Londen bij nacht

Auteur: , 49 Reacties

De auto’s zelf zijn inmiddels bijna allemaal wel al een keertje langs gekomen, dus dat behoeft wat mij betreft niet zo veel toelichting meer. De nadruk ligt hierbij dan ook op de foto’s zelf, die allemaal ’s avonds in een druk en donker Londen zijn geschoten. Rijdende auto’s fotograferen is al iets dat een beetje oefening nodig heeft (vind ik), net als het maken van nachtfoto’s, dus een combinatie ervan moet al helemaal ingewikkeld zijn. Je hebt immers weinig licht en dan moet je ook nog snel bewegende auto’s vast leggen!

Ik kan echter niets anders zeggen dan dat het een leuke uitdaging is met een redelijk goed resultaat, je kunt in deze situatie toch nog best scherpe foto’s maken. Maar het is wèl een beetje gezichtsbedrog, want bij lange sluitertijden (ongeveer 1/15-1/30 in deze situatie, bij 1600 ASA en een diafragma van 1:2.8) wordt de achtergrond zo onscherp/bewogen dat de rijdende auto veel scherper/minder bewogen lijkt dan deze eigenlijk is.

Een handige bijkomstigheid dus. Je haalt eigenlijk het maximale uit de camera, zoals ik al zei heb ik de gevoeligheid van de chip op de hoogste waarde gezet (1600 ASA, normaal 200 of 400), wat betekent dat je kortere belichtingstijden hebt (scheelt een factor 4-8 ten opzichte van een bewolkte dag), en heb ik de lens volledig open gezet (f/2.8 voor het zoomobjectief dat erop zat), normaal staat hij op 1:5.6-1:8. Dat scheelt ook weer een factor 4-8 wat betreft hoeveelheid licht die je nodig hebt. Als je daarbij optelt dat de sluitertijden 4-20 keer zo lang zijn kun je berekenen dat je tot best donkere situaties nog goed kunt fotograferen.

In ieder geval is elke auto op de foto’s herkenbaar gebleven.

Aston-Martin DB7 Vantage Volante

Een auto die je meer zou verwachten dan je ze eigenlijk ziet is de Vantage Volante. Mijn vorige tripje leverde er ook maar één op, terwijl ik toen wel een aantal van de veel zeldzamere Volante met 3.2 motor had geplaat.

Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto © Jim Appelmelk

Aston-Martin DB9

De DB9 zie je er al stukken meer, net als de DB9 Volante. Van beide varianten hebben we er die dag 5 vast kunnen leggen. En ook ’s avonds lukte dat nog best aardig, vind ik zelf.

Aston-Martin DB9 - Foto © Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto © Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto © Jim Appelmelk

Bentley Continental Flying Spur

Aangezien het niet veel bijdraagt om een in Londen gespotte Continental Flying Spur te melden, moet het iets extra’s hebben. De vorige had een bijzonder vreemde kleur -gewoon knalrood-, wat echt erg zeldzaam is op een dergelijke auto. In dit geval is het de fotografie die het wat interessanter maakt vind ik zelf. Rijdend en ’s nachts.

Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental Flying Spur - Foto © Jim Appelmelk

Bentley Eight

Tsja, hoe onderscheid je al die vierkante Bentley’s toch van elkaar? Let goed op details, dan kom je een eind. Deze heeft dus een gaasgrill, ronde koplampen en een kleine enkelvoudige uitlaat, met die gegevens kom je al best ver. Er zijn niet veel modellen met die combinatie. De Eight is de tweede Bentley die uitgerust werd met deze koets, aanvankelijk nog met de rechthoekige koplampen van de Silver Spirit’s en –Spurs.

Bentley Eight - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Eight - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Eight - Foto © Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne S

Als de grill uit spijlen is opgebouwd, kan het geen Eight zijn. Nou is dat niet te zien op dit plaatje, maar ik heb de voorkant toen nog wel gezien. De auto had ronde koplampen, dus waarschijnlijk is het dan een Mulsanne S. De auto stond voor het stoplicht bij Hyde-Park corner, tegenover het hotel waar we onder andere een Gallardo en twee Maybach 62’s aantroffen.

