Elektrische auto-plannen van CDA & PvdA zijn nogal naïef

Auteur: , 54 Reacties

Je hebt gisteren misschien ook wel gehoord of gelezen dat regeringspartijen CDA en PvdA behoorlijk ambitieuze plannen hebben om het Nederlandse wagenpark te vergroenen. In 2020 moeten er in ons land maar liefst 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Laat ik vooropstellen dat er niets mis is met ambitieuze plannen. Als je iets wilt bereiken, mag je de lat best uitdagend hoog leggen, maar je bent verkeerd bezig wanneer je hierin doorschiet en alles behalve realistische doelstellingen nastreeft. Op dat moment slaat ambitie om in naïviteit.

Met de doelstelling van twee miljoen elektrische auto’s in 2020, verdubbelen de partijen hun eerdere doelstelling. Ons kleine kikkerlandje moet wereldwijd namelijk hét voorbeeld worden als het gaat om elektrisch rijden. Dat is natuurlijk een fantastisch streven, maar het zou wellicht handig zijn geweest wanneer het CDA en de PvdA zich net iets langer in de problematiek hadden verdiept. Dan waren zij er vast en zeker achter gekomen dat de doelstelling zo goed als onhaalbaar is. We hebben geen ingewikkeld rapport van een paar honderd kantjes nodig om tot deze conclusie te komen:

  • We leven nu in het jaar 2009, maar op dit moment zijn er nog geen praktische elektrische auto’s voor de massa te koop. Laten we voor het gemak dus even 2010 aanhouden, maar ook dat is optimistisch.
  • We hebben dan 10 jaar de tijd om 2 miljoen elektrische auto’s op onze wegen krijgen. Dat zijn er gemiddeld dus 200.000 per jaar, oftewel 4 van de 10 nieuwe auto’s moet dan elektrisch zijn.
  • Veel autofabrikanten hopen pas rond 2015 (of nog later) op grote schaal elektrische auto’s te kunnen leveren.
  • Stel dat we de eerste 5 jaar gemiddeld 50.000 elektrische auto’s per jaar verkopen, oftewel 1 elektrische auto per 10 nieuwe auto’s, dan rijden er in 2015 in ons land 250.000 elektrische auto’s rond.
  • We hebben vanaf 2015 dan nog 5 jaar de tijd om 1,75 miljoen elektrische auto’s te verkopen, oftewel gemiddeld 350.000 exemplaren per jaar, oftewel meer dan 29.000 per maand.
  • Dat betekent dat vanaf 2015 gemiddeld 7 van de 10 nieuw verkochte auto’s elektrisch moet zijn.

Ik heb helaas geen glazen bol waarmee ik in de toekomst kan kijken, maar gelukkig wel een stukje gezond verstand waarmee ik de stelling best aandurf dat we dit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zullen halen. Noem het blinde ambitie of noem het tamelijk naïef, maar het CDA en de PvdA zullen zich in ieder geval niets aantrekken van de mening van een Autoblog-redacteur en gaan er helemaal voor.

Om de acceptatie van elektrische auto’s bij consumenten te vergroten gaat onze overheid er vooral voor zorgen dat de komende jaren in ons hele land de oplaadpunten als paddenstoelen uit de grond zullen schieten. De beperkte actieradius is nog altijd het zwakste punt van elektrisch aangedreven auto’s. De overheid wil daarmee tevens de kip-ei-situatie doorbreken waarin autofabrikanten terughoudend zijn om elektrische auto’s te ontwikkelen, zolang een fatsoenlijke infrastructuur ontbreekt, terwijl overheden en het bedrijfsleven juist terughoudend investeert in zo’n infrastructuur, doordat er beperkt elektrische auto’s beschikbaar zijn.

Het moge je duidelijk zijn dat ik er geen vertrouwen in heb dat er in 2020 werkelijk twee miljoen elektrische auto’s zullen rondrijden, maar laten we op zijn minst hopen dat CDA en PvdA een keertje doen wat ze beloven, want gemaakte beloftes daadwerkelijk nakomen is in politiek Den Haag al een enorme prestatie. Ik zou het al erg knap vinden wanneer de initiële doelstelling van één miljoen elektrische auto’s gehaald wordt en aangezien ik de lulligste niet ben, wens ik onze volksvertegenwoordigers oprecht heel veel succes.

(Hee psssst! Niet doorvertellen dat elektrische auto’s nog helemaal niet zo schoon zijn)



54 reacties

Goed stuk! Ambitieuze plannen. In dat stuk dat ze helemaal niet zo schoon zijn staat dat Duitsland in 2020 1 miljoen elektrische broodtrommeltjes op de weg wil hebben, dan is 2 miljoen in dit enorme land al een hele opgave.

Ik eet m’n computermuis op als dat gaat lukken.

