Braaaaaak! De auto van het Jaar 2008

Auteur: , 149 Reacties

Daar gaan we weer. De autojournalistjes aller landen hebben zich verenigd om u, de consument, duidelijk te maken wat nu de beste auto is. Jawel, we hebben het over die grootschalige marketingactie met de naam "Auto van het jaar", editie 2008. Dat is de schitterende titel waar u uw aankoop van laat afhangen. Heeft niks met emotie of prijs te maken, het gaat om een puntensysteem en objectieve meettesten. Bent u ook zo benieuwd?

Elk jaar zijn er weer mensen die hoop hebben op een goede uitslag. Vorig jaar kon ik mij vooral Djivy herinneren. Die had werkelijk het idee dat de Civic een kans maakte. Uiteraard won de burgerlijke S-Max (“hij is zo leker ruim”). Wordt het ditmaal weer een Ford (lees: Mondeo)? Of zal de Fiat 500 als publiekslieveling de prijs pakken? Of is er toch nog enige originaliteit te vinden in de gedachtengang van de jury? Voorspellingen kunt u kwijt in de comments…

Tzee nominees are:

Audi A5/S5
BMW X5
Chrysler Sebring
Citroën C-Crosser/Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007
Daihatsu Materia
Dodge Nitro
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo
Honda CR-V
Hyundai i30
Jeep Patriot
Jeep Wrangler
Kia cee’d
Land Rover Freelander 2
Lexus LS460/600h
Mazda2
Mazda CX7
Mercedes C-Klasse
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail
Nissan Tiida/Versa
Opel Antara
Peugeot 308
Renault Laguna
Renault Twingo
SsangYong Actyon
Skoda Fabia
Smart ForTwo
Subaru Impreza
Toyota Auris/Corolla
Volkswagen Tiguan
Volvo V70/XC70



149 reacties

Mazda2 forever! :p
De Fiat 500 wordt het niet, dat is geen nieuwe auto, maar een (grondig) gefacelifte Panda, en voor zo’n titel heb je toch meer noten op je zang nodig.
Aan de andere kant won de Alfa 147 de titel, hoewel volledig op de 156 gebaseerd.
Ik denk dat de volgende auto’s hoge ogen gaan gooien:
Laguna, Mondeo, Qashqai, Bravo.

And the winner wil be: Laguna.
Ik herinner me woordenjongleur Richard Meaden die recent voor Evo een rijtest begon met “… deze wagen is zo slecht dat hij kans maakt op de Car of the Year-award…”, en da’s een metafoor van formaat.

Bedankt om de flop die COTY is onder het daglicht te brengen.
@JLJ: als Ford dit jaar tenminste de “Car of the Year”-stickers niet van de shocks vergeet te halen…
@JLJ: de Laguna zou inderdaad een natuurlijke winnaar kunnen zijn, zo lelijk dat ie is…

@Djivy: prachtige quote!
Ik weet nog niet wat de uitslag is maar ik weet nu al dat ik het er niet mee eens ben omdat het weer een saaie, gewone auto wordt!
Ik denk dat de Civic best kans maakt.
… euhhhh…

Mijn kanshebbers: Kia Cee’d, Nissan Qashqai, Fiat Bravo
Ik zou het leuk vinden als KIA zou winnen, maar het zal de Mondeo zal wel worden ofzo… :(
MOET en ZAL de Fiat 500 worden :-)
Kia C’eed, beste nieuwkomer (met eindelijk in een mooi design)
Het word toch altijd een fransoos of een italiaan, ik gok op de laguna. Al is dit natuurlijk doorgestoken kaart van jewelste.

Als het aan mij had gelegen was het een kwestie om de volgende auto’s

-Audi A/S5: Omdat deze auto een schitterend design en wegligging heeft en de eerste coupe audi na jaren.
-Fiat 500: Schitterend wagentje die veel invloed in het verleden heeft gehad in het straatbeeld.
-Skoda Fabia: Gewoon een super degelijke auto die top rijd voor niet teveel geld.


Laat me weten wie jullie vinden wie zou moeten winnen, met een goede onderbouwing ;P
Smart ForTwo????

wtf?
Mijn lijstje ;)

1.Fiat500
2.Mercedes C-klasse
3.Ford Mondeo
k denk dat het de 308, laguna of de twingo gaat worden maar liever de freelander 2
@autoblogger
Bij deze titel heeft uiterlijk weinig van doen, het gaat om het complete pakket. Hoewel dat, alweer, de titel voor de 147 niet verklaard.

