Bruut! Porsche 997 GT3 door Manthey Motors

Auteur: , 42 Reacties

In de schaduw van de Nürburgring ligt Porsche-(fine)tuner Manthey, waarschijnlijk al wel bekend bij jullie na Wouters ritje in de door hun aangepakte Cayman, en anders wel na hun overwinning in de 24-uur van de Nürburgring vandaag. Hun nieuwste project mag er wezen: op basis van de 997 GT3 is de MM-GT3 gemaakt.

Als je een woord zoekt om het werk van Manthey te omschrijven, is ‘subtiel’ misschien het best op zijn plaats. In tegenstelling tot de vele andere Porsche-tuners worden er geen honderden extra pk’s uitgepompt, maar ligt de nadruk meer op gewichtsbesparing en het rustig polijsten van een in de basis al bijzonder goede sportwagen.

Een grote hap van de gewichtsbesparing wordt in dit geval door het RVS-uitlaatsysteem (dat 12 extra Newtonmeters koppel vrijmaakt) voor zijn rekening genomen, hiermee wordt 23 kg van het gewicht geschaafd.
Een andere grote vooruitgang zijn de 19″ magnesium velgen (-15 kg onafgeveerd gewicht), die voor fors minder roterende massa zorgen.

Manthey Porsche MM-GT3

Ook het standaard limited-slipdifferentieel en de PASM-vering moeten er aan geloven. In plaats daarvan monteert Manthey een differentieel dat het ook in zijn Cup-auto’s gebruikt, met een sperwerking tot 60%. Het onderstel is van KW afkomstig en is speciaal voor Manthey ontwikkeld. Een carbon spoilerlip vóór en aanpassingen aan de spoiler achter zorgen voor meer neerwaartse druk.
Voor kortere schakelwegen wordt de MM-GT3 met een short-shifter uitgerust.

Tot slot zijn er nog een aantal aanpassingen in ontwikkeling: koolstofvezel inleg voor de binnenkant van de portieren, een titanium-uitlaatsysteem dat nog eens 10 kg extra gewicht bespaart, en voor de pk-junkies een conversie van het standaard 3,6 literblok naar 4 liter.

We laten onze secretaresse uitzoeken wanneer we weer eens een gaatje hebben in de drukke agenda om meer Manthey-lekkers aan de tand te voelen.

Manthey Porsche MM-GT3



42 reacties

ZwerverRoodbaard
Wel lekker zo in het wit en in de sneeuw :D Krijg het er koud van!
Dit is een shoot die in maart is gedaan. Tsja, toen lag er inderdaad ineens sneeuw…
Het ontsiert het totaalplaatje in ieder geval geenszins.
Geen prijskaartje? ^_^
Kijk dit is pas after market ‘tunen’ (ik haat het woord). Eat your hart out Gemballa, Techart, 9ff, en co.

Mooi werk.
@GeoBem007

Dat krijg je wel te zien als je bij ze langsgaat.
Prijskaartjes zijn voor massaproductie :)
@ sir smokalot : inderdaad vreemd ;p

is en blijft een porsche. vind die witte kleur best mooi.
Laat er een gallery voor deze auto zijn!
48 kilo eraf? Da’s beter dan de RS…. alleen wat weeg dat andere differentieel en wat wegen de andere dempers…..

Enne Smoke hebben ze in het interieur ook nog een titanium uitlaat of heb je iets dubbel in je tekst?
@WOoOdy

Neuh, het eerstgenoemde systeem is RVS –> -23 kg
De tweede titanium –> -33 kg

Snappez-vous?

Denk niet dat het differentieel zwaarder is, als het door Manthey Racing wordt toegepast op de Cup Cars.
w0o0dy: ik dacht daar ook aan, tot ik de tekst opnieuw las. Ze zouden nog een extra 10kg kunnen kwijtspelen met een titanium uitlaat dat in ontwikkeling is!
@Smoke: helder, grazie.