Succes!
Wat ook niemand wil beseffen is dat we de capaciteit van ons electriciteitsnet zo ongeveer moeten verdubbelen als we zulke aantallen electrische auto’s willen laten rondrijden. Zowel kwa capaciteit van centrales als van de kabels.
Haha ze zeggen maar wat ze willen maar ik ga NOOIT maar dan ook NOOIT in een bart smit auto rijden. Ik blijf lekker het mileu vervuilen met m’n 350Z en de Nismo S-Tune Uitlaatsysteem + Test Pipes ( Zonder Katalysator’s) Die rond de 300 gram CO2 Uitstoot :D
Leuk he, een kabinet dat gewoon de ruk ervan snapt wat wel en niet haalbaar is en hoe de realiteit werkt buiten dat krot in de heg.
Gisteren of eergisteren kwam ook al iemand als reactie met deze berekening;)
Kabinet bashen is zo 2001. NEXT!

-edit: hetzelfde geldt voor het plaatsen van nutteloze reacties-
De laatste tussen haakjes geplaatste zin says it all…
@Michel 350Z
5.3L V8 met straight pipe uitlaten dus zelfs geen echte dempers en een 5.7L V8 zonder katalysator, sorry maar ik win :P
Ik ben helemaal voor ambitieuze plannen, maar de regering doet op automobiel gebied maar wat. Ik heb, net als de schrijver van het bericht, er geen vertrouwen in dat ze een serieuze leidraad hebben voor hun plannen. Het is meer van “klinkt leuk, gaan we doen”. Ze roepen heel hard dat ze iets gaan doen, zonder dat iemand weet of dat echt wel verstandig is om te gaan doen.

Wat nou als elektrische auto’s over 6 jaar toch niet de weg vooruit zijn? Dan zit je daar mooi met je gebakken peertjes.

Je krijgt de indruk dat ze dit soort dingen doen “om het moeten”. Milieuvervuiling, crisis, malaise. Dus we willen daadkracht zien. Dus er moet flink aangepakt worden. Handen uit de mouwen, grootse plannen.

Helaas krijg je de indruk dat ze niet nadenken over die plannen.

Laten ze nou maar beginnen met het bijschaven van de ludieke belastingsystemen op auto’s hier.
Ten eerste moeten ze die gewichtsklasses bijschaven, het is niet 1980 meer.
Ten tweede moet je serieus gaan werken aan het veel voordeliger maken van zuinige auto’s, ipv “vrijstellen van een beetje BPM”.
Ten derde mogen ze die totaal-van-de-pot-gerukte verdubbelde wegenbelasting voor LPG auto’s diep in hun Den Haagse poeperdje proppen. Dat is m.i. toch een van de zotste maatregelen die er nu zijn en dat soort onzin werkt het idee dat de overheid autorijdend Nederland als 1 grote melkkoe ziet alleen maar in de hand.
In dit verhaal laat je dan nog buitenbeschouwing dat we dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar waarschijnlijk geen 500.000 nieuwe auto’s gaan kopen maar ongeveer 400.000.
Of de slooppremie moet zo’n enorm succes worden en ook nog ‘sustainable’ blijken, subsidie die niet op raakt enzo….
Ze kunnen allemaal de pot op! – pardon my French :P

Heb vandaag mn nieuwe Celica 1.8 T20 gekocht ( :D ), en ik ben niet van plan om dat scheurijzer in te wisselen voor een pak duracell op wielen.
Dus totdat de overheid het aanschaffen van een Tesla Roadster net zo betaalbaar maakt als de gemiddelde Prius/Insight, kunnen ze wa mij betreft hun voorstel steken waar de zon nie schijn.
Als je uitleg meer dan twee zinnen nodig heeft snapt de politiek het niet. Niet verbazend voor een van de weinige beroepen waar je geen opleiding voor nodig hebt. Dit is gewoon weer kansloze populistische praat zoals we immer van de Portemonnee van de Ander gewend zijn en gedoemd te falen.
Elektrische auto’s zijn niet meer als een trend (hoop ik). Biobrandstoffen zijn haalbaar, rendabel en dwingen niet ons bestaande wagenpark naar de sloop. Het is een veel realistischer doel tegen 2020 2 miljoen auto’s op bio-ethanol te hebben rijden en nog minder milieubelastend ook.

Het kabinet is inderdaad naief, maar wat doen we er aan? Heb voor de grap eens gekeken wat het kost om een partij te starten, en daar wordt je echt niet vrolijk van. We moeten ons heil zoeken bij het bestaande kabinet waar weinig nog vertrouwen in lijkt te hebben.

Heeft Autoblog geen interesse om eens publiek te gaan verkondigen wat een onzin Den Haag uitkraamt als het om auto’s (en/of uitstoot) gaat?
Een poosje terug had ik al een groot lap tekst op AB neergeplempt hierover.

Ik zal het ff dunnetjes herhalen: NOOIT-NEVER-NUNCA zal dit gebeuren om de doodsimpele reden dat de DRADEN die elektriciteit van de opwekkingsplaats naar het oplaadpunt moeten transporteren de gigantische vraag NIET AAN KUNNEN.

