
De Ford Explorer was een middelgrote crossover voor Amerikaanse begrippen. Nu is ie dat volgens Europese standaarden.
Er zit altijd een verschil in tussen wat Europeanen medium noemen en hoe ze dat in de VS zien. Met de Ford Explorer is dat niet anders. Dat is volgens hen een medium-sized SUV, terwijl het apparaat voor ons in De Oude Wereld werkelijk gigantisch is. Tenminste, totdat de elektrische versie kwam. Toen werd de Explorer ook hier een crossover.
Inhoudsopgave
Opvolger Bronco
De eerste generatie Ford Explorer (UN46 voor intimi) verschijnt in 1990. Het is echter dan niet de eerste keer dat Ford de naam gebruikt. Er was namelijk al eerder een ‘Explorer’-uitvoering van de F-150 pick-up. Dat doen automerken wel vaker. Niet alleen omdat de naam een bepaalde connotatie kan hebben, maar ook vanwege het simpele feit dat ze de naam kunnen gebruiken.

De eerste generatie geldt min of meer als opvolger voor de Ford Bronco. Wel is de Explorer een stuk geciviliseerder en meer bedoeld voor het asfalt, alhoewel de auto op een ladderchassis staat en vierwielaandrijving mogelijk is. De motor is in alle gevallen een 4.0 V6. Je kon wel kiezen qua transmissies: een handgeschakelde vijfbak van Mazda of een viertraps automaat van Ford zelf.
Tweede generatie Ford Explorer ook in Nederland!
Eind 1994, begin 1995 komt Ford met de tweede generatie Ford Explorer (de UN105). De Explorer groeide in alle richtingen en was overduidelijk veel ronder qua vormgeving, zoals de mode in de jaren ’90 voorschrijven. De met name geheel verchroomde neus is een opvallende feature. Er zijn nu twee motoren leverbaar. Aanvankelijk is er alleen de 4.0 V6 met 160 pk en 298 Nm (met handbak of automaat).

In 1996 krijgt deze motor gezelschap van een 4.9 liter grote V8 met 210 pk en 380 Nm, die altijd de automaat heeft, evenals vierwielaandrijving. De meest slimme optie is echter de tweede V6 optie die in 1997 wordt toegevoegd aan de range. Deze levert eveneens 210 pk. Het koppel bedraagt 344 Nm, ook hier keuze uit een automaat en handbak. Het is deze uitvoering die je in Nederland kunt bestelling bij Hessing.
Premium
Er is een nieuwe Ford Explorer in 2001. De derde generatie Explorer (modelcode U152) is een flinke stap voorwaarts. Er is nu geen verwantschap met de Ranger meer. Dat niet alleen, de driedeurs versie is komen te vervallen. Althans, voor het nieuwe type. De driedeurs van de vorige generatie zal nog tot 2003 leverbaar zijn. Ford heeft flink zijn best gedaan op de auto, want er zijn in de tussentijd een hoop nieuwe concurrenten bijgekomen.

De Explorer had samen met de Jeep Grand Cherokee min of meer het rijk alleen, maar in korte tijd komen daar concurrenten bij als de Lexus RX300, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, BMW X5, Mercedes-Benz ML. Toegegeven, die auto’s zijn iets duurder, maar meer een echte personenauto dan een pick-up met cabine. Overigens waren ook twee premium-versies van de Ford Explorer in de vorm van de Mercury Mountaineer en de nog luxere Lincoln Aviator. In technisch opzicht was er keuze uit de 4.0 V6 (210 pk) of de 4.6 V8 (239 pk).
Vierde generatie Ford Explorer
De vierde generatie Explorer arriveert in 2005. Het is niet een doorontwikkeling of facelift, de auto staat op een nieuw platform. Bijzonder handig is de toevoeging van een derde zitrij, een telkens belangrijker wordend item. Voor de mensen die premium-auto’s waarderen, is er ook de Mercury Mountaineer. Er is nu ook een pick-up-versie in de vorm van de Ford Explorer Sport Trac. Hierbij ligt de nadruk echt op de cabine en de uitrusting. De laadbak is relatief klein in vergelijking met een F-150. Qua motoren verandert er weinig: er is een 4.0 V6 en een 4.6 V8. Wel is de V8 nu aanzienlijk sterker met 292 pk en 427 Nm, de V6 blijft steken op 210 pk.

