Help! Auto-onderdelen raken in rap tempo op

Auteur: , 19 Reacties

Nee, niet bij de plaatselijke grossier om de hoek. Het zijn de autofabrikanten die last hebben van een onderdelentekort. De vraag naar nieuwe auto's neemt weer hard toe, maar toeleveranciers hebben nog steeds een beetje last van crisisjaren 2008 & 2009. Gevolg: fabrieken waar auto's worden gemaakt komen tijdelijk stil te liggen.

In de afgelopen jaren dat er geen wiel meer werd verkocht zijn er flink wat toeleveranciers van auto-onderdelen failliet geraakt of ernstig gekrompen. Nu de vraag naar nieuwe auto’s weer toeneemt vormt dit een probleem. Lang niet alle leveranciers hebben hun productie weer volledig op orde of er worden simpelweg een stuk minder autoparts gefabriceerd. Vooral elektronica-leveranciers schijnen moeilijk te doen nu de autoindustrie weer serieuze aantallen wil produceren.

Dit heeft als gevolg dat veel werknemers in autofabrieken het even iets rustiger aan mogen doen. Volkswagen maakte eerder al bekend dat vandaag alle 50.000(!) werknemers in Wolfsburg een dag langer weekend hebben. Gewoon, omdat er te weinig onderdelen op voorraad zijn in VW-town. Afgelopen vrijdag legde Ford een fabriek in Kentucky stil en ook in Chicago kregen de werknemers van een Ford-fabriek 7 dagen extra vrij. Bij Porsche, BMW en Daimler is de druk van het tekort al wel voelbaar, maar er worden daar -tot op heden- nog geen productielijnen stilgelegd.

Hoe lang gaat dit probleem nog aanhouden? In ieder geval tot de toeleveranciers hun productievolumes weer op het oude niveau krijgen. En daar is geld voor nodig, maar banken staan nou niet bepaald in de rij om suppliers zakken met geld mee te geven.



19 reacties

We moeten dus weer allemaal in een crisis gaan zitten? Dit soort idiote problemen zorgen ervoor dat de economie niet snel aan kan trekken. Ik snap dat de banken terughoudend zijn, maar zo terughoudend….
@Jipp: Een dagje of een weekje extra verlof in enkele fabrieken zal wel geen zo’n drama zijn voor de economie. Ambtenaren die hele dagen zitten te lummelen kosten veel meer.
@Esprit_de_Flandre: Dat zeker niet, maar wanneer er meer kan worden verkocht, uitbreiding mogelijk is ed. levert dat ook arbeidsplaatsen op etc.
Het is natuurlijk niet leuk als er geen onderdelen niet op voorraad zijn om een auto te maken, maar een dagje extra vrij is ook niet verkeerd!
Afgelopen vrijdag lege Ford…
Je zaterdagavond accent zeker weer! :D
Ik zit ook al 5 weken te wachten op mijn witte 911 Speedster besteld bij een officieel Porsche Centre (op 1:43 weliswaar :D)
@bram89: Da’s dom, gewoon op Ebay te koop voor 35 euri:
http://cgi.ebay.de/Orig-Modellauto-Porsche-911-Speedster-weis-1-43-/250764198150?pt=Spielzeugautos&hash=item3a62b60106
@midasracer: ja maar vermits mijn vader daar werkt kan ik ze hebben voor €23,43 per stuk, dus liever wat wachten dan :p
Mijn vader heeft nochtans net de nieuwe 5 touring besteld, en we zouden hem al hebben binnen +- 2 maanden..
Op onze vorige hebben we er ongeveer 7 moeten wachten.

Dus ik denk niet dat het erop achteruit gaat -)).
Ja, uiteindelijk zijn het de producenten zelf die het probleem veroorzaken. Zij passen hun aanbod klakkeloos aan naar de vraag.
50.000 man :-O ga eens na wat er elke maand aan loon uitbetaald wordt! :)
Zelf maken dan maar?
Geduld hebben voor de autojongens…Maarreh, heeft er iemand de idee, dat de economie aantrekt door te kijken naar de aantal verkochte auto’s wereldwijd ? :lol:
is het dan niet zo dat de merken die nog door kunnen gaan met het maken van onderdelen, ook veel vaker kapot gaan?
als je dus onderdelen nodig hebt omdat er iets niet goed zit?
@jbw89: Ik denk dat de aantallen onderdelen die worden gebruikt als vervanging in het niet vallen bij de onderdelen die geproduceerd worden voor nieuwe auto’s.
Heeft niemand dat dan zien aankomen? Die onderdelenfabrikanten moeten toch ook de markt in de gaten houden. Als ze zien dat de vraag naar auto’s weer begint te stijgen, en ze weten dat hun concurrent failliet is, dan kan je toch verwachten dat je een aantal mooie bestellingen gaat binnenkrijgen…
@Esprit_de_Flandre: dat is juist het erge, de banken houden het tegen, als je de tekst leest….
@Jipp: Mja, een beetje over de laatste alinea gekeken. Kl°tebanken ook…
Tja, de consequentie van het Lopez gedrag, het tot op het bot uitknijpen van toeleveranciers. Als die geen marge meer hebben, dan krijg je precies dit soort dingen. De fabrikanten zouden zich moeten realiseren dat ze zelf nog maar een heel klein stukje van de auto maken en de rest allemaal door de trouwe leveranciers gemaakt wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).