• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Nog eens klassiekers. Of… Oldtimers?

Auteur: appeltje, gepost 29 oktober 2008 om 13:30 – 43 Reacties

Traction Avant - foto Jim Appelmelk


Het zijn geen auto’s met ABS, EBD, ESP, climate control, airbags, sequentiële zesbak, handig C+C vouwdak, overdonderende acceleratie (uitzonderingen daargelaten…), stoelverwarming, 36 opbergvakjes in het interieur, keramische remschijven, lichtmetalen velgen, A-label of ecologische overheidspremie, night vision, hybridemotor (godzijdank…) en centrale deurvergrendeling, maar velen vinden het net als ik gewoon mooie, leuke en bijzondere auto’s!

Alfa-Romeo Giulia GTC

Maar wat is er nou zo bijzonder aan de Giulia GTC? Het is een design van Bertone, waar Touring het dak ‘vanaf heeft gezaagd’ maar helaas ontbreken de echt aansprekende lijnen in het design en dat komt zoals wel vaker het geval is door de softtop die erop zit. Maar… Die GTC, met softtop, kom je maar erg zelden tegen, na precies duizend exemplaren is de productie gestopt. Ter vergelijking: van de coupé zijn er nèt geen tweehonderdduizend gebouwd. En dat is waarom het een auto is om even bij stil te staan. Dit cabriootje was maar twee jaar in productie, van 1966 tot en met 1967, terwijl de Giulia Sprint GT, zoals de coupé heet, van 1963 tot en met 1977 liep. Dit is te verklaren door financiële problemen van Touring in die periode, toevallig vlak nadat de Giulia GTC in productie werd genomen ging het bedrijf failliet. De auto werd opgevolgd door de Spider van Pininfarina, maar dat was wel meteen een auto met een heel andere uitstraling.

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Alfa-Romeo Giulia GTC - foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4 Pagina5 Pagina6

Ook interessant!

  • Gespot: de nieuwe Mercedes EQS in het wild
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Chevrolet, Citroen, Corvette, Gespot, Klassiekers, Mercedes, Rolls-Royce, traction-avant

Vorig bericht: « Dit is de Nissan 370Z
Volgend bericht: Te koop: Batmobile »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert zegt

    29 oktober 2008 om 13:33

    die 300sl is wel leuk.

    of-top: waarom schrijven mensen altijd een comment met 1e comment ofso?
    is dat een spel?
    dan heb ik al 2 punten.

    Login om te reageren
  2. Jos zegt

    29 oktober 2008 om 13:33

    Oh My God! die combo in de 300 SL Roadster foto…
    Verder weer geweldige foto’s appeltje, al is er een flink vervormd (waarschijnlijk door WordPress instellingen van AutoBlog ;) )

    Login om te reageren
  3. Aston Martin zegt

    29 oktober 2008 om 13:34

    Mooie spots hoor.

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    29 oktober 2008 om 13:44

    Meer van dit aub! ;)

    Login om te reageren
  5. Mairsil zegt

    29 oktober 2008 om 13:45

    “Momenteel is voorwielaandrijving gebruikelijker dan achterwielaandrijving omdat het goedkoper is.”

    Is dat zo? Achterwiel-aandrijving lijkt me technisch nog steeds simpeler. Volgens mij wordt voorwiel-aandrijving vooral gebruikt omdat het veel minder binnenruimte kost (geen transmissie-tunnel) en omdat mensen veel makkelijker met onderstuur om gaan dan met overstuur.

    Login om te reageren
  6. Timo zegt

    29 oktober 2008 om 13:49

    die Corvette en SL,… heerlijke wagens!!!
    staan bij mij hoog op het mooiste klassiekerlijstje.

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    29 oktober 2008 om 13:50

    Over iets meer dan 3 weken trouw ik in zo’n Traction Avant. Zooooo mooi!

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    29 oktober 2008 om 13:50

    Wat is een 300SL verbazend mooi in het antracietgrijs!

    Login om te reageren
  9. NLX zegt

    29 oktober 2008 om 13:53

    @ robert

    dat is om aan te geven dat ze geen leven hebben en de hele dag door zitten te F5en

    Login om te reageren
  10. thijs zegt

    29 oktober 2008 om 14:05

    @Robert: Nee niet bij mijn weten!

    OT: Weer mooie spots!

    Login om te reageren
  11. Bertus zegt

    29 oktober 2008 om 14:09

    @Appeltje: bedank voor weer een mooi serietje, altijd smullen dit voor mij als klassieker liefhebber. Wat is die SL toch mooi, jammer dat deze niet strak is. Wel mooi is die inkeping an de zijkant, al ver voor de AM One-77.

