De nieuwe Renault Safrane!

Auteur: , 75 Reacties

Wie had dit gedacht? Een nieuw leven voor de Renault Safrane?

De Safrane kwam in 1992 op de markt en was de opvolger van de Renault 25. In het najaar van 1996 verscheen een gefacelifte versie van de Safrane, de Phase 2. De auto ging uiteindelijk in 2000 uit productie. In 2001 lanceerde Renault de Laguna II, maar dat was geen echte opvolger. Die kwam namelijk in 2003 met de Renault Vel Satis, wederom geen verkoopsucces.

Maar we hadden het vorig jaar al voorspeld, Renault wil wederom een poging wagen in het topsegment. De geflopte Vel Satis willen ze snel vergeten en met behulp van het Koreaanse zustermerk Samsung Motors komt deze nieuwe Safrane op de markt.

De nieuwe Safrane is gebaseerd op de Samsung SM5 en zal waarschijnlijk niet in Europa verkocht gaan worden.



75 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Als er geen Renault Safrane bij stond, had ik toch echt gedacht dat het een Chinees was.
Past perfect in de rest van de Renaultfamilie wegens lelijk!
Qua uiterlijk mag hier ook het Dacia logo op. Kan me niet voorstellen dat iemand in Europa deze auto zal overwegen. Gelukkig zijn ze echt niet zo dom on de wagen alhier te gaan leveren.
Renault slaagt er toch niet meer in ‘sexy’ lijnen op de baan te zetten, wat bv. Citroën wel perfect kan met bv. hun C5.
Ben er niet kwaad om dat dit niet naar Europa zou komen.
Ik heb de Renault 25 en ook de Safrane altijd mooie auto’s gevonden. Groot en stijlvol. Maar als ze nu ook de kwaliteit en betrouwbaarheid hadden die daar bij horen waren het vast grotere successen geworden.
Prestaties zeggen niet zo heel veel in dit segment, comfort en betrouwbaarheid veel meer.
saai uiterlijk, maar daar is zeker een publiek voor
KANSLOOS!
@Rob: Daar zeg je niet eens iets geks!
Een grote Dacia zou het best wel een aardig kunnen doen als tegenwicht tegen de Skoda Superb, (die waarschijnlijk ook meer taxi- dan leae- en privé-kilometers gaat zien)
Vreselijk dat hier groen licht voor gegeven wordt.
leuke fotoshop … voor diegene die het nog niet door hebben hier .. ;)

renault had nochtans al langer gezegd dat de opvolger van de Vel Satis, nog altijd dezelfde naam zou dragen, maar wel een andere vorm/koetswerk zou krijgen. Deze zou zelfs gebaseerd zijn het platform van de Samsung SM7, een stapje groter dus. De SM5 zit eerder in de klasse van Laguna.
Zó nietszeggend deze lijnen. Ik vind het design echt helemaal niks. Ik herken renault hier niet in – net zoals bij de laguna. De vorige safrane – en de laguna ook – vond ik nog zeer acceptabel qua design, maar dit? Nee, dit is echt waardeloos. Dit moet toch haast een grap zijn.
Meester DRU zegt :shock:
Holy crap. Elke keer als je denk dat ze het dieptepunt hebben bereikt bij Renault presteren ze het om nog dieper te zinken. Renault, destructeur d’automobile…
Samsung? waarom de hulp van Samsung als ze Infiniti in de stal hebben? Wat moet je nog meer hebben? Gewoon een Infiniti M rebadgen en een aangepast design geven en je hebt een uitstekende Renault, zonder kwaliteitsproblemen dus.
-edit: nutteloze bijdrage-
Doet me denken aan de Avalon van Toyota… Aangezien dit model boven de Laguna komt, zou ie dus moeten concurreren met 5-serie, E A6, CTS, … Daar zie ik hem nog geen potten breken, dus waarschijnlijk wel verstandig om deze niet in Europa uit te brengen. Die Vel Satis heb ik altijd een gedrocht gevonden. Dat was eerder een wagen voor rijke families… Ook de Avantime was aartslelijk en in mijn ogen te futuristisch. Het rijke volkje blijft conservatief… Wachten we op een Dacia Safrane?
@Waxweazel: photoshop of niet, dit zijn officiele images van Renault!
Maar het kan inderdaad dat deze Safrane op basis is van de SM7, dat ga ik even uitzoeken…
@ autoblogger

je zegt het zelf al in je artikel, deze auto is puur voor het midden-oosten bestemd. Eigenlijk is het een gerestylde Nissan Altima, die als Samsung SM5 voorleeft in Zuid-Korea en in het midden-oosten. Deze komt echt niet naar europa als opvolger van de Safrane (misschien wel als Dacia :p ).
De opvolger van de Vel Satis is zelfs nog een jaartje of 2 uitgesteld, evenals de nieuwe Espace (stond ergens te lezen op autoweek.nl).
@Apache: je kan ook doorschieten met je vergelijkings-fetish…