Mijn persoonlijke favoriet voor de titel is overigens, net als Blackdrive, de Mazda2. Eindelijk een auto die lichter is dan zijn voorganger! Maar heeft geen kans hier in Europa, volgend jaar de Fiesta dan maar!
Ik denk, dat degene met de grootste marketingcampagne gaat winnen. De Fiat 500 zal dus een grote kans maken.
het is pas 2007 ???
Als we in het verleden kijken, dan hebben auto’s als de Rover 3500, Austin 1800, Simca 1307, Simca Horizon e.d. gewonnen. Overigens wordt het tijd voor een Koreaan
Mocht de test serieus genomen willen worden dan laten ze de C klasse winnen. dat is namelijk duidelijk de beste auto die in dit rijtje voor komt. echter heb ik geen illusies dat deze gaat winnen om exact dezelfde reden als autoblogger aan geeft. het zal wel weer een softe net niet auto worden als de Qashqai of Fabia.
Ik vind dit zo een onzin!! Bepaal achteraf wat de auto van het jaar was, en niet een auto kiezen over een jaar wat nog moet beginnen! Medio 2008 komen er nog auto’s uit die ik veel liever als “auto van het jaar 2008” zie. Nutteloze verkiezing dit!
ik gok dat Dodge het meeste gel over heeft voor de overwinning…
de 500. De Italianen hebben hun Marketingmachine op overdrive draaien, dus die boksen dat wel voor elkaar.
Als ik het lijstje zo doorneem val ik overigens bijna in slaap.
VW… Tiguan… hoop ik, de jongens van vw leveren al jaren lang goed producten, beetje erkenning zou op zijn plek zijn
Car of the year? Ferrari 599 GTB :P
CooperS-lightningblue
Nou nou, indrukwekkend lijstje inderdaad… NOT!

Wie heeft die Daihatsu Materia en Smart ForTwo erop gezet?!

Ik zet in op de V70 van Volvo, niet omdat hij mooi is, maar omdat ik zo’n gevoel heb dat hem dat word. Ben benieuwd wat de standaard burgerbak van 2008 gaat worden.
@ Frank
Gel of glijmiddel? :P



Uit die waardeloze lijst mag van mij de A5/S5 wel winnen.
Ondanks dat hij vrij laat geintroduceert is ga ik toch voor de Fiat 500.
Ik stem op de Lexus LS 600h, vanwege de high-tech snufjes!

Maar ook ik vraag me af waarom er een aantal auto’s in staan die toch al een tijdje meegaan (zoals de Smart).
Man, man, man! Je bent zelf net zo vooringenomen. Vuile huichelaar. Want waarom krijgt de SsangYong Actyon geen linkje? Dat is toch ook een serieuze kanshebber!
antara!
ford mondeo mag van mij met prijs gaan lopen vind het echt een schitterend ding
Audi A5/S5
waarom niet?
@wouter: kut, je hebt me door. Het is inmiddels gefixt!
“De burgerlijke S-Max”… wel de minst burgerlijke MPV denkbaar volgens mij.

Met in achtneming van de ‘gangbare’ criteria gemakshalve een paar auto’s wegstrepen zoals relatief betaalbaar (exit Mercedes/Audi/BMW/Volvo), veelzijdig en zuinig (exit SUV’s), design (exit veel aziaten/ Laguna/308) en rij-eigenschappen is mijn short list (die kiezen de journalisten immers ook eerst) zoiets als:

Fiat Bravo
Fiat 500
Ford Mondeo
Mazda 2
Renault Twingo
Toyota Auris

Daarna geen flauw idee, maar zet in op de Mondeo.
BMW X5.!
Hmm, ik wacht nog steeds op ’t moment dat een sportwagen wint :)
Het wordt waarschijnlijk de Mondeo. Veel ruimte, meer dan uitstekende rijeigenschappen en een concurrerende prijs. Outsiders zijn de Fiat 500, C-klasse, Laguna en Mazda2.
Het wordt ongetwijfeld een Europese auto, en dan eentje uit de kleinere middenklasse. Ik gok op de Fiat Bravo en anders de Skoda Fabia.
Tsja, wat moet je ermee. Wat zegt het over de betreffende auto? Is het echt de beste, en zo ja de beste in wat dan? Is het de betrouwbaarste? De voordeligste? Hoogste restwaarde? Zuinigste? Minste uitstoot? Veiligste???
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff wat een nepshow.
@ Bram: de Porsche 928 is in 1978 auto van het jaar geworden.
Europese autoverkiezing? Hmm….roept assciaties op met het Europese Songfestival, brrrrr…je reinste doorgestoken kaart als je het mij vraagt
de c-klasse wint
Als het geen Fiat wordt, eet ik mijn hoed op.
Ik hoop de fiat 500
Hahahaha Chrysler Sebring… HAHAHAHAHA SsangYong Actyon…
Hoe kun je deze auto’s nou ooit objectief vergelijken. “Nee, die Kia C’eed, als je het objectief bekijkt, heeft echt veel meer binnenruimte dan de Lexus L460 hoor!”
waarom staat de bmw 3 cabrio er niet bij
grote kanshebbers volgens mij zijn

– Toyota Auris
– Ford Mondeo
– Volvo V/XC70
– Kia Cee’d
– Hyundai i30
– Renault Laguna
– Lexus LS
– Mazda CX7
– Land Rover Freelander 2

– Apache
V70 uiteraard.
Nissan Qashqai dat moet hem worden
hier wil je toch niets eens aan meedenken mensen… het is altijd een saaie auto en dat is ook logisch maar ja laat dan de 500 maar winnen… nog een beetje ‘leuk’!!
Hup hup Audi for the win!
Ik denk dat de Toyota auris/corolla een goede kans maakt.
– betrouwbaar
– kwalitatief
– uitrusting is vrij compleet
– hij is wel prijzig geworden vanwege de vrij complete uitrusting.

