• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pagani Zonda crasht met 320km/u, bestuurder loopt weg

Auteur: Alwood, gepost 18 februari 2011 om 22:00 – 45 Reacties

Wat ooit een Pagani Zonda was?


Verkeersveiligheid vergroten met snelheidsbeperkingen? Echt niet! Dodelijke ongelukken voorkom je door iedereen Pagani te laten rijden.

De auto in kwestie is (of was?) een Pagani Zonda F Clubsport Roadster. Rijdend over de A10/E80 van Italië naar Monaco met 320km/u. Lang leve de Italiaanse klasse-justitie. Tot de bestuurder met de auto in een slip raakt. De voorwielen en een deel van het carbon blijven achter de vangrail ‘hangen’. Vervolgens lanceert de auto zich naar de andere weghelft om daar na lang glijden tegen de andere vangrail tot stilstand de komen.

Lage temperaturen ’s avonds, ook langs de Middellandse Zee, een vrij felle supercar en bochtige snelwegen. Drie zaken die slecht combineren met een hoge snelheid. Wat ben je dan blij met de carbon monocoque van Pagani. Deze is ondanks het ontbreken van een dak en de grote impact nog volledig intact.

De bestuurder en de 21 jarige passagier zijn ‘met de schrik vrijgekomen’. Geen ernstige verwondingen. En daarvoor, vind ik, verdient Pagani een prijs. Voor de bestuurder is een jaar of wat “verplicht OV” meer op zijn plaats. Om na te denken over zijn zonden (en Zonda). (via GTSpirit.com)

Wat ooit een Zonda was?

Ook interessant!

  • Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
    Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
    Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
  • Hamilton rijdt V12
    Hamilton belooft ALLEEN EV's te rijden, rijdt toch V12

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

clubsport, crash, pagani, roadster, Steffen-Korbach, Supercars, zonda

Vorig bericht: « Teasert: Brabus brengt bom op wielen naar Geneve
Volgend bericht: Black Sapphire Metallic maakt de BMW 1M Coupé af »

Lees Interacties

Reacties

  1. opgooier zegt

    18 februari 2011 om 22:09

    Haha met 320km/u crashen en zonder kleerscheuren uitstappen is wel iets om op je CV te zetten.

    Login om te reageren
    • GTR zegt

      19 februari 2011 om 14:46

      @opgooier:

      hhahahah, daar dacht ik nou ook aan!

      Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    18 februari 2011 om 22:15

    -edit: check, bedankt-

    Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    18 februari 2011 om 22:16

    …en ‘het dak’ moet ‘een dak’ zijn, omdat deze auto van oorsprong geen dak kent…
    -edit: check, bedankt-

    Login om te reageren
  4. laurensl zegt

    18 februari 2011 om 22:17

    Ik op een ander forum gelezen dat ie aan het street racen was met een onbekende Mercedes.

    Nouja racen tegen 320 km/u en een 21 litouwse naast je is bijna vragen voor een ongeluk.
    -edit: check, bedankt-

    Login om te reageren
  5. wotevajjjj zegt

    18 februari 2011 om 22:17

    en nu eens met zo een eco ding…

    Login om te reageren
  6. Griffin zegt

    18 februari 2011 om 22:28

    Zondah van die Zonda zeg…

    Login om te reageren
  7. axel zegt

    18 februari 2011 om 22:31

    wat zou die nog waard zijn. zie je de snelheid in nederland kan gewoon omhoog want auto’s worden steeds veiliger

    Login om te reageren
  8. Dimglor zegt

    18 februari 2011 om 22:35

    Wat een wagen…. Gewoon zonder kleerscheuren uitstappen… Als dit niet 1 van de veiligste wagens is… dan weet ik het ook niet meer :p

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      18 februari 2011 om 22:50

      @Dimglor: Tja, veel vergelijkingsmateriaal is er denk ik niet! Zeker niet met deze afloop!

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        19 februari 2011 om 10:10

        @C220AMG: Gelukkig maar dat er niet veel vergelijkingsmateriaal is denk ik dan ;-)

        Login om te reageren
  9. The360box zegt

    18 februari 2011 om 22:38

    Nu we het toch over Pagani hebben, die Hyuraaura zit in Shift 2, dus toch!
    http://www.youtube.com/watch?v=d3SYPOgyYuA&feature=player_embedded#at=32

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      18 februari 2011 om 22:52

      @The360box: ja omdat EA zoals altijd hebberig de licenties wegkaapt zodat andere games er vrijwel niet aan kunnen komen zonder te veel bij te dokken.

      Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      19 februari 2011 om 01:22

      @The360box:

      dan hoor je dit, en dan snap je niet waarom auto’s in Gran Turismo zo ontzettend pauper klinken -_-‘
      Begrijp me niet verkeerd, ik ben een GT fan, maar ik ben ook een sucker voor een mooi geluid, en deze shift 2 trailer is wel echt fijn voor de oren <3

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        19 februari 2011 om 08:12

        @MrSkyline: Klinkt inderdaad niet slecht ;-) In de meeste NFS games zit dat best wel snor…. Ik heb er hier een paar liggen en zo zit er in 1 een Pagani Zonda in die prachtig geluid produceert en zit er ook ergens een Porsche Carrera Gt in die toch ook wel aardig wat herrie maakt ;-)

        Login om te reageren
        • Cantago zegt

          19 februari 2011 om 18:22

          @Dimglor: Inderdaad! NFS klinkt over het algemeen super! Ik ga maar weer eens NFS Undercover (toch?) uit de kast halen om te genieten van het gejank van een 640-4!

          Login om te reageren
      • The360box zegt

        19 februari 2011 om 12:28

        @MrSkyline: In GT5 zijn de geluiden niet helemaal top, als je achter de auto rijd hoor je een soort van waas ofsoiets.

        Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    18 februari 2011 om 22:42

    Zie je wel, de snelheid kan gewoon omhoog. Hulde voor de bestuurder trouwens!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 februari 2011 om 18:57

      @meneersander: Hulde? Omdat ie een dommekloot is die geluk heeft gehad? Jaja, wat een held…

      Login om te reageren
  11. Frankypanky zegt

    18 februari 2011 om 22:46

    Tja,

    Niet verrassend met al dat carbon…Het is dus een goede zaak dat er een fabrikant erin slaagt om een betaalbare personenwagen te bouwen met carbon onderdelen.

    Daarbij denk ik aan sub-frames voor en achter plus dwars-elementen in de deuren…

    Login om te reageren
  12. mrB zegt

    18 februari 2011 om 22:49

    mooi voor hem dat die levend uitstapt. Maar wat ik treurig vind is de dood van een prachtige bijzondere Zonda. Snik

    Login om te reageren
  13. klavertjevijf zegt

    18 februari 2011 om 22:59

    Lijkt me een gevalletje van de downforce overschatten; het ziet eruit als een soort LMP-proto, maar in de praktijk toch een stuk minder grippy…

    Login om te reageren
  14. rooster zegt

    18 februari 2011 om 23:12

    “bestuurder loopt weg”!? Dat krijgt toch een hele ander betekenis dan, “Driver walks away”. Lijk mij iets te letterlijk vertaald.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 februari 2011 om 19:02

      @rooster: Google Translate…

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    18 februari 2011 om 23:16

    Met driehonderd kilometer per uur biljartbal gaan spelen is iets anders als met 300 tegen een vrachtwagen aanknallen.
    MAW ,een frontaaltje overleef je niet met zo’n snelheid.
    Mazzel hebben dus .

    Login om te reageren
  16. slappehap zegt

    18 februari 2011 om 23:41

    Twee maanden geleden stond ‘ie nog te koop. Gut gemacht, Freund!

    http://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/201011/pagani-zonda-f-roadsw.jpg

    Login om te reageren
  17. noctilucent zegt

    19 februari 2011 om 00:06

    van Italië naar Milaan rijden, da’s knap!

    OT: Gevalletje beschermengel?

    Login om te reageren
    • maus313 zegt

      19 februari 2011 om 09:32

      @noctilucent: monaco is nog steeds geen milaan….

      Had Kubica deze maar gebruikt in de rally

      Login om te reageren
  18. mbman zegt

    19 februari 2011 om 00:08

    Ongelooflijk!

    Login om te reageren
  19. beieren zegt

    19 februari 2011 om 00:35

    Ik weet het niet, 320 km/u is niet niks.. Volgens mij reed ie gwn een km of 160 per uur.. Na mond op mond is dat 320 in de uur geworden.

    Login om te reageren
  20. Stino zegt

    19 februari 2011 om 02:39

    zal wel wat minder dan 320km/h zijn geweest wanneer hij zijn eerste object raakt..

    Login om te reageren
  21. mightymike zegt

    19 februari 2011 om 09:48

    ‘in geslaagd om een betaalbare auto te maken’? Haha waar haal je dat betaalbare vandaan ? Echt zonde van die bak!

