• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kanshebbers “Engine of the Year 2008 Award”

Auteur: Dennis, gepost 18 april 2008 om 21:04 – 56 Reacties

Engine of the Year

In de automotive wereld worden er tal van zinnige en minder zinnige awards uitgedeeld. Wellicht dat wij binnenkort ook maar zoiets als de “Autoblog Finest Award” in het leven moeten roepen. Die behoort dan natuurlijk tot de categorie zinnige awards. Toch zijn er niet verschrikkelijk veel awards die er voor autofabrikanten echt iets toe doen. Een award die fabrikanten graag in de wacht slepen, is die van de “Engine of the Year”.

Deze ging de laatste drie jaar met BMW mee naar huis en ook dit jaar zijn de Duitsers er weer bij. De ogen van de 62 koppige jury uit 30 verschillende landen zijn nu vooral gericht op:

  • het 1,4 liter T-Jet blok van Fiat
  • de 1,8 liter liefdesbaby van Chrysler-Mitsubishi-Hyundai
  • de 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d
  • de 2,0 liter turbomotor uit de Mitsubishi Lancer Evolution X
  • Subaru’s eerste boxer diesel (2 liter)
  • de 3,0 liter turbomotor uit de Volvo V70
  • het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R
  • de 4,0 liter V8 uit de BMW M3
  • de 5,0 liter V10 uit de Audi RS6
  • de supercharged 6,2 liter V8 uit de Corvette ZR-1 en Cadillac CTS-V

De motoren worden onderverdeeld naar cilinderinhoud, beginnend met de categorie voor motoren met minder dan 1 liter cilinderinhoud en eindigend bij motoren meer dan 4 liter inhoud. Tevens wordt er onderscheid gemaakt in beste prestaties en gunstigste verbruik. Tot slot kiest de jury ook een overall-winnaar en dat is natuurlijk de meest prestigieuze award. Op 7 mei zullen in het Duitse Stuttgart de winnaars bekend worden gemaakt. Place your bets…

Ook interessant!

  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Volkswagen ID.4 is World Car of the Year 2021
  • Dit is de World Car of The Year 2022!
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

engine-of-the-year, motor, Techniek

Vorig bericht: « Audi Q5 gelekt [updated]
Volgend bericht: Mercedes C63 AMG gekozen als DTM Safety Car »

Lees Interacties

Reacties

  1. Phils zegt

    18 april 2008 om 21:06

    Over-All winnaar wordt de GTR, alhoewel ik op dat vlak liever de V8 van de M3 zou zien

    Login om te reageren
  2. Racer X zegt

    18 april 2008 om 21:07

    Hmm…

    Ik gun het Subaru en Fiat vanwege de innovativiteit. BMW gun ik het omdat de 123d en M3 hebben fantastische motoren hebben.

    Ik geef de GT-R ook een goede kans overigens.

    Login om te reageren
  3. ward430 zegt

    18 april 2008 om 21:07

    123d, omdat bwm meestal wint. Al winnen ze wel altijd met M blokken, dus misschien de M v8 Ik zie bij de deelnemers wel geen blok van minder dan een liter terwijl dat een categorie is.

    Login om te reageren
  4. INSIDEMAN zegt

    18 april 2008 om 21:10

    Hoop als BMW verkoper dat het de BMW M3 motor word;)…
    de 123d is ook een super fijne diesel..;)…204 peekaatjes uit een 2.0 blok..:S:S

    Login om te reageren
  5. A8 4.2 zegt

    18 april 2008 om 21:11

    fiat hoop ik want ze hebben een krachtige en toch nog zuinig.

    Login om te reageren
  6. Nick_BE zegt

    18 april 2008 om 21:15

    Mijn geld staat ook dit jaar op de BMW motoren. Niet dat de andere slecht zijn, maar ze hebben toch elke keer dat tikkeltje meer. De ene keer is het de hoeveelheid pk per liter zoals bij de vorige M3 motor, deze keer een zuinige twinturbo diesel en een hoogtoerige V8 die een niet onaardig aantal paardjes produceert voor zijn relatief geringe inhoud.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    18 april 2008 om 21:18

    F*ck geen Dacia!

    Login om te reageren
  8. six trey zegt

    18 april 2008 om 21:23

    Ik hoop de de supercharged 6,2 liter :D die

    Login om te reageren
  9. STJ zegt

    18 april 2008 om 21:24

    Natuurlijk de VR38DETT (GT-R), de auto die bijna alle supercars vernederd heeft verdient alleen de eerste plek. De nieuwe 2.0 van de EVO verdient zeker de tweede plek want die blok heeft zich nu al op vele time attack events bewezen.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    18 april 2008 om 21:28

    62 man mee naar de yab yum .. da,s teveel van het goede ..

    de consument is in dit soort zaken de enige jury ..

