
Mits jouw volgende auto een Alpine A390 is natuurlijk
Iedereen die op zoek is naar een elektrische middenklasser van de baas, let even op! Je kunt hier zomaar iets aan hebben. Alpine heeft namelijk de Franse prijzen en specificaties van de nieuwe A390 bekendgemaakt. En al zijn het niet de prijzen in ons kikkerlandje, het geeft wel een goede indicatie hoe duur het apparaat gaat worden. De elektrische crossover verschijnt in twee versies: GT en GTS.
De Alpine A390 GT kost 67.500 Franse euro’s en heeft 400 pk, vierwielaandrijving en een sprint van nul naar honderd in 4,8 seconden. De actieradius bedraagt 555 kilometer dankzij een 89 kWh grote LG-batterij. Laden kan met maximaal 190 kW aan een snellader of met 11 tot 22 kW via wisselstroom.

Zoveel gaat jouw volgende auto kosten
Een trapje hoger op de ladder vinden we de GTS. Die begint bij 78.000 euro en levert 470 pk. Ook hier vierwielaandrijving en dezelfde opgegeven actieradius. De batterij komt in dit geval van de Franse leverancier Verkor en moet stabieler presteren bij lage laadniveaus.

Opties zijn onder meer een warmtepomp voor 400 euro, voertuig-naar-net (V2G) voor 1.200 euro en de matgrijze lak Gris Tonnerre Mat voor 3.900 euro. De kleine Franse vlaggetjes op de carrosserie kosten 90 euro extra. Eet dat, Ferrari!
Bestellingen starten op 4 november voor Fastpass-klanten en op 18 november voor anderen. De eerste GT-modellen worden nog dit jaar geleverd, terwijl de GTS pas begin 2026 volgt vanwege beperkte beschikbaarheid van de Verkor-batterij.
Maar dan komt de hamvraag; zou je deze auto voor dit geld als volgende bestellen? Wetende dat een nieuwe BMW iX3 bijvoorbeeld net zo duur is, maar wel twee keer zo snel laadt én ook nog een eind verder komt?
En de GTS dan? Nou, als we die gaan vergelijken komen we uit bij kanonnen als de Audi Q6 e-tron met vierwielaandrijving. Die begint bij 83.450 euro met 387 pk. En ook een achterwielaangedreven Porsche Macan met 82.959 euro en360 pk. En een Porsche logo op de neus… Beide hebben ook nog eens grotere batterijen en snellere laadtijden dan de Alpine.
Dus, wordt dit jouw volgende auto? Zo ja, dan weet je nu ongeveer wat hij gaat kosten.





EDIT: Thanks, scherp opgemerkt!!
Pffff 70k voor een Franse middenklasser…..
Dat gaat hem zo echt niet worden.
Ik vind de Alpine toch wel een smaakvolle en goed gestileerde auto. Of ik er mijn Porsche Macan EV er zou voor willen ruilen?
Ik denk van niet maar hij zou zeker een goede tweede keus zijn. De accu is weliswaar wat minder dan in mijn Macan maar die 10 kW minder is niet iets om over te vallen. De 190 kW laadsnelheid is wel jammer voor de lange trips die wij geregeld maken. Maar puur afgaande op het uiterlijk zie ik de Alpine liever dan een Q6-etron of een iX3.
Beetje het probleem voor alle niet premiums. De premiums verkopen ook tegen kostprijs en hebben geen fraaier interieur meer, maar hebben nog wel de naam. Vraag me af of Ren-0 en Stellantis het heel lang vol houden op de kleintjes en staatssteun.
Mocht dat nu gewoon een dikke sedan, liftback of break geweest zijn ipv een zoveelste SUV…
Dan had het tenminste een beetje sportief en onderscheidend geweest.
Nu is het het zoveelste opgehoogde hok waarvan er al veel keuze is met weinig onderscheidende technologie aan een (te) hoge prijs.
Is er al meer bekend over het gewicht van deze uitvoeringen? Dit is het verhaal waar ik het vaker over heb. Prijs en pk’s is tegenwoordig het enige, oooh en sorry natuurlijk van nul naar 100.. dat iets zegt of een auto goed is ja of nee.
veel belangrijker dan het gewicht, het stuur gedrag/ gevoel, het gevoel van de remmen en het onderstel.. of de esp volledig uit kan. ik hoop dat deze versies honderden kilo’s lichter wegen dan de concurrentie. Dan hebben ze hopelijk bestaansrecht.
Ah alweer een ev-blob model. Ok zoomer….
De prijzen zijn hoog. Nog iets hoger dan 5 maanden geleden genoemd. Eigenlijk jammer, al is het niet onlogisch. Alpine is een nichemerk dat exclusief is.
Maar goed, een Polestar 2 Performance full option is bijna 10 mille minder duur. Een i4 M60 (600+ pk) kost op Internet ook minder: zo’n 70-75 mille. Ik benieuwd hoelang de prijsstelling van Alpine houdbaar is met de Chinese concurrentie in aantocht.
Beetje langzaam eigenlijk. Een rs3 met 400pk zit onder de 4 seconden op de 100.
Ik vind deze leuk. En de prijs best Ok. Maar wie heeft bedacht dat een upmarket EV de warmtepomp als optie zou moeten hebben? Warmtepomp moet standaard zijn, op elke EV!
Mooi interieur zo vind ik. Met dat scherm zo naar je toegekeerd. Ik hou daar wel van, dat cockpitgevoel. Ik vind het ontwerp ook wel geslaagd, je ziet er veel van de A110 in terug, maar op een mooie manier in een SUV verpakt.
Renault Megane kloon met zwaardere motoren en grotere accu’s en dat voor die prijs ! Dat gaat hem niet worden.