In de automotive wereld worden er tal van zinnige en minder zinnige awards uitgedeeld. Wellicht dat wij binnenkort ook maar zoiets als de “Autoblog Finest Award” in het leven moeten roepen. Die behoort dan natuurlijk tot de categorie zinnige awards. Toch zijn er niet verschrikkelijk veel awards die er voor autofabrikanten echt iets toe doen. Een award die fabrikanten graag in de wacht slepen, is die van de “Engine of the Year”.
Deze ging de laatste drie jaar met BMW mee naar huis en ook dit jaar zijn de Duitsers er weer bij. De ogen van de 62 koppige jury uit 30 verschillende landen zijn nu vooral gericht op:
- het 1,4 liter T-Jet blok van Fiat
- de 1,8 liter liefdesbaby van Chrysler-Mitsubishi-Hyundai
- de 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d
- de 2,0 liter turbomotor uit de Mitsubishi Lancer Evolution X
- Subaru’s eerste boxer diesel (2 liter)
- de 3,0 liter turbomotor uit de Volvo V70
- het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R
- de 4,0 liter V8 uit de BMW M3
- de 5,0 liter V10 uit de Audi RS6
- de supercharged 6,2 liter V8 uit de Corvette ZR-1 en Cadillac CTS-V
De motoren worden onderverdeeld naar cilinderinhoud, beginnend met de categorie voor motoren met minder dan 1 liter cilinderinhoud en eindigend bij motoren meer dan 4 liter inhoud. Tevens wordt er onderscheid gemaakt in beste prestaties en gunstigste verbruik. Tot slot kiest de jury ook een overall-winnaar en dat is natuurlijk de meest prestigieuze award. Op 7 mei zullen in het Duitse Stuttgart de winnaars bekend worden gemaakt. Place your bets…
Phils zegt
Over-All winnaar wordt de GTR, alhoewel ik op dat vlak liever de V8 van de M3 zou zien
Racer X zegt
Hmm…
Ik gun het Subaru en Fiat vanwege de innovativiteit. BMW gun ik het omdat de 123d en M3 hebben fantastische motoren hebben.
Ik geef de GT-R ook een goede kans overigens.
ward430 zegt
123d, omdat bwm meestal wint. Al winnen ze wel altijd met M blokken, dus misschien de M v8 Ik zie bij de deelnemers wel geen blok van minder dan een liter terwijl dat een categorie is.
INSIDEMAN zegt
Hoop als BMW verkoper dat het de BMW M3 motor word;)…
de 123d is ook een super fijne diesel..;)…204 peekaatjes uit een 2.0 blok..:S:S
A8 4.2 zegt
fiat hoop ik want ze hebben een krachtige en toch nog zuinig.
Nick_BE zegt
Mijn geld staat ook dit jaar op de BMW motoren. Niet dat de andere slecht zijn, maar ze hebben toch elke keer dat tikkeltje meer. De ene keer is het de hoeveelheid pk per liter zoals bij de vorige M3 motor, deze keer een zuinige twinturbo diesel en een hoogtoerige V8 die een niet onaardig aantal paardjes produceert voor zijn relatief geringe inhoud.
Rick dos zegt
F*ck geen Dacia!
six trey zegt
Ik hoop de de supercharged 6,2 liter :D die
STJ zegt
Natuurlijk de VR38DETT (GT-R), de auto die bijna alle supercars vernederd heeft verdient alleen de eerste plek. De nieuwe 2.0 van de EVO verdient zeker de tweede plek want die blok heeft zich nu al op vele time attack events bewezen.
lincoln zegt
62 man mee naar de yab yum .. da,s teveel van het goede ..
de consument is in dit soort zaken de enige jury ..
Apache zegt
Subaru verdient het dubbel en dik! Respect voor dat merk! Ze worden veel te veel ondergewaardeerd en in de schaduw gesteld!
schnitzerken zegt
GT-R of 123d denk’k:D
zijn toch allebei mooie blokjes vin’k
technopatat zegt
IK DENK DE GTR, khoop allesinds niet de v8 van de m3, waarom vind iedereen die al eens gereden heeft met een c63 en een m3, de motor van de c63 zoveel beter, maar staat die er niet bij :) ?
Tom zegt
ik hoop dat subaru wint. respect voor hun innovativiteit.
Bmw gun ik het niet. Weinig vernieuwing..
Apache zegt
What about de Mazda RX-8 boxermotor? :) nee serieus, dat lijkt me een geweldig dingetje.
Emiel zegt
BMW wordt het.
Waarom? Omdat BMW ”sponsor” is van dit alles.