Of het differentieel lichter is dat valt te bezien…. misschien is het gewoon een betere oplossing om nog harder de bocht uit te kunnen knallen en nemen ze wat kilo’s op de koop toe. Dat het enorm veel zwaarder zal zijn dat denk ik niet. Zou deze nog duurder zijn dan de RS of weet Manthey dit ook nog eens voor minder dan de 30 mille extra (uit het hoofd) voor elkaar te krijgen? Dan krijgen ze mot met Porsche, lol.
Wel mooi serieus werk en geen rare grote bodykits. Mooie velgjes, ook.
Is ie van binnen ook geheel kaal op wat carbon na?
Heel fraai werk. Deze mensen lijken de ware betekenis van ‘tunen’ te kennen. Hulde!
Niccceeee… zo hoort het, dit is echt tunen.. en geheel in de trend van gewichtsbesparing.. ben benieuwd wat zo’n tita uitlaat kost.
Ik ben het met Klassiekerrally eens : dit is waar het tunen om zou moeten gaan !!

Dit ding rijdt vast beter dan een GT3 RS die maar een uitsparing van 20 kilootjes heeft.
Eh, zijn dat niet de velgen van de M3 CSL vorige editie, oftewel de compitie velgen? Ze lijken er wel erg op. Maar goed boeie, erg erg geslaagd dit. Zet hem maar voor de deur
ik bedoel deze http://www.vboxbg.net/pictures/1909.jpg … en ik bedoelde niet compitie maar Competition, ik weer……
@w0o0dy

Ik denk dat het kostenplaatje die 30 mille wel overstijgt. Met name de magnesium velgen zullen er aardig hard inklappen.
Alleen dat setje velgen zal al zo’n 20k zijn. Maar wel een onwijs gaaf ding, ik heb deze liever dan een GT3RS.
Mooie auto.

De velgen kosten € 6400
Dempers € 4000
Uitlaat systeem € 4000
short shift € 700

Maar je kunt nog verder gaan.

Deuren -40 KG voor € 6400
Remschijven voor en achter – 3kg € 4200,

Deze prijzen kun je vinden op de website. Zijn niet de exacte prijzen maar +/- incl de montage.

Dan kom je volgens mij uit op een besparing 86 kg in de auto en € 25700 in de beurs.
@Sven & Smoke: dat valt best mee eigenlijk… de velgen zijn ongeveer 10k, het onderstel kost wel serieus knaken (zo’n 4,5 voor de veren/dempers en dan nog zo’n 5,5k voor Fahrwerkslenker….(?) Uniball…. ik denk dat het de ophangingsbussen zijn… Het uitlaat systeem komt op zo’n 5mille…

Kortom ik denk dat je er met zo’n 40k wel bent… en de RS kost in NL 32 meer dan de GT3… dus dan lijkt het me de moeite waard als je serieus op het circuit wil gaan knallen… voor de weg lijkt me dat onderstel met harde bussen te oncomfortabel…. maar goed, dat moet je proberen denk ik om te weten of je dat wil.

Btw de prijzen zijn ongeveer en incl montage
@ wOoOdy, als je er amper mee op straat kan dan vraag ik mij af of je dan niet beter een GT3-R, -R Cup of RSR kunt aanschaffen. Alhoewel ik de prijs van geen van alle race Porsches weet.
Mooi om te zien, maar ik zou het toch lekker origineel houden als ik hem moet aanschaffen. Is al duur zat, en de echte cannonball-run rij ik er toch niet mee, (misschien in 2025) ;)
De deuren zijn trouwens ook wel prijzig… zo’n 3800 per stuk! Da’s 190 euro per kilo…. hmm tja het is dan ook niet echt een kratje bier zullen we maar zeggen.
@w0o0dy @22:22

Vergeet het spoilerlipje voor niet. Staat weiliswaar niet in de tekst, maar zit er wel op. Ben je toch weer een rug verder!

En al die dure Michelin Pilot Cup sport banden (maatje 305/30×19 achter – ketsjing!) die je kaal gaat rijden als je zo’n ding hebt…
kzit aan 30K zonder de Cup Sport banden (staan geen prijs bij), de uniball en fitting.
De GT3 is al behoorlijk goed gebalanceerd. Wat je er bij kunt toevoegen is wat meer vermogen, zodat je beetje op het GT2 niveau zit.
Mjammie, de lekkerste Elfer bij z’n kloten gepakt. En zeg nou zelf: “ik rijd een Manthey 911 GT3” bekt toch vele malen lekkerder dan “ik rijd een 911 GT3 RS”?
@ CSL,

