
De afschrijving begint wel heel vroeg bij de nieuwste EV’s van Volvo.
Volvo heeft lang lachend kunnen neerkijken op dochtertje Polestar. De oude sportdivisie van Volvo had problemen met de achteruitkijkcamera, de Polestar 4 en het op tijd leveren van een model. Inmiddels raakt ook Volvo in de problemen, mede dankzij leveringsproblemen.
Het nieuwe elektrische vlaggenschip, de EX90, kwam namelijk veel en veel later dan gepland. Om niet nog verder achter te lopen op de planning gooide Volvo de EX90 maar in de verkoop en kwam het later met een upgrade voor de software. Hierna werd ook de productie opgeschaald. Nu verandert Volvo het financiële verwachtingspatroon voor de EX90, omdat er door de vertraging extra ontwikkelingskosten zijn gemaakt.
Nog meer tegenslag
Vervolgens bedacht een blondharige president om de wereldeconomie op te schudden met importheffingen. Ook de Trump Tarrifs hebben financiële gevolgen voor de Zweeds-Chinese autofabrikant. De EX90 kan bijvoorbeeld niet met winst verkocht worden in de VS. En dat terwijl de grootste Volvo juist een geschikte auto voor dat land moet zijn. Hoeveel geld Volvo verliest per EX90-verkoop is onbekend.

Om dezelfde reden komen ook de winstmarges op de aller-allernieuwste Volvo onder druk te staan. We hebben het dan over de ES90. Daarom stelt Volvo-baas Frederik Hansson nu dat de verwachtingen nodig moeten worden bijgesteld: ”We hebben de volumeverwachtingen voor deze twee modellen opnieuw beoordeeld. Dit heeft geresulteerd in een lagere dan geplande winstgevendheid over de levenscyclus.”
Volvo schrijft 1 miljard euro af
”In het licht van het bovenstaande kondigt Volvo Cars vandaag aan dat het in het tweede kwartaal van 2025 een eenmalige niet-geldelijke afschrijving van SEK 11,4 miljard zal boeken”, schrijft het merk. Zo’n afschrijving houdt in dat de waarde op de balans wordt verminderd met 11,4 miljard kronen. Omgerekend is dat ruim € 1 miljard. Van dat bedrag zal 800 miljoen euro effect hebben op de nettowinst.

Hoe moet dat nu verder?
Volvo draait de vervelende tegenslag om naar een investering voor de toekomst. Deze investering moet goedgemaakt worden met de volgende potentiële verkooptopper: de EX60. Dit model moet ”aanzienlijke kostenbesparingen en prestatieverbeteringen opleveren”. We zijn benieuwd.





