PvdA: Leasebijtelling 30%

Auteur: , 115 Reacties

Blijkbaar is de PvdA nog niet ver genoeg gezakt in de peilingen en willen ze nog meer zetels kwijt raken. En dus heeft Tweede Kamerlid Diederik Samsom (ex-Greenpeace) een 'leuk' plannetje gelanceerd. In plaats van de door de regering voorgestelde leasebijtelling van 25% ziet hij meer in een systeem waarbij de meest vervuilende auto's een bijtelling krijgen van maar liefst 30% en de meest schone auto's 20%. Even voor de goede orde, op dit moment is de bijtelling nog 22%. En de auto-industrie zelf heeft voorgesteld dat zuinige auto's slechts 14% bijtelling krijgen, maar daar ziet vriend Samsom dan weer niets in...



115 reacties

Waar is Gert?
Samson,…..hierbij heb je mijn stem voor de “Koos Spee” Zeiksnor Award!!!
Ze moeten 100% bijtelling heffen op een fiets van de zaak.
Zo’n type is het volgens mij wel, die met de fiets naar de 2e kamer sjeest.
Of 100% bijtelling op de schoenen/ sandalen die hij draagt.

Wat een malloot is het zeg.
Wat is er mis met Nederland tegenwoordig? Wilders gaat aan de rechter kant te ver en Links zien we de PvdA de andere uiterste opzoeken. Zo kunnen we met z’n allen er voor zorgen dat Nederland een 3e wereld land wordt.
Het moet niet gekker worden, de PVDA is echt het spoor bijster.
Hoe zit dat eigenlijk met de ministers, die rijden allemaal de meest onzuinige auto’s. BMW 760i ( Balkenelende) Bos rijd volgens mij ook een BWM 5-serie, laat ze eerst naar hun eigen kijken, maar die omhooggevalen ambtenaren zitten ons land te verzieken. Ze begrijpen totaal niet dat dit ook direct gevolgen heeft voor de economie in ons land. Laat die milieu activisten eens een stapje terug zetten. Door hun toedoen is ons land aan het dicht slippen. De overheid pleit voor meer gebruik van openbaar vervoer, dan zullen ze toch eerst al die elende van de NS moeten oplossen. man….. wat leven we toch in een naar land. Door allerlei regeltjes word dit land verziekt. Ik denk dat ik maar ga emigreren, maja die frikandellen zijn zo lekker………
RijNouNsDoor!
Die 14% bijtelling zou echt een goede incentive zijn om in een zuiniger auto te gaan rijden. Alleen die grenswaarden slaan weer nergens op, voor diesel 95 gram co2/km (dat haalt een Polo bluemotion niet eens) en voor benzine 110 gram co2/km (Prius haalt dat net).

Ik snap niet dat er andere grenswaarden gemaakt worden voor benzine en diesel. co2 is co2.

Het voorstel van Samson 5% verschil zal echt niet veel uitmaken in de keuze welke nieuwe leaseauto, wel zal het leiden tot meer priveaanschaf van oudere, (= vaak vuilere) auto’s waarvan de kilometers gedeclareerd worden voor zakelijk gebruik.

Die 14% is wel een voorbeeld dat “goed gedrag” beloond wordt, ipv alleen maar “afstraffen”, raar dat Samson daar niets voor voelt.
Wat zijn die gasten toch vermoeiend… Emigreren word steeds aantrekkelijker
RijNouNsDoor!
Okee, ik meld 5% verschil, moet 10% zijn, maar dan nog!
Wat een Nerd!, opheffen die PvdA
Ik tel twee emigreerders dus deze maatregel gaat zeker effect hebben ( 2 op 8 reacties is 25%) voor milieu en files. Zo zie je dat een oplossing voor diverse poblemen vaak makkelijker is dan je denkt!
Hoe diep kunnen ze zakken…dieven zijn het!!
En hij heeft best veel weg van die ene bekende Vlaamse hond…
@ autoblogger: wie is Gert?
Deze Samson zat laatst weer eens bij Pauw en Wiiteman. Wat een irritante betweterige slinkse politicus is dat zeg. Als het over het milieu gaat denkt die engen vent echt een monopolie op de waarheid te hebben.
Auto’s zijn vervuilend, maar hoor je ze ooit wel eens over de co2 uistoot die veengronden veroorzaken of de vliegtuigindustrie. Altijd maar weer automobilistje pesten bij die enge PVDA.

Als de PVDA echt het beste voor heeft met het milieu….Waarom stimuleren ze dan niet onderstaande initiatieven? Het zal wel weer iets met GELD te maken hebben. Want dat is nog net iets belangrijker. Zelfs bij de Ratten van de PVDA.
http://www.geet.nl/
@ Michiel van den Brink: die van Samson natuurlijk
Amaay! Natuurlijk!
Was nog niet helemaal wakker…
Mwaw Gertjeee! Wat is dat zo… lies-verstelling?
@Michiel: goeiemorgen ;)
Spirit of extacy
Je moet z’n hoofd maar zien en je weet al hoe laat het is.

Ze zouden zoiets als permanente evaluatie, door de burgers moeten invoeren voor de ministers, dan zullen dergelijke hangbuikvarkens met schaamhaar op hun hoofd moeten emigreren en niet mensen die er eventueel over denken om met de auto te rijden.
Kan iemand een netbeginnend autorijder even vertellen wat lease-bijtelling nou precies is? Soort extra belasting ofzo?
RijNouNsDoor!
@ Chip, als je een auto van je baas/zaak rijdt, en daar meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt (vakantie, familiebezoek, je weet wel) dan wordt er 22% van de waarde van je auto (stel auto=30.000 euro 22%= €6.600) aan je bruto salaris bijgeteld, waarover je weer belasting kan betalen.

Oftewel, 6.600 wordt als loon gezien (die je ontvangt in de vorm van het gebruik van de auto), en over loon betaal je in NL belasting.

Klote he?!
Als ik Diederik zie zal ik hem even 30% bijtelling om zijn krullebosje geven.

Waarom is Diederik zo boos op de wereld…?

Wat hebben wij arbeiders Diederikje toch misdaan?

Hier een alternatief Diederik: Gooi 1000% belasting op alle plastic troep, maak plastic tasjes 5 euro per stuk, zorg voor minder papierhandel…Dat zal meer Co2 schelen als auto’s extra belasten. Alsof niemand meer naar zijn werk zal gaan als de auto maar duur genoeg wordt….. Diederikje toch!
De regering Balkenende-Bos regeert aan de touwtjes van de mensen die op de achtergrond alleen met het hele grote geld bezig zijn. In het parlement zitten de mensen die denken dat zij die regering kunnen beïnvloeden. Zij raaskallen maar wat en een goed voorbeeld daarvan is Diederik Samson, zielsblij dat hij weer wat materiaal over zichzelf in zijn plakboek toe kan voegen over zijn vermeende politieke carriëre. Kamerlid zijn is bezigheidstherapie. In feite is een kamerlid gewoon een werkloze met een te hoge uitkering.
heb eigenlijk niet meer zoveel zin om er teveel woorden aan vuil te maken maar ik bedoel ‘(ex-Greenpeace)’ opsluiten die hippie’s.
@ted haha daar hou ik nou van!! Al die ambtenaren toch eigenlijk, want ik geloof dat 1 op de 4 of 5 toch amtenaar is hier in Nl? onvoorstelbaar…
we zijn langzaam een eigen graf aan het graven hier in nederland..
dit zorgt voor een enorme neerwaartse spiraal in de economie,
er worden nu enorm veel nieuwe (redelij) schone auto’s verkocht, als dit soort grappen waarheid worden gaan mensen die nu een nette nieuwe middenklasser rijden en daar blij mee zijn, een oudere grotere vervuilender auto rijden omdat die dezelfde luxe bieden tegen een lagere prijs als een kleine auto.
ik zou bijvoorbeeld meteen een mercedes e-of s-klasse van een jaar of 15 op lpg gaan rijden en mijn leasevergoeding maandelijks incasseren.

voordeel1: bruto- en nettoloon omhoog,
voordeel2: geen bijtelling
nadeel 1: geen onderhoudsvrije auto meer maar een oude auto
nadeel 2: geen mooie roetfilter meer maar een oude auto
nadeel 3: geld dat normaal in de economie gestopt wordt gaat nu naar een oude auto
nadeel 4: hogere uitstoot

ik zie dus alleen maar nadelen in de maatschappelijke sfeer en voordelen in de persoonlijke sfeer waardoor dit plan- als ingevoerd- tot gevolg zou hebben dat de benadeelden en masse voor de persoonlijke voordelen zouden kiezen.