@Waxweazel: ik las je reactie verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat deze Safrane op basis van de SM7 was. Dat is dus niet;)

Op dit moment loopt er volgens Renault NL een studie om te kijken of het haalbare kaart is om een dusdanig project naar Europa te laten komen. Indien dit het geval is dan kunnen we wellicht in 2011 iets vergelijkbaars verwachten…
zo die is lelijk!
Ik ga hier waarschijnlijk wel commentaar voor krijgen, maar ik herken in de neus echt wel een knipoog naar de Citroen C6.

Los van dit: al even kansloos als de Vel Satis en hun andere rommel
Idd tegen 2011 zou de opvolger van de Vel Satis worden gepresenteerd. Men is nog niet zeker of deze zou gebaseerd zijn op de Samsung SM7 of op 1 van de luxe Infinity’s die in Amerika ook rondrijden. Alhoewel het dan toch een rechtstreekse concurrent in Europa zal worden voor Infinity aangezien het eerder een rebadging zal zijn van een Infinity naar Renault.
Die Infinity op die foto hier iets boven ziet er wel een stuk beter uit moet ik toegeven :p
Jammer van het uiterlijk, want ik heb een safrane in 1996 gehad.
Echt een riante auto, ruim , comfortable en nooit problemen gehad in 3 jaar tijd.
Grote Franse auto’s zullen het in NL NOOIT goed gaan doen.
Reden: gebruikskosten en restwaarde!

In zo’n klasse wordt 90% geleased, en dan ga je wel huilen met een grote Fransman. Blijft dus gerommel in de marge…

Ergens wel jammer, Safrane was (ooit) wel een topauto, en de C6 vind ik ook ge-wel-dig!
@Waxweazel: bedankt voor de info!

PS: het is “Infiniti” ;)
Gebaseerd op de SM5..? Het is gewoon precies dezelfde auto!

Andere bumper en grill en klaar!

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/215/samsung_sm5_2005_20.jpg
Als je eens de foto’s van de renault Thaila naast zet, dan zie je toch wel heel erg veel gelijkenissen qua vorm van de neus en grille.
Aangezien de renault Thalia enkel in Brazilië wordt verkocht en hier in europa waarschijnlijk als Dacia, zou het misschien ook wel kunnen dat deze Safrane als een Dacia product wordt aangeboden.
Het is een gok, maar wie weet.. Concurrent voor de Skoda Superb zoals hier al werd aangegeven kan misschien wel.
Waarom de Vel Satis vergeten? Die auto heeft luxe en karakter… in tegenstelling tot dit ding
OMG degoutant!! kansloos! Zelfs niet eens de vergelijking met een infinity waard!
Wat een ‘aangename’ verrassing trouwens, nog nooit eerder iets over gehoord?!
Waarschijnlijk is deze auto getekend door de designer van de dacia (met hetzelfde budget al bij dacia)
Een citroen C6 heeft nog persoonlijkheid (veel zelfs) maar dit stelt werkelijk niets voor! Aangezien ik hier ook een heel mislukte poging van imitatie terugvind bij de voorkant. Denk dat ze graag nog eens de flater/kater van de AvantTime en Vel Satis willen overdoen…!
Lijkt verre van een Renault.. Zou eerder zeggen dat het n nissan was..
En als ie niet in europa word verkocht. waar dan wel als renault?:S
Bah, ik vind helemaal niks mooi aan deze auto. Het is gewoon een fantasieloos hok…(Sorry Renault). Met name de achterkant is trouwens wel érg Koreaans.
Ik vind het helemaal niet zo’n gekke auto. De originele Safrane (met de horizontale lamellen als grille) vond ik ook altijd best een leuke auto. Tuurlijk, het is geen Zonda, maar voor mensen die een weinig knallende auto willen is dit best een optie. Ik zou zelf nooit een BMW of Mercedes rijden, en er zijn genoeg mensen die ook nooit een non-europese auto zouden kopen. Dan is dit misschien een goeie kandidaat?
(Oke, toegegeven hij springt er niet uit vanwege z’n uiterlijk en ik zou hem nooit kopen, maar om het meteen af te branden als kansloos hok vind ik ook te kort door de bocht. De auto is niet ontworpen voor de europese markt, dus niet voor ons als doelgroep, wij zijn te verwend ;) )
Ze moeten oppassen met dat rebadgen van Koreaanse modellen. Eerst QMX/Koleos, nu deze. In Europa is dat een gevaarlijk spel. En hopelijk menen ze het dat ze het niet naar hier brengen, want dat zou ook gewoon een flop worden.