Bentley Mulsanne S - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Mulsanne S - Foto © Jim Appelmelk

BMW M5

Naast de vele AMG’s zie je in Londen ook best veel M5’s rijden. Ook deze is vast gelegd bij het hiervoor genoemde hotel, het was een kwestie van op het middenstuk gaan staan en rustig wachten. Jìj hoeft er niet naar toe te gaan, het komt allemaal van zelf op je af! Verder kennen we de auto inmiddels wel uit andere artikelen. Met een beeldige ongeblazen vijfliter V10 met 507pk voorin, die – gekoppeld aan een sequentiële zevenbak -, de auto verschrikkelijk snel maakt! Ik ben altijd benieuwd hoe dergelijke auto’s het doen tegen bijvoorbeeld een F430/Gallardo, de M5 lijkt me toch wel heel erg snel.

BMW M5 - Foto © Jim Appelmelk
BMW M5 - Foto © Jim Appelmelk

Dodge Charger

Al eerder zagen we de SRT-8 met 425pk, maar helaas is dit nog niet eens de R/T. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat het een Charger SXT met 250pk V6 is, ook nog best wel leuk maar veel auto’s met maar 250pk laat ik jullie toch niet zien, is het niet? Je zult hem in Europa niet veel tegen komen, er zijn zoveel alternatieven die men hier prefereert lijkt me.

Dodge Charger - Foto © Jim Appelmelk

Ferrari 360 Modena/Spider

Naast de vele Britste Bruten zie je in Londen ook nog erg veel Italianen, en dat maakt het voor mij nog een stuk leuker aangezien Britten en Italianen mijns inziens de interessantste/leukste/mooiste/enz. auto’s maken. Veel Ferrari’s dus, ook nog best wat 360’jes en een Spidertje dat op een herfstavond nog zonder dak kon rijden, we troffen het maar met het weer toch!

Ferrari 360 Modena - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Modena - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Modena - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Spider - Foto © Jim Appelmelk

Ferrari 612 Scaglietti

In de avonduren hebben we maar liefst drie Scagli’s gespot, één witte zelfs! Helaas geen goede foto’s anders waren die twee weken geleden wel langsgekomen. Het is best een interessant alternatief voor een Vanquish (toch?), maar Britten prefereren natuurlijk hun eigen producten, eigen volk eerst. En in dit geval hebben ze toch volkomen gelijk, hoewel ik de 612 in de loop van de tijd wel wat meer ben gaan waarderen. Deze scheurde voorbij over Park-Lane, een plaats die waarschijnlijk op elk moment van de dag dienst doet als zeer goede spotplek!

Ferrari 612 Scaglietti - Foto © Jim Appelmelk

Jaguar XJ Stretch Limousine

Wat de Amerikanen kunnen, kunnen wij ook, moeten ze daar hebben gedacht. Of eerder: Wat Mercedes kan, kunnen wij ook. Dat moeten ze bij Jaguar hebben gedacht. De auto lijkt eigenlijk niet zo veel op de Lincoln Stretch Limousines in concept, eerder op de E-klasse Pullman die je vaak aantreft in de “collectie” van een begrafenisonderneming. Leuk om dat eens op een XJ te zien!

Jaguar XJ Stretch Limousine - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar XJ Stretch Limousine - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar XJ Stretch Limousine - Foto © Jim Appelmelk

Porsche 996 Turbo

Je zou het misschien niet verwacht hebben, maar dit is de eerste keer dat de 996 Turbo langs komt. Ik zal maar eerlijk zeggen waarom: Ik vind ze niet boeiend genoeg om vast te leggen, ik heb het niet zo op Porsches. Ja, lach me maar uit, van een 360 Modena maken ze namelijk wel gehakt. Achterin ligt een 3,6 liter blokje met twee turbo’s, genoeg voor 420pk! Nul-tot-honderd kost maar 4,2 seconde, en daarmee rijd je de 360 er tot op die hoogte nog wel uit! Ik vraag me af hoe zo’n auto aan een gigantisch lichaamsgewicht van 1579 kilo komt, iemand een idee?

