Prinsjesdag zit er voor dit jaar weer op. Tijd om te ontvouwen wat de nieuwe kabinetsplannen inhouden voor de automobilist. De meest essentiële zaken: een stijging van accijns op diesel en lpg, een stapsgewijze afbouwing van de BPM, een forse belasting op auto's met een hoge fijnstof-uitstoot, een 'slurptax' voor auto's met een hoge CO2-uitstoot en tot slot een fiscale bijtelling van 25 procent voor leaserijders. Het is een lijst geworden om van te smullen. Laten we 'm samen even rustig doornemen:
– De accijnsstijging was al behandeld. Diesel wordt 4 per liter duurder, en LPG 2,5 cent per liter.
– De afbouw van de BPM wordt volgend jaar gestart. Elk jaar daalt de BPM 5%, hiertegenover staat een jaarlijkse stijging van de motorrijtuigenbelasting van ca. 7,2%.
– Auto’s die meer dan 5 mg fijnstof per kilometer uitstoten zijn het haasje. Aan het klakkeloos subsidiëren van auto’s met een roetfilter komt een eind. In plaats daarvan krijgen diesel-auto’s 1.000 euro BPM-korting. Elke milligram uitstoot boven de 5 mg/km wordt met 200 euro beboet. Als je auto precies voldoet aan de Euro IV-norm van 25 mg/km ben je dus 4.000 euro verder.
– De norm voor CO2-uitstoot wordt voor benzineauto’s op 240 gram per kilometer vastgesteld, die voor diesels op 200 gram per kilometer. Elke gram die een auto boven deze norm zit kost 110 euro. Een BMW M5 wordt zodoende 12.870 euro duurder en voor een Bentley Continental GT mag u 18.700 euro extra aftikken.
– De stijging van de bijtelling voor leaserijders naar 25% (was 22%) is vooral bedoeld om de gedaalde inkomsten van de af te bouwen BPM te compenseren. Als je echter een hyperzuinige auto hebt (maximaal 110 gr CO2/km voor benzine en 95 gr CO2/km voor diesel) gaat de bijtelling juist fors omlaag naar 14 procent. Als straf hiervoor moet je dan wel in een auto rondrijden waarin je niet echt comfortabel je kilometers maakt.
– Voor wat betreft energielabels: Van de auto’s met een A-label blijft weinig over. Dit komt omdat het systeem werkt op basis van de klasse waarin een auto valt. Zoals bekend wordt er veel gedaan om auto’s milieuvriendelijker te maken, waardoor er niet meer een auto uitblinkt in zuinigheid. Hierdoor worden de meeste auto’s richting de middelmaat (C/D-label) getrokken. Een extreem voorbeeld: de Smart CDI heeft nu een A-label, maar gaat 4 trappen omlaag naar een E-label. De korting op hybrides daalt licht: een hybride met A-label krijgt 6.400 euro korting, een hybride met B-label levert 3.200 euro korting op.
69 reacties
Over milieuonvriendelijk gesproken!
Ze moeten gewoon subsidie geven om je 15 jaar of oudere auto’s naar de sloop te brengen! Die stoten het meeste uit.
–edit: fijnstof dus;)–
Komt bij dat ze het bezit van een auto nog steeds zwaarder belasten in plaats van het rijden ermee.
Hoe dan ook. De autorijder is altijd het haasje in dit land.
Alles wordt maar duurder en duurder..
En dan vinden ze het gek dat er steeds meer mensen die zelfmoord plegen en familie-drama’s zijn..
I rest my case
Als je een subsidie geeft dan gaat een grote groep mensen elk jaar een auto inleveren om vervolgens een 14 jaar oud tweedehandsje te kopen dat ze een jaar later weer inleveren. Laat mensen die vervuilen maar zelf betalen.
Het gaat hier niet alleen om de automobilist, bij de pvda is de burger cashcow geworden, en dan nog weten ze de begroting niet eens sluitend te krijgen…:(
Wat ik echter vooral kwalijk vind, is dat de automobilist geregeld erg gemakkelijk de lul is. Zuiver omdat de overheid weet dat de automobilist zijn auto niet snel op zal geven en daar wordt handig misbruik van gemaakt.
“My mommy is a commie” zal Alexander wel zingen.
