
Ja, dit is echt de productieversie, geen concept car.
We beginnen deze ochtend met een Frans thema. Na de aankondiging van de Peugeot 208 GTi, hebben we meteen nog meer Frans nieuws. De gloednieuwe Alpine A390 is gelekt. Dit is het eerste volledig door Alpine ontwikkelde model sinds de A110.
We worden al een tijdje bestookt met teasers en foto’s van gecamoufleerde exemplaren, dus een verrassing is het zeker niet. We wisten al dat het een SUV-coupé zou worden. Alpine noemt het zelf een ‘sport fastback’, maar het is duidelijk een crossover.


Nu krijgen we de productieversie dus voor het eerst te zien, dankzij een gelekte foto. Wat valt op? Alpine is heel dicht bij de concept car gebleven. Deze had een behoorlijk opvallende neus, maar die is nauwelijks afgezwakt op het productiemodel. Daarmee oogt het design een stuk drukker dan dat van de A110. Wel is het verwantschap met de A110 overduidelijk.
De specificaties zijn ook meteen gelekt. Er is de keuze uit 400 pk en 470 pk. Geen lullige instapversies dus, dit is altijd een serieus snelle auto. De topversie sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. De topsnelheid is wat minder indrukwekkend, zoals gewoonlijk bij EV’s. Deze ligt op 220 km/u.
Deze cijfers zijn echter niet zo belangrijk, want snelle EV’s zijn er genoeg. Het is vooral de vraag of Alpine deze auto kan laten rijden als een Alpine. Dat is nog even afwachten, maar we weten wel dat de A390 torque vectoring heeft en zelfs een Track Mode.

Het gewicht is natuurlijk wel een dingetje. Dat was nu juist hét USP van Alpine. De Fransen hebben in ieder geval niet gekozen voor een kleine accu, want de A390 heeft gewoon een forse 89 kWh batterij. Daarmee heb je 555 kilometer range. Het belooft alleen niet veel goeds voor het gewicht.
De officiële onthulling zal niet lang meer op zich laten wachten, want die volgt later vandaag. Aan het begin van de avond kunnen jullie op deze site alles lezen over de nieuwe Alpine.
Via: Borkener Zeitung





Met een 89 kWh grote accu’s gaat dit de 2000 kg benaderen en misschien zelfs wel aantikken, vrees ik. Maar ik vind het wel een erg fraai ontwerp.
Jammer dat ook dit weer een elektrisch hok is, was anders de overweging wel waard, mooie auto.
jammer voor wie?
Niet reageren op ev-haters
Tja, slaat natuurlijk nergens op om dit een Alpine te noemen, maar goed, de schoorsteen moet blijven roken. Zie Urus en de rest.
Een merk moet zich kunnen ontwikkelen. Anders maakt Porsche nog steeds wagens met vooral VW onderdelen (ehh OK) en BMW wagens met de instap aan de voorkant.
Die bmw met instap voor kun je weer gewoon kopen onder een andere naam. Electrisch natuurlijk.
Dan zou BMW weer auto’s in licentie moeten gaan bouwen, gezien dat eigenlijk een Iso Isetta is ;-)
Maak maar een dikke break EV met dit lijnenspel.
Dan kom ik wel eens kijken.
Da’s heel mooi en voor het overgrote deel zoals het concept. Ik ben benieuwd of dat ook voor de achterkant geldt, maar deze A390 wordt een winnaar en ik ga naar de showroom om serieus deze Alpine te overwegen. Prijs zal hopelijk scherp zijn (voor een Alpine).
Mijn verwachtingen waren hoog voor de A290 en dat hebben ze toch weten te overtreffen. Ik verwacht hetzelfde met de A390. Alpine weet wel hoe ze auto’s moeten maken
ik ben ver voorbij de electrisch-hok-jankfase waar 99% de bezoekers in vast is geroest #growup
mooi ding!
Mooie en leuk, maar zal voor geen meter verkopen.
Is en blijft een frans hok. Op enkele franse chauvinisten na heb je vooral een publiek dat gewoon een goedkope auto wilt.
waarom die arrogantie en dat grote ego dat je het denkt beter te weten?
Een Track Mode…. op zo’n apparaat
Op de shortlist
Meh. Ik vind het weer de zoveelste blobvis. Te nietszeggend om mij echt wat te doen eerlijk gezegd. Plak er een Xpeng-logo op en ik had het ook geloofd.
Weer niet om aan te gluren. Waarom moet tegenwoordig alles mega velgen hebben en hoog op de poten staan ookal is het qua design geen SUV. Een mooie snelle sedan had beter bij Apine gepast.