Pagani Zonda crasht met 320km/u, bestuurder loopt weg

Auteur: , 45 Reacties

Verkeersveiligheid vergroten met snelheidsbeperkingen? Echt niet! Dodelijke ongelukken voorkom je door iedereen Pagani te laten rijden.

De auto in kwestie is (of was?) een Pagani Zonda F Clubsport Roadster. Rijdend over de A10/E80 van Italië naar Monaco met 320km/u. Lang leve de Italiaanse klasse-justitie. Tot de bestuurder met de auto in een slip raakt. De voorwielen en een deel van het carbon blijven achter de vangrail ‘hangen’. Vervolgens lanceert de auto zich naar de andere weghelft om daar na lang glijden tegen de andere vangrail tot stilstand de komen.

Lage temperaturen ’s avonds, ook langs de Middellandse Zee, een vrij felle supercar en bochtige snelwegen. Drie zaken die slecht combineren met een hoge snelheid. Wat ben je dan blij met de carbon monocoque van Pagani. Deze is ondanks het ontbreken van een dak en de grote impact nog volledig intact.

De bestuurder en de 21 jarige passagier zijn ‘met de schrik vrijgekomen’. Geen ernstige verwondingen. En daarvoor, vind ik, verdient Pagani een prijs. Voor de bestuurder is een jaar of wat “verplicht OV” meer op zijn plaats. Om na te denken over zijn zonden (en Zonda). (via GTSpirit.com)

Wat ooit een Zonda was?



45 reacties

Haha met 320km/u crashen en zonder kleerscheuren uitstappen is wel iets om op je CV te zetten.
@opgooier:

hhahahah, daar dacht ik nou ook aan!
-edit: check, bedankt-
…en ‘het dak’ moet ‘een dak’ zijn, omdat deze auto van oorsprong geen dak kent…
-edit: check, bedankt-
Ik op een ander forum gelezen dat ie aan het street racen was met een onbekende Mercedes.

Nouja racen tegen 320 km/u en een 21 litouwse naast je is bijna vragen voor een ongeluk.
-edit: check, bedankt-
en nu eens met zo een eco ding…
Zondah van die Zonda zeg…
wat zou die nog waard zijn. zie je de snelheid in nederland kan gewoon omhoog want auto’s worden steeds veiliger
Wat een wagen…. Gewoon zonder kleerscheuren uitstappen… Als dit niet 1 van de veiligste wagens is… dan weet ik het ook niet meer :p
@Dimglor: Tja, veel vergelijkingsmateriaal is er denk ik niet! Zeker niet met deze afloop!
@C220AMG: Gelukkig maar dat er niet veel vergelijkingsmateriaal is denk ik dan ;-)
Nu we het toch over Pagani hebben, die Hyuraaura zit in Shift 2, dus toch!
http://www.youtube.com/watch?v=d3SYPOgyYuA&feature=player_embedded#at=32
@The360box: ja omdat EA zoals altijd hebberig de licenties wegkaapt zodat andere games er vrijwel niet aan kunnen komen zonder te veel bij te dokken.
@The360box:

dan hoor je dit, en dan snap je niet waarom auto’s in Gran Turismo zo ontzettend pauper klinken -_-‘
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een GT fan, maar ik ben ook een sucker voor een mooi geluid, en deze shift 2 trailer is wel echt fijn voor de oren <3
@MrSkyline: Klinkt inderdaad niet slecht ;-) In de meeste NFS games zit dat best wel snor…. Ik heb er hier een paar liggen en zo zit er in 1 een Pagani Zonda in die prachtig geluid produceert en zit er ook ergens een Porsche Carrera Gt in die toch ook wel aardig wat herrie maakt ;-)
@Dimglor: Inderdaad! NFS klinkt over het algemeen super! Ik ga maar weer eens NFS Undercover (toch?) uit de kast halen om te genieten van het gejank van een 640-4!
@MrSkyline: In GT5 zijn de geluiden niet helemaal top, als je achter de auto rijd hoor je een soort van waas ofsoiets.
Zie je wel, de snelheid kan gewoon omhoog. Hulde voor de bestuurder trouwens!
@meneersander: Hulde? Omdat ie een dommekloot is die geluk heeft gehad? Jaja, wat een held…
Tja,

Niet verrassend met al dat carbon…Het is dus een goede zaak dat er een fabrikant erin slaagt om een betaalbare personenwagen te bouwen met carbon onderdelen.