Zijn wel meerdere kandidaten maar toyota zou het weer eens kunnen zijn.

adios
Wat een bullshit, de enige BMW is een X5. Wat heb je daar nou aan, de auto van het jaar zit er niet eens tussen…
De 500 gaat het worden, simpelweg omdat journalisten momenteel gehersenspoeld worden door een overload aan marketingakties vanuit FIAT en dan gaat die 500 echt winnen. Ook journalisten zijn gewone mensen en gevoelig voor het in de watten gelegt worden.
Dat ze de impreza en de laguna erin durven te doen! De nieuwe dan hé, maar ik kies voor de Audi A5/S5 heerlijke wagen gewoon!
Een SsangYong daar tussen, hahahah grootste grap ooit.

Overigens er wint nooit de beste auto, maar meer een auto die de jury leuk vindt. Dus de Fiat 500 wordt het gewoon.
Fiat 500 wordt car of the year, nu ook al 5 sterren in de NCAP dus nu komt het helemaal goed met de 500!
Het wordt echt geen Aziaat, maar gewoon weer een Europeaan. Die journalisten zijn ook hartstikke chauvinistisch.
Ik zet in op de C-klasse. Gewoon omdat Mercedes aan de beurt is en de Fiat al genoeg gratis pers krijgt want vergeet niet: dit is een persprijs.
@ Djivy
‘de flop die COTY is’
Wanneer is iets een flop als er door een jury genomineerde worden vastgesteld en vervolgens door ‘het volk’ een winnende auto wordt gekozen…?

OT:
Wat mij betreft maakt de Fiat Bravo een goede kans, en ook de 500.
Mmm, misschien de Fabia wel.. het merk heeft een goeie ontwikkeling doorgemaakt, en de Fabia smoelt erg goed!
ofwel de mercedes C, de Mondeo of de Volvo V70/XC70
Mijn suggestie is de Mercedes C-Klasse en als optie de Ford Mondeo.
Beide goed doordachte en goed rijdende auto’s in vergelijking met hun directe concurrenten.

We zullen het wel zien, het zal me eigenlijk ook aan mijn anus oxideren welke het word …
Mercedes C-klasse, heel goede auto, en ook nog eens redelijk mainstream. Technologisch vernieuwender dan de looks van de 500, die ook grote kans maakt, maar de keuze voor de 500 is te makkelijk.

Ik gok dus op de C-klasse omdat dat de beste outsider is.
Ik moet toch wel even slikken bij jullie reacties, hoor. Dat die verkiezing misschien niet helemaal goed georganiseerd is (en wat vaag), OK. Maar zijn jullie allemaal stinkend rijk of doen jullie gewoon alsof? Een auto van het jaar is er eentje die een breed publiek kan aanspreken, voor gewone mensen die een goeie auto willen. Ik bezoek deze site heel graag, maar ik erger me soms aan de snob-houding alsof de enige echte auto een Lambo of iets dergelijks is. Triestige boel. Er staan wat mij betreft heel wat leuke auto’s in dat lijstje. Autoliefhebberij is iets anders dan allemaal de duurste en meest extravagante auto willen…

(wordt ik nu uitgescholden? :-)

PS: voor mij de Bravo graag.
X5 wint, simpel toch:d hehe
Ow gek wat leuk! Welke heeft de meeste bekerhouders!? Die wint!
De verkiezing is op zich natuurlijk een giller van de hoogste categorie. In het verleden zijn de grootste minkukels vrolijk Auto van het Jaar geworden, dus van de deskundigheid van de jury moeten we het ook niet hebben.
Een S-Max bijvoorbeeld kan na de introductie van de VW Bus in 1948 natuurlijk nooit zo’n titel winnen. Niet origineel.
Maar noem mij één auto die kandidaat is en die iets heeft wat baanbrekend, ongekend bijzonder of absoluut nieuw is? Die is er dus niet. Auto’s hebben af en toe een nieuw aspect, een prettige vormgeving of een prachtig lopende motor die nog wat schoner of zuiniger is. Niets nieuws onder de zon. De verkiezing is één grote farce en wie er niet de draak mee steekt, neemt de autowereld veel te serieus.
Mijn top 3:
1: Toyota Auris
2: Kia Cee’d
3: Nissan Qashqai

Volgens mij zijn Audi’s, BMW’s, Mercedessen, Dodges en andere Jeeps kansloos: de eerste 3 kosten te veel (jaja, ’t is spijtig genoeg een doorslaggevend argument) en de andere twee zijn nog net iets te Amerikaans getint.