*mompelt iets over Wet van Ohm en smeltend koper*

Tenzij ieder huis in NL z’n eigen opwekkingsinstallatie krijgt of als wij in recordtempo aan supergeleiders komen die op kamertemperatuur werken.
las ik niet eerder vandaag een vergelijkbaar betoog op autoweek?
Addendum:
http://www.lowtechmagazine.com/2009/03/fast-charging-electric-cars-off-peak-grid.html

Als voorbeeld: In de VS, in het minst gustigste geval, indien 25% van het wagenpark plug-in hybrides zijn en ze gaan allemaal om 17u opladen, heeft het land op dát moment 160 “grote” (>1GW) centrales nodig. Altijd paraat maar op andere momenten voor jan-lul aan het draaien. En dan heb ik nogsteeds niet over het transport-netwerk gehad die bij-wijze-ban staat te smelten (jaja, de stoppen slaan eerst door jaja maar dan ook de hele tijd).
waarom geen gestandaardiseerde verwisselbare accu’s in een soort drive-in systeem (met statiegeld..)

lijkt me efficienter dan steeds je auto aan het stopcontact te moeten hangen.

maar ja, da’s niet iets voor onze Polderregering, aangezien NL geen autoindustrie heeft ;-)
@xtr

dan is het energievraagstuk nog niet opgelost .

er zijn gigantische hoeveelheden van die dingen nodig en ze moeten hetzelfde zijn. dus ontwikkeling staat ook meteen stil.

en ze moeten makkelijk te wisselen zijn. dus inbouwen in het chassis is uitgesloten.


en zo nog wel een paar dingen
@stek: Wat doe je daar nou weer?

OT: Elektrische auto’s kunnen (en zullen) een zeer interessant alternatief worden voor de mobiliteit. Echter, het door de strot douwen van technologie die wellicht nog even rustig moet doorevalueren voordat het echt een alternatief is voor de bestaande technologie is dan weer heel erg dom.

Het typeert de NL regering om dingen te stimuleren die beter lijken maar het feitelijk niet zijn. Hybride wordt gesubsidieerd met lage bijtelling en BPM terwijl diesel + roetfilter die vergelijkbare CO2 uitstoot registreert (in gebruik, dus manufaktur niet eens meegerekend!!!) gewoon zwaar belast blijft getuigt van tunnelvisie en geen enkele realiteitszin (het resultaat telt hier, niet de weg ernaartoe).

De CO2 kosten van fabrikage worden traditioneel gezien niet in ogenschouw genomen. Denk aan windmolens die wel gesubsidieerd zijn, maar ondanks schone opwekking van energie, nog steeds meer CO2 kosten door de bouw, transport, onderhoud en verwijdering in hun levensduur. Maar ‘windeneregie’ klinkt nou eenmaal zo schoon.

Kortzichtige eikels met eigenbelang zijn het (ofwel: hoe bewaar ik mijn politieke/maatschappelijke geloofwaardigheid zonder enig recht te doen aan de werkelijkheid waardoor ik lekker lang op het pluche kan blijven zitten).
@timberleek

inderdaad, qua logistiek zijn verwisselbare accu’s ook een ramp, en over de milieubelasting voor het opladen ervan zijn de geleerden het ook nog niets eens…

als het dan toch groener moet, dan heb ik meer vertrouwen in de huidige ontwikkelingen in kleinere motoren (zoals de TSI van VW)
Deja vu… http://www.autoweek.nl/weblog/1796/Dit-kan-niet

-edit: dan zijn we het daar in ieder geval over eens-
geen goesting om te lezen (wat ben ik toch eerlijk)

gewoon even melden dat ik die foto wel tof vindt :lol:
Mooi stukje :-)

Toen ik het laatst in de auto hoorde (“toevallig” in de file…) deed ik dat sommetje voor de grap ook ongeveer in mijn hoofd en kwam op dezelfde conclusie uit. Leuk om dat rekensommetje even op te schrijven! Ik (en jij blijkbaar ook) gaan er dan wel vanuit dat die politieke deskundologen hybrides niet meerekenen.

Maak me dan altijd wel een beetje zorgen; zijn alle ideeën en ambities van PvdA en CDA altijd zo naïef (om me maar op de minst negatieve manier uit te drukken), ook als ik minder affiniteit heb met het onderwerp om er op de achterkant van een bierviltje zelf even een gevoel voor te krijgen…? :-s
Zo ontzettend jammer dat deze kortzichtige regering op slechts één paard wedt: de elektrische auto. Iedereen die de moeite neemt zich een beetje meer in de materie te verdiepen ziet dat dit niet de toekomst is. Ik schrijf dit bericht op een 3 jaar oude laptop en dat lukt me niet dit te voltooien met een volle lading van mijn lithium-ion accu. Om maar niet eens te spreken over het groene gehalte van het stopcontact (nog een kolencentrale, iemand?). Laten we nu echt innovativiteit eens gaan stimuleren, bijvoorbeeld door het bouwen van een waterstofnetwerk en het energiezuiniger opwekken hiervan. Tot die tijd kunnen we onmogelijk om olie heen – hybride is desondanks een welkome en leerzame tussenstap.
och in Den Haag zijn ook nog steeds van mening dat de moderne diesel zwaar vervuilend is. Moet je voor de grap eens kijken wat een uitstoot de trein geeft per passagier per kilometer, daar wordt een gemiddelde Groen Linkser ook niet vrolijk van.