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      19 februari 2011 om 17:20

      @mightymike:
      Lezen is ook een vak, he!
      :roll:

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 februari 2011 om 19:03

      @mightymike: Hij bedoelt: het zou goed zijn moet er een fabrikant een betaalbare auto kunnen maken met carbon versterkingen…

      Login om te reageren
  22. vale46 zegt

    19 februari 2011 om 11:20

    Als de snelheid klopt, dan is dit bijna een mirakel! :o
    Een F1 wagen zou er slechter uit komen dan deze Pagani!
    Echt een stevige machine!

    Maar ik heb toch mijn twijfels bij 320km/h, 250km/h is al retesnel &hoogst dodelijk, laat staan 320km/h!

    Login om te reageren
  23. F1Tim zegt

    19 februari 2011 om 13:57

    Nou, de straf voor dit roekeloze gedrag is er al: miljoenenschade vor de bestuurder.

    Login om te reageren
  24. highperformance zegt

    19 februari 2011 om 14:03

    Zal zijn vader leuk vinden….. wordt een week geen zakgeld. Is dat ding überhaupt verzekerd, schijnt nogal lastig te zijn?

    Login om te reageren
  25. As_long_as_it_is_fast zegt

    19 februari 2011 om 14:13

    Vraag me af of dit weglopen te wijten is aan de sterke monocoque of aan geluk dat hij ‘gewoon’ langs de vangrail schuift, geen idee. Ik denk dat hier, hoe dan ook, een hele dosis geluk mee gepaard gaat en niet direct een hele sterke monocoque. (Hoewel die ook haar dinest gedaan zal hebben.)

    Login om te reageren
  26. Hupke zegt

    19 februari 2011 om 16:34

    Wel hij is “gecrashed” tegen 320 km/h maar hij is mooi kunnen uit glijden (tegen een vangrail gereden en verder gespint, gegleden en getolt). Hij is niet tegen 320km/h een muurtje frontaal tegengekomen. Dus het is vooral een kwestie van geluk, al is de stevigheid en de veiligheid van de zonda wel mooi meegenomen.

    Login om te reageren
  27. Priusje zegt

    19 februari 2011 om 16:42

    Wat zonde van zo’n mooie auto…

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    19 februari 2011 om 18:25

    Vreselijk zonde van zo;n prachtige auto… En het is niet helemaal eerlijk aangezien het geen frontale crash was, maar dat je met 320km/u kan stuiteren tussen 2 stukken vangrail en er compleet zonder kleerscheuren vanaf komt? Dat is echt geweldig! Complimenten aan Pagani!

    Login om te reageren
  29. PorscheGT zegt

    19 februari 2011 om 20:11

    dingen die ik graag wil doen voordat ik dood ga :
    Ongeluk overleven met 320 km/u . Check
    In een pagani zonda rijden . Check

    Login om te reageren
  30. mobilist zegt

    20 februari 2011 om 10:02

    Lijkt mij meer een gevalletje geluk: de zijde van de bestuurder is nog intakt.
    De andere zijde is compleet weggevaagd. M.a.w. zou hij met de bestuurderszijde de vangrail hebben geraakt, was deze finaal weggeblazen,

    groet,

    mobilist

    Login om te reageren
  31. realhustler zegt

    20 februari 2011 om 10:47

    Als je met 320 km/h iets raakt wat je tot 0 vertraagd in 1 milliseconde, dan is de g kracht zo hoog dat je dood bent, al is er geen schade (diamanten auto?).
    Test van fifth gear, smart tegen beton, kooi intact, bestuurder dood. Vertraging gewoon te groot.
    Maar dan nog, langs de vangrail af, daar doet de carbon zijn werk.

    Login om te reageren
  32. gerblonet zegt

    20 februari 2011 om 14:18

    “Update: GTspirit can exclusively reveal that the person who crashed his newly bought Zonda is the new owner of German tuner Gemballa and Prestige Cars Magazine. He came back from a private showing of the Pagania Huayra in Italy. According to the driver the road quality was bad due to standing water on the highway. With these kind of speeds and in these kind of situations controlling the high powerful Zonda is almost impossible.

    We can confirm that he is one of the first persons who ordered the new hypercar together with a new Zonda. He did not tell us which Zonda it will be. The vehicles will be added to his collection of supercars, which among other sports cars includes two Bugatti Veyrons, Gemballa Mirage GT, Lamborghini Gallardo, Lamborghini Murciélago, Gemballa Avalanche BiTurbo and a newly ordered McLaren MP4-12C.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North