• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo in de problemen door nieuwe elektrische modellen!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 15 juli 2025 om 16:02 – 20 Reacties

De afschrijving begint wel heel vroeg bij de nieuwste EV’s van Volvo.

Volvo heeft lang lachend kunnen neerkijken op dochtertje Polestar. De oude sportdivisie van Volvo had problemen met de achteruitkijkcamera, de Polestar 4 en het op tijd leveren van een model. Inmiddels raakt ook Volvo in de problemen, mede dankzij leveringsproblemen.

Het nieuwe elektrische vlaggenschip, de EX90, kwam namelijk veel en veel later dan gepland. Om niet nog verder achter te lopen op de planning gooide Volvo de EX90 maar in de verkoop en kwam het later met een upgrade voor de software. Hierna werd ook de productie opgeschaald. Nu verandert Volvo het financiële verwachtingspatroon voor de EX90, omdat er door de vertraging extra ontwikkelingskosten zijn gemaakt.

Nog meer tegenslag

Vervolgens bedacht een blondharige president om de wereldeconomie op te schudden met importheffingen. Ook de Trump Tarrifs hebben financiële gevolgen voor de Zweeds-Chinese autofabrikant. De EX90 kan bijvoorbeeld niet met winst verkocht worden in de VS. En dat terwijl de grootste Volvo juist een geschikte auto voor dat land moet zijn. Hoeveel geld Volvo verliest per EX90-verkoop is onbekend.

Om dezelfde reden komen ook de winstmarges op de aller-allernieuwste Volvo onder druk te staan. We hebben het dan over de ES90. Daarom stelt Volvo-baas Frederik Hansson nu dat de verwachtingen nodig moeten worden bijgesteld: ”We hebben de volumeverwachtingen voor deze twee modellen opnieuw beoordeeld. Dit heeft geresulteerd in een lagere dan geplande winstgevendheid over de levenscyclus.”

Volvo schrijft 1 miljard euro af

”In het licht van het bovenstaande kondigt Volvo Cars vandaag aan dat het in het tweede kwartaal van 2025 een eenmalige niet-geldelijke afschrijving van SEK 11,4 miljard zal boeken”, schrijft het merk. Zo’n afschrijving houdt in dat de waarde op de balans wordt verminderd met 11,4 miljard kronen. Omgerekend is dat ruim € 1 miljard. Van dat bedrag zal 800 miljoen euro effect hebben op de nettowinst.

Hoe moet dat nu verder?

Volvo draait de vervelende tegenslag om naar een investering voor de toekomst. Deze investering moet goedgemaakt worden met de volgende potentiële verkooptopper: de EX60. Dit model moet ”aanzienlijke kostenbesparingen en prestatieverbeteringen opleveren”. We zijn benieuwd.

Ook interessant!

  • Video: Volvo ES90, de opvolger van de S90
  • Dit kost Volvo's bomvolle ES90 Launch Edition
    Dit kost Volvo's bomvolle ES90 Launch Edition
  • GELEKT: "nieuwe" Volvo XC90
  • De Volvo ES90 is nu echt in aantocht!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ES90, ex90, Volvo

Vorig bericht: « Citroën C3 Aircross is nog steeds HEEL goedkoop na broodnodige upgrade
Volgend bericht: Zangeres Dua Lipa geeft dikke Porsche weg voor het goede doel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    15 juli 2025 om 16:18

    Dit is het gevolg van Geely en daarmee China. Volvo ligt op de BBQ en de Chinezen roosteren de Zweden net zolang totdat het op de knieën is. En Europa ge-rebadgede Zeekr-Volvo’s gaat kopen. Let maar op. Het merk Volvo interesseert ze niet echt. China 1st.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      15 juli 2025 om 16:26

      Nou dat geloof ik niet. Chinezen zijn wel goed maar niet gek. Die snappen dat de historie van Volvo dermate belangrijk is dat ze niet 1-2-3 gaan rebadgen

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        15 juli 2025 om 17:19

        Wat mij ook opvalt: de Chinese submerken hebben minder problemen dan de Europese submerken bij Geely. Maar dat geldt ook voor andere groepen onder Chinese leiding.
        Wel eens gehoord van problemen met de ontwikkeling of levering onderdele bij Zeekr of Smart (ok, ok, nog een paar procent Europees)? Ik niet. Maar de toppers Volvo en Polestar hebben er genoeg.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 juli 2025 om 20:30

          Smart is 50% Mercedes. En ze verkopen veel minder dan Polestar en Volvo. Ik ben bang dat het de wet van de grote getallen is die je merkt. Misschien adverteren Zeekr en Smart juist daarom erg weinig, omdat ze meer ondersteuning niet aan kunnen.