Een grote Renault is zowiezo al niet populair, een grote Koreaanse Renault dan…
Jammer dat de naam “Safrane” van stal wordt gehaald voor deze bak. De originele heb ik altijd een echt vette wagen gevonden. Dit is gewoon een wegwerp Aziaat.
@ SaxoVTS: mee eens. De originele Safrane had nog wel ‘uitstraling’. Dit ‘ding’ is nogal wezenloos, saai.
Béé eMm double v Motorsport 3
doet me denken aan de chevy nubira 4deurs..
Volgens mij niet veel mis met de Vel Satis. Is echt een model dat je meer gaat waarderen in de loop van de jaren.

Dit daarentegen zal nooit wat zijn of worden.
laat me denken op de brilliance BS6, zo die voorkan, deelt iemand die mening?
Totaal geen uitstraling! Lelijke wagen..
ik zie er meer en gefacelifte chrysler 300M in ( langs zijkant gezien ).
Ziet er zeer Nissan uit (niet verwonderlijk). Ik zie er vooral 60/65-plussers in rijden.
Autoblog, o autoblog,

waarom nemen jullie nu altijd zo snel en klakkeloos nieuwsberichten over? Autoweek maakt een fout door photoshops (!) te plaatsen en iedereen rent er achteraan…
edit: get your facts straight, wij waren eerder, zoals zo vaak

hier een foto van de SM5 zoals hij sinds 2007 is (facelift):
http://www.hyts.hu/autok/samsung/sm5-2007/samsung_sm5-2007_r3.jpg

Kijk nu eens goed naar de foto’s hierboven en met name naar de Renault-logo’s…
Richard Brunsveld
/Fail.
@Apache

…”De nieuwe Safrane is gebaseerd op de Samsung SM5″…
Of je kunt lezen?

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/215/Samsung_SM5_2005_21.jpg
@Enzo Dizono: en wat is er mis met photoshops? Dat doet elk merk toch weleens? Deze pics komen rechtstreeks van Renault af en wij konden die vanochtend als eerste Nederlandse site publiceren.
Klakkeloos berichten overnemen doen we weleens, maar altijd met bronvermelding;) Daar kunnen de gewaardeerde nine-to-fivers van autoweek misschien nog eens iets van leren, in plaats van constant op autoblog te F5’en.
Koreaans…niet Chinees; zelfde truucje…ander landje en andersom.
Overigens deden ze dat ook met Koleos.
Google maar s op Samsung QMX ;)
C’est ne pas un Renault…..
Ziet er idd erg Koreaans uit…
Eén van de mooiste Renaults van de laatse decennia deze nieuwe Safrane. Meteen deze kant ophalen. Hoewel ik het er vrees ik mee eens moet zijn dat grote Franzosen hier nooit zo succesvol zijn.

Ze hielden de spanning er wel in , daar in het Midden Oosten. Maanden hebben we moeten wachten op de naam en dan halen ze gewoon een oude van stal.