2 miljoen elektrische auto’s zal vast wel lukken in 2035, maar 2020 is nog even te hoog gegrepen. Voor het moment zie ik wel voordeel bij de mini VW-motoren die momenteel te koop zijn en de motoren die Ford op korte termijn op de markt gaat brengen. Een klein motor met een turbo en/of compressor die net zo goed of beter presteert als een grotere atmosferische motor, maar met een veel lager brandstofverbruik als de grote motor.
Misschien het idee van hybride zoals de Prius (hopelijk met een wat leukere verpakking als nu), Civic Hybrid, diverse Lexussen en nog wat modellen die zullen binnen nu een 10 jaar ook wel een redelijk marktaandeel gaan winnen.
De eerste volledig elektrische auto’s moeten volgens mij op de markt komen, of is Tesla al te koop in Nederland?
Kijk voor de grap eens hoe lang het heeft geduurd voordat de CD (ja die ouderwetse muziekdragers) echt is doorgebroken, dit zal voor elektrische auto’s niet veel anders zijn. De mensheid moet wennen aan het idee om met een duracell-auto te rijden en aangezien de mensheid altijd tijd nodig heeft om aan nieuwe dingen te wennen duurt het nog minimaal 25 jaar voordat er 2 miljoen 100% elektrische auto’s in Nederland rijden.
Leuk rekensommetje, maar wie zegt dat het niet kan? Geen BPM kan al een boel schelen. 5 jaar geleden kocht niemand in Amerika een kleine auto. De olieprijzen gingen flink omhoog en het percentage kleine auto’s dat verkocht werd ook.
Met een paar stimuli, zoals geen BPM, korting op rekeningrijden, lease-voordeel voor bedrijven en lagere wegenbelasting heb je zo ons zuunige Nederlanders aan den electrische auto.
Ik denk dat jij naief bent. In 11 jaar kan er een hoop veranderen.


Trouwens, dankzij Hubbert kunnen we redelijk inschatten wanneer de olie echt op begint te raken en Shell de voorraden moet aanspreken. Dat is naar verwachting rond 2014-2015.
Wat is autoblog toch weer goed als stemmingmaker! Dat jullie enkele tientallen petrolheads meekrijgen in het bashen van mensen met vooruitstrevende ideeën over toekomstige ontwikkelingen, kan met een groot deel van jullie aanhang natuurlijk niet moeilijk zijn. Absoluut gezien stelt het gelukkig niet veel voor!
Welk alternatief hebben jullie nou eigenlijk te bieden? Afzeiken is zó goedkoop en heeft in de vorm, waarin jullie het gieten zoiets van niveauloos.
Hoe moet het volgens jullie dan verder?
Is het besef van de eindigheid van fossiele brandstoffen nou echt nog niet tot jullie doorgedrongen? En menen jullie nou werkelijk, dat er nog toekomst is voor brandstofvernietigende 400+ PK auto’s? Zit er nou echt NIEMAND in jullie redactie, die inziet, dat jullie over een aantal jaren in deep shame zullen moeten erkennen, dat jullie er totaal naast zitten en zaten?
Dat die 2.000.000 electro-auto’s er in 2020 niet zullen zijn, kan misschien uitkomen, maar goede stimuleringsmaatregelen kunnen soms wonderen doen.
En wie zegt, dat economische stimulansen de ontwikkelingen niet in een stroomversnelling zullen brengen? Zowel op het gebied van de ontwikkeling van snel oplaadbare accu’s, méér en verbeterde electriciteitscentrales, infrastructuur voor het wisselen van accu’s (i.p.v. benzinetankstations), oplaadplaatsen op parkeerplaatsen bij winkelcentra, P + R -plaatsen, parkeergarages, enz.?
Zijn dat geen wegen om de economie te stimuleren en de economische, financiële en eco-crisis te boven te komen?
Maar wat doen jullie? Afgestompte PK-neukers, zich-boven-de-wet-voelende en hersengeamputeerde, petjesdragende egotrippers laten bepalen, dat alles wat 45-plus is, in imbecielen-inrichtingen thuishoort. En dat alles wat respectloos met medeweggebruikers omgaat, heilig is. Nou! Daarmee zullen jullie de oorlog wel winnen!
Begrijp me goed! Ik ben geen stemmer op één van beide partijen, maar jullie bieden voor hun ambitie echt geen enkel alternatief: Niets, nada, niente! En dat is ZÓ luchtledig!
Toon nou eens ballen en laat ons eens weten wat jullie alternatief is! Maar dan eens een keer écht serieus en niet op die betweterige manier van enkele one-liners.
@ Dennis

Overigens: Is dit nou geen ijdelheid, om bij het artikel ook nog een pasfoto toe te voegen? :lol:
@ 9000cse:

Moet autoblog dan een alternatief aandragen? Hallo, de site is toch de regering niet. Het is een blog. Over auto’s. Geen thinktank.