Kennelijk kun je meer doen dan domweg meer vermogen erin proppen, zoals lichter maken. Of het onderstel vervangen, dat bleek bij de Manthey Cayman S ook effectief. Zonder een al te professionele besturder nodig te hebben. Het verschil tussen de GT3 en GT2 is niet simpelweg vermogen.
Maar als ik het goed begrijp is in feite een GT3RS -58kg mogelijk?
Uiteraard.
@Sven
Het grootste verschil tussen de GT3(RS) en de GT2 is juist alleen het vermogen.
Om domweg gewicht uit plaatsen te halen waarmee je de auto uit balans brengt is gewoon slecht.
Wat je bij elke auto kunt doen is een lichtere uitlaat systeem en een set lichtere wielen monteren. En dat hebben ze hier gedaan. Het verschil zal bijna niet te merken zijn. Wel is het goed dat hier het gewicht juist bij die zware kont weg wordt gehaald.

GT3 is al zo’n 50kg ligter dan de GT2. Keramische remmen eronder en opvoeren die blok.
@CSL: ook de deuren zijn lichter dan normaal. da’s ook weer 30 kilo in totaal, dus volgens mij gaat er flink wat gewicht uit de toch al vrij lichte GT3.

-23kg voor de uitlaat, -15 voor de wielen, – 40 voor de deuren….
80 kg besparen is best veel op zo’n lichte auto. De besparing voor het onafgeveerd gewicht is lekker voor de wegligging. Dan nog dat nieuwe differentieel met meer sperwerking voor nog betere tractie uit de bochten….

Door minder gewicht achter en in het midden zal de balans naar de vooras gaan…. dat zou dan ook wel eens tot minder onderstuur kunnen leiden. Dat is één van de grootste kritiekpunten op de wegligging van de 911’jes: door de lichte neus sturen ze wat minder goed in en moet je wat rustiger de bocht in en kun je pas na de helft van de bocht op het gas snelheid maken…

Door de balans naar voren te schuiven zal de vooras meer grip hebben, door het differentieel met meer sperwerking zal de achterkant ook meer vermogen kwijt kunnen…. kortom dit kon wel eens erg lekker gaan op een circuit in vergelijking tot de standaard gt3…
@w0o0dy
Je Zult de Overstuur karakter bedoelen waarschijnlijk van de 911’s met hun zware kont.
Blijkbaar had ik toch gelijk en komt Porsche zelf toch mer meer vermogen aan zetten voor de GT3(RS) !!
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8952
@csl: een 911 heeft qua wegligging (in principe) een nadeel door de motor achterin… de voorkant is licht en daardoor hebben de voorbanden relatief weinig grip (dus onderstuur) bij het insturen en bij het uitaccelereren (als de kont omlaag gaat wordt de neus nog lichter).

Daarnaast hebben ze achter veel grip door de gewichtsverdeling (goed om de pk’s op het asfalt te kunnen krijgen) maar dat onderstuur kan door de relatief korte wielbasis en een goede pk/gewichtsverhouding in principe in vrij plotseling overstuur overgaan. Meer gewicht naar de voorkant van de auto (relatief natuurlijk want achter en in het midden wordt de auto iets lichter…) zal helpen bij het insturen van bochten en minder gewicht achter zou ook moeten helpen de neus op koers te houden bij het accelereren de bocht uit.

Maar goed… dat is allemaal nog voordat er iets aan het onderstel is gedaan… dus hoe het bij deze Manthey uitpakt dat valt te bezien… We mogen er wel vanuit gaan dat het nog beter is dan de standaard GT3… de jongens van Manthey hebben genoeg laten zien… ze snappen meer van het afstellen van 911’jes dan bijna iedereen…
@Csl: tja ze moeten ook wel, ze zullen toch op z’n minst willen proberen de GT-R bij te houden ;)
@w0o0dy
Welnee GT3 is een pure sportauto. Zo meteen zal de dubbele kopelling en die extra pk’s het alleen maar beter maken. Die tijden van de GT-R vind ik nog steeds erg opgeblazen. Ik heb tot heden niets officeels kunnen vinden.

Er is hellemaal niets mis met de griep van de voorwielen op de GT3. Sterker nog het beste in zijn klasse. Alleen hoewel die blok behoorlijk plat en laag ligt, moet hij toch echt een meter naar voren. Ik bedoel hoe moeilijk is dat. Hou je zelfs een bagage ruimte van over!
wow wat een bak
Tja, zoek de verschillen met alle andere POrsches. ik zie het niet (of je moe het over de carrera gt hebben, maar voor de rest?)
-edit: nutteloze bijdrage-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).