Ik dacht dat de verkiezing in 2006 (die de Renault Clio won) enkel auto’s nomineerde die maximaal €22.500 kostten. Geldt er nu nog iets dergelijks? (blijkbaar niet, gezien “kleppers” als Audi S5)
Fiat Bravo
M’n eerste reactie bij al deze types:
Audi A5/S5 – te duur
BMW X5 – te slecht imago (SUV)
Chrysler Sebring – te Amerikaans
Citroën C-Crosser/Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007 – te veel varianten
Daihatsu Materia – te
Dodge Nitro – te Amerikaans
Fiat 500 – mijn nummer 1
Fiat Bravo – top 5-materiaal
Ford Mondeo – top 5-materiaal
Honda CR-V – top 10-materiaal
Hyundai i30 – top 5-materiaal
Jeep Patriot – te lomp
Jeep Wrangler – te veel een klassieker
Kia cee’d – top 5-materiaal
Land Rover Freelander 2 – top 10-materiaal
Lexus LS460/600h – top 5-materiaal
Mazda2 – top 10-materiaal
Mazda CX7 – top 5-materiaal
Mercedes C-Klasse – top 5-materiaal
Nissan Qashqai – top 5-materiaal
Nissan X-Trail – te slecht imago (SUV)
Nissan Tiida/Versa – top 5-materiaal
Opel Antara – top 5-materiaal
Peugeot 308 – top 10-materiaal
Renault Laguna – top 5-materiaal
Renault Twingo – top 5-materiaal
SsangYong Actyon – te lelijk
Skoda Fabia – top 10-materiaal
Smart ForTwo – wat denk je zelf?
Subaru Impreza – neuh
Toyota Auris/Corolla – top 5-materiaal
Volkswagen Tiguan – top 10-materiaal
Volvo V70/XC70 – te dik
:)
In volgorde:
Mondeo, LS600h, Laguna, X5 ..
Aston Martin Rapide
FIAT 500 natuurlijk….gewoonweg een prachtwagen! Zal qua rijeigenschappen ook niet zo slecht zijn. Dus de 500 is de grootste kanshebber…
Auto van het Jaar 2008:
Als je de statistieken er op los laat zal het Fiat worden. Sinds 1964 zijn zij al 8x AvhJ geworden. Gevolgd door Renault met 6 en Ford met 5.

Deze drie hebben een geduchte kandidaat in de selectie zitten.

1. FIAT
De 500 en Bravo: De Panda werd AvhJ in 2004. De originele Bravo in 1996. Waarom geen herhaling voor die laatste? Dan zou het echt Bravissimo zijn.

Het is Fiat overigens als enige gelukt om in een periode van 10 jaar tijd drie de titel in de wacht te slepen. En dat dan nog twee keer ook! De eerste reeks in 1967 (124), 1970 (128) en 1972 (127). De tweede reeks in 1989 (Tipo), 1995 (Punto) en 1996 (Bravo). Het lijkt statistisch gezien dus niet waarschijnlijk dat het Fiat wordt.

Overigens is Fiat het enige merk dat twee jaar achtereen de titel won. In 1995 de Punto en in 1996 de Bravo.

2. FORD
De Mondeo: was ook al AvhJ in 1994. Reprise in 2008? Twee jaar achter elkaar een zelfde merk? Dat is in de geschiedenis dus nog maar één keer eerder gelukt door Fiat.

3. RENAULT:
De Twingo en Laguna: In de laatste 10 jaar is Renault twee keer winnaar geweest. De Megane in 2003 en de Clio in 2006. Maar twee keer winnen in de laatste 10 jaar was ook al weggelegd voor Ford met de Mondeo in 1999 en de S-Max in 2007. En het was weggelegd voor de Toyota. De Yaris in 2000 en de Prius in 2005. Dus wat zijn de kansen? Dat het mogelijk is bewijst Fiat immers.

HERVERKIZING:
‘Herverkiezing’ van het zelfde model? Dat is de Clio al gelukt in 1991 in 2006. Dus dan zijn de Mondeo, 308 en de Bravo serieuze kandidaten.

Prachtige statistieken, maar wat kunnen deze voorspellen?

Als je trouwens in de lijst van winnaars kijkt, vraag je je soms af waar de jury zich op gebaseerd heeft. De keuze viel soms op echte ‘bestsellers’ (…not!).
1968: NSU RO 80
1979: Simca Horizon
1986: Ford Scorpio
2005: Toyota Prius

Mijn eigen keuze?
Op basis van een hoog knuffel gehalte de Fiat 500. Heb er in gezeten en het is echt een leuke auto. Op basis van verstand? Mondeo, 308 en Laguna. Betaalbare gezinsauto’s. Maar ik gun het de Koreanen wel een keer. Waarom ze dan de Kia C’eed en de Hyundai i30 niet op één hoop hebben gegooid snap ik dan niet. Dat doen ze wel met de Outlander en zijn klonen (of moet ik clownen zeggen?)

We zullen zien…
@ Lustigon:
Je hebt wel heel veel top5 materiaal..
Daar kun je bijna een top 15 mee vullen.
Maak daar nou ns een échte top 5 van?
Want de Fiat 500 wordt het niet.
Heel leuk en heel mooi,
maar de Mini werd het in 2000 ook niet,
dus ik geef ‘m niet veel kans.
Ik ben wel benieuwd naar je top vijfje
Wat een grap
vote for lexus
Dodge Nitro voor Car of the year. (Al is het alleen maar vanwege die geniale reclamecampagne.

of eventueel SsangYong Actyon. (vanwege dat prachtig design)
De SsangYong Actyon!! :lol:

Maar mijn keuze zou de C-klasse zijn. (die won de Autoweek innovatieprijs al, en voor de rest is het degelijk, snel, comfortabel, redelijk ruim, alleen de prijs zou mss een drempel zijn)
@bmw: thumbs up!
Ik ga voor de lexus. Simpel om die ene optie ( automatisch file parkeren ) geniaal :D
SMART FOR TWO !!

Het zal misschien het laatste jaar zijn dat ze hem maken :)

Geef mij maar de X5 , ondanks dat het een SUV is en slecht imago (vervuiler)

We betalen er tenslotte toch ook voor hé als we iets vervuilen !
En daarbij , ik ken geen enkele boswachter of persoon die de natuurparken en reservaten inspecteerd die geen JEEP heeft om er mee rond te toeren in zijn bossen en velden .