Wanneer dringt het tot deze linkse regeerders door dat mensen autorijden omdat ze moeten, en al lang niet meer omdat ze dat zo leuk vinden, (geloof me, het leuke is er al jaren af voor de meerderheid van de snelwegbevolking)
en dat het dus niet heel veel zin heeft om te proberen dit zodanig duur te maken totdat alleen bedrijven dit straks nog kunnen betalen en al deze kosten in andere goederen gaan doorberekenen.

kortom, dit soort gezever trekt geld uit de economie dat zichzelf gaat vertalen in hopgere inflatie!
neem een klein voorbeeld aan landen als oostenrijk waar ze inzien dat diesel beter is geworden en waar de accijns dus omlaag kan. doorstroming op de grote wegen verbeteren? variabele snelheid!
mensen het is niet heel moeilijk.
stop met pesten!
De PVDA was altijd de partij voor de arbeiders. Nu is het de partij die juist de arbeiders het leven zuur maakt en constant tegenwerkt.

Mensen die naar hun werk gaan (ARBEIDERS!) en onze economie moeten stimuleren worden constant uitgemolken met dit soort ideeen. Zou deze partij juist niet moeten strijden voor lagere kosten voor arbeiders? Wacht maar tot een grote groep mensen hun heil gaat zoeken in het buitenland. Dan stort het zooitje in elkaar hier en moeten de mensen die er nog zijn 60 uren per week gaan werken om alles draaiende te houden.

De PVDA maakt zichzelf kapot met dit bizarre plan, en dat juich ik zeer toe, want ze hebben totaal geen bestaansrecht meer!

That’s all i’ve got to say.
LOL @ PeterVanHteV

Als ze inderdaad de grenswaarden een beetje acceptabel maken, zou die 14% en 30% wel een goed idee kunnen zijn. 30% voor oa een BMW 7 serie en 14 voor de Priussen en klein grut. Daartussen de rest :)
Weet je wat mij nog het meeste irriteert. De linkse rakkers waar ik zo langzamerhand een gigantische hekel aan heb zelf ik de meest luxueze appartementen (in Utrecht sowieso) wonen voor een schandalig laag bedrag. Zelf ik een oude stinkende Citroen BX Diesel (wil niemand voor de schenen trappen) rijden welke 3x zoveel vervuild als een nieuwe. Parkeerkosten rijzen de pan (van 18:00 tot 23:00 = 5 x € 3,60 = € 18!!! voor 5 uur) allemaal te danken aan de linkse media. Gezien onze te kiezen burgemeesters (beide PVDA wat overigens schandalig is gezien de democratie!) zal er op dit gebied ook voorlopig geen verbetering merkbaar zijn. Vaste lasten worden hoger… MENSEN HELP ONS NOU EENS AF VAN LINKS!….

Zucht dat lucht op!
excuses voor de ik en in… blijkt dat een paar collega’s lettertjes op mijn toetsenbord hebben gewisseld :)
Dames en heren, even concreet.

Het vervelende vind ik dat Diederik nu wel een staffel wil, maar dat die budgetneutraal dient te zijn…ten opzichte van het tarief van 2008. Dus na de stijging!?! Wat nou budgetneutraal..

Het tarief is in 2004 juist van 25% naar 22% gebracht. Nu wordt voorgesteld om die te verhogen naar 25% in 2008 tenzij je in een Prius of een gebakje rijdt..dat is zeker niet budgetneutraal. Tot zover de betrouwbare partner die overheid heet.

Een voorstel om de bijtellingstarieven in een staffeltje in te delen moet dan opeens getoetst worden op 25% tarief..ik vind het een krom verhaal..

Zit ik met mijn net opgehaalde 118d met 123gr CO2..met 100.000 groene labels..maar al moet ik 10x zoveel betalen..van mijn leven geen Prius!
http://static.fruitytech.com/artwork/artists/553.jpg

Die Samson is toch leuker… Overeenkomst is dat ze beide wartaal uitkramen.
Partij van de Achteruitgang?
De ergste vrees wordt dus bewaarheid:
De linkse kliek, waarvan we dachten dat íe uitgestorven was, bleek in een winterslaap geweest te zijn !
De PvdA kijkt toch zo naar het Engelse New Labour van Tony Blair, nou we hebeen hier in dit land momenteel Old potverteren, dat de werkende mag opbrengen.
Wat een bananenrepubliek zijn we toch met al die malloten !
Ik hebb geeneens zin meer om hier serieus op in te gaan !
Ex Greenpeace, zegt al genoeg. Kuthippie. Laat die man alsjeblieft met een rubberbootje voor een olietanker varen.

Ik ben blij dat na al die jaren de PvdA flink terrein aan het verliezen is. Voor mijn part komen er zsm nieuwe verkiezingen om dat linkse tuig uit de kamer te verbannen.

Rechts ben ik ook weer niet, maar na de laatste prinsjesdag neig ik wel steeds meer die kant op. Het is gewoonweg te belachelijk voor woorden.
die oplichter moeten ze hangen. het gaat altijd maar weer om nog meer geld van ons af te pakken!!!


ik zou er niet om treuren als ze deze gast af zouden maken.
Om het citaat van klus er ook maar even bij te betrekken: “ach ik word hier zoo moe van he”, zegt denk ik wel voldoende.
hoe meer we rijden hoe meer de aarde opwarmt, maar hoe lager het gasverbuik thuis. Zoals Johan altijd zegt: “Ieder nadeel heb z’n voordeel.”

En die Samson, ach ja….hij zal wel geen leaseauto hebben gekregen bij de Partij van de Achterlijken.

Ik zeg Zalm weer op Financiën…
het gaat goed zo; Eerst betaal je bij de aanschaf van de auto 45,2% (straks 40,2) BPM PLUS 19% BTW. Als je gaat rijden ook nog eens Motorrijtuigenbelasting, Accijns op brandstof, en assurantiebelasting over je verzekering. En dan komen ze nog eens over je leaseauto (welke gemiddeld 3 jaar meegaat) 30% over je inkomen optellen. Wat dus na 3 jaar 90% over de nieuwwaarde is! Even grof berekend betaal je in drie jaar 2 x de kale nieuwprijs van de auto BOVENOP die kale nieuwprijs (dus eigenlijk 3 x de werkelijke prijs van de auto)
het wordt tijd voor die autopartij die ze vanuit de autobranche op willen richten
En dáárom stem ik rechts http://www.motor-forum.nl/global/smileys/pompom.gif

Er komt een dag dat ik ga verhuizen.. naar noorwegen of zwitserland.. ook geen lid van de EU!
Jezus lui, jullie willen de lezer toch echt de stuipen op het lijf jagen met zo’n foto hè?

*rechtsklikt en adbockt schijtlelijke foto en bidt voor gratis neqschotje*
oh daar moest staan; 30% over de nieuwwaarde bij je inkomen bijtellen
De portemonnee van de Ander gaat weer helemaal los. Als ze niet van Balkie kunnen winnen gaan ze maar proberen van Ma(o)rijnissen te winnen. Lukt ze niet. CLubje moraalridders zonder enige vorm van connectie tot noch de burger noch tot enig economisch besef. Verschrikkelijk vind ik ze en ze menen dat ze altijd gelijk hebben. Ik heb nog nooit een PvdA’er een debat op argumenten horen winnen. Altijd is de ander het domme geraaskal gewoon zat en wil er vanaf. Wanneer beseft men in NL dat de overheid altijd maar meer macht wil en altijd maar meer geld over de balk wil smijten.
@ marcel65. Dat is denk ik kansloos, want welke andere punten heeft die partij dan? Geert Wilders heeft ook maar 1 punt, maar dat punt geeft hem wel een politieke kleur. De autopartij kan alle kanten op. Heel veel belasting zodat je bijna gratis auto’s hebt of geen belastingen meer op auto’s dat hij ook goedkoper is.
Maargoed, het is hiet een autoblog en geen politieke blog. Vooralsnog kijk ik vanuit het buitenland toe hoe mijn geboorteland naar de klote geholpen word door de rooien.
@ Ejay. heb je op zich gelijk in. Maar ik weet nou niet of ik het op autoblog of bij autoweek heb gelezen, maar zodra ze 35.000 sympathisanten hebben gingen ze kijken of ze politiek onderlegde mensen ervoor konden vinden. Je moet niet vergeten dat er meer dan genoeg geld in de autobranche omgaat om iets goeds uit de grond de stampen.
En om eerlijk te zijn; ik zou er wel blij mee zijn, want de economie van Nederland draait op vervoer en je hebt gelijk; op deze manier gaat nederland naar de klote. Ook ik ben al vergevorderd in emigratieplannen (in ieder geval 9 maanden per jaar), maar toch kan ik niet toekijken hoe nederland ten onder gaat aan een stel graaiende politici. Auto’s, roken, drank en straks ook nog vlees extra belasten, want dat laten we toch niet staan.
Moe ben ik van Diederik Samsom en die hele milieukliek bij flinkerlinks. Wordt ik door mijn werkgever verplicht om een leaseauto te accepteren om mijn commerciele vak uit te kunnen oefenen en dan mag ik voor straf nog meer belasting gaan betalen als voorheen, pndanks de aanwezige roetfilter.
Waarom ze zo graag straffen ipv stimuleren bij deze regenten? Wie het weet mag het zeggen.
@ barry330cd ; straffen levert geld op; belonen kost geld
Is em da? De Samsom? ’s Wel een zeer charismatische persoon hè :D
LOL
Iedereen roept om de dood van links, maar zodra iemand een dikke vette prent krijgt voor te hard rijden is het dik janken geblazen :)
@SugaFree niet echt…. betalen en weer doorrijden.