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    29 oktober 2008 om 14:12

    Ik zag een aantal maanden geleden zo’n 300SL met het dakje open. Sindsdien is mijn tong tot groot genoegen van mijn vriendin zo’n 5cm langer geworden. ;)

    Die combo’s maken die fotoserie nog een stuk interessanter.

    @appeltje.

    Wanneer komt er nou eens een serie over Japanners?
    Of is dat te min voor je? :P

    Login om te reageren
  13. Mikeee zegt

    29 oktober 2008 om 14:27

    mooie auto’s en leerzame tekst :P zo leer ik ook nog wat van de geschiedenis van de auto’s

    Login om te reageren
  14. onkruid zegt

    29 oktober 2008 om 14:45

    C+C vouwdak(je) bestaat al een tijdje.
    1957 Ford Fairlane 500 Skyliner Hardtop Convertible:
    http://bp0.blogger.com/_K8mKjRDckSc/Rg8R2uvpvcI/AAAAAAAAAWo/VJSmWXb0_Yg/s1600-h/100_1902.JPG

    Login om te reageren
  15. Zoef zegt

    29 oktober 2008 om 14:52

    Sjiek artikel!

    “15CV met 2,9 liter ” en dat stamt dus van voor de oorlog.

    Dit systeem wordt nog altijd gebruikt in België om de verkeersbelasting te bepalen en een drieliter is inderdaad nog altijd … 15 fiscale pk. Precies hetzelfde als toen!

    Login om te reageren
  16. autoinformatief.com zegt

    29 oktober 2008 om 15:07

    Die C1 vind ik toch het mooiste uit het rijtje! Prachtig vooral met die twee kleurtjes zo…..

    Vorig jaar kwam er een 300SL roadster hier naar het oldtimer treffen wat wij hier organiseren, nooit echtgeweten dat die ook vrij bijzonder was :oops:

    Login om te reageren
  17. Een betere ontwerper zegt

    29 oktober 2008 om 15:10

    Die Vette, 300S en SL Roadster vind ik veruit de mooiste.

    Login om te reageren
  18. H zegt

    29 oktober 2008 om 15:17

    Ja…, zonder meer de mooiste ‘gespot’ van dit jaar.

    De Citroën 11CV ‘Traction Avant’ is wel één mijn favorieten. Hoewel de RR silver cloud in de combi met de 300SL roadster ook wel mooi is, Maar ik hou het liever op RR van voor 1930 – 1935, toen Royce nog leefde.

    Voor de rest zijn het allemaal Cabrio’s, ik ben daar niet aan.

    Dit zijn nog echte auto’s, iets waar je van kan houden, de wagens die ze nu maken zijn maar gewoon dingen – hele saaie dingen -. Er gaat geen dag voorbij, zonder dat ik denk aan: waarom maken ze geen interieurs meer zoals in deze terug te vinden is. Heel simpel een plank met enkele gaten voor de klokken en een stuur die eruit komt en nog een pook uit de vloer. En voor de rest geen gigantische dashboards en middentunnels met redicule prullen als een sportknop en 37 ruimtes airco… .

    Login om te reageren
  19. H zegt

    29 oktober 2008 om 15:33

    @ Mairsil

    Toch is het goedkoper. Er moet geen ruimte voorzien worden in het platform om de aandrijving naar achter te leiden en de aandrijvingslijn en de achteras moeten bij achterwielaandtinving perfect uitgelijnd staan, anders draait de auto kapot na 100 km.

    De ontwikkeling van de voorwielaandrijving was niet simpel (citroen is altijd wel een beetje pionier), maar nu is de productie even simpel als een achterwielaandrijver , maar de gehele constructie van het onderstel is vele malen simpeleren ook simpeler om te ontwikkelen (simpeler is goedkoper).

    Login om te reageren
  20. Guan zegt

    29 oktober 2008 om 15:44

    Geen CC daken? Ok niet dubbelvouwend, maar vergeet de Peug 402 Eclipse niet!

    Login om te reageren
  21. X043 zegt

    29 oktober 2008 om 15:46

    ahhh Traction Avant mijn pépé heefter nog 6 staan :D

    Login om te reageren
  22. dotternetta zegt

    29 oktober 2008 om 15:47

    @H: nooit van een kruiskoppeling gehoord zeker? Waar haal je die onzin vandaan?

    Login om te reageren
  23. Rene zegt

    29 oktober 2008 om 15:51

    oeehh wat blijft die 300 sl roadstar toch mooi echt een super mooie bak die ooit ontworpen is:d

    Login om te reageren
  24. bentley1969 zegt

    29 oktober 2008 om 15:59

    Mooie foto’s, die Alfa GTC is toch een jippige auto!