Ik word soms zo zat van de reactionaire “kritiek op kritiek”. Dat doet niks af aan de originele steekhoudende kritiek. Het is niet mekkeren om het mekkeren, het is valide twijfel over wat Den Haag van plan is.

En er is hier niemand die twijfelt dat het anders zal gaan moeten dan nu wat betreft persoonlijke mobiliteit. Maar Autoblog, en met hun vele anderen, kaart terecht aan dat dit regeringsplan zeer kortzichtig, naief en oog-klepperig is. Daar is niks mis mee. En als criticus hoef je jezelf echt niet telkens te verantwoorden met een beter alternatief.
@9000cse

Duuude, neem even een slokje water… Volgens mij heb je iets teveel van de bio-biertjes gesnoept, wat gezien het tijdstip van je reactie op zich ook prima is.

Ik zag in je hele verhaal ongeveer 1 zin die direct met het artikel te maken:

“Dat die 2.000.000 electro-auto’s er in 2020 niet zullen zijn, kan misschien uitkomen…”

Ik ben blij dat we het over die kern in in ieder geval eens zijn. En de redenen daarvoor zet Dennis vrij helder uiteen, onder andere ook met de redenen die jij gebruikt die misschien wel versneld door gevoerd worden. Dat je geen idee hebt hoe de overheid werkt, blijkt wel uit je veronderstelling dat we tegen die tijd verbeterde electriciteits centrales hebben. Gezien de tijd die het kost om er in NL daadwerkelijk eentje gebouwd te krijgen, bestaan ze dan slechts nog op de tekentafel. Voorlopig gaan we eerst met z’n allen nog een paar kolencentrales in elkaar klussen.

Het oplossen van een toekomstig olie probleem lukt je echt niet alleen in de auto industrie. Ongeveer “overal” wordt olie in gestopt en een meer compleet plan dat prioriteiten zet bij de meest inefficiënte verbruikers zou helpen. Al die symbool politiek met vliegtax, accijns, CO2-belasting, het is niets anders dan de meest zichtbare vervuilers (en daarmee zeker niet per se de grootste vervuilers) zogenaamd aanpakken, maar ondertussen gewoon je begrotingstekort glad strijken.

Het zou erg helpen als de overheid ambities en doelen stelt die realistisch zijn. Wat dat betreft zijn alle partijen populistisch. Niets is makkelijker voor een regering dan doelstellingen en ambities op lange termijn te stellen; de verantwoordelijkheid gaat toch maar een paar jaar vooruit. Laat ze eerst maar eens effectief binnen hun eigen termijn ambities realiseren. Dan worden de lange termijn plannen vanzelf minder sceptisch ontvangen.
@ 9000cse. U vraagt, wij draaien. Hier dan mijn alternatief: Gebruik zonne-energie om CO2 terug om te zetten in brandstof: http://www.wired.com/science/discoveries/news/2008/01/S2P

Voordelen:
– Weinig aanpassing aan infrastrucuur (e.g. geen nieuwe benzinepomptechnieken)
– Weinig aanpassing aan voertuigtechniek (e.g. geen motortechnieken of zware accu’s)

Nadelen: Jonge techniek, moet nog doorontwikkeld worden om op grate schal toegpast te worden.
hm, als iedereen ff naar de modelwinkel gaat en zo’n radiografisch (elektrisch aangedreven, geen verbrandingsmotor) wagentje koopt, heeft de regering toch ook aan die doelstelling voldaan…?
En daarbij komt nog eens dat op dit moment een volledig elektrische auto met de huidige (grotendeels kolen)centrales nog steeds virtueel 120gram/km co2 uitstoot….

Wat was nou ook alweer die briljante uitvinding om op grote schaal elektriciteit op te wekken, zonder co2 uit te stoten? O wacht, die hebben we niet…
@ Roeb, kernenergie…
Ik twijfel een beetje of dit echt zo onhaalbaar is, als de techniek in deze tien jaar zo snel vooruit gaat dat een gewone verbrandingsmotor dan kan het zijn dat tegen 2020 alleen maar E auto’s verkocht worden, en als ze goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud dan kan de verkoop ook nog wel eens wat hoger worden dan 500.000. Dit is ook gebeurd bij TV’s (kijk eens naar de “platte” TV’s. Binnen een periode van 5 jaar heeft 90% van NL zijn dikke buis vervangen) Hoe was het met internet in 1998?
Het blijft simpel…er zijn gewoon teveel mensen in Nederland.

Je kan vergroenen wat je wil maar 1 miljoen hybrides tegenover 500.000 “normale” auto’s is gewoon een druppel op een gloeiende plaat.
Wel op de eerste plaats keurt men overal in de benelux kernenergie af. Vooral in België maar ook in nederland (hoewel men daar wel schijnt te beseffen dat nieuwe centrales nodig zijn om te kunnen voorzien in de energie behoeften van het land).
Men zou geen kernenergie wat vrij schone brandstof is mogen gebruiken omdat niemand in het parlement en de kamer er ook maar iets van begrijpt, ze horen radioactief en klappen dicht alsof zijn zelf geen straling uitstoten. Een “scheet” (hun adem ook maar kom) van hun heeft een hogere Sievert dan wat een moderne kerncentrale voortbrengt buiten de muren.

