• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De station is dood, leve de Volvo ES90 fastback #test

Auteur: Wouter, gepost 21 oktober 2025 om 09:00 – 16 Reacties

Volvo ES90 test

Een beetje vreemd, maar wel lekker – dat zou een fijne uitkomst van de test van de Volvo ES90 zijn. 

Voor het geval je het je afvroeg: de Volvo ES90 is een family fastback. Zelf leggen ze graag de link met de Volvo 780, wat een rasechte, tweedeurs coupé was. Zelf zal ik nog wat drank erin moeten gooien voordat ik die link zie, maar de Volvo 440 zal wel niet sexy genoeg zijn geweest om daarnaar te verwijzen.

De ES90 moet jullie de S90 doen vergeten, wat waarschijnlijk al gelukt was. De ES90 is een auto die zowel voorin als achterin bakken met comfort moet bieden. Het helpt dat er een gigantische 3,10m grote wielbasis is en ook in de lengte overklast de ES90 zijn voorganger S90 met 3cm. Toch zal iedereen ook meteen aanslaan op de hoogte, mede dankzij het accupakket is er 11cm in die dimensie bij gekomen. 

En toch zit je beroerd achterin

Comfort voor- én achterin vond Volvo belangrijk bij de ontwikkeling van de ES90. Dus is er niet alleen veel ruimte achterin, maar zijn de achterzetels elektrisch verstelbaar en kunnen worden uitgerust met verwarming en ventilatie. De ruimte en luxe op de achterbank verklappen dat de ES90 in eerste instantie voor de Chinese markt was bedoeld, daar houden ze hier wel van.

Toch is het verblijf achterin niet echt feestelijk. De zitting is veel te laag en te kort, zodat de ES90 niet de comfortabele limousine waarin je als volwassen achterin lekker plaats neemt.

800 volt 

Je zou verwachten dat de nog redelijk verse EX90 en deze ES90 verregaand de techniek delen, maar Volvo pakt lekker door. De eerste bouwjaren van de EX90 hadden nog een accu met 400 volt techniek, maar vanaf 2026 wordt dat geupgrade naar dezelfde 800 volt accutechniek als deze ES90.

Daarmee zijn lekker hoge laadsnelheden mogelijk: de instap ES90 met 92 kWh accu haalt maximaal 310 kW aan een geschikte snellaadpaal. Daarmee is de accu in 20 minuten weer geladen van 10-80%

De Twin Motor versies van de ES90 krijgen een 106 kWh accu die met maximaal 350 kW is vol te laden. Een laadcurve is er nog niet, maar van 10-80% laden moet in 21,8 minuten kunnen.

De 100 km regel

Wederom bewijst de Volvo ES90 dat elektrische auto’s geen SUV moeten zijn. De Volvo ES90 komt namelijk een slordige 100 km verder op een accu dan de EX90. De WLTP-range is namelijk een indrukwekkende 700 km, het begint ergens op te lijken met elektrische auto’s.

Tijdens de test gaf Volvo ons de ES90 Single Motor Extended Range mee. Dat is ondanks de nogal lange typeaanduiding, gewoon de ordinaire instapper. Die heeft een iets kleiner accupakket van 92 kWh (netto 88) en haalt daarmee 651 km. 

Op de achteras zit een elektromotor, goed voor 333 pk en 480Nm. Het is echt voldoende, zonder dat het overdadig voelt. De sprint naar de 100 duurt 6,9 seconde en zoals bij iedere Volvo is de topsnelheid begrensd op 180 km/u.

De Twin Motor en Twin Motor Perfomance zijn beide wel vierwielaandrijvers en bieden respectievelijk 449 en 680 pk. Dan kan je nog sneller naar die belachelijk lage topsnelheid sprinten. De ES90 Twin Motor sprint in 5,6s naar de 100 en de Performance in exact 4s.

Te weinig knoppen, wel fijne schermen

Zelfs de verstelling van de spiegels en het stuur moet via het scherm. Ik word daar moe van, hoewel ik me ook realiseer dat je dat normaal gesproken één keer goed instelt. Mocht je auto, in bijvoorbeeld een noodgeval, willen uitlenen: je zal mensen instructie moeten geven hoe je alles instelt. Het is zo onnodig, geef ons een paar knoppen Volvo.