    Login om te reageren
  25. H zegt

    29 oktober 2008 om 15:59

    Van die kruiskoppeling (cardan), juist…, das waar, maar toch… der is nog altijd meer werk aan de positionering van de achteras dan bij voorwielaandrijvers. liefst dus mooi uitgelijnd.

    Login om te reageren
  26. Chrisy76 zegt

    29 oktober 2008 om 16:16

    Prachtig die C1 :) Zijn daar geen replica’s van ofzo? :P

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    29 oktober 2008 om 16:53

    Dit is weer echt ‘mijn’ serie Jim! Heel leuk en mooi. :D

    Eventjes mijn mening: De GTC is heel bijzonder, leuk, de ‘Vettes zijn stoer en sierlijk, de Trax is wat gewoontjes (ja, ik zie ze zo vaak, dankzij mijn vader, lid van de TAN en Trax-bezitter), de 300S is werkelijk prachtig, de 300SL is een icoon, en ook wel mooi, maar ik vind hem niet zo interessant verder (wel ‘leuke’ combo’s trouwens daarbij! :o ), en de RR vind ik niet de moeite… ;)

    Login om te reageren
  28. Mr Hyde zegt

    29 oktober 2008 om 16:59

    Op de eerste foto van de 300 sl, welke blauwe auto rijdt daar op de achtergrond?

    Login om te reageren
  29. Vincent zegt

    29 oktober 2008 om 17:09

    Hmmm, ik mis toch de citroën DS in het rijtje

    Login om te reageren
  30. Bob zegt

    29 oktober 2008 om 17:20

    na 10 jaar infaltie omrekenen… ? is dat een nieuwe term?

    Login om te reageren
  31. segura zegt

    29 oktober 2008 om 17:34

    die Chevrolet Corvette C1 zie ik af en toe rijden hier int gebuurte

    Login om te reageren
  32. H zegt

    29 oktober 2008 om 17:37

    Mr Hyde die blauw achter de 300SL op de eerste foto? Dat ziet er een platgeslagen kever uit.

    Login om te reageren
  33. Pordon zegt

    29 oktober 2008 om 17:41

    Mijn favoriete klassieker is toch de 300 SL, echt een tijdloos design heeft die auto. Vanuit elke hoek is het een beauty. Als ik het geld zou hebben dan zou ik er direct een kopen, maar wel de Gullwing dan

    Login om te reageren
  34. DrumZ zegt

    29 oktober 2008 om 18:05

    @ @ Mairsil en H

    Niet alleen bespaart voorwielaandrijving binnenruimte door het ontbreken van de as naar de achterwielen, maar wordt veel ruimte voorin bespaard omdat de motor dwars kan worden gemonteerd. (plaatje… ||-XX-|| waar || de voorwielen zijn, – de aandrijfas en XX de motor).

    Login om te reageren
  35. DrumZ zegt

    29 oktober 2008 om 18:06

    By the way Appeltje: Wederom een prachtig stukje van jouw hand. Geniet altijd erg van je foto’s en teksten. Thumbs up!

    Login om te reageren
  36. monk zegt

    29 oktober 2008 om 18:08

    kvind die langere koplampen van de 300 sl juist mooier

    Login om te reageren
  37. RenesisHP zegt

    29 oktober 2008 om 18:13

    @appeltje.

    Ik heb nog een leuk idee voor een spotserie. Minimaal 8000rpm. ;)

    Login om te reageren
  38. H zegt

    29 oktober 2008 om 18:35

    @ drumz, klopt. Een ander nadeel van achterwielaandrijving is het hoger gewicht. En daarmee zijn zowat de nadelen van achterwielaandrijving opgesomt.

    Login om te reageren
  39. EnRiCo zegt

    29 oktober 2008 om 18:44

    300 sl, das pas n mercedes, Bon

    Login om te reageren
  40. Rob USA zegt

    29 oktober 2008 om 18:46

    @Appeltje: Ja, als je over de C1/C2 zelfs niet positief kan schrijven dan weet ik niet meer. Wat een smaak hè die Amerikanen. :)
    Één van de mooiste classics, heeel geliefd en nog steeds geen oudbollig voorkomen in het huidige straatbeeld. Super mooie lijnen.
    SL is ook mooi natuurlijk, vooral in die kleur.

    Login om te reageren
  41. CustomCruiserMan zegt

    29 oktober 2008 om 19:30

    ’58 Corvette => SWEET <3

    Login om te reageren
  42. Joost zegt

    30 oktober 2008 om 20:32

    Jim, pracht foto’s en dito verhalen.

    Login om te reageren
  43. 1NteNSe zegt

    9 november 2009 om 17:24

    Wow, die Corvette en Mercedes zijn wel echt heel erg mooi.. :O

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North