
Mercedes-Benz 300 SL Roadster
Voorin de 300 SL Gullwing, en daarna dus ook in de Roadster, lag één van de eerste motoren met benzine-inspuiting. Dat was destijds nog vrij bijzonder, en dus ook problematisch. Zo zijn er in die periode – en later ook nog – auto’s geweest die zowel met inspuiting als met carburatie zijn geleverd, veel exemplaren met inspuiting zijn daarvan omgebouwd naar carburatie… Deze zescilinder in lijn motor is overigens alleen ingespoten geleverd voor de 300 SL. De cabrio werd in productie gebracht toen de productie van de Gullwing terug begon te lopen, de auto’s hebben dus een maar heel kleine overlappende productieperiode gehad. Het is dan ook te zien dat de Roadster iets later was, want de twee ronde koplampunits van de coupé maakten plaats voor de minder mooie in de hoogte gegroeide exemplaren op de Roadster. Tevens verloor het model iets aan kracht doordat vleugeldeuren geen mogelijkheid waren voor de constructie, maar de dorpels zakten wel meteen een stuk en dat was handig. Nog steeds blijven 300 SL Roadsters heel erg kostbare auto’s, Een prestigieus bedrijf als Autosalon Singen vraagt ruim vier ton voor een dergelijke auto, genoeg geld om in Nederland – jazeker, inclusief belasting dus! – een LP640 Roadster te kopen. Om maar even in het thema van cabrio’s te blijven…
die 300sl is wel leuk.
of-top: waarom schrijven mensen altijd een comment met 1e comment ofso?
is dat een spel?
dan heb ik al 2 punten.
Oh My God! die combo in de 300 SL Roadster foto…
Verder weer geweldige foto’s appeltje, al is er een flink vervormd (waarschijnlijk door WordPress instellingen van AutoBlog ;) )
Mooie spots hoor.
Meer van dit aub! ;)
“Momenteel is voorwielaandrijving gebruikelijker dan achterwielaandrijving omdat het goedkoper is.”
Is dat zo? Achterwiel-aandrijving lijkt me technisch nog steeds simpeler. Volgens mij wordt voorwiel-aandrijving vooral gebruikt omdat het veel minder binnenruimte kost (geen transmissie-tunnel) en omdat mensen veel makkelijker met onderstuur om gaan dan met overstuur.
die Corvette en SL,… heerlijke wagens!!!
staan bij mij hoog op het mooiste klassiekerlijstje.
Over iets meer dan 3 weken trouw ik in zo’n Traction Avant. Zooooo mooi!
Wat is een 300SL verbazend mooi in het antracietgrijs!
@ robert
dat is om aan te geven dat ze geen leven hebben en de hele dag door zitten te F5en
@Robert: Nee niet bij mijn weten!
OT: Weer mooie spots!
@Appeltje: bedank voor weer een mooi serietje, altijd smullen dit voor mij als klassieker liefhebber. Wat is die SL toch mooi, jammer dat deze niet strak is. Wel mooi is die inkeping an de zijkant, al ver voor de AM One-77.
Ik zag een aantal maanden geleden zo’n 300SL met het dakje open. Sindsdien is mijn tong tot groot genoegen van mijn vriendin zo’n 5cm langer geworden. ;)
Die combo’s maken die fotoserie nog een stuk interessanter.
@appeltje.
Wanneer komt er nou eens een serie over Japanners?
Of is dat te min voor je? :P
mooie auto’s en leerzame tekst :P zo leer ik ook nog wat van de geschiedenis van de auto’s
C+C vouwdak(je) bestaat al een tijdje.
1957 Ford Fairlane 500 Skyliner Hardtop Convertible:
http://bp0.blogger.com/_K8mKjRDckSc/Rg8R2uvpvcI/AAAAAAAAAWo/VJSmWXb0_Yg/s1600-h/100_1902.JPG
Sjiek artikel!
“15CV met 2,9 liter ” en dat stamt dus van voor de oorlog.
Dit systeem wordt nog altijd gebruikt in België om de verkeersbelasting te bepalen en een drieliter is inderdaad nog altijd … 15 fiscale pk. Precies hetzelfde als toen!
Die C1 vind ik toch het mooiste uit het rijtje! Prachtig vooral met die twee kleurtjes zo…..
Vorig jaar kwam er een 300SL roadster hier naar het oldtimer treffen wat wij hier organiseren, nooit echtgeweten dat die ook vrij bijzonder was :oops:
Die Vette, 300S en SL Roadster vind ik veruit de mooiste.
Ja…, zonder meer de mooiste ‘gespot’ van dit jaar.
De Citroën 11CV ‘Traction Avant’ is wel één mijn favorieten. Hoewel de RR silver cloud in de combi met de 300SL roadster ook wel mooi is, Maar ik hou het liever op RR van voor 1930 – 1935, toen Royce nog leefde.