Porsche 996 Turbo - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo - Foto © Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom

Een immer indrukwekkende auto is de Rolls-Royce Phantom, hoe vaak ik hem ook zie. In Londen is het zeker het meest voorkomende model, hoewel de modellen van twee generaties terug – de Spirit’s en Spurs – daar ook behoorlijk in trek zijn bij liefhebbers. Ik verbaas me er dus steeds weer over hoe het kan dat een auto, die bijna twee keer zo duur is als de vorige Rolls – de Silver Seraph –, nu al vaker van de band is gerold dan er van het oudere doch kleinere broertje in 4 jaar tijd zijn geproduceerd! Blijkbaar vinden veel mensen hem erg aantrekkelijk, ik vind de Seraph er toch echt beter uitzien.

Rolls-Royce Phantom - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto © Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud II

Klassiekers worden in Londen ook nog goed benut, want van de Silver Cloud II zag ik er die avond maar liefst twee! Naar mijn mening is het de allermooiste Rolls ooit gemaakt, dus terecht dat mensen er veel mee rijden. Mocht er eens een tijdmachine worden uitgevonden, dan ga ik meteen terug naar het Londen van 1960 om al die beeldige Clouds vast te kunnen leggen, en natuurlijk heel veel ander moois uit die tijd. De auto ziet er hetzelfde uit als de Cloud I, maar voorin ligt iets anders. De 4,8 6-in-lijn is namelijk vervangen door een 6,2 V8 die we nog steeds terugvinden in hedendaagse Arnage’s, maar dan met meer inhoud, een turbo en drie keer zoveel power. Tegenwoordig is de auto voor ongeveer 40 mille te krijgen, veel geld voor zo’n oude auto natuurlijk, maar je hebt wel iets echt moois en je kunt heerlijk wegzakken in de Conollylederen zetels.

Rolls-Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Seraph

De Silver Seraph is de eerste Rolls die niet meer gebruik maakt van het blok dat in de Cloud II zijn intrede deed, hierin ligt een 5,4 liter V12 van BMW. Eigenlijk een veel modernere motor, hoewel het laagtoerige van het 6,75 V8 blok ook wel wat heeft, want het levert een reusachtige hoeveelheid koppel. De Silver Seraph is echter juist de wat beschaafdere en chiquere variant van de Arnage, dat wil zeggen, niet gericht op prestaties/sportiviteit. De 322pk die je dan kreeg voor dat geld was ook niet echt waar je het voor deed, het merk zelf is het belangrijkste voor de kopers. De Seraph is van de Arnage te onderscheiden aan de hand van vele details. De auto heeft kleine ronde uitlaatjes, verchroomde, chique aandoende velgen/wieldoppen, wat chroomstrips, en er zit geen toerenteller in(!). Je komt ze veel minder tegen dan de Arnage, er zijn er ook maar 1.570 van gebouwd. Van alle Arnages zijn er inmiddels al meer dan vijfduizend gemaakt, dat is echter maar een schatting.

Rolls-Royce Silver Seraph - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto © Jim Appelmelk

TVR Chimaera

Geheel tegengesteld aan de Cloud is deze super-Spartaanse Brit, een vlotte lichte auto waar alles aan ontbreekt dat je niet per definitie nodig hebt. Mede door zijn kunststof carrosserie is het een heel lichte auto die wordt aangedreven door 4,5 V8 met 285pk, eigenlijk geen vermogen om van wakker te liggen. Maar omdat de auto maar iets meer dan 1000kg weegt kun je aardig mee komen met een Ferrari van een paar jaar oud, en de wegligging schijnt ook erg goed te zijn. Ik had meer TVR’s verwacht op deze tour, aangezien het een pure Brit is. Later zou ik er best eentje willen hebben, ook omdat het geluid zo heerlijk is!