    Login om te reageren
  11. Apache zegt

    18 april 2008 om 21:28

    Subaru verdient het dubbel en dik! Respect voor dat merk! Ze worden veel te veel ondergewaardeerd en in de schaduw gesteld!

    Login om te reageren
  12. schnitzerken zegt

    18 april 2008 om 21:30

    GT-R of 123d denk’k:D

    zijn toch allebei mooie blokjes vin’k

    Login om te reageren
  13. technopatat zegt

    18 april 2008 om 21:31

    IK DENK DE GTR, khoop allesinds niet de v8 van de m3, waarom vind iedereen die al eens gereden heeft met een c63 en een m3, de motor van de c63 zoveel beter, maar staat die er niet bij :) ?

    Login om te reageren
  14. Tom zegt

    18 april 2008 om 21:32

    ik hoop dat subaru wint. respect voor hun innovativiteit.

    Bmw gun ik het niet. Weinig vernieuwing..

    Login om te reageren
  15. Apache zegt

    18 april 2008 om 21:32

    What about de Mazda RX-8 boxermotor? :) nee serieus, dat lijkt me een geweldig dingetje.

    Login om te reageren
  16. Emiel zegt

    18 april 2008 om 21:33

    BMW wordt het.

    Waarom? Omdat BMW ”sponsor” is van dit alles.

    Login om te reageren
  17. The godfather zegt

    18 april 2008 om 21:34

    @ STJ
    De GTR heeft dan wel een zeer goede kans om te winnen maar niet dat zal niet zijn omdat het een goede auto is, maar het zal van de motor afhangen. Want de GTR beschikt over advanced-technologie en daardoor is het een snelle auto.

    on topic: Ik vind dat al die motoren fantastisch zijn, maar ik hoop toch dat het een BMW is en dan liefst de V8. Maar de anderen verdienen het ook.

    Wat me ook opvalt is dat er geen Mercedes motor in de lijst is.

    Login om te reageren
  18. The godfather zegt

    18 april 2008 om 21:38

    @ iedereen die vindt dat het de V8 van de M3 niet moet zijn: Het blok levert veel Peekaas en heeft geen turbo’s. Wat wil je nog meer??? ah ja het heeft ook een lekker geschreeuw. De C63 is hetzelfde als een Lamborghini motor in een Limo stoppen… Het zal nooit potentieel uitstralen die een sportcar wel vertoont

    Login om te reageren
  19. RenJie zegt

    18 april 2008 om 21:41

    1) BMW 2.0 4cyl. twinturbo uit 123d
    2) BMW 4.0 v8 uit m3
    3) maakt me geen hol uit wat daar komt.

    Login om te reageren
  20. hape zegt

    18 april 2008 om 21:43

    Een duits georganiseerd feestje… en zo zal de uitslag ook wel weer zijn….

    Login om te reageren
  21. RenJie zegt

    18 april 2008 om 21:53

    @The godfather
    waar haal je nou weer in godsnaam die C63 vandaan :| Je reactie slaat nergens op.

    Login om te reageren
  22. opel-lunatic zegt

    18 april 2008 om 21:58

    Wat doet in hemelsnaam dat corvette blok in dit gezelschap. Neem dan die mercedes v8.

    Login om te reageren
  23. Bas zegt

    18 april 2008 om 22:23

    Maakt me allemaal geen donder uit wie de sponsor is…ook al zijn het die boeren uit Beieren.
    Normaal gesproken heb ik geen goed woord over voor BoereMestWagens….maar motoren bouwen, DAT kunnen ze als geen ander.
    Daarom zou ik stemmen op:
    -de 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d
    -de 4,0 liter V8 uit de BMW M3

    Login om te reageren
  24. Lotus Omega zegt

    18 april 2008 om 22:56

    Ik denk dat de boxer-diesel van Subaru en de 3.8 V6 Twin-turbo van Nissan goede kanshebbers zijn. De boxer-diesel omdat het de eerste boxer-dieselmotor is en de 3.8 V6 TT omdat het zo’n onwijs lomp ding is.

    Login om te reageren
  25. cupracer zegt

    18 april 2008 om 22:57

    Het blok van de R35 zou moeten winnen. Als je kijkt naar de powerband en de gearbox alleen al.

    Login om te reageren
  26. Michiel zegt

    18 april 2008 om 23:08

    subaru omdat het echt iest nieuws is.
    anders word het nissan omdat value for money egt 100000000000000x beter is als bij de rest

    Login om te reageren
  27. ZonParaplu zegt

    18 april 2008 om 23:11

    Yup, DE GT-R heeft een schitterende motor.
    Motor voorin, versnellingsbak met 4wd systeem achtering en dit is met elkaar verbonden met een carbonne aandrijfschacht. Daar kan de M3 niet aan tippen.
    Ook al ben ik zelf een grote fan van de BMW M motoren.