Dus dat wil men niet. Men wil geen en gelooft dat men geen centrales op fosiele brandstoffen kan bijbouwen omdat die zogoed als op zijn. Laten we dat nog even in het midden laten. De berekeningen van wat er aan aardolie/gas aanwezig is gaan soms al wel eens mis.
(een klein voorbeeldje ik ken iemand die op een exxon mobil platform werkt, het was gebouwd en berekend voor 7 jaar olie te hebben, en zo dus ook in de statistieken van aanwezige olie opgetekend, ondertussen produceert, men daar als 30 jaar olie en 2 jaar geleden zelfs aan een tempo dat 20 keer zo hoog lag als toen men er begon. Dit is natuurlijk ongeldige argumentatie aangezien ik maar 1 voorbeeld heb)

Er moet dus energie bijkomen en aangezien Nederland (nu ja de ESA voor de EU maar daar zijn maanlandingen ook toekomst muziek) geen ruimte programma heeft zullen ze niet voor 2020 op de maan aankomen (op dat moment komen de Indiërs aan en op 2025 de USA die te laat zullen komen) waar ze dan ook geen He3 te pakken kunnen krijgen.

Welke vorm van energie zullen ze dan gebruiken, ohja die schoone windmolens waar ze al eeuwen van afhankelijkzijn. (Waar sommige groenen tegen zijn omdat ze de vogels zouden storen.)
Maar dat kan nooit voorzien in de groote stroom behoeftes dus moet er nog zonne energie bij. Wat geweldig is aangezien de zon in Nederland nooit scherper invalt dan 60°. De zonne panelen moeten dus vrij schuin staan waardoor er minder per opp. Kunnen en eig heel Nederland vol zou staan zelfs zonder voldoende opbrengst te hebben. En dan mogen we de uistoot van het bakken van de zonnepanelen en het vervoeren ervan nog niet meerekenen. Want CO2 is “gevaarlijk”.


Ok andere mogenlijk heid, ned heeft toch zoveel water, waarom geen waterkracht centrales? Ohja er is geen verval in Nederland dus dat gaat ook al niet.



Op de eerste plaats die 2000 000 auto’s aankopen zou mogenlijk zijn. Maar het is zoals een kluis kopen met je laatste geld, niet echt nuttig want men kan het toch niet gebruiken.

Die 2 000 000 electrische wagens zouden de binnenstad van verschillende steden zoals Amsterdam enzo wel schoner maken, maar ze zijn toch niet functioneel dan want iemand die zijn wagen alleen gebruikt om van en naar zijn werkt te rijden en boodschappen te doen die nu al in een stad woont, waarvoor die electrische auto’s volgens mij voor bedoelt zouden zijn, want een batterij raakt niet alleen leeg van groote afstanden te rijden maar ook van korte afstanden in de fille te rijden. Die mensen weten nu al dat ze beter afzijn met een fiets of een gocart want die gaan sneller in het druke stadsverkeer met de korte afstanden.


Dus waarvoor zouden die electrische wagens op de eerste plaats moeten dienen?
@9000cse Zou jij niet beter eens naar een goede psychiater gaan om die frustraties kwijt te raken. In de plaats van de kritiek te geven op een critisch artikel dat het niets toevoegt, dat het alleen maar inovatieve plannen afkraken is, terwijl jouw kritiek zelf ook niet toevoegd aan onze kritiek?
Er zouden mensen kunnen zijn die dat nogal hypocriet zouden noemen niet?

Vind jij trouwen dat wij allemaal voor het plan zouden moeten zijn omdat het nieuw is?
Dus gewoon goed omdat het nieuw is.
Voorlopig is de auto nog steeds een van de kleinste vervuilers, de industrie, landbouw en scheepvaart zijn nog steeds veel grotere vervuilers. Uiteraard moet je de natuur niet vergeten die is ook niet echt natuurvriendelijk met al die vulkaan-uitbarstingen.

Hoe was dat gezegde ook alweer: Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Dat geldt dus ook in beperkte mate voor de uitstoot van auto’s, oftewel alle kleine beetjes helpen.

Aan het einde van het verhaal is het nog steeds Den Haag die ze ziet vliegen…. de luchtkastelen bedoel ik dan :)
Waterstof of elektriciteit het maakt niets uit want beiden zullen een tussenfase zijn voor het enige dat een zeer lange tijd kan slagen: kernenergie.

Kernenergie is de toekomst, misschien niet de toekomst van 2020 maar de toekomst van 2050. Er is een tekort aan water en aan schone energie en aan olie. Goedkope, schone, bijna oneindige energie is enkel en alleen te verkrijgen door kernenergie.
is dat het zelfde kabinet van de “regenboog route” ..
man man man .. als je die half tamme bekkies ziet in de tweede kamer zegt het toch al genoeg ..

maar dat eeuwige vrije markt sturen door middel van geld en sociale druk (de eeuwige en enige universele goden) gaat me gewoon te ver ..