TVR Chimaera - Foto © Jim Appelmelk
TVR Chimaera - Foto © Jim Appelmelk
TVR Chimaera - Foto © Jim Appelmelk

TVR Tuscan MKII

Het geluid uit de Tuscan wordt echter geleverd door een zescilindermotor van 4,0 liter, een stukje minder dan voorheen dus. Maar er komt wel 400pk uit, en dat voor zo’n laag gewicht. Want ook deze is erg Spartaans, de auto weegt iets meer dan 1200kg inclusief bestuurder dus kun je er vrij veel auto’s uitrijden, 0-100 kost nog geen 4 seconde en de topsnelheid is 315km/u, hoewel niemand dat waarschijnlijk zal durven in een auto als deze. TVR’s staan natuurlijk niet bekend om erg goede afwerking, ze wegen niet veel, en je zit natuurlijk wel erg dicht bij de weg. Het zijn daarentegen wel betrekkelijk goedkope auto’s, zelfs in Nederland kost een Tuscan niet veel meer dan een ton. Het zal ook wel niet meer waard zijn dan dat, maar dan heb je toch iets dat even snel is als iets dat een hoop meer kost. Ik vraag me daarom ook af waarom zo veel mensen nog een oubollige Porsche aanschaffen, een TVR is stukken spannender en ziet er origineler uit. Of het een echt mooie auto is, is natuurlijk heel discutabel, ik vind het een heel pure, stoere en brute auto!

TVR Tuscan MKII - Foto © Jim Appelmelk
TVR Tuscan MKII - Foto © Jim Appelmelk



49 reacties

Veel mooie auto’s. Kwas eerste week van oktober in London en heb daar heel veel dikke auto’s. In elke straat zag je een porsche en elk half uur wel een amg. Ook nog een hele zooi RR gezien. heel veel m3’s 2x m5 m6 en ook nog porsche cayenne turbo s en 911 (996) turbo s en jaguar kx cabrio.
Prachtige nachtfoto’s Jim!
Ben benieuwd wanneer die exoot die we laatst s’avonds zagen hier voorbij komt ;)
Met alle respect, ik vind dit niet zo geslaagd. Hou het maar op foto’s overdag!
T ziet er best goed uit allemaal, maar ik zou er toch een (kleine) kleur correctie op loslaten. (In de curven iets meer blauw, wat minder rood en groen en over de gehele rgb curve iets omlaag).
Hoe die Porsche aan zoveel kilo’s komt?

Gokje: D’r ligt een beul van een blok achter de achteras. Om het zwaartepunt toch nog ongeveer tussen voor- en achterwielen te krijgen, is de vloer van de kofferbak waarschijnlijk in graniet uitgevoerd… ;-)
Leuk initiatief maar ik zou het toch bij dagfoto’s houden als ik jou was, appeltje. En als je dan toch per se nachtfoto’s wil maken, waarom dan niet van stilstaande auto’s? Statiefje/bonenzakje mee en knallen maar.
Bonenzakje? Voor als je honger krijgt?
Leuke uitleg bij de foto’s, daar heb ik wel wat aan. Zulke informatie zou ik ook wel willen zien bij de andere spotter: Sjoerd ten Kate. Het resultaat is niet bij alle auto’s geweldig, maar de meeste zien er goed uit.
Een Porsche 996 Turbo heeft 4-wiel aandrijving, en zoiets weegt wel wat hé ;)
Ik vind ze gaaf! Ze zijn dan niet haarscherp, maar dit brengt tenminste een beetje actie in de foto’s. Weer eens iets anders dan stilstaande shots.
Ik zag net een M5 voorbij komen. Mooi gehuil van de V10 (bestuurder zat er wat mee te spelen).
Mooi! Mooi! Mooi! :)
mooie reportage…echter wel elke keer veel van ’t zelfde vanuit London!!
ik ga ook maar eens naar londen binnenkort…. :p
Die Chim ken ik . . .