The godfather zegt
@ STJ
De GTR heeft dan wel een zeer goede kans om te winnen maar niet dat zal niet zijn omdat het een goede auto is, maar het zal van de motor afhangen. Want de GTR beschikt over advanced-technologie en daardoor is het een snelle auto.
on topic: Ik vind dat al die motoren fantastisch zijn, maar ik hoop toch dat het een BMW is en dan liefst de V8. Maar de anderen verdienen het ook.
Wat me ook opvalt is dat er geen Mercedes motor in de lijst is.
The godfather zegt
@ iedereen die vindt dat het de V8 van de M3 niet moet zijn: Het blok levert veel Peekaas en heeft geen turbo’s. Wat wil je nog meer??? ah ja het heeft ook een lekker geschreeuw. De C63 is hetzelfde als een Lamborghini motor in een Limo stoppen… Het zal nooit potentieel uitstralen die een sportcar wel vertoont
RenJie zegt
1) BMW 2.0 4cyl. twinturbo uit 123d
2) BMW 4.0 v8 uit m3
3) maakt me geen hol uit wat daar komt.
hape zegt
Een duits georganiseerd feestje… en zo zal de uitslag ook wel weer zijn….
RenJie zegt
@The godfather
waar haal je nou weer in godsnaam die C63 vandaan :| Je reactie slaat nergens op.
opel-lunatic zegt
Wat doet in hemelsnaam dat corvette blok in dit gezelschap. Neem dan die mercedes v8.
Bas zegt
Maakt me allemaal geen donder uit wie de sponsor is…ook al zijn het die boeren uit Beieren.
Normaal gesproken heb ik geen goed woord over voor BoereMestWagens….maar motoren bouwen, DAT kunnen ze als geen ander.
Daarom zou ik stemmen op:
-de 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d
-de 4,0 liter V8 uit de BMW M3
Lotus Omega zegt
Ik denk dat de boxer-diesel van Subaru en de 3.8 V6 Twin-turbo van Nissan goede kanshebbers zijn. De boxer-diesel omdat het de eerste boxer-dieselmotor is en de 3.8 V6 TT omdat het zo’n onwijs lomp ding is.
cupracer zegt
Het blok van de R35 zou moeten winnen. Als je kijkt naar de powerband en de gearbox alleen al.
Michiel zegt
subaru omdat het echt iest nieuws is.
anders word het nissan omdat value for money egt 100000000000000x beter is als bij de rest
ZonParaplu zegt
Yup, DE GT-R heeft een schitterende motor.
Motor voorin, versnellingsbak met 4wd systeem achtering en dit is met elkaar verbonden met een carbonne aandrijfschacht. Daar kan de M3 niet aan tippen.
Ook al ben ik zelf een grote fan van de BMW M motoren.
Thom Holwerda zegt
@ Apache
RX-8 met een boxermotor? Sinds wanneer? Dat ding heeft volgens mij toch echt een wankelmotor. Bovendien heeft die de prijs al in 2003 gewonnen.
six trey zegt
@opel-lunatic
Om dat het een block is met f*king veel PK’s
lage aankoop prijs, met een prachtig V8 gebrul en hij is pure muscle
Moos zegt
Kan iemand mij uitleggen wat er speciaal/goed/nieuw is aan de genoemde Volvo T6-motor?
Jimmie zegt
Gok ook dat BMW wordt aangezien ze die hele boel sponseren.
K-Kalkan zegt
@ Tom; Ben je wel goed wijs? Geen nieuwe motoren bij BMW? Man dat zijn 2 opnieuw ontworpen motoren en ze presteren allebeei meer dan 100pk/liter. Dat is pas vakmanschap. En dan ook nog eens dat de diesel makkelijk 1 op 18 á 20 rijdt :O !
Dus dat lijkt mij duidelijk :D
HoeDan zegt
waar staat mercedes dan?!?!?!?!
is het beste merk in mijn ogen
Ary zegt
nissan gtr, bmw m3 en de 123d
f1l1p zegt
En Honda..? Als grootste motorenbouwer ter wereld :(
Ben zegt
het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R
de 4,0 liter V8 uit de BMW M3
Die maken de meeste kans denk ik.
Maar de T modellen van Volvo zijn ook zeker niet verkeerd..
Daan zegt
@Moos, wat er zo goed os aan die t6? moet je die koppelkromme eens bekijken, is echt een waanzinig lekere motor voor het type auto waar hij in ligt. al verwacht ik zelf ook niet dat hij wint. ik zou mijn geld op de Beemer 2,0 zetten.
STI zegt
Subaru.. De eerste zijn die een boxer-diesel bouwt en daar vervolgens ook een hele goeie motor van weet te maken, dat verdient respect imho.
w0o0dy zegt
De v8 van de m3 is niet echt nieuw, het is de v10 met minder cilinders en wat betere software. Goede motor maar niet vernieuwend meer. De diesel van subaru is wel helemaal nieuw en vernieuwend. De motor van de gt-r zou de logische overall winnaar zijn.