Daarbij denk ik aan sub-frames voor en achter plus dwars-elementen in de deuren…
mooi voor hem dat die levend uitstapt. Maar wat ik treurig vind is de dood van een prachtige bijzondere Zonda. Snik
Lijkt me een gevalletje van de downforce overschatten; het ziet eruit als een soort LMP-proto, maar in de praktijk toch een stuk minder grippy…
“bestuurder loopt weg”!? Dat krijgt toch een hele ander betekenis dan, “Driver walks away”. Lijk mij iets te letterlijk vertaald.
@rooster: Google Translate…
Met driehonderd kilometer per uur biljartbal gaan spelen is iets anders als met 300 tegen een vrachtwagen aanknallen.
MAW ,een frontaaltje overleef je niet met zo’n snelheid.
Mazzel hebben dus .
Twee maanden geleden stond ‘ie nog te koop. Gut gemacht, Freund!

http://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/201011/pagani-zonda-f-roadsw.jpg
van Italië naar Milaan rijden, da’s knap!

OT: Gevalletje beschermengel?
@noctilucent: monaco is nog steeds geen milaan….

Had Kubica deze maar gebruikt in de rally
Ongelooflijk!
Ik weet het niet, 320 km/u is niet niks.. Volgens mij reed ie gwn een km of 160 per uur.. Na mond op mond is dat 320 in de uur geworden.
zal wel wat minder dan 320km/h zijn geweest wanneer hij zijn eerste object raakt..
‘in geslaagd om een betaalbare auto te maken’? Haha waar haal je dat betaalbare vandaan ? Echt zonde van die bak!
@mightymike:
Lezen is ook een vak, he!
:roll:
@mightymike: Hij bedoelt: het zou goed zijn moet er een fabrikant een betaalbare auto kunnen maken met carbon versterkingen…
Als de snelheid klopt, dan is dit bijna een mirakel! :o
Een F1 wagen zou er slechter uit komen dan deze Pagani!
Echt een stevige machine!

Maar ik heb toch mijn twijfels bij 320km/h, 250km/h is al retesnel &hoogst dodelijk, laat staan 320km/h!
Nou, de straf voor dit roekeloze gedrag is er al: miljoenenschade vor de bestuurder.
Zal zijn vader leuk vinden….. wordt een week geen zakgeld. Is dat ding überhaupt verzekerd, schijnt nogal lastig te zijn?
Vraag me af of dit weglopen te wijten is aan de sterke monocoque of aan geluk dat hij ‘gewoon’ langs de vangrail schuift, geen idee. Ik denk dat hier, hoe dan ook, een hele dosis geluk mee gepaard gaat en niet direct een hele sterke monocoque. (Hoewel die ook haar dinest gedaan zal hebben.)
Wel hij is “gecrashed” tegen 320 km/h maar hij is mooi kunnen uit glijden (tegen een vangrail gereden en verder gespint, gegleden en getolt). Hij is niet tegen 320km/h een muurtje frontaal tegengekomen. Dus het is vooral een kwestie van geluk, al is de stevigheid en de veiligheid van de zonda wel mooi meegenomen.
Wat zonde van zo’n mooie auto…
Vreselijk zonde van zo;n prachtige auto… En het is niet helemaal eerlijk aangezien het geen frontale crash was, maar dat je met 320km/u kan stuiteren tussen 2 stukken vangrail en er compleet zonder kleerscheuren vanaf komt? Dat is echt geweldig! Complimenten aan Pagani!
dingen die ik graag wil doen voordat ik dood ga :
Ongeluk overleven met 320 km/u . Check
In een pagani zonda rijden . Check
Lijkt mij meer een gevalletje geluk: de zijde van de bestuurder is nog intakt.
De andere zijde is compleet weggevaagd. M.a.w. zou hij met de bestuurderszijde de vangrail hebben geraakt, was deze finaal weggeblazen,

groet,

mobilist
Als je met 320 km/h iets raakt wat je tot 0 vertraagd in 1 milliseconde, dan is de g kracht zo hoog dat je dood bent, al is er geen schade (diamanten auto?).
Test van fifth gear, smart tegen beton, kooi intact, bestuurder dood. Vertraging gewoon te groot.
Maar dan nog, langs de vangrail af, daar doet de carbon zijn werk.
“Update: GTspirit can exclusively reveal that the person who crashed his newly bought Zonda is the new owner of German tuner Gemballa and Prestige Cars Magazine. He came back from a private showing of the Pagania Huayra in Italy. According to the driver the road quality was bad due to standing water on the highway. With these kind of speeds and in these kind of situations controlling the high powerful Zonda is almost impossible.

We can confirm that he is one of the first persons who ordered the new hypercar together with a new Zonda. He did not tell us which Zonda it will be. The vehicles will be added to his collection of supercars, which among other sports cars includes two Bugatti Veyrons, Gemballa Mirage GT, Lamborghini Gallardo, Lamborghini Murciélago, Gemballa Avalanche BiTurbo and a newly ordered McLaren MP4-12C.”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).