Binnenkort ga ik – met cam -even naar london ;)
Ik ga binnenkort naar Londen. kan niet wachten…..

Wel grappig trouwens die Jag omgetoverd tot limo :D:D
Pluk (springt) van de petteflet
Zoals boven al word gezegt door Jens:

Statief mee, neem de tijd voor de foto’s.
Zorg voor een camera met handmatige instellingen.
Stel de iso dan wat hoger in, maar zorg voor een niet TE grofe korrel.

Probeer je te richten op stilstaande auto’s. Pak hier een langere sluitertijd. Neem de tijd.

Je hebt altijd leuke topics, met leuke info, dus ik zeg bovenstaand met een goede bedoeling! Succes!!
Erg mooie foto’s hoor! Vooral van de Continental Flying Spur en de DB9,, Maar over het gehuil van een V10 gesproken! Heb je ooit een M6 op kronkelende bergwegen gezien, met bergen van km hoog soms, als je dan die V10 hoort ,, oeff,, een mooi extra effect vind ik. Dat was dus zo in marokko toen wij langs de kant stonden,, we hielden ff pauze. Dat geluid zal ik niet zo snel vergeten,, Hard joh!
“Stel de iso dan wat hoger in, maar zorg voor een niet TE grofe korrel”
..nog hoger dan 1600? Niet echt, me dunkt.
In plaats van het spelen met curves zou je wellicht de witbalans aan kunnen passen.
En het niet alleen bij de daglicht-foto’s houden, alle begin is moeilijk. Jeweettoch.
Gewoon veel oefenen met nachtfoto’s. En zeker, een statief is niet te versmaden..
De hele dag met een statief zeulen gaat een beetje moeilijk en ik wil toch kunnen vastleggen wat er voorbij rijdt. Alles vastleggen dat geparkeerd staat is veel minder rendabel omdat er gewoon heel erg veel verkeer is, bestaande uit Bentley’s/Astons/… En die korrel zie je op 300 bij 450 toch niet zo goed?
@appeltje; zweerde jij trouwens niet bij analoog? Welk stuk digitaal vernuft heb je thans?
wat betreft beeldruis, dat hangt nogal van je camera af. Digitaal-compact laat al vrij snel ruis zien en ook dat verschilt aardig per merk. DSLR verdient allicht voorkeur.
Ik zweerde bij analoog ja :D, maar het is wel zo onhandig gezien de hoeveelheid foto’s die ik online zet, dat het me steeds meer tegen ging werken en nu dus min of meer definitief ben overgestapt op digitaal. Deze foto’s zijn gemaakt met de IstD van mijn vader, want mijn K10D laat nog even op zich wachten. Verder heb ik wel altijd een oude analoge spiegelreflex in mijn rugzak, ik ga niet slepen met apparaten van honderden euro’s.
de Chimera was er met een aantal verschillende V8 motoren. Een 4.0 (240bhp), de 4,5 (275bhp) en de 5 liter (340pk). Die motor is in feite het oude (Land/Range) Rover V8 blok dat afgeleid is van een 3,5 liter V8 van Buick uit de jaren 50/60.

Mooie foto’s, maar groot, duur en luxe is niet zo mijn ding. Snel, licht en een goede lijn en mooie balans daarentegen wel.
toch een leuke reportage
jammer van het hoge Bentley gehalte
@Morrie

Het vierwielaandrijvingsysteem van een 911 weegt 50 kg.
Dat er niet zoveel TVR’s verkocht worden, heeft misschien wel te maken met het feit dat de kwaliteit erbarmelijk slecht is. Iets dat van Porsche niet gezegd kan worden. En b.v. een GT3RS is toch niet zo oubollig.
@Topless: slecht? Die Chim is een daily driver met +20k kms per jaar . . . Zoals zo vaak geldt: een goed onderhouden auto, met respect behandelt = no problemas.