@Ejay… een politieke partij beginnen voor auto’s, al is het maar om een statement te maken. Is er nog meer plek daar waar je nu zit ;) ??
Marcel je vergeet het feit dat je die 19% BTW (belasting) ook over die 42 % BPM betaalt en dus ook belasting betaalt (indien leasebak) over de belasting waarover je al belasting betaalde. Dat is afgezien van het feit dat de brandstof ongeveer 3x duurder is dan wat het kost door accijns en BTW.

Da’s dus geen dubbel penetration maar tripple penetration. En geen minister die ff langs komt om te zoenen tijdens het naaien, of een sigaretje te roken erna.

Men weet van gekkigheid niet meer hoe ze de automobilist het volgende pootje kunnen uitdraaien. Die kilometerheffing wordt nu nog verkocht onder het motto dat de andere belastingen op voertuigen omlaag zullen gaan of zelfs afgeschaft zullen worden…..alsof ze dat zelf geloven! Echt niet, tegen de tijd dat dat wordt ingevoerd rijden alle auto’s op alternatieve brandstof en hebben ze samen met de milieumafia nieuwe manieren gevonden om automobilisten nieuw aangegroeide pootjes andermaal uit te draaien.

En dan is er nog de keuze factor…want zo redeneert Den Haag: je kunt ook met openbaar vervoer. Jahhaaaa….natuurlijk…dan betaal je hetzelfde als de auto en mag je lekker staan in materieel van 50 jaar oud op een overbelast spoor bij een totaal onbetrouwbaar bedrijf (de NS). Bovendien werken de meeste mensen uit het bedrijfsleven op een zogenaamd bedrijventerrein wat (zo is mijn ervaring in Eindhoven, Maastricht, Heerlen en Amsterdam) systeemmatisch door het openbaar vervoer wordt gemeden.
M.a.w….als je daarvoor kiest kun je nog beter in de file staan, dan heb je tenminste het comfort van een auto en kun je er op vertrouwen dat je iniedergeval aan komt op je plek van bestemming.

Inderdaad, de lol is er wel vanaf als je bedenkt dat van de kale nieuwprijs van de auto ongeveer 3x dat bedrag naar de zogenaamde schatkist brengt.
Misschien dat een algemene autostaking de overheid zou kunnen laten inzien dat het echt niet meer gaat zo. Gewoon helemaal geen auto rijden tot we het kwartje van Kok terug krijgen…want daar wachten al minimaal op sinds de invoering van Euro en da’s al 5 jaar geleden (dus dat kwartje is nu eigenlijk minimaal 0,25€). Laat die hufters in Den Haag maar s voelen waar het pijn doet als er een weekje geen accijns op brandstof binnen komt. Volgens mij moeten ze dan de begroting opnieuw gaan opstellen.
Die Samson (van Samson en Gert), beste Klassiekerralley, mag dan wel op tv onzin uitkramen….hij’s wel rijker dan Samsom ooit bijelkaar kan verdienen met zn gekneus in de 2e kamer.
Het is me allemaal wat zurig wat ik hoor over de linkse medemens. Alsof deze de enige politicus is die belasting heft? Ik las iets over dat zalm terug moest komen…de man die ieders inkomen halveerde. Leer te genieten van wat je nu hebt met de nadruk op NU en zet je leven met de gegeven omstandigheden naar je hand. Maar ga nu niet zitten wachten tot een politucus je een oplossing komt brengen!!
@ Bas; nee dat klopt niet; die 19% (wat trouwens januari ook 20% wordt) wordt niet geheven over de BPM . Vroeger was dat wel zo, maar je mag volgens de belastingwet nu eenmaal geen belasting over belasting heffen. (alhoewel het op de accijns inderdaad wel gebeurt)
En inderdaad; ze blijven ons automobilisten een poot uitdraaien, en openbaar vervoer is voor mij zeker geen optie (net als voor zovele anderen)
Die staking zou wel leuk zijn, maar niet realiseerbaar. Als ik een week niet rij dan hang ik financieel met mijn nek in de strop omdat buitenlandse bedrijven dan direct mijn klanten afpikken.
Netto wordt het dan toch duurder…

Als je dit al doet, zorg er dan ook voor dat 147’s, Golf TDitjes, Audi A3’s wat goedkoper worden, en dat Audi A6 3.2 etc. duurder worden.

Als je alleen klasse A-auto’s goedkoper maakt en ALLE rest duurder, dan maak je jezelf belachelijk imo… Doe liever wat aan die kolencentrales die ze gaan bouwen, die nemen net zo veel uitstoot op zich als een hele autovloot van een leasemaatschappij bij elkaar…

En waar hebben we het nou over? Een auto kopen die 6.5 ipv 7.0 L/100 km benzine verbruikt…..
marcel65: er wordt bpm geheven over het btw-bedrag, of andersom, dat weet ik niet precies. Maar dat is de reden waarom het zo lastig is om uit te rekenen hoeveel btw je kunt terugkrijgen over een 2e hands btw-auto.

Jammer dat een 2e hands btw-auto kopen zo goed als nutteloos is door de bijtelling van de overheid :/
@ sorce; mijn vorige bericht is niet doorgekomen geloof ik, maar daar had ik een berekening gemaakt van de bpm van een nieuwe auto. zodat je kon zien dat er geen btw over de bpm wordt geheven.
Bij tweedehands autos ligt de berekening inderdaad helaas iets ingewikkelder, maar ook daar mag geen btw over de bpm worden geheven; alhoewel dat heel vaak wel gedaan wordt (foutjes ten goede van de schatkist worden door de fiscus niet gecorrigeerd)
De overheid is van oudsher ‘een schoft met een hoge hoed op’. Zij legitimeert haar eigen diefstal.

Verder krijg je de overheid die je verdient. Stem gewoon anders. Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Neem anders een oud bakkie voor thuis en hou je kilometeradministratie bij. Zal de sufferds leren. Per saldo zal door deze aktie, waarschijnlijk minder geld in de overheidskas komen.
@ Sorce; Komtie nog een keer.
Uitgaande van een nieuwe auto (benzine), met een kale prijs van 10.000 euro
BPM 45,2% 4520 euro
Korting benzineauto 1540 euro resteert aan bpm 2.980 euro
BTW 19% over de kale prijs 1.900 euro

Totaalprijs consument 14.880 euro
Ik heb helaas dagelijks met de BPM regeling te maken voor mijn werk
wie is die bleke tietenbek op de foto dan ?? ooohhh zo,n nederland stagneerder die nog meer geld voor zijn geitepaadjes wil vangen.
@ Sorce; ik weet niet wat er misgaat, maar ik heb weer een nieuwe berekening van de bpm gemaakt, die niet geplaatst wordt. ik zou niet weten waarom. Maar kijk anders even in een autofolder cq prijslijst. reken het dan even na en je zal zien dat er echt geen btw over bpm berekent wordt
Als hij net zo dom is als hij er op die foto uitziet belooft dat heel wat!! Weg met de PVDA!!
Wat is dit toch een mooi forum. Allemaal zielsverwanten… misschien niet altijd op autosmaak en voorkeur maar toch zeker wel op politiek vlak…

Ik heb ook de neiging om mijn mening hier te zetten, waren het niet dat deze al 30 maal voor mij is opgeschreven.
Hoeveel verbruikt zo’n rubberbootje eigenlijk?
Lieve Samson,

Dit is een stimulans om de lease-bak te laten staan (prive) voor en oudere auto, veeeeel ouder wil ik per saldo break-even draaien, die zeker meer vervuild dan hedendaagse emissie-normen!