Dit is het gevolg van Geely en daarmee China. Volvo ligt op de BBQ en de Chinezen roosteren de Zweden net zolang totdat het op de knieën is. En Europa ge-rebadgede Zeekr-Volvo’s gaat kopen. Let maar op. Het merk Volvo interesseert ze niet echt. China 1st.
Nou dat geloof ik niet. Chinezen zijn wel goed maar niet gek. Die snappen dat de historie van Volvo dermate belangrijk is dat ze niet 1-2-3 gaan rebadgen
Wat mij ook opvalt: de Chinese submerken hebben minder problemen dan de Europese submerken bij Geely. Maar dat geldt ook voor andere groepen onder Chinese leiding.
Wel eens gehoord van problemen met de ontwikkeling of levering onderdele bij Zeekr of Smart (ok, ok, nog een paar procent Europees)? Ik niet. Maar de toppers Volvo en Polestar hebben er genoeg.
Smart is 50% Mercedes. En ze verkopen veel minder dan Polestar en Volvo. Ik ben bang dat het de wet van de grote getallen is die je merkt. Misschien adverteren Zeekr en Smart juist daarom erg weinig, omdat ze meer ondersteuning niet aan kunnen.
De historie zit vooral in de beleving, typisch Volvo uitstraling en het merkverhaal e.d. Niet zo zeer in de auto’s. De Volvo EM90, die een rebadge is van de Zeekr 009 is hier het eerste bewijs van. Ook de modellen Volvo EX30, Zeekr X en Lynk & Co 02 delen dezelfde technische basis, het SEA-platform van Geely, Daar is buiten de vormgeving ook weinig van Volvo. Is dat erg? Nee hoeft niet, een Golf, Leon, Octavia en A3 kunnen ook naast elkaar bestaan, alle met hun eigen historie en gevoel.
Het artikel gaat over Volvo in de VS die hinder ondervinden van de import heffingen en jij draait het naar Zeekrs kopen in Europa?
Volvo heeft er een aantal jaren geleden voor gekozen steeds meer in China te produceren. Logisch, productie kunnen ze daar goed milieu schade hebben ze nog geen bezwaren tegen en transport kost geen drol. Maar nu Trump echt niks anders blijkt te kunnen dan tarieven in te voeren bijt ze dat in de hiel. Volvo’s (en Audi’s, en sommige niet SUV BMW’s en Mercedessen) worden nu zoveel duurder dat de Amerikanen dan maar in een inferieure lokale auto stappen.
Je hebt het artikel niet begrepen.
En geely gaat niet meer zeekr of Lync & co verkopen omdat ze Volvo hebben. Het zijn verschillende merken net als binnen de vag groep
Wel een Zeekr met een Volvo-logo en een Zweeds tintje. Rebadgen. Dat gebeurt nu vrijwel al met de Volvo EM90, gebaseerd op de Zeekr 009. De Chinezen hebben echt weinig op met iets dat niet Chinees is. Dat was eens en keert voorlopig niet terug.
Je hebt gelijk als het gaat om de zeer matige kwaliteit van Volvo’s…..complete roestbakken. Zie laatste autobild met duurtest van V90 Cross country, slechts bijna 2 jaar oud en zeer ernstige roestvorming holle ruimten, lasnaden en draagarmen…….volvo is ook kwalitatief helemaal ‘ uitgekleed’.
Als ze 10O% Zweeds waren, lag Volvo net zo goed op de BBQ. De tarieven die Trump voorspiegelt voor Europese producten zijn nou niet bepaald van die aard dat EU-auto’s concurrentieel kunnen zijn met Amerikaans spul in de USA. Misschien lagen ze dan op een wat minder heet stuk van het vuur, maar dat is koffiedik kijken met die kameleon-met-een-windroos in het Witte Huis.
Dit probleem speelt natuurlijk bij heel veel merken. En dan moet er bezuinigd gaan worden. Waarom denk je dat VW’s van die goedkope interieurs hebben tegenwoordig?
Wat een slechte en domme titel! Het is een eenmalige “papieren” afschrijving op de vooruitzichten.
Meerdere fabrikanten hebben zulke afschrijvingen en komen totaal niet in de problemen.
Porsche schrijft op dezelfde wijze iets van 20 miljard af op de vooruitzichten, zitten ze nu ook in de problemen?!
Héhé, jij snapt het tenminste. Dom populistisch gelul maar steeds hier.
Misschien toch maar de eeuwig betrouwbare V70 weer in productive nemen inplaats van “ het beste & braafste jochie van de klas te willen zijn “ . Beetje of subject : die S90 is echt het evenbeeld van die kromme uit Paris.
Voor de EX90 is de stoelenfabriekant nu ook failliet gegaan, hoorde cijfers van 12% capaciteitverbuik in Charleston. Sonde vind ik het wel, gaat helemaal fout daar.
Je zou zeggen dat Volvo met de komst van de Bentley ex15 mooie cijfers gaat halen. Beide mooie auto’s.
Als het modellen met een benzine motor zouden zijn, zou dit dan ook in de titel staan?
De EX90….wat een fiasco is dat zeg. Orders zijn massaal geannuleerd en veel afgeleverde auto’s moeten door dealers noodgedwongen weer teruggenomen worden….
Wat is je bron?
Zoals o.a. hier te lezen valt. 40% van de reserveringen geannuleerd…
https://carbuzz.com/volvo-ex90-more-expensive-canceled-orders-delays/