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Spa30092006/PA012538.jpg

Een auto mag best wat bewogen zijn . . . Beweeg wel mee met de beweging van de auto, dat scheelt zoveel.

Een topscherpe auto, ’s nachts is doodsaai hoor . . .
@Topless…bedoel je dat het 4×4 system in totaal 50 kg weegt? of weegt het 50kg meer dan achterwielaandrijving?
Lekker lekker lekker hoor.

Die M5 ziet er bruut uit zo zeg.
Geblindeerde ramen. Aiaiaiai, EUR 75,00 boete !
matige foto’s, beter overdag!!
Een contrastrijke achtergrond wil ook nog wel eens helpen.

http://img.photobucket.com/albums/v146/espadaphil/BossCerbera/FlamingBoss700.jpg

Fotograferen blijft een kunst.
@Sacha:
http://www.cam-pod.com/ebay/image019.jpg

Heel makkelijk zelf te maken (vullen met rijst) en maakt van vrijwel elk muurtje, autodak etc een bruikbaar ‘statief’.

Als je dan toch per se van rijdende auto’s foto’s wil maken, probeer ze dan wat spannender te kaderen en de belichting bij de opname al goed te krijgen. Een beetje overbelichten is, zeker als je in raw schiet, echt geen ramp en scheelt je alleen maar in ruis achteraf.
Alleen goedbedoelde tips natuurlijk. Het blijft een leuk initiatief.
mooie foto’s Jim! voorla die Bentley FS ziet er erg mooi uit in het donker.
@Luwek

Het 4×4 systeem zorgt voor 50 kg extra gewicht ten opzichte van de tweewiel aangedreven variant.
@Jens: Ah, zo’n beanbag. Handig!

Je moet met RAW toch juist onderbelichten? Corrigeert beter omhoog dan overbelicht omlaag toch?
@Dink

Het zal ook wel aan het model liggen. De Chimaera heeft nog het Rover blok. Dat scheelt misschien.
Maar de Tuscan heeft zoveel problemen, dat de fabriek auto’s heeft moeten terugkopen van klanten. Eén van de redenen dat de financiële situatie van TVR niet geweldig is.
och heerlijk die DB9!!!
verder nog wel paar mooie foto’s, maar ik zou ze nog door photoshop halen, daarmee kun je dit soort foto’s zo ontzettend veel mooier maken, zonder het authentieke beeld te verliezen! En moeilijk hoef je er niet voor te doen, gewoon kwestie van spelen met de levels en color balance..

Toch fijn hoor al die auto’s..
Ik heb zelf een keer in Parijs een aston proberen te fotograferen vanonder de arc de triomphe, het was echter wat te gehaast :P Het abonimabele resultaat van mijn enige auto gefotografeerd bij nacht (onbewerkt):

http://album.bramwillemse.com/d/95-2/IMG_0694.JPG

:D
tsja, ik ben ook niet echt veel bezig met fotografie (Bij gebrek aan camera)..
welkom terug bram!
@slk55: Dit is een andere Bram. Jij bedoelt BRAM.
o oké, mijn fout, er zijn ook zoveel bram’s op de wereld ;)
@Sacha: als je een per-fect belichte foto wil hebben wel, ja. Maar aangezien appeltje hier al op iso 1600 zat, geeft dat behoorlijk wat ruis. Veel mensen hebben ook niet in de gaten hoeveel speelruimte je eigenlijk hebt (behoorlijk veel). En een paar uitgebrande hoge lichten zijn helemaal geen ramp natuurlijk, zolang ze niet hinderlijk zijn en geen belangrijk deel van je onderwerp.
Misschien iets voor appeltje: zet je camera op spotmeting en diafragmavoorkeuze. Afhankelijk van hoe donker de auto is (en waar je op meet, deze spots zaten allemaal in behoorlijk donkere lak) belicht je 1 tot 2 stops ONDER. Bij een helemaal zwarte auto dus 2 stops, bij een wat minder zwarte auto 1 stop. Dat zou voor de foto’s die je hier nu hebt gepost aardig hebben gewerkt, denk ik.

