Alpine transformeert van V6-sportcoupébouwer tot EV-merk met een breed gamma. Na de A290 is dit de volgende in de rij: een elektrische SUV.
”Zijn ze gek geworden bij Alpine?”, kan de liefhebber denken. Dat kan dan zowel in de positieve als de negatieve vorm van ‘gek’ zijn. Kijk, A110’s verkopen is leuk, maar je kunt er tegenwoordig lastig een merk van omhoog. Kijk maar naar Porsche. En dus moet ook Alpine aan de massaproducten.
Ook in de Alpine kun je dus hoog gaan zitten. De A390 is officieel een fastback. De A390 meet 4,615 meter in lengte, met een wielbasis van 2,708 meter. Dankzij bredere spoorbreedtes wil Alpine het model een gespierde uitstraling meegeven. Maar niet alleen de uitstraling moet sportief zijn.
De EV staat op het AmpR Medium-platform en maakt gebruik van gesmede aluminium ophangingselementen en een aluminium subframe voor de achterste motoren. De gewichtsverdeling is bijna ideaal (49% voor, 51% achter) en het zwaartepunt ligt laag, wat volgens Alpine moet bijdragen aan een speels en uitgebalanceerd rijgedrag. Voor extra wendbaarheid krijgt de A390 Active Torque Vectoring, waarbij de twee achterste motoren samenwerken voor meer precisie.
Specificaties
De A390 krijgt drie elektromotoren en een 89 kWh accupakket, goed voor een opgegeven actieradius tot 555 kilometer. Snelladen kan met maximaal 190 kW. Er zijn bij de introductie twee uitvoeringen: de GT en GTS. De GT is de instapper en heeft 400 pk. Het koppel is 600 Nm. De leukere GTS doet het met 470 pk en 808 Nm. Binnen 3,9 seconden schiet de hoge Alpine naar de 100 km/u.