Als er bespaard moet worden moet je als kabinet niet even 3 miljard euro meer uit gaan geven in de begroting (wie weet hoeveel hoger het reele bedrag nog gaat uitvallen). In feitte gaan alle bevolkingsgroepen er op achteruit, en als je nog eens een beetje leuk inkomen hebt EN een leuke auto ben je helemaal veel geld kwijt…
Voor mij als stage loper is het bijna niet meer te doen om optijd op stage te komen, elke dag met de auto is voor mij niet te doen en die treinen die moeten ook maar eens op tijd rijden. En dan maken ze alles nog maar eens duurder. Auto’s zullen altijd een noodzakelijk vervoersmiddel blijven. Ik snap best dat ze ons zogenaamd minder willen laten rijden maar het is gewoon kaal plukken van het volk zodat dat stelletje blauw bloed nog wat meer ferrari’s kan kopen.
Dat ze al die moeite eens stoppen in het fatsoenlijk aanleggen van alternatieve brandstoffen. Van al de kanten hoor je dat we naar alternatieven moeten zoeken. Maar die zijn er genoeg. Die zullen alleen de komende jaren gedwarsboomd worden omdat harry potter met zijn vriendjes er dan niks meer aan kan verdienen.
Daarom tank ik al jaren in Belgie. Ten eerste omdat het goedkoper is en ten tweede omdat ik die balletjes de accijnzen niet gun.
Wordt het niet eens tijd om dat koningshuis af te schaffen of op zijn minst niet zo te verheerlijken en eens met een fris nieuw cabinet te beginnen. Een cabinet dat er is om het volk te dienen en er niet zit om ons kaal te plukken.
Misschien denk ik wel te zwart wit maar ik ben het zat dat de consument kaal geplukt wordt. Het is telkens maar een %tje maar al die %tjes maken in het totaal toch enkele honderden euro’s per jaar.
Maarja, wie ben ik.
@Ejay: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/18/wouter-bos-krijgt-de-bovag-op-zijn-nek
@Johan: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Maargoed, heb ik vandaag nog wat gemist?
O, kijk! “Diesel wordt 4 per liter duurder”
Diesel wordt 4 appels per liter duurder……
Kijk, ik ben tegenwoordig in de fortuinlijke situatie dat die paar procenten dat alles duurder wordt mij niet of nauwlijks iets doet. En wil de beredenering van het kabinet heus wel volgen.
Als dit inderdaad op langere termijn problemen voorkomt dan ben ik er helemaal voor. Als ik hoor dat bijv. schoolboeken volgend jaar gratis worden, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik kan heel goed begrijpen dat dat een aanslag op een huishoudbudget kan zijn.
Al met al ben ook ik niet blind voor de kromme dingen die zich in de samenleving voordoen. Maar ik denk altijd maar zo, ookal zeiken we en klagen we, feit blijft dat zoveel andere mensen het véél erger hebben getroffen.
“maar Rick de belasting op bier gaat omhoog!”
WAT?! Wel die g********** k** regering! Afzetten die hap!
Ik weet wel hoe we aan deze overheid komen moet ik je zeggen, we hebben zodanig veel ambtenaren dat ze bij de verkiezingen de meerderheid vormen en dus steeds hetzelfde kluitje mensen, die vooral voor eigen belang die blauw lederen stoelen die wij als volk financieren naar hun zakkenvullende achterste zetten, als vertegenwoordigers hebben. Ik wil iets schoppen want ik voel me machteloos…
En regering, krijgen wij er nog wat voor terug? Zeker wel: files!
Maar ja, files zijn een stuk comfortabler als je een auto met chauffeur hebt, dan heb je ook geen bijtelling, want je hebt er prive niet de beschikking over.
Ok, dat is het, ik word minister: legaal burger uitzuigen.
Troep in die accu’s???
Die zit ook in je mobiele telefoon dus gooi maar weg die troep.
Motorkap open en accu eruit en dan pas starten…lukt je dat want ’t is troep he weet je nog.
Doe ’s ff serieus ipv in ’t wild te roepen zonder na te denken…je kan voorlopig nog niet zonder accu’s!
Dat LPG duurder wordt: inflatie is 1, en “LPG autos zijn vuiler dan moderne benzineautos’ is nr 2. Serieus, dat zegt het kabinet!!!
……….maar natuurlijk kuddevolk………
“Diesel wordt 4 per liter duurder”
4 wat? :)
4 gulden?
4 kwartjes van Kok? :)
Les 1 economie:
Benzine is een inelastisch goed, dwz prijsstijgingen beinvloeden de consumptie met minder dan 1%, hallo, ligt het aan mij of ben jij ongelooflijk dom Wouter Bos! Echt ik walg van jou meneer Bos met je linkse socialistisch houding, waar wil je naartoe, naar een volledig communistisch land?!