Maar wel goed gekozen. Een waardig opvolger van de originele Safrane.
@ Bas, zowal Infiniti als Samsung zijn Renault. Je maakt geen punt.
Dit soort auto’s moeten d.m.v. een wet verboden worden.
Mensen met smaak kunnen spontaan in hun dashboard kastje duiken om te zoeken naar een CD die er helemaal niet is.
De werkelijkheid is veel simpeler…dit ding doet gewoon pijn aan je ogen en je maag inhoud wordt met mach 5 tegen de voorruit gekwakt.
@ RiKe
mensen zoals jij moeten bij wet verboden worden … oh wacht, dit is nu al zo met de zwakzinnigen ;)
deze ziet er tenminste beter uit dan de Vauxhall Insigna, of was het nu Opel Insigna ? Toch 2x letterlijk hetzelfd op het logo na dan.
Ehr, Nissan President zeg ik. Maar dat zal wel hetzelfde zijn als de Samsung en de Infiniti’s aangezien het alledrie premium cars zijn van hetzelfde concern. Daar komt deze Safrane dus als nummer 4 bij.
Wat een verschrikkelijk ding. Gelukkig is dit niet onze opvolger voor de Vel Satis, want die had vertraging opgelopen, was pas nog te lezen. Zonde dat Renault zich hiertoe verlaagt. (hadden ze eigenlijk al gedaan met de Koleos) Maar ja, niet dat ‘mijn’ merk er vrij van is… :(
De auto is nog lelijker dan een Chinees.
Mijn god wat een lelijk gedorcht! Hou alsjeblieft op bij de Laguna, C5 en 407 want in hogere segmenten lukt het tocht niet! Fransen kunnen gewoon niet fatsoenlijk ontwerpen. Saaie nietszeggende auto’s zijn dit. Lekker een goedkoepe tweeliter diesel er in en huppakee…
The Netherlands For Sure
Van welke auto deze Renault is afgeleid, dat is de Nissan Teana, http://www.netcarshow.com/nissan/2003-teana/1024×768/wallpaper_02.htm, dit is dus al een ontwerp uit 2003, daar is dus ook die Samsung SM5 van afgeleid. Als Dacia wordt het misschien nog wat, om Skoda te beconcureren, maar als Renault? Het lijkt mij niet, of dit is een tijdelijke oplossing tot 2011/2012 tot de nieuwe Vel Satis komt.
check die achterlichten! zo koreaans mogelijk. samenwerking ja. samsung ontwerpt auto’s en renault plakt de badges erop.
pfffffff, wat een lelijk apparaat is dit!!!! dit durf ik niet eens een auto te noemen.
gelukkig word die niet in europa verkocht, en hoeven we dit apparaat niet te aanschouwen op de nederlandse wegen.
Koreaans? Dacht het niet. Die Samsung is ook maar een Nissan Teana (het oude model 2003 nog) met een ander merkplaatje erop, een pure Jap dus. Wel eentje uit de categorie “waar voor je geld”, een grote bak voor een lage prijs. Niet vreemd dat ze in Korea (als Samsung dus) en in China (gewoon als Nissan) tamelijk behoorlijk zijn. En in andere verre (en minder rijke) streken zal ie met een wybertje erop ook vast prima verkopen. Maar niet hier, en zo stom zal Renault ook zijn mag ik hopen. Zo wel, laat ze dan op z’n minst het huidige model nemen…
Overigens nog een kleine toevoeging, het is wel een wagen die je absoluut in het echt moet zijn, dan is het zeker geen lelijk ding, integendeel. Op foto’s komt ie gewoonweg totaal niet tot z’n recht.

Los daarvan is het uiteraard absoluut geen Renault-design, maar dat is weer een heel ander verhaal.
bijna net zo saai als een willekeurige VW, helaas……
lang leve china
lang leve dacia
en jammer voor renault

wat is dat met al die auto’s. misschien is het een economische zet om ook in Azie auto’s te kunnen verkopen, en idd ze doen er beter aan om dit niet in Europa te laten verschijnen. maar alle merken gaan Aziatische trekjes krijgen. niks tegen Aziaten hoor, maar de auto’s gaan er niet op vooruit.

waar gaat het heen, snik:P
@Apache

…”linked by cross-sharholdings”…
Staat op geen enkele wijze bij wie van wie is….
Duidelijk is wel:
Als de Samsung devisie (onderdeel) niet voor minstens 51% van de Samsung coorperatie zou zijn….dan had het wel Renault geheten en als Inifinity niet voor 51% van Nissan zou zijn…zou het geen Infinity heten.
Na wat ervaring met LG en Philips (Philips heeft overigens ook alianties met Samsung)….en hun zogenaamde joint venture weet ik dat die Aziaten hun eigen naam ALTIJD eerst houden en daarna eventueel een andere.
Durf te wedden dat als je de Renault – Nissan alliantie verder onderzoekt je tot die zelfde conclusie zult komen.
Aziaten blijven nou een keer graag onder hun eigen naam dingen maken.
De auto die diende voor de nieuwe Safrane is DUIDELIJK de Samsung….en misschien dat die weer een clone is van de Infinity (of andersom)….zou kunnen….maar het gaat om een gerebagde Samsung….net als de Koleos.

