• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo ES90

De Volvo ES90 is de elektrische opvolger van de S90 en heeft een belangrijke primeur binnen het Volvo-gamma.

In 2022 stopte Volvo met de productie van de S90. Het van origine Zweedse merk ging zich richten op crossovers en SUV’s en het einde van de sedan leek nabij. Tot 2025, toen het merk het doek haalde van zijn nieuwe, lage vlaggenschip; de Volvo ES90.

ES90 nieuws

  • Volvo maakt nieuwe modellen met één aanpassing veel mooier

    Lees meer
  • De station is dood, leve de Volvo ES90 fastback #test

    Lees meer
  • Volvo ES90 is klaar om de strijd aan te gaan met de BMW i5

    Lees meer
Meer ES90 nieuws

Inhoudsopgave

  • Ontwerp
  • Interieur
  • Specificaties
  • VIDEO: Kennismaking met Volvo ES90
  • Meer artikelen over de Volvo ES90

Ontwerp

De ES90 is alweer het zesde volledig elektrische model van Volvo. Zijn voorgangers zijn de EX30, XC40 Recharge (later EX40), EC40, EX90 en EM90. Bij zijn introductie is de ES90 de eerste elektrische Volvo die wat aan de lage kant is. Doordat de ES90 wat dichter bij de grond staat dan zijn broers snijdt ie wat makkelijker door de rijwind. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 Cd is daar het resultaat van, wat de ES90 de meest aerodynamische Volvo aller tijden maakt.

Toch durven we de ES90 geen volbloed sedan te noemen, omdat hij daarvoor net wat te hoog op zijn poten staat. Daar helpen de 20- tot 22-inch wielen niet bij. Je kunt de wielen met vier verschillen velgontwerpen bestellen en de lakkleur van de carrosserie heeft zeven smaakjes. Het is een Volvo en dus weet je zeker dat veiligheid hoog in het vaandel staat. Niet voor niets zitten er vijf radars, zeven camera’s, twaalf ultrasone sensoren en lidar-technologie op.

Interieur

Dankzij een wielbasis van 3,1 meter moeten alle inzittenden meer dan genoeg beenruimte hebben. De bagageruimte van de ES90 heeft een inhoud van 424 liter, wat net iets minder is dan de oude S90. Zonder passagiers achterin en met de achterbank omlaag groeit de kofferbak naar 733 liter. Voorin in de frunk is nog eens 22 liter aan opslagruimte. Voor bijvoorbeeld je sporttas.

Bagage of niet, in de auto moet het tijdens het rijden een oase van rust zijn. Volvo brengt naar eigen zeggen de ”stilste rijervaring” die het merk ooit in een auto wist te realiseren. En dat terwijl er een panoramadak is.

Voor de momenten waarop je minder stilte wilt, is er een Bowers & Wilkins-geluidssysteem met 25 speakers. De boxen zet je aan via het 14,5-inch staand middenscherm met Google-infotainment. Het bestuurdersdisplay meet 9 inch.

Specificaties

Als eerste Volvo in de historie krijgt de ES90 het veelgeprezen 800-volt architectuur. Daarmee is het niet alleen de meest aerodynamische Volvo, maar ook de Volvo met de grootste actieradius én de snelst ladende e-Volvo. De twee dikste uitvoeringen tikken de maximale range van 700 kilometer op een volle batterij aan. Opladen kan met maximaal 350 kW waardoor je na 10 minuten alweer 300 kilometer kunt rijden.

Maar laten we vooraan beginnen bij de instapper. De Core- en Plus-uitvoering van de Volvo ES90 heeft altijd de Single Motor Extended Range-aandrijflijn. De elektromotor stuurt 333 pk en 480 Nm naar de achterwielen. Het sprintje naar de 100 kan in 6,9 seconden en de 106-kWh batterij zorgt voor een actieradius van 650 kilometer.

Bij de duurste uitvoering, de Ultra, kun je kiezen uit drie motoropstellingen. Wederom is er de Single Motor ER met dezelfde specs. Volvo kan nog een elektromotor toevoegen op de vooras. De vierwielaangedreven ES90 produceert 449 pk en 670 Nm. De sprint naar 100 km/u verkleint naar 5,5 seconden en het rijbereik is dus 700 kilometer.

De absolute topuitvoering heet Ultra Twin Motor Performance. En performance heeft ie zat. 680 pk en 870 Nm (in een Volvo!) zorgen voor een 0-100-tijd van precies 4 seconden. Doe het wat rustiger aan en ook deze versie haalt 700 kilometer op een volle batterij volgens de WLTP-berekeningen.

Je kunt je eigen Volvo ES90 samenstellen in de configurator.

VIDEO: Kennismaking met Volvo ES90

Meer artikelen over de Volvo ES90

Volvo maakt nieuwe modellen met één aanpassing veel mooier

13 november 2025

Continue Reading

De station is dood, leve de Volvo ES90 fastback #test

21 oktober 2025

Continue Reading

Volvo ES90 is klaar om de strijd aan te gaan met de BMW i5

9 september 2025

Continue Reading

Volvo in de problemen door nieuwe elektrische modellen!

15 juli 2025

Continue Reading

Dit kost Volvo's bomvolle ES90 Launch Edition

Dit kost Volvo’s bomvolle ES90 Launch Edition

28 mei 2025

Continue Reading

Volvo ES90

12 mei 2025

Continue Reading

ES90, Volvo

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North