CooperS-lightningblue zegt
Ik denk:
– de Boxer Diesel van de Subaru
of
– de 2,0 liter twin-turbo van de BMW 123d
4g63 zegt
als we het over 4 pitters hebben dan kan het haast niet anders dat de MItsu’s legendARISCHE 4g63 blok moet worden gwn niet opte blazen(volgens mij al 20 jaar gebruiken ze vrijwel identiek blok, ook evo X dus. vooral met de 1G probleemloos 2bar boost op volledig standaard blok, vlik dat maar bij ons vertrouwde 2L van diverse EU merken.99% kans dat je ze binnen n dag helemaal uit mekaar draait.
mashell zegt
De winnaar moet natuurlijk de 1,4 liter T-Jet van Fiat worden, het enige blok van de nieuwe generatie. De rest is allemaal al eens eerder vertoond.
Maar de kleinste motor laten winnen? Nee dat durven ze niet, ze zullen wel weer voor het M3 blok kiezen…
Silverarrow zegt
Eigenlijk moeten ze ook eens een categorie “Soundtrack” in het leven roepen. Is in mijn ogen iets wat behoorlijk bij draagt aan de kick van het rijden. En de overduidelijke winnaar zou dan natuurlijk de C63 AMG zijn :P .
De winnaar zal wel weer de M3 worden. Saai, want bij BMW voeren ze constant dezelfde truc uit. Never change a winning formula, unless it gets really really boring…
Heyhuub zegt
@cupracer
Volgens mij is de powerband van de RS6 V10 een stuk beter dan die in de GT-R. 650nm @ 1500-6250RPM en 580pk @ 6000-6750RPM
SyriX zegt
overall winnar: 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d
met huidige benzineprijzen wil ik niet eens aan die 4,2 of 6,2’s denken..
Tomlenn zegt
Ik zet in op de Subaru boxer diesel vanwege de innovativiteit en de VR38DETT uit de GT-R vanwege de pk/liter ratio en de gunstige koppelkromme.
&@Heyhuub
Maar das wel n 5 liter blok en V10, dus 4 cilinders meer, en ook 1,2 liter groter. Ze hebben daar dus duidelijk meer op koppel gericht, aangezien ie ‘maar’ 100pk meer levert. Bovendien lijkt het er op dat de GT-R meer levert dan 480pk, aangezien er al dynoruns zijn geweest door o.a. motortrend die (hou me er niet precies aan) 430 pk aan de wielen van de GT-R hebben gemeten. Dit betekent dat het vermogen nooit 480pk kan zijn aangezien je aan aandrijflijnverlies altijd al meer hebt…
sebastian zegt
ik mis de ferrari blok in het rijtje…
510 pk uit een 4.3 v8, daar kan geen bmw aan tippen…
r2rule zegt
waarom vind ik die logo van ” ENGINE OF THE YEAR” zo DISCOVERY CHANNEL ?
q-oekje zegt
tel maar een punt van mij voor de van de c63
q-oekje zegt
tel maar een punt van mij voor die van de c63
Mr Hyde zegt
Subaru, 2 literBMW, of GTRwordt het. Hoop voor Subaru.
Markus zegt
Motorblok van het jaar… what’s next, Gordel van het jaar? Versnellingspook van het jaar?
Ik snap best dat de motor een belangrijk deel van de auto is maar zo’n verkiezing, wie boeit dat nou?
9ff GT9 zegt
Het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R! Die motor ownt porsche! Dat zegt al genoeg denk ik..
roelth zegt
@ Moos
Het bijzondere aan de T6 motor van Volvo is namelijk dat deze 6 in lijn motor even smal is als de 2.5 5 in lijn motoren. Bovendien zijn de startmotor en de turbo in het motorblok verwerkt om het geheel compact te houden.
mvg,
Roel
Chief_S5 zegt
Kom ik weer aan hoor: De V10 van de RS6. Dat geluid, dat vermogen, trekkracht. Moet ik nog meer zeggen?! :D
Nog meer serieuze kanshebbers:
– Overall, de V8 van de M3 (al vind ik hoogtoerig niks, maar het is wel een mooi staaltje techniek)
– Overall. de 3.8 TT van de GT-R (Porsche, eat your heart out!)
– In z’n eigen categorie, de 1.4 T van Fiat. Klein, maar fijn.
– Eigen categorie, De nieuwe dieselboxer van Subaru, hoewel ik daar nog weinig van weet.
Wordt spannend! :)
hupke zegt
de 4.0 v8 uit de m3 wint met overschot
Het blok is zo krachtig verbruikt redelijk weinig zeker voor zo’n vermogen en koppel