Dus heel dat gedoe over dat groen en eco en de grote bedragen die wij ervoor moeten betalen zijn niet voor het gat van de “ozon-laag” te dichten maar voor het gat van de “begroting” te dichten !!

Kijk hoe hypocriet alles is !?!?!?!!!!
“In selecting the car of the year they use the following criteria: design, comfort, safety, economy, handling, performance, functionality, environmental requirements, driver satisfaction, and price. Technical innovation and value for money are particularly important factors.


Effe elimineren:

Prijs: Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Land Rover, Smart (te duur voor zijn grootte), Volvo, Volkswagen

Functionaliteit: Chrysler Sebring (cabrio), Fiat 500

Veiligheid: Alle SUV’s

Er is al wat weggevallen, niet?

Waarom smijten ze daar in godsnaam een Audi A5 of Mercedes C bij, terwijl die zo goed als geen kans maken!?!

Ik ben eerder geneigd te zeggen “rationaliteit van het jaar” dan “auto van het jaar”
@rd: interessante statistieken, maar ik denk dat zelfs de COTY-jury de innovatie van de Nuova 500 niet meteen inziet.

Mbt de andere FIATs citeer ik columnist Zoltan Scrivener even:

“Meanwhile FIAT has won eight times. In 1970, its 128 won because it was ‘the first truly modern FIAT for a long time’. Poor Japanese! No wonder they hardly ever win the COTY. Instead of sitting on their asses, playing crosswords, they keep studiously improving and updating their models. FIAT, by doing sodd-all for a while, got patted on the back with a COTY. Then there’s the Bravo/Brava, winner because of its ‘remarkable improvement in build quality’. So it won because build was crap in the past? Including those six previous FIATs that won COTYs?”
Denk dat de ford mondeo en de mazda cx7 de meeste kans maken.
Audi krijgt wat mij betreft alvast de titel “meest slappe aftreksel v/h jaar”
Het criterium is ‘welke autofabrikant pakt de journalisten het beste in’ en daar is Fiat héél goed in. Met andere woorden: Fiat maakt een enorme kans om 1e te worden. Het is ook een charmant karretje, maar innoverend? Kom nou. Ik denk dat ‘Conceptcar of the Year’ heel wat leuker zou zijn. In die auto’s vind je de leuke dingen, toekomstige snufjes en bijzondere vondsten (ook al komt daar in het productiemodel weer nauwelijks iets van terug). Conceptauto’s zijn per saldo vaak interessanter dan gewone auto’s.
Op basis waarvan wordt een auto als beste verkozen in deze verkiezing? Hoe praktisch de auto is? Prijs/kwaliteits verhouding? Of een vernieuwing van een auto wat als handig wordt gezien? Of een combinatie van meerdere dingen, gewoon de ultieme volksauto?
Fiat 500
Porsche Cayman!! (die zou ik wel meer willen zien rijden)
BMW X5 (omw uiterlijk maar qua verbruik geen kanshebber)

idd opgefokte verkiezing à la Eurosong
ik durf te wedden dat de Mondeo wint
@NLX: da’s een heel goede vraag.

Ik vond een getuigenis van de Belgische afgevaardigde in COTY, en die had de Civic vorig jaar dan maar 0 punten gegeven omdat hij er nauwelijks mee gereden had…
In topgear stond er ooit eens een artikeltje getiteld “everyone’ a winner”
endaar zag je dat zowat elke wagen van 2006 wel eens verkozen geraakte in een COTY- wedstrijd…
Als je nou eens de auto van het jaar van 5 jaar geleden mag kiezen.
Dan heeft zo’n auto zich in ieder geval bewezen.
ik blijf toch hopen op de Volvo V/XC70!!
@DrDarwin

Die vlieger gaat niet op. Neem de Porsche 928, ooit AvhJ. Een volledig commerciële mislukking. En zo zijn er nog een aantal voorbeelden van volledig mislukte AvhJ-modellen. Is het eigenlijk gewoon niet zo dat we veel te veel misplaatste waarde hechten aan zo’n feitelijk nietszeggende titel?
Natuurlijk had ik de A5/S5 gezien als winnaar. Maar ik denk dat ze voor een wat goedkopere auto zullen gaan. Beste nieuwkomer ofzow.. Dan denk ik toch de Kia C’eed. Ik hoop het voor ze. :)
@ Autoblog: Eigenlijk vind ik het tijd voor de Autoblog Car Of The Year! :) Een poll met daarin de interessantste auto’s van het huidige/vorige jaar. Of de Autoblog Conceptcar Of The Year?
@Chief_S5

Dat snijdt hout, vooral CCotY !!
ik wil jullie humeur niet verspesten, maar ik denk dat ik voor de smart ga:P Perfect doordacht karretje, doet precies waar hij voor bedoeld is. Wie wist dat het originele doelstelling was: 2 studenten en een krat bier vervoeren. Als je me niet geloofd, kijk op wikipedia.
Laat het maar de prachtige mondeo worden :D.. zo mooi als jeum ziet rijden! goede rijeigenschappen! Gewoon top!!
Lijkt me tijd voor een poll! Aan de zijkant is nog voldoende plaats, onder tijdloos of zo.
Chief S5: super idee!
@ Chief S5 e.a.
Lol, volgens mij moet ik de website iets vaker verversen…. Zo zie je maar weer, ideeën komen vaak op hetzelfde moment.