Toch wel leuk een ’90 BMW 320 met een blauw pluim !

Geen pluim voor jou Samson, terug in je mand !!

Je vriend,
Gert
Tsjongejongejonge, wat een kortzichtigheid hier. “Afschaffen dat links!” Ja, net alsof dat rechts zoveel beter is…

Sinds wanneer zijn we een natie van napraters geworden? Is dat door het internet gekomen ofzo? Is dat door het “stoere” GeenStijl gekomen? Wat? Wanneer?

Mensen we leven in een land waar het ons aan niks ontbeert. Kan het beter? Ja, natuurlijk. Maar is er hier nou iemand die met een gezond verstand ECHT een reden ziet om daarom het einde van Nederland te verkondigen?

De gehele politiek is door de publieke opinie een soort van Idols geworden. De één roept nog extremere dingen dan de ander. En waarom? Om de publieke opinie….dat zegt wellicht wat meer over het electoraat dan over Wilders zelf. Wilders noemt een minister knettergek. En iedereen noemt het dan stoer en dat willen we dan zogenaamd horen…maar dan wel klagen dat er geen normen en waarden meer zijn in Nederland.

Het ene extreme (Wilders) trekt het andere extreme (Marijnissen) aan. En niemand heeft door dat dit eerder averechts werkt dan dat we er echt iets mee opschieten…

Wellicht als je een one issuepartij wilt beginnen is dit een goede issue: Gezond verstand.

Waar in godsnaam is het collectieve gezond verstand gebleven?

Wat we ook weer nodig hebben is een èchte leider. Iemand die boven al dat populisme staat en doet wat goed is voor Nederland en niet voor z´n eigenbelang.

Maargoed…….bijtelling…..I really don´t give a sh*t. Ik lease niet, ik koop….. :D
O en trouwens ” zetels kwijt raken.” Is het niet kwijtraken?
Kwam deze man met dit plannetje voor of na dat het bekend werd dat men niet zo let op de milieuvriendelijkheid van auto’s bij de aanschaf? Laat de EU nou eerst maar eens een eenduidig systeem bedenken over hoe de milieuvriendelijkheid wordt ingeschaald voor auto’s, daarna praten we wel verder
Ik vraag me toch elke keer weer af, waarom mensen elke keer maar weer op de PVDA en de SP stemmen. Uberhaubt gewoon Links stemmen is gewoon dom. Die mensen hebben altijd zulke domme plannen.
Rick, we hebben over de leasebijtelling, zoals je het al geformuleerd hebt. Voor de rest kun je zelf in de politiek stappen, maar val me daar niet me lastig met je kolder wat je verkondigd.
clijde, je valt jezelf er alleen maar mee lastig aangezien je het leest……

En trouwens blijkbaar een snaar bij je geraakt?
Rick, nee hoor, ik speel geen gitaar.
Nee, dat dacht ik al. ;)
@ Clijde; Exact! @ Rick Dos; rechts heeft wel degelijk voordelen cq. heeft inhoudelijk wezenlijke verschillen t.o.v. links. Neem wederom Utrecht helaas PVDA stad als voorbeeld! Waar het hier om gaat beste Rick is dat er een hard werkende persoon welke veel geld verdient steeds harder word aangepakt en maar moet blijven betalen. Een minister president welke verkondigd dat we met zijn allen eens af moeten van het achteroverhang gedrag van Nederlanders en vervolgens onze vice-minister p de harde werker en ondernemers aanpakt. Met het sociale stelsel is absoluut niets mis. Maar laat deze op zijn minst de handen uit de mouwen steken. Immers rijk zijn(relatief begrip) komt je niet aanwaaien. Dit zou jij eveneens als ondernemer ook moeten weten. Daarbij moet ik wel zeggen dat een puike minister president welke helaas enkel op zijn uiterlijk word beoordeeld. Echter zitten de verkeerde mensen op de verkeerde plek. Nog een kanttekening; Wij accepteren als Nederlander toch alles. Accijnsverhogingen, benzine welke steeds duurder word. Verkondig daarom geen dingen als je hierin zelf geen actieve rol hebt. Kritiek uitten op populistische standpunten is wel het makkelijkste wat er is. En de opmerking dat je toch koopt ipv leased slaat kant noch wal en is eerder een zeer egocentrische opmerking waardoor je jou eerder verkondigde opmerking over ontbreken van normen en waarden enkel stimuleert

Daarnaast ben ik het overigens wel met je eens dat wij het in NL ontzettend goed hebben. Maar ook dit heeft zijn nadelen.
Prettige avond!
Bisazza je draait echt alles op de kop..
@bisazza

“rechts heeft wel degelijk voordelen cq. heeft inhoudelijk wezenlijke verschillen t.o.v. links.”

Het zal heus wel, maar zo heeft links ook zo z´n voordelen. Vergeet trouwens ook niet dat de VVD al een jaartje of 30 bijna onafgebroken in regeringen heeft plaatsgenomen. Dus als we het al over de staat van Nederland willen hebben, dan kun je zeggen dat niet de PvdA de boosdoener is maar de VVD.

“Waar het hier om gaat beste Rick is dat er een hard werkende persoon welke veel geld verdient steeds harder word aangepakt en maar moet blijven betalen.”
“en vervolgens onze vice-minister p de harde werker en ondernemers aanpakt.”

Hierin wil ik je tot op zekere hoogte best gelijk in geven, maar wie was de afgelopen jaren de minister van Financien? En van welke partij was hij ookalweer? En trouwens we gaan er 0,25% op achter uit volgend jaar. Hoeveel is dat voor jou op jaarbasis? Dus schreeuwen dat we allemaal er op achter uitgaan is waar, maar laten we er ajb niet een massahysterie van maken.

Dat “rijkdom” je niet komt aanwaaien en dat mensen hun handen uit de mouwen moeten steken (waar dit moglijk is natuurlijk) geef ik je ook gelijk. En wie was daar meer effectiever in en actiever in dan Aboutaleb in Amsterdam?

“Kritiek uitten op populistische standpunten is wel het makkelijkste wat er is.”

Is dat zo? Als iemand populistische uitspraken doet, dan is het een gegeven dat hij veel medestanders heeft. Probeer daarin dan maar eens een ander geluid te laten horen. Het is juist het makkelijkst om populaire uitspraken te doen….

“En de opmerking dat je toch koopt ipv leased slaat kant noch wal en is eerder een zeer egocentrische opmerking waardoor je jou eerder verkondigde opmerking over ontbreken van normen en waarden enkel stimuleert”

Als je had opgelet dan had je gezien dat er een smiley achterstond en dus hoef je die opmerking niet al te serieus te nemen.

Begrijp me goed, ik ben noch links noch rechts. Ik bepaal mijn keuze in het stemlokaal op basis van welke partijprogramma mij het meest aanstaat. MAAR waar ik de laatste tijd een afschuwelijke hekel van begin te krijgen is het populisme en mensen die er als puppies achteraan lopen.

Zijn er problemen in Nederland die opgelost dienen te worden? Ja, natuurlijk. Maar kijk naar de issues met een gezond verstand en vind er oplossingen voor. Maatschappelijke problemen, zoals bijv. met de “hangjeugd”, die kunnen niet met de zachte zalvende hand opgelost worden. Maar zo heeft de andere kant van het spectrum ook niet het juiste antwoord daarvoor.

Dus nogmaals. Ja, er zijn problemen, maar die dienen met een gezond verstand opgelost te worden ipv. van extreme ideeen (bijv. Wilders of onze groene vrienden)
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar een groot aantal kan ik wel verzinnen. op zich denk ik dat een variabele bijtelling KAN bijdragen tot een verschuiving van de leasevloot richting minder milieu onvriendelijke auto’s. Helaas is Diederik” plaat voor de kop” Samson het type dat niet de moeite neemt zich in de materie te verdiepen en daarom domme plannen de wereld in slingert.

Nu zullen er ongetwijfeld een heleboel mensen hier roepen dat het allemaal de schuld van “links” is en op het eerste gezicht klopt dat ook wel. Toch zou je in feite terug moeten gaan tot de kabinetten van Agt en Lubbers I en II. Ook de andere kabinetten met CDA en VVD in de regering hebben in dit verhaal boter op hun hoofd.