          Login om te reageren
      • potjak zegt

        16 juli 2025 om 14:08

        De historie zit vooral in de beleving, typisch Volvo uitstraling en het merkverhaal e.d. Niet zo zeer in de auto’s. De Volvo EM90, die een rebadge is van de Zeekr 009 is hier het eerste bewijs van. Ook de modellen Volvo EX30, Zeekr X en Lynk & Co 02 delen dezelfde technische basis, het SEA-platform van Geely, Daar is buiten de vormgeving ook weinig van Volvo. Is dat erg? Nee hoeft niet, een Golf, Leon, Octavia en A3 kunnen ook naast elkaar bestaan, alle met hun eigen historie en gevoel.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juli 2025 om 16:29

      Het artikel gaat over Volvo in de VS die hinder ondervinden van de import heffingen en jij draait het naar Zeekrs kopen in Europa?
      Volvo heeft er een aantal jaren geleden voor gekozen steeds meer in China te produceren. Logisch, productie kunnen ze daar goed milieu schade hebben ze nog geen bezwaren tegen en transport kost geen drol. Maar nu Trump echt niks anders blijkt te kunnen dan tarieven in te voeren bijt ze dat in de hiel. Volvo’s (en Audi’s, en sommige niet SUV BMW’s en Mercedessen) worden nu zoveel duurder dat de Amerikanen dan maar in een inferieure lokale auto stappen.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 juli 2025 om 16:38

      Je hebt het artikel niet begrepen.
      En geely gaat niet meer zeekr of Lync & co verkopen omdat ze Volvo hebben. Het zijn verschillende merken net als binnen de vag groep

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        15 juli 2025 om 17:11

        Wel een Zeekr met een Volvo-logo en een Zweeds tintje. Rebadgen. Dat gebeurt nu vrijwel al met de Volvo EM90, gebaseerd op de Zeekr 009. De Chinezen hebben echt weinig op met iets dat niet Chinees is. Dat was eens en keert voorlopig niet terug.

        Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      15 juli 2025 om 16:54

      Je hebt gelijk als het gaat om de zeer matige kwaliteit van Volvo’s…..complete roestbakken. Zie laatste autobild met duurtest van V90 Cross country, slechts bijna 2 jaar oud en zeer ernstige roestvorming holle ruimten, lasnaden en draagarmen…….volvo is ook kwalitatief helemaal ‘ uitgekleed’.

      Login om te reageren
    • brammeloo zegt

      15 juli 2025 om 19:18

      Als ze 10O% Zweeds waren, lag Volvo net zo goed op de BBQ. De tarieven die Trump voorspiegelt voor Europese producten zijn nou niet bepaald van die aard dat EU-auto’s concurrentieel kunnen zijn met Amerikaans spul in de USA. Misschien lagen ze dan op een wat minder heet stuk van het vuur, maar dat is koffiedik kijken met die kameleon-met-een-windroos in het Witte Huis.

      Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    15 juli 2025 om 16:25

    Dit probleem speelt natuurlijk bij heel veel merken. En dan moet er bezuinigd gaan worden. Waarom denk je dat VW’s van die goedkope interieurs hebben tegenwoordig?

    Login om te reageren
  3. lecomte zegt

    15 juli 2025 om 17:16

    Wat een slechte en domme titel! Het is een eenmalige “papieren” afschrijving op de vooruitzichten.
    Meerdere fabrikanten hebben zulke afschrijvingen en komen totaal niet in de problemen.
    Porsche schrijft op dezelfde wijze iets van 20 miljard af op de vooruitzichten, zitten ze nu ook in de problemen?!

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      15 juli 2025 om 19:48

      Héhé, jij snapt het tenminste. Dom populistisch gelul maar steeds hier.

      Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    15 juli 2025 om 17:17

    Misschien toch maar de eeuwig betrouwbare V70 weer in productive nemen inplaats van “ het beste & braafste jochie van de klas te willen zijn “ . Beetje of subject : die S90 is echt het evenbeeld van die kromme uit Paris.

    Login om te reageren
  5. tom307 zegt

    15 juli 2025 om 19:26

    Voor de EX90 is de stoelenfabriekant nu ook failliet gegaan, hoorde cijfers van 12% capaciteitverbuik in Charleston. Sonde vind ik het wel, gaat helemaal fout daar.

    Login om te reageren
  6. Exit Luminar zegt

    15 juli 2025 om 21:59

    Je zou zeggen dat Volvo met de komst van de Bentley ex15 mooie cijfers gaat halen. Beide mooie auto’s.

    Login om te reageren
  7. driver79 zegt

    15 juli 2025 om 23:05

    Als het modellen met een benzine motor zouden zijn, zou dit dan ook in de titel staan?

    Login om te reageren
  8. MM93 zegt

    15 juli 2025 om 23:33

    De EX90….wat een fiasco is dat zeg. Orders zijn massaal geannuleerd en veel afgeleverde auto’s moeten door dealers noodgedwongen weer teruggenomen worden….

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      16 juli 2025 om 13:40

      Wat is je bron?

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        16 juli 2025 om 14:23

        Zoals o.a. hier te lezen valt. 40% van de reserveringen geannuleerd…

        https://carbuzz.com/volvo-ex90-more-expensive-canceled-orders-delays/

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North