Autoblog.nl we willen een poll!
Ververs jij de website om de 23 minuten L-Fred? :P
Te duur (voor gemiddelde europeaan):
Audi A5/S5

Volvo V70/XC70
Te SUV (groot & onveilig & niet zuinig):
BMW X5
Citroën C-Crosser/Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007
Honda CR-V
Jeep Patriot
Jeep Wrangler
Land Rover Freelander 2
Mazda CX7
Opel Antara
Nissan X-Trail
SsangYong Actyon
Volkswagen Tiguan

Te Amerikaans (niet zuinig & veel plastic & amerikanen slaan niet echt aan)
Chrysler Sebring
Dodge Nitro
Jeep Patriot
Jeep Wrangler

BLIJVEN VOORLOPIG OVER:
Daihatsu Materia
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo
Hyundai i30
Kia cee’d
Mazda2
Lexus LS460/600h
Mercedes C-Klasse
Nissan Qashqai

Nissan Tiida/Versa

Peugeot 308

Renault Laguna
Renault Twingo

Skoda Fabia
Smart ForTwo
Subaru Impreza
Toyota Auris/Corolla

Nog nooit heeft een Japanner, laat staan een Koreaan gewonnen:

RESTEREN:
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo

Mercedes C-Klasse

Peugeot 308

Renault Laguna
Renault Twingo

Skoda Fabia
Smart ForTwo

Oke, dan de derde ronde, originaliteit (doei Smart, Skoda, Peugeot, Fiat 500)

Halve-Finalisten:

Fiat Bravo
Ford Mondeo

Mercedes C-Klasse

Renault Laguna
Renault Twingo

Winnaar: Fiat Bravo of Ford Mondeo.

En ja, het heeft altijd al geleken op Eurovisie Songfestival m.a.w. chauvinistische beoordelingen van o.a. Franse, Duitse en Italiaanse juryleden.
SsangYong Actyon? HAHAHAHA :-S :-S
Iemand nog een antwoord op m’n vraag waarom de COTY een giller is?

@ Ted 12.25
“In het verleden zijn de grootste minkukels vrolijk Auto van het Jaar geworden, dus van de deskundigheid van de jury moeten we het ook niet hebben.”

Enneh, hoe deskundig is jouw commentaar? ;)

Wat is in jouw ogen een minkukel? En wat is in jouw ogen een waardige winnaar? Of kan die niet bestaan omdat de COTY een aanfluiting is…?
Polletje is een goed idee.

De auto’s in het verleden hebben het echt niet zo heel slecht gedaan
http://www.caroftheyear.org/pages/Previous.htm
bij auto van het jaar kijken ze inderdaad naar alles , prijs , kwaliteit ,design , zitplaatsen , koffer , veiligheid , remmen , comfort , verbruik e.a.

Daarom vallen de dure ( duitsers ) er van tussen !

Dit zijn wagens die bijna voor 70% aan bedrijven worden verkocht en auto van het jaar zijn bijna altijd wagens die door de gemiddelde aardbewoner worden gekocht !

Op gebied van veiligheid , koffer en verbruik zijn ze ook al niet bij de besten dus blijft er nog design en comfort over.. niet veel dus !
@JLJ: sorry dat ik zo laat ben, laguna? waarschijnlijk heb je geen bril op gehad dit franseblik ziet er niet uit!
@Sugarfree

Er wordt geen eenduidige meetlat gebruikt voor de beoordeling.

Als de autojournalisten van de diverse bladen en landen vinden dat de Auto Y geweldig is op een x-gebied, kan hij hem (als hij dat wil) het maximaal toelaatbare aantal punten geven.

Maar ja, wat als je een meetlat toepast die teveel op de duitse leest geschoeid is, maken andere fabrikanten weer geen kans. In de duitse autobladen toegepaste (test)meetlaten hebben vaak duitse auto’s als winnaar. Dit geldt ongetwijfeld ook voor de franse, italiaanse etc. bladen.

Ik weet van Autovisie dat ze hun jurylid en vaak ook de andere nederlandse juryleden hun redenering/beoordeling helemaal laten toelichten (realiteit beoordeling is te beoordelen).
Nog nooit heeft een Japanner gewonnen? Nissan Micra (in 1993 de eerste), Toyota Yaris, Toyota Prius.

Nog nooit heeft een sportauto gewonnen? Porsche 928?
“hij is zo leker ruim” moet dat niet lekker zijn?

ik zou de audi A5/S5 kiezen maar ik denk dat de fiat 500 of de mondeo het gaat worden…
o,ja .. geen lincoln of jaguar .. doe dan maar mama ford….
als ik het geld had . . .
ik gok op ford mondeo of renault laguna
maar wat ik zou kiezen is A5 of C klasse
vind ik moeilijke keus
Zo te zien een mager & triestig autojaar 2007.
Ik verwacht van ‘de auto van het jaar’:

– een vernieuwend concept,
– een origineel design
– en grensverleggende technologie…

En dat zit er in het lijstje van geselecteerden echt niet bij…
Ik stel voor de titel “auto van het jaar” dan ook NIET uit te reiken dit jaar!
@ jodocus; :lol: Maar kijk eens naar de vorige winnaars, voldoen die allemaal aan al die eisen? Nee toch? Dus het zal wel gewoon doorgaan. ;)