Al die kabinetten hebben weinig gedaan het bezit van (lease)auto’s tegen te gaan, hebben niets gedaan aan het feit dat bedrijven zich concentreren op de randstaden dat de werknemers steeds verder van hun werk af gingen/moesten gaan wonen. Verder hebben ze aan de andere kant verzuimd te investeren in het openbaar vervoer en hebben ze de bedrijve geprobeerd te privatiseren zonder fatsoenlijke prestatienormen en pressiemiddelen. Daarom hebben we zoveel storingen, dat hele treinnetwerk loopt hopeloos achter.

Nog een brilliant plan uit die tijd: het vervoer met bussen naar bedrijven is in die tijd onmogelijk gemaakt door het afschaffen van de regelingen die die vorm van woon-werk verkeer voor werkgevers aantrekkelijk maakte. Dus bud weg en iedereen weer met de auto naar het werk.

Het is een zot plan om leaserijders te straffen voor co2 uitstoot als de particulieren hier net zo hard (harder want leaseauto’s zijn jonge goed onderhouden auto’s in tegenstelling tot een groot deel van het privé-wagenpark) aan mee werken. Is mijn privé voordeel groter als ik een milieu-onvrendelijkere auto rij? Te stompzinnig voor woorden. Wil je iets met het milieu en de bijtelling doen maak dan de bijtelling afhankelijk van het mileulabel. Dan loont het voor de mensen een iets minder vervuilende auto te kiezen en dat zullen de meesten dan ook doen. KLAAR!

Als we dan echt milieubewust willen gaan doen schaf dan al die onzin af en verreken alles in de literprijs en in een kilometerhefing. Eventueel kun je (als je als doelstelling het terugdringen van Co2 uitstoot is) ook nog aan de hand van een meting het tarief per auto vastleggen en een kilometrage per jaar bijhouden. Iedereen betaald dan per gram co2 evenveel en de veelrijders betalen meer dan de rest=vervuiler betaald.

Compromissen opgesteld door politici zijn een samenraapsel van politiek en deugdelijk beleid en dat leidt eigenlijk altijd tot Bullshit. Ze snappen niet waar ze het over hebben en zijn drukker met hun eigen agenda of met “zieltjes winnen” dan met een echte goed doordachte maatregel die lijnrecht op het doel afgaat. Garbage in= garbage out, always, everytime!
nog een punt dat ik eerder las….. “de rijken betalen voor alles”, zijn “altijd de klos” en ander ondoordacht rechts geklets. Mensen met geld zijn er de afgelopen 20 jaar ten opzichte van het gemiddelde ruimschoots op vooruitgegaan (verlaging van de inkomstenbelasting, verlaging van de vermogensbelasting, subsidies voor bedrijven en verlaging van de VPB). Alle koopkrachtcijfers uit die jaren laten zien dat het NOOIT de mensen met 2 keer modaal of meer waren die de rekening gepresenteerd kregen. Dit staat overigens los van dit specifieke voorstel dus lijkt het me niet zinvol om over dat soort zaken door te gaan.
Bedankt voor je helder antwoord Rick!
@W0o0dy:
die mensen die meer verdienen, verdienen relatief gezien nu veeel meer en betalen dus ook veeeel meer.
En dit kabinet wil eigenlijk succes afschrikken. Ze hebben het over absurde salarissen en rare beloningsstructuren. Dat is pas onzin: die top 0.01% van Nederland die het perfect doet: die mensen moeten het voorbeeld zijn: goede opleiding/doorzettingsvermogen/blikveld verruimen/ondernemen/het verschil willen maken….. dat moet het voorbeeld zijn en NIET zo’n communistische worstendraaier!
Kortom: rijke mensen betalen veel maar worden ook een klein handje boven het hoofd gehouden…. maar noem mij nog even 5 andere landen waar ze relatief nog meer moeten betalen. (Cuba, Noord Korea en andere soort van communistische staten tellen niet mee).
Kortom: je verdient veel, mag je van mij een grote bak rijden, lekker uitstoten ALS dat helpt om die eenheids-om-half-6-de-unox-worst mensen te inspireren om eens te gaan ondernemen ipv te gaan zeiken bij hun vakbondje.
@Pieter: misschien handig om eens wat dieper in de economie boeken te duiken? Doordat het toptarief (was ooit 72% zit nu onder de 50%) fors omlaag is EN doordat de vpb van 35% naar 25% gebracht is betalen de rijken juist (relatief) minder dan ooit.

Ik ben geen voorstander van belastingen, maar ik ben ook geen voorstander van een hypotheek aftrek voor iemand die vervolgens een huis koopt van 3 miljoen euro ipv 1,5 miljoen omdat hij de rente toch mag aftrekken (en dat gebeurt). Ik zie het nut niet van een VPB verlaging als het enige effect dat gerealiseerd wordt een hogere winst voor grote bedrijven is (die winst gaat volledig naar aandeelhouders en die hebben geld zat, dus potten het op en de economie schier er bar weinig mee op, maar we slaan hiermee wel een gat in de begroting.) Enfin……

Dit simpele voorbeeld geeft al aan, mensen met geld hebben ook veel meer aftrekmogelijkheden, nog los van het feit dat ze belastingdeskundige hun vermogen maar ook hun belastingen laten doorlichten/aanpassen. Uit meerdere onderzoeken is al lang gebleken dat de netto belastingdruk door alle afrek mogelijkheden een stuk minder erg uitpakt dan iedereen met geld je wil doen geloven. (iemand met een laag loon heeft net geld genoeg voor eten, een huis en een autootje en kleding, niet voor een belastingdeskundige en zelfs met deskundige viel er voor die mensen nauwelijks iets te halen)

Om het maar weer even over het voorstel te hebben: waarom zouden leaserijders meer moeten betalen dan normale automobilisten? De milieuschade is hetzelfde of minder per kilometer……
Zo vind ik het ook zot dat mensen die hun geld verdienen door naar klanten te rijden extra gepakt moeten worden. Voor deze mensen is er immers geen alternatief (en ja er is wel degelijk leven buiten de randstad, al denkt heel links/groen den haag daar kennelijk anders over) want met het openbaar vervoer zijn die afstanden absoluut niet in een normaal tijdsbestek te overbruggen. (ik heb ooit een paar afspraken bekeken: trein+bus tegenover de auto….. ondanks files kostte de reistijd met de auto me ongeveer half zoveel tijd)
Het is toch allemaal niet zo moeilijk:

We willen wat aan het milieu doen…ok…kan ik opzich mee leven. Moet ook onze minster president in een Toyota prius gaan rijden en de staatsjet verkocht worden! Gaan ze maar videoconferencen met andere politieke leiders!

Stop met de kilometerheffing, wordt een absurd duur systeem (ik hoor trouwens nooit hoe men de 1000-en buitenlandse bestuurders (polen, duitsers, belgen etc wil verrekenen).

Schaf de BPM en wegenbelasting af en maak de benzine/diesel 2x zo duur dmv accijns. Dit is echt door een druk op de knop bij alle instellingen te wijzigen, dit systeem werkt immers al jaren. Wat bereik je hiermee:
1. wie de auto gebruikt betaald (en niet het bezit)
2. men stimuleerd dat we met hele zuinige auto’s gaan rijden
3. het is interessant om je oude (vervuilende) auto te vervangen ivm lagere aanschaf en lager verbruik
4. geen “lege put” investeringen door de overheid in km-heffing (ze hebben immers met alen projecten van de laatste jaren (betuwelijn etc) laten zien dat ze absoluut niet met gemeensschapsgeld kunnen omgaan!
5. wordt de nijtelling dan 25-30%….prima want de prijs is ook behoorlijk gedaalt door complete afschaf BPM
6. 100-en ambtenaren etc kunnen naar huis doordat we ze niet nodig hebben immers geen km-heffing (met helpdesk etc), BPM registratie etc
@Bizassa

No problem! :)

@wOoOdy

Volkomen mee eens.
@W0o0dy, sorry voor de rest..

de rijken potten op? Het dode geld zit juist bij de massa: de rijken investeren juist en dat geld is niet dood. OK, dat huis van 3 miljoen, maar de oude eigenaar krijgt die 3 miljoen.
Het voordeel van die rijken is echter dat ze het vermogen hebben te diversificeren en daarmee de aandelenmarkt levendig en efficient houden (in ruil voor leuke permia).
Ook geven deze rijken relatief veel geld uit aan consumer goods: dit is ook goed voor de economie.
Daarnaast (om maar even bij de auto’s te blijven) kopen ze dure auto’s, met hogere winstmarges (bijv Porsches). Wat resulteert in extra funds voor deze bedrijven waardoor ze weer aan ontwikkeling kunnen doen om de concurrentie voor te blijven: part performance part groen.
Ja: 72 is meer dan 50: maar de hoeveelheid rijken is nu veeeel groter.
1 Rijke draagt meer bij dan 1 arme
1 rijke draagt niet zoveel bij als 100 werkenden.
100 rijken voor 50% dragen wel veel meer bij dan 10 voor 72%.

