
Jonge mensen willen er gewoon niet aan…
Je ziet het al een paar jaar gebeuren. Jongere generaties lijken steeds minder zin te hebben in een eigen auto voor de deur. De kosten zijn hoog, parkeren is gedoe en in steden is een eigen auto voor veel mensen gewoon niet praktisch meer. Deelplatforms springen daar gretig op in en de bekende deler Greenwheels met die rode autootjes ziet dat duidelijk terug in de cijfers.
Het bedrijf groeide dit jaar naar 3400 auto’s. Er kwamen 500 nieuwe wagens bij en 39 nieuwe gemeenten sloten zich aan. Daarmee is het bedrijf nu actief in 191 plaatsen. Dat klinkt groot, maar het zegt vooral iets over hoe Nederlanders hun mobiliteit anders gaan gebruiken.
Staat de toekomst van de auto op het spel?
De opvallendste ontwikkeling is de leeftijd van de gebruikers. Steeds meer jongeren tussen 18 en 24 maken bewust gebruik van een deelauto. Ook de groep tot 35 jaar groeit snel. Bij elkaar is 41 procent van alle gebruikers jonger dan 35. De gemiddelde leeftijd zakte in korte tijd van 46 naar 41 jaar.
Voor veel jongeren past een deelauto beter bij hun leven. Ze reizen veel met het ov, wonen kleiner en wisselen per week van behoefte. Een eigen auto voelt voor hen eerder als ballast dan als vrijheid.
Het gebruik verandert ook. Ritten worden iets langer, maar mensen gebruiken de auto bewuster. Elektrische deelauto’s worden gemiddeld korter gebruikt. De bezettingsgraad daalt in steden waar veel van de vloot elektrisch is. Verschillende autotypes naast elkaar blijven daarom belangrijk.
Het beeld is helder. De eigen auto verliest terrein, zeker onder jonge stedelingen. Deelauto’s vullen het gat. Niet omdat ze nu zo magisch zijn, maar omdat een groeiende groep geen zin heeft in bezit. Nu is het te hopen dat ze wijzer worden naarmate de leeftijd stijgt, anders zitten we binnenkort met alleen maar deelauto’s.
En dat moeten we niet willen met z’n allen!





Bezit van de zaak, eind van het vermaak geldt ook voor auto’s
Niet als je een leuke auto koopt, dan heb je elke keer een smile op je gezicht
Wordt gewoon de toekomst in stedelijke gebieden. Was overigens al decennia geleden bekend.
Raar eigenlijk. Je zou denken dat als je nu jong bent# en dus geen huis kunt betalen en daarom voor altijd bij je ouders moet blijven wonen dat je dan juist geld voor een auto zou hebben en de vrijheid die dat brengt nodig hebt. Of gaat al het geld op aan de laatste iPhone Pro Max en een tiental streaming diensten?
Of halen we die vrijheid uit andere dingen? Met een deelauto kun je ook ergens naartoe. En het scheelt je aanzienlijk in je maandelijkse lasten. Zeker als je maar enkele keren pm een auto gebruikt.
Ik denk dat het hier vooral gaat over studerende jongeren, of die na hun studie nog een x aantal jaren blijven plakken in de stad. Waarom je huurappartement opzeggen terwijl je toch niets kunt kopen naar jouw wensen. Dit artikel is een beetje een vertekend beeld als je het mij vraagt
Dit is gewoon een generatieding. Alles is huur, lease, abonnement, op afbetaling, shared. Geen bezit, niks. Tot de kredietcrisis had je de ninja generatie, no income, no job, no assets. Dat laatste gaat voor ‘de jeugd van tegenwoordig’ ook op en bovendien zijn het vaak nog jobhoppers ook. Tijdelijke contracten, slechte pensioenopbouw. Geen mogelijkheden om huis te kopen, maar sparen doen ze ook niet echt voortvarend. Voor je het weet ben je al ruim in de dertig en heb je 0,0 opgebouwd. U merkt, ik sta daar niet achter.