De vorige winnaars:
3.1 Rover P6 (1964)
3.2 Austin 1800 (1965)
3.3 Renault 16 (1966)
3.4 Fiat 124 (1967)
3.5 NSU Ro80 (1968)
3.6 Peugeot 504 (1969)
3.7 Fiat 128 (1970)
3.8 Citroën GS (1971)
3.9 Fiat 127 (1972)
3.10 Audi 80 (1973)
3.11 Mercedes-Benz S-Class (1974)
3.12 Citroën CX (1975)
3.13 Chrysler Alpine/Simca 1307-1308 (1976)
3.14 Rover SD1 (1977)
3.15 Porsche 928 (1978)
3.16 Chrysler/Simca Horizon (1979)
3.17 Lancia Delta (1980)
3.18 Ford Escort (1981)
3.19 Renault 9 (1982)
3.20 Audi 100 (1983)
3.21 Fiat Uno (1984)
3.22 Opel Kadett/Vauxhall Astra (1985)
3.23 Ford Granada Scorpio (1986)
3.24 Opel Omega/Vauxhall Carlton (1987)
3.25 Peugeot 405 (1988)
3.26 Fiat Tipo (1989)
3.27 Citroën XM (1990)
3.28 Renault Clio (1991)
3.29 Volkswagen Golf (1992)
3.30 Nissan Micra (1993)
3.31 Ford Mondeo (1994)
3.32 Fiat Punto (1995)
3.33 Fiat Bravo/Brava (1996)
3.34 Renault Scénic (1997)
3.35 Alfa Romeo 156 (1998)
3.36 Ford Focus (1999)
3.37 Toyota Yaris (2000)
3.38 Alfa Romeo 147 (2001)
3.39 Peugeot 307 (2002)
3.40 Renault Mégane (2003)
3.41 Fiat Panda (2004)
3.42 Toyota Prius (2005)
3.43 Renault Clio (2006)
3.44 Ford S-MAX (2007)

De nummers ervoor zijn de paragraafnummers op wikipedia, ik had even geen zin om ze te verwijderen.
@citrofiel
Natuurlijk voldoen die niet allemaal aan mijn hoger geciteerde criteria, maar laat ik nu eens – bij wijze van oefening – eens de toetsing maken van welke wagens wél een vernieuwende en grensverleggende bijdrage gaven aan het auto-landschap.

En er zijn er uiteraard veel méér die het niet schopten tot “auto van het jaar” maar die in de grote autogeschiedenis wél een betekenisvolle rol speelden.
Denk maar aan de Renault Espace – de eerste grote monovolume én vooral voor 1964: de mini, de kever, de 2 PK, de originele Fiat 500, de ID/DS, de originele Jeep & Land Rover,….

Een poging – én ik ben streng!:
3.3 Renault 16 (1966) – de eerste vijfdeurs
3.5 NSU Ro80 (1968) – de wankelmotor
3.6 Peugeot 504 (1969) – onverwoestbaar: in Afrika rijden ze nog steeds rond!
3.8 Citroën GS (1971) – middenklasser met hydropneumatische vering
3.9 Fiat 127 (1972) – één van de eerste kleine wagens met achterklep, de golf en de japanners aapten na…
3.12 Citroën CX (1975) – zweeft boven de weg ;-)
3.20 Audi 100 (1983) – OK, moet kunnen – sober design en de basis voor het audi-design tot op vandaag
3.36 Ford Focus (1999) – OK, moet kunnen: vooruit zeer degelijke middenklasser met Ford’s new-edge – design
3.40 Renault Mégane (2003) – OK, moet kunnen originele designpoging
3.42 Toyota Prius (2005) – eerste hybride

Mét veel goede wil, maar verder geraak ik inderdaad niet….
Zeer vreemd toch ook dat er al die jaren geen enkele BMW tussen zit, als je weet hoe al die autojournalisten die de “auto van het jaar” kiezen, op BMW geilen ? :-)
Maar met de X5 zal het ze dit jaar ook niet lukken, schat ik…
@jodocus .. 1978 porsche 928 .. ubergeil en een supercar voor toen .. en tja .. de enige b.m.w. die niet overpriced is = de phantom.
hmmmm… de helft kun je sowieso afschrijven. een x5 is toch veel te groot! en wat dacht je van de LS 460/600?? veel te duur! en ik ga flippen als de actyon bij de beste 10 komt.

ik denk dat de mondeo een goede kans maakt. laguna… daar is toch nog niet eens mee gereden? hou me op de hoogte als dat wel gebeurt is (met conclusies/opmerkingen AUB)
Ik ga voor de SsangYong Actyon omdat het het enige vervoermiddel is dat ontworpen is door een blinde. Een werkelijk wanstaltig apparaat voor mensen zonder enige smaak. Nog erger dan de SsangYong Rectum.
Ik hoop de LS600h, maar die paupers kiezen daar toch niet voor. Dus het zal wel de fiat 500 worden.
Hopelijk een Franse auto, zoals de Renault Laguna, Peugeot 308, 4007 of Citroën C-Crosser.
Fiat 500 kan op zich ook wel… Of Land Rover Freelander…
Ik zeg het: het rationele komt ALTIJD boven het passionele
Wat een drama.. er zit gewoon NIETS vernieuwends of designtechnisch interessants bij. Hooguit de 500 dan, hoewel die ook gebaseerd is op een oud design.
Heel misschien doet de Qashqai het goed met zijn 307-SUV mix.