(en om de niet economen nog even erger te irriteren: die hypotheekrenteaftrek is juist handig: huizenmarkt werkt goed voor investeringen, (zeker als je ook naar office vastgoed kijkt). Men is sneller uit de lage conjunctuur gekomen dan ooit te voren (na de IT-bubble crash), terwijl de rente nog steeds interessant is voor de investeerders, ook al gaat het even wat minder met die hypotheken aan de andere kant van de plas, maar dat is hun eigen fout. Ok, nu sla ik een paar stappen over, maar als je er wat bewijs voor wil hebben: ik heb nog wel wat leuke artikelen voor je).
@Pieter

Ookal zit er een kern van waarheid in je eerste stuk tekst, feit is dat je er nogal een enge (niet in de zin van griezelig) visie er op nahoudt.

Ja, natuurlijk pompt men weer geld in de economie, maar de percentages waar we het hier over hebben is zó klein dat dit in het niet valt bij wat de massa in de economie stopt. Een recessie begint en eindigt bij de consument. En een recessie zal niet ontstaan als een paar rijken er even geen zin in hebben. Dit begint bij de massa.

Met dat laatste ben ik het overigens totaal niet met je eens. De relatief korte conjunctuur heeft vrij weinig met de huizenmarkt c.q. hypotheekaftrek te maken. Het heeft er meer mee te maken dat in Amerika de belastingen omlaag zijn gegaan en dus dat er voor de consument ruimte was om te besteden. Alleen kun je je de vraag stellen of dit wel het juiste is voor de langere termijn. En natuurlijk wat ook bijgedragen heeft is het feit, dat Azie niet tot vrij weinig last had van de recessie. De vraag naar goederen vanuit het westen naar het oosten is ook enorm gestegen de laatste jaren.

En even een sidenote: Het zijn juist niet de niet economen die zich aan de hypotheekaftrek irriteren, maar JUIST de economen. De Wereldbank, OESO, ECB etc. die adviseren JUIST om het hele hypotheekrenteaftrek te laten varen. Begrijpelijk voor economen, minder begrijpelijk voor de gewone man.
@pieter: iemand die rijk is kan alleen maar rijker worden als zijn inkomsten groter zijn dan zijn uitgaven. Als we naar de armere mensen in NL kijken dan zien we dat de schulden steeds hoger en langduriger worden…..

Ik heb niets tegen kapitalisme, maar stoor me wel aan rechts gebral alsof het de schuld van links is. Er is sinds de tweede wereldoorlog geloof ik één kabinet geweest waar het cda (of de voorloper(s)) geen deel van hebben uitgemaakt. De vvd zorgt inderdaad wel goed voor de ondernemers, maar verliest bijvoorbeeld de schade die een gebrekkige gezondheidzorg of een gebrekkig onderwijsstelsel met zich mee brengen uit het oog en “investeert” liever in lastenverlichting (voor modaal en hoger) en het terugbetalen van de staatsschuld.

Milieuheffingen zouden met milieu te maken moeten hebben, zouden gericht moeten zijn op het effect dat ze kunnen behalen. Deze 30% bijtelling is echter alleen maar gericht op een kleine groep mensen die voor een groot deel weinig keuze hebben of ze een leaseauto willen. Die hebben ze voor hun functie nodig. Dit soort “milieu”heffingen leveren bar weinig op (behalve een paar miljoen voor de schatkist) en zijn juist slecht voor de economie. Als ik meer moet gaan betalen voor de leasebak dan zit de volgende salarisverhoging eraan te komen (en ik denk niet dat ik daarin een uitzondering ben)…. inkomensstijgingen leiden tot inflatie etc. enfin bekend verhaal.

Wil je wat doen aan milieu via maatregelen voor wegverkeer dan zou ik eerder groepsvervoer georganiseerd vanuit werkgevers stimuleren in combinatie met een spitsheffing (of kilometerheffing in het algemeen) en meer steden grotendeels afsluiten voor privé autoverkeer (anders dan bestemmingsverkeer) met goedkope parkeerplaatsen en gratis openbaar vervoer net buiten de stadskernen. Daarnaast is het absurd dat we nog altijd bedrijventerreinen ontwikkelen voordat er openbaar vervoer geregeld is. Op die manier dwing je mensen met wel de auto te komen en zal het verkeer alleen maar blijven groeien.

Andere werktijden is helaas voor het overgrote deel van de werknemers niet mogelijk dus zou je dat probleem eerst moeten aanpakken voordat je mensen uit hun auto’s probeert te pesten omdat ze anders in de file gaan staan tijdens de spits.
wat een klootzak, lekker makkelijk als iedereen zich hiermee gaat bemoeien zonder dat ze ermee temaken hebben….
@w0o0dy

Over het openbaar vervoer wat je vetgedrukt neerplant:
Toevallig vandaag een groot artikel in het Eindhovens Dagblad over een compleet mislukt project waarbij werknemers van verschillende grote industrieterreinen in Eindhoven werden aangemoedigd om de auto thuis te laten of buiten de stad te laten staan en één van de vele spotgoedkope pendelbussen te nemen naar De Run, Philips High Tech Campus of De Hurk.
De busjes zijn amper gevuld en ik vind niet dat je het mensen kan verplichten zoals jij voorstelt.
@ W0o0dy

Zit het IB toptarief onder de 50%, hoe dat zo? Is dat niet gewoon 52%?

Ik hoop dat je gelijk hebt…
Die kop van die gozer, sorry hoor… arme jongen. Kan hij ook niks aan doen natuurlijk.
@ Marcel 65, wie weet lukt het allemaal wel. Ik bedoel een flauwekulpartij als partij van de dieren haalt ook twee zetels. Ikzelf zou meer in Lobby investeren. Je moet gewoon sterker zijn dan de milieulobby zoals het bijvoorbeeld in Duitsland het geval is.

@ Benny1. Plek zat. Je moet gewoon in het buitenland gaan studeren en daarna werken.
@wOoOdy .. scroll eens effe lekker naar boven .. vind jij nu echt dat iemand met zo,n zelfingenomen k*tkop een beslissing kan/mag nemen voor andere mensen???
volgens mij kan hij zijn eigen billen niet eens afvegen.
(die foto is trouwens van zijn hoofd)
@Db je hebt gelijk, het is idd 52%, foutje.

@Ugly: dwingen gaat ook mij te ver…. maar je kunt de keuze wel een heel stuk makkelijker maken. Dit zou volgens mij op termijn wel werken: reiskostenvergoeding omlaag als er een fatsoenlijk alternatief aangeboden wordt en gratis vervoer via het bedrijf…..
Altijd maar dat gezeur over over auto en milieu, iedereen met een auto moet Zwaar Bloeden in dit land, Ik ben het echt zat! Laat ze de Echte Grote vervuilers eens aanpakken, en niet de burger die z’n auto nodig heeft voor z’n werk.
Volgens mij wonen we ondertussen in het duurste land ter wereld wat betreft het kopen/rijden van een auto! Verbreed in de randstad alle snelwegen met 2 of 3 banen en het file probleem is opgelost. heb je ook geen gezeur meer over teveel co2 uitstoot!
Zo, nu ga ik eerst ff wat batterijen in de gracht gooien, ik ben dat milieu zat !!
@ ejay. tja het zou mijn keus ook niet zijn om zo’n partij op te richten. maar als ze het daadwerkelijk doorzetten, en daardoor wat meer voor de automobilist op kunnen komen dan hebben ze in ieder geval mijn steun
@ Lincoln

Ah, jij hebt het idee!
Op basis van iemands uiterlijk gaan we beslissingen toejuichen of verwerpen!
Ideaal… :)

Dus een flamboyante Heinsbroek had het nog ver kunnen schoppen ;)
En een Wouter Bos waarschijnlijk ook. Een Rouvoet natuurlijk níet! En Balkenende, neeeeee

Plemp even je eigen hoofd in de comments.
Kunnen we zeggen wat we er van denken.

Sorry hoor.
Nu weer ontopic.
waarom bijtelling? ik vind 0,1% al belachelijk.