Overigens snap ik Renault niet helemaal want die Samsung rijdt natuurlijk al ff rond en Renault wil die auto voor hun eigen naam rebadgen voor de Aziaten…alsof die niet zien dat dat gewoon de Samsung is :(
Zijn dus niet gelijk aan Renault of van Renault …dat wil ik dus maar ff zeggen.
Anders had het geen Samsung geheten of Nissan of Inifinity…..maar allemaal gewoon Renault.
Renault zal groot aandeelhouder zijn….maar niet meer dan 49%.
Ahum.
Dat model rijdt als nissan rond in Azie en het midden oosten. Allen die Renault badge, jongens toch..
Zet hier een VW of Audi badge op en iedereen hier vindt deze auto “geweldig”

3/4 van diegene die hier reageren weten niet eens waarover ze spreken, ze lezen zelfs het artikel niet volledig. Zegt veel over het niveau (en waarschijnlijk ook de leeftijd) van menig mensen op autoblog.nl

Of het nu een totale rebagding is of niet, deze auto komt NIET hier in europa op de markt, maar zal in andere markten het wel goed doen. VW heeft ook een hoop “oude afdankertjes” in Brazilië rondrijden die ook nog goed verkopen.
IlCuoreSportivo
Lijkt toch wel veel op de C6 maar dan nog een eind lelijker,
het gaat echt de slechte kant op met renault, niks kan me er nog bekoren.
De avantime vond ik geweldig, maar ik bleek de enige te zijn want niemand kocht m. Een Instant klassieker wel.
Als Renault er niet mee in Europa komt, waar willen ze dan in het topsegment terugkeren? Zeker niet in de USA (geen dealers) dus in Azië dan?
Kom op… topsegment?
Dit kan je toch niet serieus nemen?
oude Renault Safrane was saai, maar niet leijk. er staat een leuk gepimpte om de hoek.

de Vel Satis vind ik uiteindelijk zeer mooi, in ieder geval als je hem van voren aan ziet komen of er achter rijd – futuristisch en dikke 6 cyclinders en n bepaalde styling, die maar n paar % van de bevolking leuk vind

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Renault_Vel_Satis_front_20080131.jpg

in het echt vind ik ze altijd mooier dan op foto’s

maar de nieuwe Safrane is niet Renault waardig. jammer, gruwlijk saai. zal wel chinese markt worden
@ Waxweazel: hoho…
Blijkbaar lees jij ook niet alle reacties dan! Voel me niet echt aangesproken

Maarrrrrrrr, je ergernis is wel herkenbaar.

@ Enrico: is dat een Baccara BiTurbo?
Dat zijn wel masterlijke auto’s!
Rijd zelf de 2.5 20 klappert safrane en t is de beste auto die ik gereden heb (en nog rijdt). Net 5000km Kroatievakantie gehad en dat brengt zijn stand op 427.000 kilometertjes en nog altijd meegaan met de grote jongens op de autobahn ;)

Voor mij wordt het straks een Vel Satis, (of ik duik toch richting Volvo (ik ben verliefd op deze motor …)). Maar zo’n Vel Satis heeft ook de betrouwbaarheid van de safranes mee en ja, je hebt machtig veel auto voor weinig. Door zijn lage restwaarde, erg interessant in aanschaf en geld over voor n LPG installatie…
Wat een gezeur allemaal over een Koreaan of Jap waar Renault zaken mee doet.
Kijk nou eens naar de andere merken zoals Ford bijv. die zet z’n Mondeo op een Jaguar onderstel en hoor je daar gezeur over? NEEN !
En zo zijn er talrijke auto bouwers in de wereld die gezamelijk een onderstel of carrossie hebben ontwikkeld die voor diverse doeleinden kan worden gebruikt.
Ik rij al jaren Renault en de laatste jaren een Safrane, de beste die ik ooit gehad heb en dit rijdt als een KING!
Elk jaar op vakantie met dat ding en nooit geen probleem mee gehad, ja je moet deze wagens, net zo goed als andere, wel laten of zelf goed onderhouden anders dan is het eind zoek.
maarv ik blijf een Renault rijder want ik geef om comfort met een grote C en dat kan je van al die Duitse zuipbakken niet zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).