Maar verder…?
@SugarFree: Enneh, hoe deskundig is jouw commentaar?

Ik denk dat ik aardig weet hoe het autowereldje inelkaar steekt.
Maar in alle nuchterheid: het maakt niet uit wie of wat de jury is, als de te beoordelen auto’s zich niet op futuristische wijze onderscheiden van eerdere op de markt gebrachte merken of modellen, is jurering ervan op basis van werkelijk innoverende eigenschappen onmogelijk.

Een aantal criteria, w.o. prijs kan ook geen basis van een onjectief oordeel zijn. De prijzen lopen per land enorm uiteen. Ik vind dat ook geen criterium. Het gaat mij om iets wezenlijks anders aan een auto en dan kom je al snel weer op zaken die je bij conceptauto’s wèl ziet.

Misschien zou de verkiezing geen Auto van het Jaar op moeten leveren, maar een Merk van het Jaar. Dan kunnen veel meer facetten een rol spelen en wordt een merk niet beoordeeld op één product. Natuurlijk blijft de subjectiviteit van de jury een rol spelen en wellicht kan het beter een jury zijn van boeren, burgers en buitenlui.

Anders gezegd: wellicht is het AUTOMERK VAN HET JAAR een goede zet en natuurlijk gekoppeld aan AUTOBLOG als initiatiefnemer.
Auto vh Jaar 2008 ? De 500 Simpel !
Zeker de Fiat 500 en dan de Freelander 2!
MERCEDES C-KLASSE !!
X5 natuurlijk, no doubt ! !
Het word zeker geen Audi, BMW of Mercedes, ze gaan denk ik eerder voor een betaalbare gezinsauto of een zuinige kleine auto…….
de NISSAN QASHQAI !!!!!!!!!!
de enige ‘echt originele’ en prachtig rijdende auto.
Mijn top 3;

1) FIAT 500
2) Mazda2
3) KIA Cee’d
A5/S5, duhhh…
Dit zal t worden:

1 => Audi A5/S5
2 => Nissan QQ
3 => Fiat Bravo

Maar de mooiste auto die in 2008 op de markt te koop is, zal de Lancia Delta worden if you ask me…

http://www.carblog.ro/wp-content/uploads/2006/10/Lancia-Delta-back.jpg

Wat horen we weinig van Lancia zeg, terwijl men op t punt staat om zo’n beauty te lanceren!
@ Greg – inderdaad leuk karretje die Lancia. Maar staat niet in het lijstje van “Tzee nominees”, waardoor de kans dat ‘ie Auto van het Jaar 2008 gaat worden, ietsjes is afgenomen. Hij heeft wel wat van de Volvo C30.

@ christian, ik heb zojuist de pagina weer ververst. Goed hè!! :-)
Ik mis trouwens nog een veelbesproken auto, de MINI Clubman. Waarom staat die niet in de lijst?
ik denk ofwel de twingo of de auris, en ik denk dat de auris een zeer goede kanshebber is.
@L-Fred

Nee, auto van het jaar 2008 zal de Delta niet worden.

Maar ik blijf het toch vreemd vinden dat een auto die op 1 jan 2008 wordt geintroduceerd, nog zo buiten de publiciteit staat, terwijl de Delta een gigantische reputatie heeft.
Volvo V70/XC70, Fiat 500 of de Audi A/S5 mogen van mij winnen

Voorderest is t troep
Volgens hun twijfelachtige berekening waarschijnlijk niet Pizza……
fiat 500, twingo, qasqai of de c’eed
Ted schrijft,

29 August 2007 om 20:05
@SugarFree: Enneh, hoe deskundig is jouw commentaar?
Ik denk dat ik aardig weet hoe het autowereldje in elkaar steekt.

Ah, dus dat is jouw deskundig antwoord? Dat je zegt te weten hoe de autowereld in elkaar steekt? hm….. nouja, ik moet het maar aannemen :)

Maar goed. Het criterium is toch ook niet alleen innovatie?
Ik snap dat een prijsbeoordeling lastig is als je verschillende landen hebt met dito prijzen.

Maar een autoMERK van het jaar: nee, dan wordt het helemaal een brei van onsamenhangende dingen. Dan zegt de 1 dat model A van dat merk niks is, dus dat het merk de prijs niet verdient etc. etc.
@Greg: leuk zo’n foto van de achterkant, maar de voorkant is echt vreselijk:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/28/lancia-delta-concept-in-parijs

En dat weet jij ook, anders had je die foto niet gepost ;)
Ik denk dat het één van deze 3 wordt:

– Ford Mondeo
– Mercedes C-klasse
– Mazda CX7

Mij benieuwen
ik gok op Lexus, na de beste fabriek van de wereld, mogen ze deze prijs ook wel eens hebben
De auto die het verdient om Car of the year te worden is de C-Klasse, wat een auto is dat zeg!

Natuurlijk wordt die het niet, en kiezen ze voor een of andere smerige auto waar de gemiddelde autoblog bezoeker nog niet dood in gevonden wil worden.
Ik gok op de Qashqai. Die is wel heel erg in trek bij de Nederlandse automobilist…
Wie wil nou geen ‘goedkope’ ‘SUV’.
Netjes, fiat doet het de laatste jaren (wat design betreft) trouwens goed. De 500 is niet de enige goed uitziende auto van Fiat ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).