    Login om te reageren
  28. Thom Holwerda zegt

    18 april 2008 om 23:16

    @ Apache

    RX-8 met een boxermotor? Sinds wanneer? Dat ding heeft volgens mij toch echt een wankelmotor. Bovendien heeft die de prijs al in 2003 gewonnen.

    Login om te reageren
  29. six trey zegt

    18 april 2008 om 23:19

    @opel-lunatic
    Om dat het een block is met f*king veel PK’s
    lage aankoop prijs, met een prachtig V8 gebrul en hij is pure muscle

    Login om te reageren
  30. Moos zegt

    19 april 2008 om 00:28

    Kan iemand mij uitleggen wat er speciaal/goed/nieuw is aan de genoemde Volvo T6-motor?

    Login om te reageren
  31. Jimmie zegt

    19 april 2008 om 00:29

    Gok ook dat BMW wordt aangezien ze die hele boel sponseren.

    Login om te reageren
  32. K-Kalkan zegt

    19 april 2008 om 00:48

    @ Tom; Ben je wel goed wijs? Geen nieuwe motoren bij BMW? Man dat zijn 2 opnieuw ontworpen motoren en ze presteren allebeei meer dan 100pk/liter. Dat is pas vakmanschap. En dan ook nog eens dat de diesel makkelijk 1 op 18 á 20 rijdt :O !

    Dus dat lijkt mij duidelijk :D

    Login om te reageren
  33. HoeDan zegt

    19 april 2008 om 00:50

    waar staat mercedes dan?!?!?!?!

    is het beste merk in mijn ogen

    Login om te reageren
  34. Ary zegt

    19 april 2008 om 02:17

    nissan gtr, bmw m3 en de 123d

    Login om te reageren
  35. f1l1p zegt

    19 april 2008 om 06:01

    En Honda..? Als grootste motorenbouwer ter wereld :(

    Login om te reageren
  36. Ben zegt

    19 april 2008 om 07:58

    het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R
    de 4,0 liter V8 uit de BMW M3
    Die maken de meeste kans denk ik.
    Maar de T modellen van Volvo zijn ook zeker niet verkeerd..

    Login om te reageren
  37. Daan zegt

    19 april 2008 om 09:22

    @Moos, wat er zo goed os aan die t6? moet je die koppelkromme eens bekijken, is echt een waanzinig lekere motor voor het type auto waar hij in ligt. al verwacht ik zelf ook niet dat hij wint. ik zou mijn geld op de Beemer 2,0 zetten.

    Login om te reageren
  38. STI zegt

    19 april 2008 om 09:48

    Subaru.. De eerste zijn die een boxer-diesel bouwt en daar vervolgens ook een hele goeie motor van weet te maken, dat verdient respect imho.

    Login om te reageren
  39. w0o0dy zegt

    19 april 2008 om 09:56

    De v8 van de m3 is niet echt nieuw, het is de v10 met minder cilinders en wat betere software. Goede motor maar niet vernieuwend meer. De diesel van subaru is wel helemaal nieuw en vernieuwend. De motor van de gt-r zou de logische overall winnaar zijn.

    Login om te reageren
  40. CooperS-lightningblue zegt

    19 april 2008 om 10:11

    Ik denk:

    – de Boxer Diesel van de Subaru

    of

    – de 2,0 liter twin-turbo van de BMW 123d

    Login om te reageren
  41. 4g63 zegt

    19 april 2008 om 10:40

    als we het over 4 pitters hebben dan kan het haast niet anders dat de MItsu’s legendARISCHE 4g63 blok moet worden gwn niet opte blazen(volgens mij al 20 jaar gebruiken ze vrijwel identiek blok, ook evo X dus. vooral met de 1G probleemloos 2bar boost op volledig standaard blok, vlik dat maar bij ons vertrouwde 2L van diverse EU merken.99% kans dat je ze binnen n dag helemaal uit mekaar draait.

    Login om te reageren
  42. mashell zegt

    19 april 2008 om 10:59

    De winnaar moet natuurlijk de 1,4 liter T-Jet van Fiat worden, het enige blok van de nieuwe generatie. De rest is allemaal al eens eerder vertoond.

