• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Help! Auto-onderdelen raken in rap tempo op

Auteur: ricardo, gepost 31 januari 2011 om 14:11 – 19 Reacties

Wel eerst olie op het rubberen ringetje smeren hè

Nee, niet bij de plaatselijke grossier om de hoek. Het zijn de autofabrikanten die last hebben van een onderdelentekort. De vraag naar nieuwe auto’s neemt weer hard toe, maar toeleveranciers hebben nog steeds een beetje last van crisisjaren 2008 & 2009. Gevolg: fabrieken waar auto’s worden gemaakt komen tijdelijk stil te liggen.

In de afgelopen jaren dat er geen wiel meer werd verkocht zijn er flink wat toeleveranciers van auto-onderdelen failliet geraakt of ernstig gekrompen. Nu de vraag naar nieuwe auto’s weer toeneemt vormt dit een probleem. Lang niet alle leveranciers hebben hun productie weer volledig op orde of er worden simpelweg een stuk minder autoparts gefabriceerd. Vooral elektronica-leveranciers schijnen moeilijk te doen nu de autoindustrie weer serieuze aantallen wil produceren.

Dit heeft als gevolg dat veel werknemers in autofabrieken het even iets rustiger aan mogen doen. Volkswagen maakte eerder al bekend dat vandaag alle 50.000(!) werknemers in Wolfsburg een dag langer weekend hebben. Gewoon, omdat er te weinig onderdelen op voorraad zijn in VW-town. Afgelopen vrijdag legde Ford een fabriek in Kentucky stil en ook in Chicago kregen de werknemers van een Ford-fabriek 7 dagen extra vrij. Bij Porsche, BMW en Daimler is de druk van het tekort al wel voelbaar, maar er worden daar -tot op heden- nog geen productielijnen stilgelegd.

Hoe lang gaat dit probleem nog aanhouden? In ieder geval tot de toeleveranciers hun productievolumes weer op het oude niveau krijgen. En daar is geld voor nodig, maar banken staan nou niet bepaald in de rij om suppliers zakken met geld mee te geven.

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, BMW, Carmageddon, Chrysler, daimler, Ford, Mercedes, Porsche

Vorig bericht: « Kahn pakt de Panamera aan
Volgend bericht: Een politieauto swaffelen. Mag dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jipp zegt

    31 januari 2011 om 14:26

    We moeten dus weer allemaal in een crisis gaan zitten? Dit soort idiote problemen zorgen ervoor dat de economie niet snel aan kan trekken. Ik snap dat de banken terughoudend zijn, maar zo terughoudend….

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 januari 2011 om 19:44

      @Jipp: Een dagje of een weekje extra verlof in enkele fabrieken zal wel geen zo’n drama zijn voor de economie. Ambtenaren die hele dagen zitten te lummelen kosten veel meer.

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        31 januari 2011 om 19:52

        @Esprit_de_Flandre: Dat zeker niet, maar wanneer er meer kan worden verkocht, uitbreiding mogelijk is ed. levert dat ook arbeidsplaatsen op etc.

        Login om te reageren
  2. Nico94 zegt

    31 januari 2011 om 14:31

    Het is natuurlijk niet leuk als er geen onderdelen niet op voorraad zijn om een auto te maken, maar een dagje extra vrij is ook niet verkeerd!

    Login om te reageren
  3. RickB zegt

    31 januari 2011 om 14:48

    Afgelopen vrijdag lege Ford…
    Je zaterdagavond accent zeker weer! :D

    Login om te reageren
  4. bram89 zegt

    31 januari 2011 om 14:50

    Ik zit ook al 5 weken te wachten op mijn witte 911 Speedster besteld bij een officieel Porsche Centre (op 1:43 weliswaar :D)

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      31 januari 2011 om 20:27

      @bram89: Da’s dom, gewoon op Ebay te koop voor 35 euri:
      http://cgi.ebay.de/Orig-Modellauto-Porsche-911-Speedster-weis-1-43-/250764198150?pt=Spielzeugautos&hash=item3a62b60106

      Login om te reageren
      • bram89 zegt

        31 januari 2011 om 20:30

        @midasracer: ja maar vermits mijn vader daar werkt kan ik ze hebben voor €23,43 per stuk, dus liever wat wachten dan :p

        Login om te reageren
  5. lodewijk zegt

    31 januari 2011 om 15:01

    Mijn vader heeft nochtans net de nieuwe 5 touring besteld, en we zouden hem al hebben binnen +- 2 maanden..
    Op onze vorige hebben we er ongeveer 7 moeten wachten.

    Dus ik denk niet dat het erop achteruit gaat -)).

    Login om te reageren
  6. F1Tim zegt

    31 januari 2011 om 15:20

    Ja, uiteindelijk zijn het de producenten zelf die het probleem veroorzaken. Zij passen hun aanbod klakkeloos aan naar de vraag.

    Login om te reageren
  7. Baffie zegt

    31 januari 2011 om 16:13

    50.000 man :-O ga eens na wat er elke maand aan loon uitbetaald wordt! :)

    Login om te reageren
  8. Justawheelchairguy zegt

    31 januari 2011 om 16:35

    Zelf maken dan maar?

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    31 januari 2011 om 17:07

    Geduld hebben voor de autojongens…Maarreh, heeft er iemand de idee, dat de economie aantrekt door te kijken naar de aantal verkochte auto’s wereldwijd ? :lol:

    Login om te reageren
  10. jbw89 zegt

    31 januari 2011 om 17:39

    is het dan niet zo dat de merken die nog door kunnen gaan met het maken van onderdelen, ook veel vaker kapot gaan?
    als je dus onderdelen nodig hebt omdat er iets niet goed zit?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      31 januari 2011 om 18:29

      @jbw89: Ik denk dat de aantallen onderdelen die worden gebruikt als vervanging in het niet vallen bij de onderdelen die geproduceerd worden voor nieuwe auto’s.

      Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    31 januari 2011 om 19:42

    Heeft niemand dat dan zien aankomen? Die onderdelenfabrikanten moeten toch ook de markt in de gaten houden. Als ze zien dat de vraag naar auto’s weer begint te stijgen, en ze weten dat hun concurrent failliet is, dan kan je toch verwachten dat je een aantal mooie bestellingen gaat binnenkrijgen…

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      31 januari 2011 om 19:54

      @Esprit_de_Flandre: dat is juist het erge, de banken houden het tegen, als je de tekst leest….

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        31 januari 2011 om 20:24

        @Jipp: Mja, een beetje over de laatste alinea gekeken. Kl°tebanken ook…

        Login om te reageren
  12. mashell zegt

    31 januari 2011 om 23:51

    Tja, de consequentie van het Lopez gedrag, het tot op het bot uitknijpen van toeleveranciers. Als die geen marge meer hebben, dan krijg je precies dit soort dingen. De fabrikanten zouden zich moeten realiseren dat ze zelf nog maar een heel klein stukje van de auto maken en de rest allemaal door de trouwe leveranciers gemaakt wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North