Je moet zo verschrikkelijk veel belasting betalen: Als je geld krijgt heb je inkomstenbelasting en als je het weer uitgeeft heb je BTW, BPM, etc. Ik snap dat belasting nodig is, maar waarom nu ook nog eens een extra bijtelling op een leaseauto?

Kunnen we die linkse loosers niet massaal het land uit tiefen? Wilders is naar mijn mening iets te rechts, maar het is een beter alternatief…
Lees hier net “Het allergoedkoopste model onder de vijfduizend van leden onderzochte auto’s, is de Suzuki Alto. Deze auto kost 317 euro per maand, berekend over een periode van 2,5 jaar.”
Voor € 317, – per maand rijdt men dus óf een Suzuki Alto of een leaseauto van ruim € 30.000,- (bij een bijtelling van 25% en een belastingtarief van 50%).
Dus hebben de leaserijders nu wel zoveel te klagen?????
Zeker de leasers die hun auto slechts gebruiken voor woon/werkverkeer en privé, en/of degenen die een te dure leasebak ten opzichte van hun salaris “bezitten” zouden wat mij betreft veel zwaarder belast dienen te worden!!
De oplossing voor deze aangepaste vorm van melken is natuurlijk niet meer privé rijden in je ‘auto van de zaak’. Je koopt i.p.v een klein 2e autootje een 2e hands Volvo 850 R5 ofzo voor de prijs van een kleine nieuwe en voor het geld dat je anders aan bijtelling betaald heb je nu in elk geval nog een beetje lol.
Dat mijn dieselende leasauto, voorzien van een roetfilter, genoegen neemt met 5,5 l/100km en dat hier 50000km zakelijk in gereden word en 8000 prive en dat deze dus schoner en minder belastend voor ons milieu is dan boven omschreven alternatief is duidelijk.
Maar wanneer men zulke plannen meent te moeten doorzetten dan wordt het Kaatje van mijn vriendin binnenkort omgeruild voor een mooie, grote, snelle bak, waar ik ook met plezier in zal sturen. Ik schrijf m’n kilometers wel en Den Haag mag wat nieuws bedenken.
Als ze mij nu zouden kunnen overtuigen dat ik meer bijtelling moet betalen en dat ze in ruil daarvoor Nederland weer filevrij maken, dán hebben we het ergens over. Dan ben je geloofwaardig en nu gewoon niet. Wat kost het wel niet? Hoe milieubelastend is het wel niet? Dat we met z’n allen ’s ochtends en ’s middags een half uur langer in de auto moeten zitten.
Het is al zo erg, dat wanneer je een opmerking maakt over de file’s, dat men zegt ‘Ach, je raakt er aan gewend’….
Goed om te zien dat er nog enige nuance is, dank aan Rick Dos en w0o0dy. Hoewel ik op een oppositie partij gestemd heb en er volgend jaar net als iedereen (en als leaserijder een beetje extra) op achteruit ga ben ik eigenlijk best tevreden met het regeringsbeleid.

En 30% bijtelling voor de meest smerige en 20% voor de meest schone, daar is eigenlijk niks mis mee. Als je het uitwerkt naar 20% bij een A-label auto en 30% bij een D-E-F label. Als B en C op 25% blijven dan is er echt een stimulans om een A-label auto te kiezen. En jongens, een Passat Bluemotion of BMW 118d voldoet toch prima als leaseauto?
Afvoeren die PVDA mileu nazi!!!!!!!
[i]Ik snap dat belasting nodig is, maar waarom nu ook nog eens een extra bijtelling op een leaseauto?[/i]]

Da’s niet zo moeilijk te bedenken hè? Omdat het een economisch voordeel/waarde vertegenwoordigd is dat de werkgever aan een werknemer geeft. Als leaseauto’s belastingvrij zouden zijn, zouden veel werknemers in plaats van een flink stuk brutoloon liever een dikkere auto van de werkgever ontvangen voor privégebruik. Dan zou de staatskas echter loonbelastingen mislopen.

Dat de bijtelling gedifferentieerd wordt naar de milieubelasting van een type auto vind ik uitstekend. Zo wordt de keuze voor een schonere, zuinigere auto beloond en worden autofabrikanten, werkgevers, werknemers en leasemaatschappijen ook gestimuleerd voor het inzetten van schonere auto’s ipv de alsmaar suvfere, grotere, en zwaarder gemotoriseerde statusbakken.

[i]Altijd maar dat gezeur over over auto en milieu, iedereen met een auto moet Zwaar Bloeden in dit land, Ik ben het echt zat! [/i]
Oh, dus dáárom stijgt het autobezit en de fildruk nog steeds, omdat autorijden relatief gezien alsmaar duurder geworden is en geen normale sterveling het meer kan betalen…Misschien moeten al die mensen die dagelijks in dezelfde files gaan staan eens bij _zichzelf_ te raden gaan wat ze daar nou eigenlijk aan het doen zijn en of het nu echt niet anders kon. De meeste automobilisten willen überhaupt niet eens nadenken over het verminderen van hun autogebruik en over alternatieve manieren van werken, wonen en reizen, zo verslaafd en vanzelfsprekend is dat dagelijkse autogebruik geworden. Als tien procent van die groep een alternatief zou gebruiken, zou die file er op dat moment niet meer zijn. Toch kiezen steeds meer mensen ervoor zich in die stilstaande rij koekblikken aan te sluiten en met de airco aan onze lucht met uitlaatgassen te verrijken. Blijkbaar hopen ze dat de ander de volgende dag thuis blijft werken of de trein neemt, of het fileprobleem voor ze oplost. Meer asfalt aanleggen is geen (duurzame) oplossing, om twee redenen: als de ene bottleneck verdwijnt duikt er meestal verderop een nieuwe bottleneck op door de opgeschoven vergrote verkeersstroom. En áls de fildruk afneemt en de reistijd door een ingreep wel verbeterd, besluiten vervolgens nog meer mensen nog vaker de auto te gaan gebruiken omdat het weer aantrekkelijker is geworden, net zolang tot de boel weer hopeloos vast staat. Ook hoeft er maar één botsinkje of pechgeval te gebeuren (en dat gebeurt bijna dagelijks) en de boel staat alsnog helemaal vast. Blijkbaar moet de ergernis nóg veel groter worden voordat een deel van de mensen het autogebruik in heroverweging willen nemen, zó sterk is de auto tot onderdeel van ons denken en onze (werk)cultuur gemaakt. Het autogebruik – op dezelfde plaats en tijd – zal gewoon structureel verminderd moeten worden, willen we niet nog tientallen jaren met dezelfde verschijnselen en problemen te kampen willen hebben.

Daarvoor is het niet noodzakelijk dat niemand nooit meer autorijdt, maar wel een substantieel deel de auto structureel niet of minder gebruiken gaat. Daarvoor zijn een reeks van mogelijkheden, die niet alléén maar allemaal ingezet zouden moeten worden om het woon-werkverkeer terug te dringen: meer en beter ov, gezamelijk vervoer door bedrijven/bedrijfsterreinen, flexibele werktijden, thuis- en telewerken (al was het maar parttime), meer en betere fietspaden voor (elektrische) (brom)fietsen en voorzieningen voor deze lichte, schone (en gezonde) vervoersmiddelen bij opstapplaatsen (haltes en stations) van het ov en carpoolplaatsen, en bedenk er zelf ook nog maar wat.
Tja met leaseauto’s heb ik niks,wel met priveauto(‘s’),Dat wij er met zijn alle financieel niet op voorrruitgaan en ministers zichzelf verrijken met een loonsverhoging (30%)die net zo veel bedraagt dan mijn maandsalaris is te gek voor woorden,ik bedoel,ik verdien best veel,maar krijg zo weinig,en die ziekenfonds rijst de pan uit,waarom elk jaar weer anders???Weg met artsen zonder grenzen,weg met gratis heroineshot voor verslaafde,schrok wat dit per persoon,per jaar kost,b etalen wij allemaal aan mee,oke probeer de welwillende van verslaving af te helpen en te steunen,als ze niet willen overdosis geven,probleem opgelost,kan drank/rookverslaafde ook gratis drank/shag gaan halen bij supermarkt?????Oeps ik rook niet meer en drink niet,jaaaaaaaa,ben koffieverslaafd,ben ff naar supermarkt,Ad