Goed verhaal als je de auto (waar het in dit artikel over gaat) weglaat. Alsof je iets opbouwt door een auto te kopen….😂
@Maarten020: Je bouwt zo veel op met een auto: ergernis, geschaafde knokkels, geldverdamping…
Huurauto’s zijn de grootste gevaren op de weg. Er zit altijd iemand in die wel zijn rijbewijs heeft, maar precies geen gevoel van verkeer of techniek. Rijden onzeker, onnodig links, en met alles bezig behalve goed autorijden.
Tijd dat we hernieuwde keuringen gaan invoeren.
Mwah, dat loopt wel los.
Greenwheels heeft er 30 jaar over gedaan om te komen waar het nu is.
Het totale aanbod commerciële deelauto’s in Nederland (geen particulieren die hun eigen auto verhuren) van alle aanbieders tezamen bedraagt ongeveer 7500 auto’s.
Van alle auto’s in Nederland (10.000.000) is dus 0.07-0,08% een deelauto.
Hippe dertigers in de stad met dure parkeervergunningen, die naast hun Biro en E-step toch af en toe 4 echte wielen nodig hebben. Daar zit hem waarschijnlijk de groei :-)
Overal wordt ruimte weggesaneerd. Parkeerplaatsen en speeltuinen krijgen bij nieuwbouw geen ruimte. Mensen slikken de nadelen want een huis is nog schaarser. Dus ook de auto is hiervan het slachtoffer.
Maar mensen willen dat niet. De meeste mensen willen de auto’s voor de deur, met een ruime oprit. Zelf opladen met je eigen zonnepanelen. Familie en vrienden die ook makkelijk kunnen parkeren. Dat willen we echt.
En we worden wijsgemaakt dat ruimte een utopie is. Logisch als je de woningbouw niet spreidt, maar nog steeds massaal bouwt in de Randstad. De projectontwikkelaars zijn nog steeds aan de macht en willen vooral hoogbouw op een postzegel bouwgrond.
De oplossing? Spreiden, spreiden, spreiden. Net als met aandelen. Om risico’s te verlagen. Lagere prijzen, ruimte, gezondheid, je eigen auto en lekker buitenspelen, Dus Jetten, het kan wel.
Bezit maakt je onafhankelijk. Echter bezit kan ook een financiele last zijn. Omdat het hebben van een auto zwaar belast wordt (belasting, verzekering, onderhoudskosten) is een abbo wel handig voor een deelauto. Al die abbo’s zijn wel handig, denk aan Netflix, Spotify, etc. Totdat je er geen gebruik meer van mag/kunt maken omdat je digitale sociale score ondermaats is. Genoeg Chinezen die het je kunnen vertellen. Die kant gaat het ook in de EU op. #CBDCwegermee
Bijzonder artikel en bijzondere reacties. “Wat ik wil moet iedereen willen”.
“Ik wil een eigen auto, dus iedereen moet een eigen auto willen.”
“Ik wil een auto voor de deur, met een ruime oprit, dus iedereen wil dat”
Je kan je ook eens verplaatsen in een ander, die misschein andere behoeftes heeft. De mensen die gebruik maken van een deelauto en dus voor dagelijks vervoer met de fiets of OV reizen, zorgen ervoor, dat de files korter zijn.
Dus hoe meer mensen gebruik maken van een deel auto, hoe minder files, meer parkeerplekken voor mensen die wel een auto willen bezitten. Als auto liefhebber, zou ik dit alleen maar toejuichen.
“Als auto liefhebber, zou ik dit alleen maar toejuichen.”
Daarom betaal je ook steeds meer voor dezelfde pret.
Dat heeft ook wel met de instap kosten te maken.
Goedkoop rijden kan eigenlijk alleen nog in een wrak van 30 jaar oud.
“Deelplatforms”
Idd, tot het niet heel duidelijk is wie welke schade heeft veroorzaakt. Gewoon gezeik dit.