Het infotainment is verder OK. Volvo heeft jaren geleden de strategische keuze gemaakt om Google-diensten te gebruiken. Google Maps is simpelweg erg compleet, heeft satellietfoto’s, je kan flexibel zoeken en makkelijk alternatieve routes inzien. Het is gewoon goed en lijkt ook prima EV-routes te kunnen plannen.

Het 14,5 inch grote scherm staat rechtop en is prettig ingedeeld. Het bovenste deel is in principe gereserveerd voor Google Maps, daaronder zweven twee widgets voor audio en telefoon bediening. Daaronder zit een menu bar waarin onder meer de laatst gebruikte items zitten. Die ook nog eens slim, dus als je tot stilstand komt, kun je daar bijvoorbeeld snel naar de camera’s switchen.

Voor je neus is een 9 inch bestuurdersdisplay, dat is dus niet bijzonder groot. Een head-up display is ook present, maar is zeker niet zo uitgebreid als bij de Duitse concurrentie. Wel weer guitig is het elektrochromatisch panoramadak wat met een druk op de knop te verduisteren is. Overigens is er ook echt geen ruimte voor een rolgordijn, dus het is ook weer een noodgreep.

Dooie besturing

Voor de dynamische kwaliteiten hoef je niet naar moderne Volvo’s te kijken. De ES90 is in de basis achterwiel aangedreven, maar maak je geen illusies: speels is het niet. De instelbare luchtvering heeft twee standen die nauwelijks van elkaar lijken te verschillen.

De besturing is echt dood. Een ander woord is er niet voor. Je krijgt echt niets mee van wat er bij de voorwielen gebeurt. Voor een merk wat veiligheid propageert vind ik dat toch bijzonder. Het zorgt in ieder geval voor dat niet voor je lol een ochtendje gaat trappen op een berg- of polderweg. Je gaat dus eerder dood door verveling dan door een epische driftfail in je ES90.

De Volvo ES90 Single Motor Extended Range is er vanaf 69.995, de auto uit de test was iets duurder. De 680 pk sterke ES90 Twin Motor Performance kost 84.495 en de rest zit er tussenin.

De concurrentie zoals de BMW i5, Audi A6 e-tron en Mercedes-Benz EQE zijn soms iets goedkoper. De Volvo ES90 is wel echt groot, fraai vormgegeven en de techniek is goed. Of dat voldoende kopers over de streep gaat trekken om eens een keer niet voor de SUV te kiezen….

Ook interessant!

  • Video: Volvo ES90, de opvolger van de S90
  • De Polestar 4 stelt teleur in de test
  • Video: Volvo voorkomt een sandwich
  • Video: Vrouw parkeert Volvo EX30 op bijzondere plek

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ES90, Rijtest, Video, Volvo

Vorig bericht: « BMW X5 M Competition richt ravage aan in Schiedam
Volgend bericht: Dit lokkertje van Volvo doet aan Tesla denken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alexander zegt

    21 oktober 2025 om 09:24

    De auto lijkt enorm op een Polestar 2, wat is de toegevoegde waarde van Polestar naast Volvo. Het Einde van Polestar is in zicht.

    Login om te reageren
  2. pignon zegt

    21 oktober 2025 om 09:38

    Je kunt het met alles vergelijken, maar dit is toch gewoon een opgeblazen Polestar 2 ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 oktober 2025 om 10:51

      De nieuwere Polestars lijken steeds minder op Volvo’s (denk aan de gekke dichte achterruiten). Als de opvolger van de Polestar 2 een Volvo wordt, ES50 of zo, dan klopt het weer. Conservatief bij Volvo, wat aparter bij Polestar.

      Login om te reageren
  3. verdebosco zegt

    21 oktober 2025 om 09:47

    Van de zijkant gaat het wel goed qua ontwerp, maar van achteren kijkt de auto scheel. Makkelijk te herstellen, maar na zo’n lange aanloop een gemiste kans. De Chinese invloed binnen en buiten lijkt ook veel te sterk. Zoiets als ooit de Italianen en Japanners hadden in de jaren 70 en 80 (daarna ook nog wel): te krap.
    In zijn basisvorm van een liftback EV wel een goed voorbeeld voor Alfa Romeo. Wegligging, range en ruimte achterin plus geen SUV: de toekomst voor een Giulia MY28 (inmiddels). Moet die Alfa Romeo wel veel mooier worden dan deze Volvo. Naturalmente.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    21 oktober 2025 om 10:13