Ondanks dat de Explorer afgestemd is als praktische en comfortabele milieuvriendelijke SUV voor het hele gezin, zit de concurrentie niet stil. Bijna elk merk heeft inmiddels een SUV van dit formaat in de aanbieding. De Ford Explorer blijft behoorlijk achter op het gebied van comfort, efficiency en verfijning. Dat komt door het platform. Een ladderchassis is oersterk en handig voor pick-ups, maar niet voor personenauto’s. De Explorer America toont aan welke kant het op gaat. Deze heeft namelijk een zelfdragend chassis.
Zelfdragend chassis
De productieversie hiervan verschijnt in 2011 in de vorm van de vijfde generatie Ford Explorer. Deze heeft definitief geen ladderchassis meer. Dit zorgt ervoor dat de Explorer lichter, stijver, efficiënter, veiliger, comfortabeler en zuiniger is dan voorheen. Dat komt mede door de motoren. In plaats van de oude en grote atmosferische V6 en V8-motoren, zijn er nu EcoBoost motoren en Duratec V6’en. Nog een verschil, in basis is de Explorer een voorwielaandrijver, vierwielaandrijving is optioneel. Een snelle Explorer Sport met 365 pk (uit de 3.5 EcoBoost uit de Ford Taurus SHO) verschijnt in 2013. In 2016 krijgt het model een facelift.

Zesde generatie Ford Explorer, ook voor Nederland
De zesde generatie Ford Explorer (U625) komt in 2020. Het is duidelijk een doorontwikkeling van de vorige generatie qua concept. Dus ook hier een zelfdragend chassis en EcoBoost-motoren. Er is zelfs een hybride. De Explorer Sport krijgt een opvolger in de vorm van de Explorer ST.
Bijzonder is dat de Explorer nu ook in Nederland leverbaar is! Er is maar één uitvoering, maar dat is meteen een hele gave. Het gaat namelijk om de Explorer PHEV. Deze combineert een 3.0 EcoBoost V6 met een elektromotor. Deze kan ook daadwerkelijk een stuk elektrisch rijden (tot wel 48 km), dus dat scheelt qua uitstoot en dus ook qua BPM (en dus de vraagprijs).

Nog een voordeel is dat je meteen een heel erg snelle auto hebt. Het systeemvermogen bedraagt namelijk 457 pk, terwijl het systeemkoppel een belachelijk hoge 825 Nm is. De motor is gekoppeld aan een tientraps automaat en vierwielaandrijving. De prestaties zijn dus meer dan in orde. In 6 seconden zit je op de 100 km/u en het bijna 2.5 ton wegende apparaat haalt 230 km/u.
Ford Explorer EV

En dan wordt het 2023. Net als ieder ander groot merk meldt Ford trots dat de toekomst elektrisch is en dat binnen enkele jaren, het hele gamma elektrisch is. De elektrificatie begon bij Focus Electric en later de F-150 Lightning en Mustang Mach-E, maar ook de Explorer moet eraan geloven.
Volkswagen Explorer
Wie onder de motorkap kijkt, ontdekt al snel dat deze auto niet volledig ‘puur Ford’ is. De Explorer EV is ontwikkeld op het MEB-platform van Volkswagen, hetzelfde technische fundament dat je terugvindt onder de Volkswagen ID.4. De Explorer is ietsje kleiner dan de ID4. Dat is bewust gedaan, zodat er geen directe concurrentie is tussen de twee modellen. Hetzelfde is gedaan met de Capri op basis van de VW ID.5.





Met een lengte van 4,46 meter is de Explorer EV beduidend kleiner dan zijn voorganger. De bagageruimte is met 450 liter redelijk gemiddeld voor dit segment. Klap je de achterbank neer, dan groeit dat naar 1.400 liter. Het trekgewicht van 1.000 kg is beperkt, maar biedt voldoende marge voor lichte aanhangers of kleine caravans.
Motoren en prestaties
De Ford Explorer EV is verkrijgbaar met drie aandrijfopties:
- Standard Range RWD: 170 pk, 310 Nm, 0-100 km/u in 8,7 seconden, topsnelheid 160 km/u, actieradius van 378 km (WLTP).
- Extended Range RWD: 286 pk, 545 Nm, 0-100 km/u in 6,4 seconden, topsnelheid 180 km/u, actieradius van 602 km (WLTP).
- Extended Range AWD: 340 pk, 545 Nm achter en 134 Nm voor, 0-100 km/u in 5,3 seconden, topsnelheid 180 km/u, actieradius van 566 km (WLTP).
De snellaadcapaciteit ligt tussen 135 en 185 kW, waarmee de batterij in ongeveer 25 minuten van 10% tot 80% geladen kan worden.
VIDEO: Ford Explorer EV rijtest
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Ford Explorer.