De volgende is helemaal erg:
“Ja omdat de topinkomens te hoog zijn willen wij elke euro die boven de 185.000 verdient wordt per jaar gaan belasten met 60% (huidige tarief 52%).” Zo raak je alle topmensen kwijt en gaan bedrijven hoofdkantoren vestigen in het buitenland. Oftewel dan gaan al deze mensen weg die ten eerste veel belasting opbrengen en die ten tweede erg veel consumeren. Schiet jezelf nog even harder in je eigen voet ‘ofzo’.
Dan als klap op de vuurpijl nog de ‘vliegtax’. Low budget maatschappijen hadden al van te voren laten weten dat als dit plan door zou gaan zij minimaal 25% van de vluchten naar vliegvelden net buiten de Nederlandse grenzen zouden verplaatsen. Wat doet de leek dus, inderdaad, die pakt zijn auto om naar dat vliegveld toe te rijden net over de grens om daar goedkoper te vliegen. Oftewel hij pakt de auto -> VERVUILT en zorgt ervoor dat er minder geconsumeerd wordt in ons eigen land. Hallo meneer Bos, denk eens na voor je iets doet, wat voor studie heb jij gevolgd?! Zeker zo’n thuisstudie LOI om vervolgens te kunnen roepen, “ja ik heb economie gestudeerd”.
Ik hoop echt zo erg dat ik Wouter Bos eens tegen het lijf loop. Ik ga de confrontatie aan en ik zal hem zonder al te veel moeite onder tafel praten. En dat is dan de minister van Financieen. Hoe diep kunnen wij Nederlanders zakken?!
“60% (huidige tarief 52%). Zo raak je alle topmensen kwijt en gaan bedrijven hoofdkantoren vestigen in het buitenland.”
Aantoonbaar niet juist. Topmannen klagen al jaren over hun lage salaris en hoge belastingdruk in vergelijk met het buitenland, maar vertrekken doen ze niet.
Die vliegtax is niet meer dan terecht, vliegen is zo goed als onbelast. Geen belasting op vliegtuigbrandstof en geen BTW op vliegtickets? Dat staat in geen vergelijk met wat er aan de auto allemaal wel niet belast wordt.
Vliegen zo goed als onbelast? Waar ben je de afgelopen jaren geweest? In ieder geval niet gevlogen. Teeeering, ik vlieg elke paar weken op en neer naar londen en de belasting die ik op een retourtje betaal is ALTIJD meer dan de ticketprijs. Voor een retourtje engeland is 80 van de 150 euro belasting, als daar nog een een bedrag opkomt wordt het helemaal belachelijk. Dit is van 16hoven trouwens.
Je krijgt al luchthavenbelasting en milieubijdrage, dus kom hier niet met die achterlijke kreten dat het allemaal onbelast is.
Ga eerst eens kijken wat de feiten zijn en kom dan nog maar wat posten.
En over de topmannen, of dat handjevol wel of niet vertrekt is niet het issue, nederland heeft al jaren last van hoog opgeleiden die het land vertrekken omdat ze hier helemaal uit worden gebuit. Dit is al bewezen, en is een probleem voor ons land.
Het enige wat er hier uiteindelijk mis is gegaan is dat de partij van de achteruitgang door de meerderheid is ingestemd. Ik snap ook niet hoe het kan, maar er is klaarblijkelijk een meerderheid van het land dat zich of in de onderste niveaus van de salarisschalen begeven, of wat mij waarschijnlijker lijkt, er zijn erg veel goed verdienende mensen die onder een ernstig waanbeeld van een socialere samenleving hun eigen centen hebben weggestemd. Dit is iedereen zijn goed recht, maar ga dan niet klagen. Je weet als je de rooie rakkers erin stemt dat je communistische praktijken krijgt, dus volgende keer beter nadenken en stemmen voor wat je Echt wil.
Door dit systeem is het voordeliger geworden om een tweedehands auto te kopen (met nog oude bpm dus met een relatief lagere prijs, theoretisch) en met een beetje mazzel is hij nog stukken lichter ook, aangezien nieuwe auto’s enkel zwaarder worden.
Ik heb een peugeot 205 gti uit 93, welke officieel een kat moet hebben en een uitstoot van max 0,5% CO mag. Nou heb ik er een oudere motor ingehangen (160pk 1.9 16v uit 88) en omdat ik de lambda regeling heb weggehaald mag ik ineens 3,0% CO, waarmee de kat er dus onderuit kan.