    Voor de Chinese markt gemaakt, deze Polestar. Als dit het beste is wat ze kunnen ziet het er niet best uit voor Volvo/Polestar

    Login om te reageren
  5. Mocha Joe zegt

    21 oktober 2025 om 10:48

    Dit is toch geen Volvo meer? Ben benieuwd of ze desondanks de software issues van de recente China-Volvos en Polestars hebben aangepakt. Basis zaken als ontgrendelen, wegrijden, en laden zouden gewoon moeten altijd moeten werken maar dat blijkt met o.a. de EX30 en EX40 nog wel eens lastig te zijn.

    Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    21 oktober 2025 om 10:53

    2670kg voor grote accupakket en 2440kg voor kleinere pakket, absurd. Laadsnelheid ook niet bijzonder en Wltp gewoon onzin. Zal 450km zijn a 500km zoals uit diverse tests blijkt bij al die zware zogenaamde Wltp ‘winnaars’. Autovisie teste a6 en I5 beiden rond de 200km minder bereik dan wltp. Zal bij deze niet anders zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 oktober 2025 om 15:57

      En dat geldt voor benzine auto’s toch precies zo? Als je een anders gaat rijden dan in de WLTP dan haal je een ander resultaat. Het enige wat WLTP doet is auto’s onderling vergelijkbaar maken.
      De Volvo is zwaar en dat kan pijn doen in de MRB (maar heel zwaar weegt dat niet voor mensen) en qua rijden maakt het ook niet veel uit (anders koos niemand een BMW).

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        22 oktober 2025 om 05:45

        De afwijking is bij Ice veel minder spectaculair bovendien zijn Ice’s veel en veel lichter.

        Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    21 oktober 2025 om 10:56

    Best klein prijsverschil tussen de instapper (70k) en het 680pk sterke topmodel (85k).
    Sowieso belachelijk veel vermogen zeg, meer dan de RS6. Jammer dat Volvo er geen T versie van maakt, wat verlaagd met aggressievere bumpers en betere rijeigenschappen.

    Login om te reageren
  8. drtim zegt

    21 oktober 2025 om 13:25

    Ik heb mijn Volvo ook voor de heerlijk ruime kofferbak. Dat er in het artikel of de video niet bij stilgestaan wordt doet mij vrezen dat het niet veel soeps is..

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      21 oktober 2025 om 18:36

      Ik heb hem al in het echt gezien. Was zwaar teleurgesteld door het formaat van de achterbak. Er zit een hele hoge laadvloer in. Je hebt misschien evenveel ruimte als in een Golf ofzo?

      Onbegrijpelijk.

      Login om te reageren
  9. duitslaagvliegen zegt

    21 oktober 2025 om 14:46

    Volvo is compleet het spoor bijster. Wie in Europa zit te nou wachten op nóg een “station….
    “De station is dood”, zeggen ze, en dan komt Volvo met… een hatchback. Handig! Want wie wil er nou échte bagageruimte in een familieauto?
    Voor minimaal 80 mille krijg je premium badges, een limo-look met taxibordje-gevoel, en achterin ruimte op Golf-niveau…. goed gedaan Zeekr,… oh nee, Volvo. Ga zo door en over een paar jaar is het ‘Zeekr’ klaar.

    Login om te reageren
  10. rogerzz zegt

    21 oktober 2025 om 16:18

    Met 333pk er 6.9 seconden over doen om de 100 km/u te behalen is wel indrukwekkend slecht. Dat is ongetwijfeld hoe natuurkunde werkt door het hoge gewicht, maar ik zou het tegenwoordig toch wel bestempelen als ‘traag’.

    Login om te reageren
  11. tenaci zegt

    21 oktober 2025 om 19:26

    Wat een draak van een ontwerp. Kan niet in de schaduw staan van de S/V90. En waarom staat hij zo hoog op de wielen? Ik wordt hier serieus droevig van en al helemaal omdat Volvo de stationwagon bij het grofvuil gezet heeft.

    Login om te reageren
  12. ejpotter zegt

    21 oktober 2025 om 23:07

    700 km, 10-80 in 20 min..

    Begint ergens op te lijken?

    Nee, dat lijkt nog steeds nergens op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North