Voor de rest zijn het allemaal Cabrio’s, ik ben daar niet aan.
Dit zijn nog echte auto’s, iets waar je van kan houden, de wagens die ze nu maken zijn maar gewoon dingen – hele saaie dingen -. Er gaat geen dag voorbij, zonder dat ik denk aan: waarom maken ze geen interieurs meer zoals in deze terug te vinden is. Heel simpel een plank met enkele gaten voor de klokken en een stuur die eruit komt en nog een pook uit de vloer. En voor de rest geen gigantische dashboards en middentunnels met redicule prullen als een sportknop en 37 ruimtes airco… .
@ Mairsil
Toch is het goedkoper. Er moet geen ruimte voorzien worden in het platform om de aandrijving naar achter te leiden en de aandrijvingslijn en de achteras moeten bij achterwielaandtinving perfect uitgelijnd staan, anders draait de auto kapot na 100 km.
De ontwikkeling van de voorwielaandrijving was niet simpel (citroen is altijd wel een beetje pionier), maar nu is de productie even simpel als een achterwielaandrijver , maar de gehele constructie van het onderstel is vele malen simpeleren ook simpeler om te ontwikkelen (simpeler is goedkoper).
Geen CC daken? Ok niet dubbelvouwend, maar vergeet de Peug 402 Eclipse niet!
ahhh Traction Avant mijn pépé heefter nog 6 staan :D
@H: nooit van een kruiskoppeling gehoord zeker? Waar haal je die onzin vandaan?
oeehh wat blijft die 300 sl roadstar toch mooi echt een super mooie bak die ooit ontworpen is:d
Mooie foto’s, die Alfa GTC is toch een jippige auto!
Van die kruiskoppeling (cardan), juist…, das waar, maar toch… der is nog altijd meer werk aan de positionering van de achteras dan bij voorwielaandrijvers. liefst dus mooi uitgelijnd.
Prachtig die C1 :) Zijn daar geen replica’s van ofzo? :P
Dit is weer echt ‘mijn’ serie Jim! Heel leuk en mooi. :D
Eventjes mijn mening: De GTC is heel bijzonder, leuk, de ‘Vettes zijn stoer en sierlijk, de Trax is wat gewoontjes (ja, ik zie ze zo vaak, dankzij mijn vader, lid van de TAN en Trax-bezitter), de 300S is werkelijk prachtig, de 300SL is een icoon, en ook wel mooi, maar ik vind hem niet zo interessant verder (wel ‘leuke’ combo’s trouwens daarbij! :o ), en de RR vind ik niet de moeite… ;)
Op de eerste foto van de 300 sl, welke blauwe auto rijdt daar op de achtergrond?
Hmmm, ik mis toch de citroën DS in het rijtje
na 10 jaar infaltie omrekenen… ? is dat een nieuwe term?
die Chevrolet Corvette C1 zie ik af en toe rijden hier int gebuurte
Mr Hyde die blauw achter de 300SL op de eerste foto? Dat ziet er een platgeslagen kever uit.
Mijn favoriete klassieker is toch de 300 SL, echt een tijdloos design heeft die auto. Vanuit elke hoek is het een beauty. Als ik het geld zou hebben dan zou ik er direct een kopen, maar wel de Gullwing dan
@ @ Mairsil en H
Niet alleen bespaart voorwielaandrijving binnenruimte door het ontbreken van de as naar de achterwielen, maar wordt veel ruimte voorin bespaard omdat de motor dwars kan worden gemonteerd. (plaatje… ||-XX-|| waar || de voorwielen zijn, – de aandrijfas en XX de motor).
By the way Appeltje: Wederom een prachtig stukje van jouw hand. Geniet altijd erg van je foto’s en teksten. Thumbs up!
kvind die langere koplampen van de 300 sl juist mooier
@appeltje.
Ik heb nog een leuk idee voor een spotserie. Minimaal 8000rpm. ;)
@ drumz, klopt. Een ander nadeel van achterwielaandrijving is het hoger gewicht. En daarmee zijn zowat de nadelen van achterwielaandrijving opgesomt.
300 sl, das pas n mercedes, Bon
@Appeltje: Ja, als je over de C1/C2 zelfs niet positief kan schrijven dan weet ik niet meer. Wat een smaak hè die Amerikanen. :)
Één van de mooiste classics, heeel geliefd en nog steeds geen oudbollig voorkomen in het huidige straatbeeld. Super mooie lijnen.
SL is ook mooi natuurlijk, vooral in die kleur.
’58 Corvette => SWEET <3
Jim, pracht foto’s en dito verhalen.
Wow, die Corvette en Mercedes zijn wel echt heel erg mooi.. :O