@Jesper .. gefeliciteerd jongen .. hoop dat je er veel plezier aan hebt ..
@JPM
Kernfusie is schoner, daar hou je tenminste geen radioactief materiaal aan over, maar dat is nog niet in een dusdanig stadium dat het al commercieel bruikbaar is.
gaat m zowieso niet worden, de koningin verdient nog veel te veel met haar shell
There’s no replacement for displacement :P
ik schik de eerste 10 jaar toch niet te veranderen naar een kleine motor laat staan een elektrische, in tegendeel ik ben momenteel bezig aan een 1969 Mustang Mach1 te restaureren met een 7L V8 zo dat ik nog een monster aan mijn wagen park kan toe voegen :twisted:
Personenauto’s zijn maar 7% van de totale CO2 uitstoot. Niet echt interessant om daar wat aan te doen. Wel gebruikt de transportsector relatief veel aardolie, en dat spul is zo handig voor de productie van plastics. Aardgas is er wel vrij veel, misschien toch niet zo’n gek idee om daar een netwerk voor op te zetten.

Electrische auto’s hebben een te beperkt rijbereik, en accu afschrijving door korte levensduur is hoog (het voorbeeld is idd de Li-ion laptop accu), de subsidies nodig om 2 miljoen consumenten te verleiden zo’n auto te kopen kunnen beter besteed worden aan onder andere het verhogen van de dijken, want het ziet er niet naar uit dat de wereld als geheel minder CO2 gaat uitstoten (als dat al een probleem is).
De elektrische ambities van PvdA en CDA staan mij zeer aan. Het kan wél!
Tien jaar geleden was de Prius ook een paria. Nu zie je hem steeds vaker. Nu heeft Mercedes de eerste S400h uitgebracht. Wat mij betreft ruil ik straks mijn E combi diesel in voor een volledig elektrische wagen.
Dit kabinet heeft er door de vergroening van de belastingen voor gezorgd dat leasewagens steeds groener worden. Elektrische ambities en elektrische wagens moeten kunnen. Begin maar vast aan die muis!

Dico
@Dico, zijn er in 10 jaar tijd soms al 2 miljoen hybride’s verkocht in Nederland? Nee!

En daar komt nog eens bij dat een hybride normaal bruikbaar is. Je kan overal tanken, iets wat met een elektrische auto niet kan. En daar komt ook nog eens bij dat een elektrische auto een vrij beperkte actieradius heeft en daarom dus veel minder aantrekkelijk is voor hele grote groepen consumenten.
@Dennis: Ben je nu niet gewoon wat te negatief? Ik bedoel, voorspellingen zijn altijd moeilijk te maken. Maar als het op technologie aankomt merk ik toch dat die meestal onderschat wordt. In de jaren ’50 kwam de auto-boom. Men verwachtte een verdubbeling van het aantal auto’s tegen ergens in de jaren ’70. Tegen die tijd was er echter al een vertienvoudiging of zo, juiste cijfers weet ik niet meer. Idem met computers. Idem met GSM’s en internet! Begin jaren ’90 had niemand verwacht dat even na 2000 iedereen online zou zijn en iedereen mobiel zou bellen.

Vanaf dat de eerste goed bruikbare elektromobiel op de markt komt denk ik dat er veel meer dan 4 op 10 elektro’s zullen verkocht worden. En de technologie bestaat al, daar ben ik van overtuigd, maar de massaproductie is nog niet op gang gekomen, plus alle andere modellen van het merk zullen er van afzien. Ook niet zo’n leuk scenario.
@Esprit_de_Flandre
dan nog kan het huidig elektriciteits net het niet aan dat 4/10 auto’s elektrisch zouden zijn.
en ik zou mijn leven toch niet willen toevertrouwen aan complexe elektronica, als je in panne valt kan je niet zo maar een paar liter elektriciteit over tanken, een klein probleempje/onderhoud kan je niet zelf doen, opdrijven, aftermarket onderdelen plaatsen, … zal niet meer zo gemakkelijk zijn, geen motor lawaai, sorry maar ik zie enkel nadelen, ik zou ook mijn zaak kunnen sluiten, ik weet nu al teweinig van auto elektronica…
@six-trey: Als je met 1 nachtje laden 250km ver geraakt (Pininfarina B0) dan hoef ik maar om de drie nachten te herladen. Voor veel mensen zal dat zelfs 1 maal per week zijn. Ik denk wel dat het net dat aan kan. Er is nu veel elektriciteit over ’s nachts. Een centrale leg je niet zomaar even een paar uur stil, dus proberen ze het wat kwijt te raken aan straatverlichting.

