt

    10 mei 2006 om 16:55

    Toevallig(?) gisteren nog op de Wall Street Journal: Hip to Be Square!
    Zie het artikel op
    http://online.wsj.com/article/SB114713620680347338.html?mod=yahoo_hs

    @Appeltje: die countach is echt fantastisch, hij blijft gewoon mooi!
    Tijdloos design!

    Login om te reageren
  10. Biel! zegt

    10 mei 2006 om 17:16

    Die alfa en die lancia zijn wel stoer… alleen doet die lancia me een beetje aan een golf rallye denken.

    Login om te reageren
  11. Remco zegt

    10 mei 2006 om 17:44

    Als ik mocht kiezen uit de lijst, dan is het Lotus Esprit. De countach en testarossa hebben een gewaagd design. Van de lagonda weet ik dat het niet al te beste auto is, vanwege de vele elektronica-problemen. Maar hij mag er wel wezen.

    Login om te reageren
  12. Appeltje zegt

    10 mei 2006 om 18:41

    Bedankt voor jullie reacties! Toevallig dat “Hip to be square” gisteren op TV was, ik had dit thema eigenlijk al een hele tijd geleden gepland! Voor de volgende paar weken staat alles overigens ook al vast.

    Login om te reageren
  13. Maarten zegt

    10 mei 2006 om 19:23

    Ik ben benieuwd naar volgende keer! Leuk onderwerp iig :)

    Login om te reageren
  14. maartenunplugged zegt

    10 mei 2006 om 22:27

    de countach blijft echt pure prOn

    Login om te reageren
  15. Sjef zegt

    11 mei 2006 om 08:08

    Ik had toch in ieder geval 1 Wolwo verwacht, Appeltje. :) Ok, een T5-R kom je bij wijze van dagelijks tegen, maar iets van een 262 of 780 had hier niet misstaan. Moet je hem natuurlijk wel ooit eens gespot hebben natuurlijk. :)

    Login om te reageren
  16. Sander zegt

    11 mei 2006 om 11:38

    Die Lambo is echt verreweg de lelijkste auto

    Login om te reageren
  17. Appeltje zegt

    12 mei 2006 om 22:50

    Nee! Verreweg de vetste :P Ik heb inderdaad gesacht aan de redelijk weinig voorkomende 780/nog zeldzamere 262C, maar ik moest al een heel aantal kandidaten wegstrepen omdat ik er echt 17 had.

    Login om te reageren
  18. dries zegt

    13 juli 2006 om 08:38

    doe mij de cadillac of testarossa maar

    Login om te reageren
  19. Bram zegt

    20 september 2006 om 14:39

    stuk voor stuk prachtige auto’s :D zet ze maar in mijn garage (eh.. fietsenstalling)

    Login om te reageren
  20. Marcos zegt

    20 september 2006 om 16:16

    Ik mis de Volkswagen Golf 1 (liefst GTI Pirelli-uitvoering ’83 in Alpinweiss)………….. Heerlijk vierkant Duits rij-ijzer met design van Italiaanse hand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North