    Maar de kleinste motor laten winnen? Nee dat durven ze niet, ze zullen wel weer voor het M3 blok kiezen…

    Login om te reageren
  43. Silverarrow zegt

    19 april 2008 om 12:27

    Eigenlijk moeten ze ook eens een categorie “Soundtrack” in het leven roepen. Is in mijn ogen iets wat behoorlijk bij draagt aan de kick van het rijden. En de overduidelijke winnaar zou dan natuurlijk de C63 AMG zijn :P .

    De winnaar zal wel weer de M3 worden. Saai, want bij BMW voeren ze constant dezelfde truc uit. Never change a winning formula, unless it gets really really boring…

    Login om te reageren
  44. Heyhuub zegt

    19 april 2008 om 14:12

    @cupracer

    Volgens mij is de powerband van de RS6 V10 een stuk beter dan die in de GT-R. 650nm @ 1500-6250RPM en 580pk @ 6000-6750RPM

    Login om te reageren
  45. SyriX zegt

    19 april 2008 om 14:56

    overall winnar: 2,0 liter twinturbodiesel uit de BMW 123d

    met huidige benzineprijzen wil ik niet eens aan die 4,2 of 6,2’s denken..

    Login om te reageren
  46. Tomlenn zegt

    19 april 2008 om 16:01

    Ik zet in op de Subaru boxer diesel vanwege de innovativiteit en de VR38DETT uit de GT-R vanwege de pk/liter ratio en de gunstige koppelkromme.

    &@Heyhuub

    Maar das wel n 5 liter blok en V10, dus 4 cilinders meer, en ook 1,2 liter groter. Ze hebben daar dus duidelijk meer op koppel gericht, aangezien ie ‘maar’ 100pk meer levert. Bovendien lijkt het er op dat de GT-R meer levert dan 480pk, aangezien er al dynoruns zijn geweest door o.a. motortrend die (hou me er niet precies aan) 430 pk aan de wielen van de GT-R hebben gemeten. Dit betekent dat het vermogen nooit 480pk kan zijn aangezien je aan aandrijflijnverlies altijd al meer hebt…

    Login om te reageren
  47. sebastian zegt

    19 april 2008 om 16:35

    ik mis de ferrari blok in het rijtje…
    510 pk uit een 4.3 v8, daar kan geen bmw aan tippen…

    Login om te reageren
  48. r2rule zegt

    19 april 2008 om 16:48

    waarom vind ik die logo van ” ENGINE OF THE YEAR” zo DISCOVERY CHANNEL ?

    Login om te reageren
  49. q-oekje zegt

    19 april 2008 om 19:15

    tel maar een punt van mij voor de van de c63

    Login om te reageren
  50. q-oekje zegt

    19 april 2008 om 19:17

    tel maar een punt van mij voor die van de c63

    Login om te reageren
  51. Mr Hyde zegt

    19 april 2008 om 20:24

    Subaru, 2 literBMW, of GTRwordt het. Hoop voor Subaru.

    Login om te reageren
  52. Markus zegt

    19 april 2008 om 22:28

    Motorblok van het jaar… what’s next, Gordel van het jaar? Versnellingspook van het jaar?
    Ik snap best dat de motor een belangrijk deel van de auto is maar zo’n verkiezing, wie boeit dat nou?

    Login om te reageren
  53. 9ff GT9 zegt

    20 april 2008 om 14:21

    Het 3,8 liter twinturboblok uit de Nissan GT-R! Die motor ownt porsche! Dat zegt al genoeg denk ik..

    Login om te reageren
  54. roelth zegt

    20 april 2008 om 14:38

    @ Moos

    Het bijzondere aan de T6 motor van Volvo is namelijk dat deze 6 in lijn motor even smal is als de 2.5 5 in lijn motoren. Bovendien zijn de startmotor en de turbo in het motorblok verwerkt om het geheel compact te houden.

    mvg,
    Roel

    Login om te reageren
  55. Chief_S5 zegt

    20 april 2008 om 17:46

    Kom ik weer aan hoor: De V10 van de RS6. Dat geluid, dat vermogen, trekkracht. Moet ik nog meer zeggen?! :D
    Nog meer serieuze kanshebbers:
    – Overall, de V8 van de M3 (al vind ik hoogtoerig niks, maar het is wel een mooi staaltje techniek)
    – Overall. de 3.8 TT van de GT-R (Porsche, eat your heart out!)
    – In z’n eigen categorie, de 1.4 T van Fiat. Klein, maar fijn.
    – Eigen categorie, De nieuwe dieselboxer van Subaru, hoewel ik daar nog weinig van weet.

    Wordt spannend! :)

    Login om te reageren
  56. hupke zegt

    21 april 2008 om 21:06

    de 4.0 v8 uit de m3 wint met overschot
    Het blok is zo krachtig verbruikt redelijk weinig zeker voor zo’n vermogen en koppel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North