Een paar liter elektriciteit overtanken kan wel, in de vorm van snel een noodbatterij aansluiten. Ik denk trouwens dat hét systeem één wordt van losse uitwisselbare batterijen, zodat je, als die leeg is, de batterij er gewoon uittrekt en een andere, volgeladen, weer insteekt en je bent weg. Zo houden tankstations langs autostrades ook hun functie, en kan op die plaatsen elektriciteit gemaakt worden precies voor dit doel. Als ze daar dan enkele windmolens zetten, wat de gebruikelijke plaats is daarvoor, heb je echt groene auto’s. In your face, Greenpeace.

Kleine problemen zelf oplossen, ik denk dat er weinig mensen zijn die dat echt doen. Ik ken er alleszins niets van. Ruitenwisser vervangen gaat nog, maar dat is het.

En motor lawaai wordt nostalgie, als jij dan met een US-V8 passeert zal je pas echt opvallen. Voordeel dus :)
Wat zal de politiek blij zijn met de komst van de Nissan LEAF.
Goed verhaal, goede redenatie, maar ik ben het oneens met de conclusie.

“Dat betekent dat vanaf 2015 gemiddeld 7 van de 10 nieuw verkochte auto’s elektrisch moet zijn.”

…ik denk dat dit helemaal niet zo naief gedacht is. Een elektrische auto is nu nog duur in aanschaf, maar per kilometer 3 a 4x zo goedkoop als auto’s op bezine of diesel. Met 20000km per jaar scheelt dat toch (zeer grofweg) 2000 euro per jaar. Ofwel, in 5 jaar verdien je 10000 euro terug.

Qua onderhoud zijn elektrische auto’s ook een stuk goedkoper, omdat de techniek een stuk minder onderhoud vergt. Remmen, banden etc. dat hou je natuurlijk, maar aan de motor is nauwelijks onderhoud nodig.

Dat is nu. Over 5 jaar zullen elektrische auto’s ook in aanschaf goedkoper zijn. De massaproductie is dan namelijk op gang gekomen en de achterliggende technieken zijn veel simpeler (=goedkoper).

Elektrische auto’s presteren bovendien beter dan benzineauto’s. Dit komt doordat ze bij elk toerental een maximum koppel hebben, en dat zonder ingewikkeld CVT systeem of iets dergelijks. ELKE elektrische auto zal relatief snel op kunnen trekken, zonder meerprijs, zonder schakelen/

Elektrische auto’s zijn bovendien WEL schoon. Ookal wordt de elektriciteit in vieze kolencentrales opgewekt, dan nog. Met energie uit centrales gestookt op fossiele brandstoffen is er sprake van ca. 30% rendement (van kool naar wiel). Bij bezineauto’s, die minder effiecient verbranden, is dat 20%. Toch 50% efficienter.

Bovendien: met een slim oplaadsysteem, bv. als het hard waait gaan alle auto’s laden, kan er veel en veel beter omgegaan worden met groene stroom. Nu wordt heel veel weggegooid, omdat de vraag niet ineens groter wordt als het waait. Elektriciteitsbedrijven zijn momenteel keihard bezig om het netwerk hierop aan te passen, dan wordt het dus nog veel schoner.

Vraag: waarom iemand in 2015 dan nog een benzineauto aanschaffen? Ik kan maar 1 reden verzinnen: nostalgie. Maar, als die nostalgie 2x of 3x zo duur is, dan denk ik dat 9 op 10 auto’s elektrisch is.
“Ik denk trouwens dat hét systeem één wordt van losse uitwisselbare batterijen, zodat je, als die leeg is, de batterij er gewoon uittrekt en een andere, volgeladen, weer insteekt en je bent weg.”

Ik denk dat dat niet nodig is. Met de nieuwste snellaadtechnieken kan je 100% laden in 10 minuten. Hiervoor heb je hele grote vermogens nodig, maar dit soort laders kun je bijvoorbeeld op strategische punten (huidige bezinestations langs snleweg) bouwen. 10min. is nauwelijks langer dan je nu nodig hebt met tanken (incl. betalen). Ik verwacht dat er een soort abonnementsysteem komt met een chip, zoals bij GSM, dan wordt de energie automatisch afgerekend op je volgende factuur, althans, als je over je kWh-bundel heengaat die maand :-)

En, 90% hoeft dit maar nauwelijks te gebruiken. Immers, in 2015 zal de actieradius echt wel aan 300km zitten (er zijn nu al auto’s die dat hebben). Voor woon- werkverkeer meer dan genoeg, je hoeft daarvoor nooit ergens bij te laden. VOor familiebezoek in weekend (amsterdam – maastricht), kun je ’s ochtends heenrijden, inpluggen bij oma, aan eind van de dag weer terug, zonder onderweg bijgeladen te hebben. Oke, als je Groningen – Maastricht moet rijden, moet je bijladen, maar, op zo’n afstand is een pauze van 10 minuten helemaal niet erg.

Ofwel: ik denk niet dat men moeilijk moet doen met verwisselbare systeem. Bedenk dat die batterijen 100-den kilo’s zwaar zijn… Gewoon 1, ingebouwde batterij. Tenzij deze de capaciteit verliest, maar dat zal om en nabij 1x per 5 jaar zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).