Verder is een 205 ook nog eens zo licht dat ik 60 euro per 3 maanden wegenbelasting betaal. Ik geloof niet dat ik die paar % stijging ga merken.
Ik denk dat mijn auto een veelvoud uitstoot van welke SUV dan ook, en deze nieuwe regelingen raken mij absoluut niet.
Voor veel mensen wordt het zo aantrekkelijker om bijvoorbeeld tweedehands een vorige generatie auto te kopen, en die is nou juist milieuonvriendelijk.
Verder heeft Maerten helemaal gelijk: nieuwe auto’s goedkoper maken zou beter zijn.
“Dit is de druppel die de emmer doet overlopen”
Nu maar hopen dat er nu ook echt eens wat gaat gebeuren ACTIE ACTIE !! ;)
Dat heb ik ook jaren gedaan, werken in London en wekelijks heel weer gevlogen dus ik zou niet meer weten hoe vaak ik afgelopen jaren gevlogen heb.
Ja, er is luchthavenbelasting (en die is volstrekt belachelijk) maar er is geen BTW op vliegtickets (terwijl BTW notabene de belasting op alles is) en zitten er geen accijns op kerosie wat wel heel erg oneerlijk is tov de automobilist.
Het bedrijf waar ik werk is verhuist naar een andere stad 40 km verderop nu heb ik 2 opties stoppen en 20 jaar arbeidsverleden weggooien en opnieuw beginnen wat ook niet makkelijk is of slikken wat ze nu weer bedacht hebben.
Ik heb er maar een gedachte over wij nederlanders zijn het domste volk wat er is we slikken alles maar, plat gooien dit land dat zal ze leren
Het wordt er echt niet leuker op in autorijdend nederland.
Daarom heb ik er voor gekozen thuis te gaan werken voor mijzelf. Het bevalt prima en verdient goed. Ik ben eigen baas en verkoop een pakket aan bedrijven waardoor ze veel kunnen bezuinigen op transportkosten en reistijd.
Geniaal!!
Daarom ben ik ook naar Belgie verhuisd.Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die het koningshuis verheerlijken terwijl zij de gewone burger als een ordinaire boer aanzien.Pff, ze hebben een paar 100 jaar geleden zelfs via een coupe de Troon bestegen , officieel hebben ze NIETS met het de nazaten de maken.
Daar komt ook nog bij dat onze zo geliefde MAxima tig keer met het VLIEGTUIG naar Argentinie gaat, wat heel veel verontreiniging en geld kost, maar ja who cares, het koningshuis hoeft t toch niet te betalen.
Laat dit de burger maar doen, die wordt toch al uitgemolken met het vervoer.
En inderdaad, die stelltje hypocrieten, zoals WOUTER BOS en HARRY POTTER, die het hardste schreeuwen om verhoging vd taxen en uitstoten, pff heb je gezien wat voor Limousines die rijden, wat een hufters zeg.
Ik ben blij dat ik naar Belgie ben verhuisd, niet voor de bevolking maar wel voor het financieel leefbaar klimaar waar je nog enigszins een redelijke oude dag kan opbouwen van je spaarcenten, die ze anders in nederland allang van je afgepikt hebben.
2. Afbouw BPM: Wordt al jaren over gebabbeld: Eerst zien dan geloven. Remember: Het is een PvdA-er (voor de jongeren: dat was Kok ook) die het financiële beleid voor een te groot deel bepaald. Bovendien: 5% per jaar => het duurt dus nog 20 jaar voor we van deze pluktax af zijn.
3. 5 mg fijnstof: Onbewezen bullshit om de automobilist weer fijn te plukken!
4. Tegenstrijdig. Eerst beweren dat diesel slechter is voor het milieu en dan toch de norm lager leggen?
5. Gaan we toch weer massaal met eigen auto’s rijden. Kun je tenminste lekker zelf kiezen waar je in gezien wilt worden. Ook prima voor de tweedehands markt.
6. Heeft er ooit al iemand naar zo’n label gekeken? Ik niet. Zou ook niet weten wat voor label er bij m’n auto hoort. Interesseert me ook niet echt. Wat maakt het uit? Als-ie leeg is moet-ie toch weer vol, anders moet ik gaan lopen.
Nogmaals: Het totale energieverbruik van een Hummer H2 is over z’n gehele levensduur lager als dat van een Prius, dus waar hebben we het in de vrede over????
Eén ding is duidelijk: Gij zult geplukt worden is het PvdA-devies nog steeds!!