P.S.Uurloon bedraagt €9,40 bruto,wil toch mijn hobby mercedes 280 coupe rijden van 77 en 190 E 2.3 blijven rijden van 89 omdat ik anders volle premie moet betalen aan verzekering voor oldtimer,allen maand op fiets,Ad
De hardwerkende mense wordt telkens gestraft door de politiek, terwijl mensen in de bijstand hun handjes maar op kunnen houden en krijgen alles voor nop! dit land gaat naar de afgrond met deze ministers! onze ministers discrimineren om het leven! iedereen gelijk? dus dan ook iedereen gelijke rechten , plichten en belastingen (vergoedingen) en blijf nu eens van die auto af!
wat een stelletje herseloze eikels zitten er in het kabinet en de kamer ze vergeten 1 ding dat de mensen die in een lease-bak rijden voor hun werk op de weg zitten en dus keihard werken
om geld te verdienen met dat geld worden weer teveel aan belastingen betaalt waarmee dat soort herseloze eikels die er teveel zitten hun hand weerophouden omdat ze ook weer hebben gewerkt!
Mercedes No.1
Hoera………ik vertrek woensdag 10 oktober voorgoed nar de Pilippijnen, o.a. door die stomme regelgeving hier en al die soort asholes als zo´n diederik samson…..wat zal ik toch genieten als ik daar met een tropische schoonheid naar de tv zit te kijken en ik zie al die ELLENDE hier aan…
Ik wens iedereen véél succes in laat je alles afpakkenland, oftewel communistisch koninkrijk der nederlanden, want ja, het is écht net een communistisch land, ze wachten net zo lang tot ze alles van je afgenomen hebben….
Leve de corruptie in de Philippijnen, want ….niks zo fijn als corruptie, zolang je het maar kan betalen, en och….is het hier eigenlijk ook geen corruptie, want dat geld wat ze allemaal uit die melkkoe halen hier, auto genaamd, gaat écht niet allemaal naar de juiste zaken, maar heel veel blijft zo links en rechts aan de strijkstok hangen en komt op verkeerde plekken terecht.
Ik weet zeker dat ik me vanaf volgende week een heel stuk gelukkiger zal voelen in een land zonder regels, zonder wetten en ook nog eens megamooi en megagoedkoop.
@Mercedes No1 .. gefeliciteerd jongen .. hou je sterk daar .. enne … corruptie is gewoon een hele pure vorm van democratie .. hou je haaks.
spekken van de staats kas ,nog meer uitgroei van nutteloze en luie ambtenaren.
hub holland hub.
ambtenaren onder ons niet mee bewegen,leverd alleen maar co2 op
goed idee…. laat die yuppen maar betalen. De gewone mens kan het zo langzamerhand toch niet meer betalen.
Werken aan een beter leefbaar Nederland, voor wie dan eigenlijk
Weer het aanpakken van de auto alleen om ons in de dure openbaar vervoer te dwingen wie zit hier achter de ns en al die andere vervoerders de gemeentes
Zo aan al het commentaar te zien niet voor de werkende burgers die zich scheel betalen om de hogere inkomsten van de ambtenaren te kunnen neerlegden , dure premies betalen om de arts een duur huis te geven met zwembad er bij, en wij brave Nederlanders moet krom legen voor een abonnement om een kind naar zwemles te sturen , denk eens aan al die jongere die net aan het werk gaan en nu al krom legen van de kosten en nu ook een melk koe zijn en als ze iets niet bij hun hebben 50 euro aan hun broek is dat voor veilig Nederland nee dat geloof je toch niet het gaat naar andere doelen, ze l…… uit hun nek en wij pikken het allemaal er staat niemand op, en als er iemand opstaat die krijg dan een kogel en wij weten het en zien het en we zien dat het allemaal de doofpot in gaat
En we worden steeds banger en banger en daar verdienen ze ook nog een veel geld op
Gelukkig ga ik binnen twee jaar hier weg, en noem ik mij politiek vluchteling
De held hier is Mercedes no.1.
Aspirant-held is steef.

Zij klagen, maar gaan tenminste wég hier.
Scheelt weer een paar negatief ingestelde, anti-coöperatieve medeburgers.

De rest die alleen maar klaagt en scheldt op zgn. ‘hersenloze eikel-politici’ mag zich eens ernstig achter het oor krabben en de vraag stellen “vind ik het eigenlijk nog wel leuk genoeg”.

Dus of: doe als de heren hierboven, óf probeer constructief te zijn, en kom met oplossingen.
Hoe? Ga in de politiek, want je bent een briljant figuur. Op jou wachtten ze al lang. Doe hen (en vooral ons) niet tekort.

Zucht… :(

De hardwerkende burger wordt niet gestraft. Want van elke euro die je verdient, zie je zelf nog het meest terug; de totale belastingdruk in NL is zo’n 36% (met een gemiddeld loon).
En inderdaad is NL één van de meest welvarende landen in de wereld.
Een brood van 2 euro kost met (de nieuwe) btw 2,40. Om dit te kunnen betalen moet je maar liefst 4,80 bruto verdienen…

Jawel, een brood van 2 euro kost feitelijk 4,80 euro….

De hardwerkende burgen wordt niet gestraft??? wat een onzin.

Een auto kost natuurlijk nog veel meer. Inkomstenbelasting, btw, bpm, wegenbelasting, milieuheffing, belasting en extra heffingen op brandstof, etc. etc. Da’s gewoon niet eens meer uit te rekenen. En dan durven ze ook nog eens extra heffing te rekenen als bijtelling…

“En inderdaad is NL één van de meest welvarende landen in de wereld.” Ja, vind je het gek…
“Dan zou de staatskas echter loonbelastingen mislopen.”

Nou dat zou erg zijn zeg. Even iets minder uitgeven aan onzinnige overheidscampagnes, kunstsubsidies, en meer van dat soort belachelijke uitgaves en je hebt het zo weer terug verdiend.
@nietrijker

leuk berekend, maar dit klopt niet. ten eerste is brood belast tegen het lage tarief omzetbelasting (6%), ten tweede weet ik niet waar jij je brood haalt maar ik betaal GEEN 2 euro 40 voor een brood! ten derde is het percentage ib voor de meeste mensen slecht 32%.
het zou dan als volgt zijn; brood 1,50 + 6% btw = 1,59 (= 68%). resultaat 100% = 2,34 euro
@ Marcel65
Dank voor de betere berekening :)

@ Nietrijker
Waarom zo negatief ingesteld?
Waarom zeuren over de prijs van een brood?
Kan je het écht allemaal niet betalen (serieuze vraag), of benut je een aantal kansen gewoon niet optimaal?
Nee, we worden echt niet allemaal directeur, maar een beetje tevredenheid, daar kies je voor hoor!

En als je geen auto kunt betalen, óf zoek een baan dichterbij huis, óf ga verhuizen, óf begin voor jezelf, óf neem het ov (ja, dan ben je maar wat langer onderweg), óf…

Tsja.
Nog een serieuze vraag.
Als je dan echt te weinig middelen hebt, word je dan gelukkig door alleen maar te klagen op die o-zo-in-en-in slechte overheid?
ik geen gewoon als voorbeeld een product van ongeveer 2 euro. Het nieuwe btw stelsel geeft maar liefst een belasting van 20%. Verder is de IB voor leaserijders veelal hoger dan de 32% die jij aangeeft. Het bedrag tussen de 30.631 – 52.228 euro wordt belast met 42% en dat is nu precies het deel waar de meeste lease rijders hun bijtelling kunnen verwachten.

Dus 2 euro met BTW en IB wordt 3,41 (is inderdaad lager dan ik in eerste instantie aangaf, excuses hiervoor) maar nog steeds belachelijk hoog.

Ik ben zeker niet alleen maar aan het klagen, maar dit gaat gewoon te ver. Niet alleen de hoge inkoment worden gestraft, maar ook de bovenkant van de middenmoot krijgt het vanwege die rukkers van de pvda weer eens zwaar voor hun kiezen.

Dit is een auto-blog, dus voor autoliefhebbers. Dat is dus per definitie niet voor pvda stemmers (blijkbaar!!!)
We kunnen zo wel door blijven gaan, maar we krijgen er niks, maar dan ook echt niks voor terug. Nou, dat is niet helemaal waar. We krijgen er nog meer gel van burgers jattende politici voor terug, want de burger mag geen geld meer uitgeven voordat minstens de helft van zn centen bij de belastingdienst is terecht gekomen. Ik zit er toch wel heel erg over te denken om te emigreren en ik stem nooit meer pvda als ze zo doorgaan. Dag stem, dag.

@ SugarFree: Binnenkort kan niemand meer een auto betalen. Dus wacht maar. Binnenkort hebben we allemaal een ov en reizen we met de NS, die dan met enorme problemen te kampen heeft als gevolg van overbelasting danzij de PvdA. Nou, gaat goed he? Niet dus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).