En nu weer over auto’s praten;)
@Jens

Overbelichten == langere sluitertijd. Lijkt me voor bewegende objecten toch geen goed idee. Daarna klopt je verhaal dan weer wel…O, wacht! Je bedoelt overbelichten in de nabewerking! Niks gezegd…;-)
@Jens heb het ook zo gedaan, behalve de spotmeting dan, de foto’s zijn sowieso al heel donker (meeste één stop onder belicht, zwart in ieder geval), dus verder onderbelichten wordt niet mooi (toch?) omdat het bij digitaal redelijk gevoelig. Maar naderhand lichter maken + aan contrast rommelen wordt vaak nog redelijk aardig.
Supershallow, ik heb het niet voor niets in hoofdletters geschreven;-) Omdat je spotmeet, neem jij het ‘denken’ over van de camera. Als je dan meet op een zwarte auto, gaat de camera die auto middengrijs proberen te maken. Veel te ver overbelichten dus. Om een zwarte auto dan fatsoenlijk belicht te krijgen, moet je 2 stopjes onderbelichten. Zelfde geval bij een witte auto; de camera gaat de witte auto grijs proberen te maken en dus moet je bij een witte auto 2 stops OVERbelichten.

Doe je dit met een matrixmeting of een methode anders dan spotmeten.. dan gaat dit verhaal niet op. Je kunt dan niet controleren wat de camera doet met wat hij meet en corrigeren is dan vrij nutteloos.
@Jens

OK, now it makes sense. Ik had de spotmeting even over het hoofd gezien…Mea culpa! Heb ik ook al een tijdje niet gebruikt. Het zal ook een beetje van de camera afhangen wat het beste werkt. Heb toevallig -leuk dat je ernaar vraagt!- net een nieuwe (eh ja, die met al die awards en 10.2Mp), en denk nu nog (och, arme sukkel!) dat het vanaf nu écht allemaal precies zo wordt ‘als aan de binnenkant van m’n ogen’ :-). Maar ik sta niet iedere avond in het donker auto’s te fotograferen, dus ik zou niet weten wat beter werkt. I’ll try. (ik MOET ook nog eens mooie auto’s flitsen met synchronisatie op ‘REAR’ om van die snelheidsstrepen te trekken. Maar om een of andere reden lijkt me dat nogal gevaarlijk: dure auto’s flitsen in het donker. In Amsterdam.) Eh, Jim, kan jouw analoge camera flitsen op het achterste gordijn? Ik heb nog wel een oude flitser voor je. En een valhelm….en, eh, een oude Pentax ME voor als het onverhoopt toch mis gaat…En dan nu ÉCHT weer terug naar de auto’s!
Flitsen op het achterste gordijn? Die term ken ik niet :P
Maar ik gebruik eigenlijk nooit flitsers, ik heb wel twee goede liggen, bedankt voor je aanbod! En leuk dat je een oude Pentax ME hebt, daarop heb ik het geleerd! De camera die dagelijks in mijn rugzak zit is geen hightech digitale camera ven een paarhonderd euro maar een (zwarte-) ME Super uit 1978 ofzo :D prachtig. Hb gisteren nog foto’s gemaakt vanaf statief midden in de nacht, maar dat gaat nogal moeilijk met rijdende auto’s.
Nou, je hebt in dure auto’s vaak van die gordijntjes, en daar flits je dan op… :-D Nee, het is een truc om te zorgen dat je pas flitst op het moment dat de sluiter dicht gaat. Normaal flits je als de sluiter opengaat, maar met bewegende dingen krijg je dan dus ‘snelheidsstrepen’ naar voren toe (omdat je voorwerp door beweegt nadat de flits is geweest).
Ik had al zo’n vermoeden dat je een Pentax liefhebber was…Als je nog interesse hebt in een extra ME body + 50mm + 75-150mm: let me know!
prachtig !!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).