
Aldus Alpine, want natuurlijk is de A390 helemaal de bom.
Dieppe, Dieppe, Dieppe. Tijdens de presentatie van de nieuwe Alpine A390 werd het plaatsje in Normandië regelmatig noemt. We weten allemaal dat Fransen gek zijn op hunzelf en een stukje historie. Dus natuurlijk moest Alpine laten weten dat de A390 op en top Frans is, gemaakt in Dieppe, bedacht in Dieppe. En door.
Tweede elektrische model
Alpine zet de deur de komende jaren wagenwijd open voor elektrische auto’s. De A390 is het tweede volledig elektrische model van het merk, na de A290. Ja, de A110 is leuk. Maar de echte pegels moeten komen van volumemodellen zoals de A290 en de A390.
De A390 is een sportief fastback-model. Niemand minder dan Formule 1-coureur Pierre Gasly en voetballegende Zinedine Zidane kregen de primeur om achter het stuur te kruipen van de gloednieuwe Alpine A390. Niet geheel toevallig twee Franse personen. Wat zeiden we ook alweer over Fransen en gek van zichzelf?
De volledig nieuwe elektrische auto bouwt volgens het merk voort op de sportieve genen van de A110, maar nu met plaats aan vijf personen. Dat soort taal moet je nemen met een korreltje zout, want de A390 is echt een totaal andere auto. Maar we geven Alpine de voordeel van de twijfel: het zal best leuk sturen.





Drie krachtige elektromotoren verzorgen de power in een auto die wendbaar en snel en moet zijn. Een echte allrounder. Bij Alpine zijn ze echte autoliefhebbers, dus op dat aspect hoef je geen twijfel te hebben. Het model is ontworpen én gebouwd in de historische Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé fabriek.
De accu is 89 kWh accu groot en snelladen kan tot 190 kW. Volgens Alpine kom je er maximaal 555 km ver mee. In een PDF van 30 mb (Goedemiddag) beschrijft Alpine de A390 in geuren en kleuren. De fastback is 4,615 meter lang en opereert binnen het C-segment. De wielbasis bedraagt 2,708 meter en bredere spoorbreedtes moeten de auto een dik uiterlijk geven.







Platform
De techniek belooft dat de A390 een serieuze rijdersauto is. De EV staat op het AmpR Medium-platform, met gesmede aluminium ophangingselementen en een aluminium subframe voor de achterste motoren. De auto heeft een ideale gewichtsverdeling van 49% voor en 51% achter, en een laag zwaartepunt wat resulteert in een speels en uitgebalanceerd rijgedrag.
Specs
De drie elektromotoren geven de A390 vierwielaandrijving. De lekkerste is de GTS, met 470 pk en 808 Nm koppel. Daarmee sprint de GTS in 3,9 seconden naar 100 km/u sprint vanuit stilstand. De acceleratie is gelijk aan de A110 R. De GT moet het doen met 400 pk en 650 Nm.
Alpine garandeert wendbaarheid via het Active Torque Vectoring-systeem. Het systeem werkt middels de twee achterste motoren, wat precisie en wendbaarheid ten goede moet komen. Ook een primeur voor een Alpine zijn de 365 mm remschijven met zes zuigers voor de remklauwen.







Qua uiterlijk lijkt de Alpine A390 gewoon een fraaie fastback, net als dat een Peugeot of een Citroën dat ook kan zijn. De hardware bewijst echter dat dit een heel andere auto is dan je doorsnee Fransoos.
Vanaf het vierde kwartaal van 2025 zal de Alpine A390 beschikbaar zijn in voorlopig twee uitvoeringen: de GT en GTS. Prijzen variëren van € 65.000 tot € 76.000, exacte Nederlandse prijzen volgen in een later stadium.





Leef ik in het verleden ofzo. 4.61 meter lang en C segment? Dat is toch een D segment maat voor een auto die geen familiebak is. Golf is 4.30 bijvoorbeeld.
Achja, ik heb geen intresse. Hoge auto’s rijden doe ik niet voor mijn plezier, maar als ik de hele familie moet vervoeren in onze minivan.
Hoogte valt mee. Met met 1m53 maar 5 cm meer als de 1m48 van de VW Golf 8. Wel een andere prijsklasse, hoewel: de GTI is net zo duur en de Golf R veel duurder (in Nederland).
Een echte Alpine! Hij is blauw! En weegt waarschijnlijk 2,5 ton… Maar wel Franse kilo’s, dus…
Mooi ding!
Wat een moeilijk ontwerp! Zie er helaas teveel Lancia in (voorkant), en id5 (profiel).
70k. 35% afschrijving? Hoop dat veel leasers er eentje nemen. Zien we het over 3-5 jaar wel weer op occasie markt verschijnnen.
Tja, ik zie wel dat ze echt hebben geprobeerd om dezelfde vormtaal van de A110 aan te houden. En dat hebben ze eigenlijk nog best knap gedaan binnen de bepekingen van het soort auto. Het is niet meteen een ravissante schoonheid, maar ik vind het geheel toch een stuk aantrekkelijker ogen dan bijvoorbeeld een Enyaq-fastback-dinges of een ID4 waar je hem denk ik mee moet vergelijken. Maar ja, dan ligt de lat ook weer niet heel hoog. Ben wel benieuwd hoe het rijdt. Dat dan weer wel.
Het is helemaal geen echte Alpine maar een electrisch hok
Mee gaan met de tijd.. bmw maakt ook niet alleen achterwiel aangedreven sedan’s
Ontwerp valt tegen al vind ik het ontbreken van A110-achtige koplampen een gemiste kans. Hoe hebben ze die kunnen laten liggen? Mist daardoor persoonlijkheid. Ongelooflijk dat met de Chinese ‘led-strip-look’ gekozen hebben!
Mijn openingszin is een beetje krom. Ik bedoelde ‘ontwerp valt mee’ behalve dan de koplampen.
Deze auto heeft hetzelfde probleem als de Mercedes GLC Coupé. Veel toffe designelementen, maar eigenlijk had dit gewoon een echte liftback moeten zijn. Of ja, tegenwoordig noemen ze dat dan een vierdeurs coupé. Net wat platter, net wat breder, net wat dichter bij de grond en je hebt een hele fraaie auto.
Precies dit!
Mwa, dan liever zo’n Cupra concurrent. Vind dit vleesch noch visch. Lelijk interieur ook, sowieso afknapper als auto’s van die druktoetsen heeft voor de transmissie. Wat is er mis met een draaiknop of hendeltje.
@Banderas: Ja, die knoppen, dat is wel een dingetje. Bij mij geeft dat toch een beetje een stadsbus-vibe. Maar goed, ik ben met een A110 gaan rijden en al snel bleek het voor mij in de praktijk echt een non-issue. Bij normaal gebruik is het een (DCT-)automaat, en als je wilt kun je flipperen. Hoe je dan uiteindelijk een keer de auto in gang zet vanuit stilstand of een permanente flipper-modus selecteert (pookje, schakelaar of knoppen) blijkt voor mij in ieder geval niks uit te maken – ik heb de A110 er tenminste niet om laten staan.
Bekijk eens wat foto’s van de aankomende Nissan Leaf… dan zie je duidelijk heel veel overeenkomsten met de A390. Die A390 is dus helemaal niet Frans en origineel…Power heeft die wel, dat is de naam Alpine waardig; de SUV body daarentegen niet. I rest my case
Of de leaf is gebaseerd op deze net als de nieuwe micra
Dat lijkt me een waarschijnlijkere theorie
Zo ééntje in rood graag. Het is gewoon een supergave wagen geworden.
Waarom worden alle specs vermeld maar niet het gewicht?????? Valt mij op bij alle berichten over EV’S…..toch een belangrijk aspect. Deze auto heeft erg groot batterijpakket, en relatief bescheiden Wltp dus doet een hoog gewicht vermoeden.
Alleen vwb de kleur is dit een Alpine, voor de rest nette 13 in 12 auto, niets bijzonders.
Waarom altijd dat gedram over gewicht? Een voertuig van 1000 kg om één persoon te vervoeren is net zo absurd als eentje van 2000 kg.
Wat ik mis is de 10 naar 80% snellaad tijd, dat merk je meer dan van het gewicht en daar heeft Renault nog wat goed te maken.
Hahahahaha, wat een domme reactie, lol
Weer zo een auto waarvan de concept versie je lekker maakt, en het productie model tegenvalt. Je kan net zo goed een Vinfast kopen voor weinig
Ben het weer met @loek eens. Weer een blob