Deze 2 Serie Cabrio wil heel graag een M2 zijn

Auteur: , 22 Reacties

Tot op heden is er nog geen M2 Cabrio geïntroduceerd. Creatievelingen gaan zelf aan de slag, maar laat je niet gek maken door badges en een bodykit.

Deze BMW 2 Serie Cabrio wordt op Marktplaats gepresenteerd als een unieke M2 Cabrio. Een leek zou inderdaad kunnen aannemen dat hier om een ‘unieke M2 Cabrio’ gaat. Zelfs als je als autoliefhebber snel de foto’s gaat doorlopen zou je misschien denken dat het dak is gezaagd van een M2 Coupé (rijtest).

Niets van dit alles, want dit is onderhuids een M240i Cabrio xDrive. Geen auto om je in te schamen, want dit is de heetste dakloze 2 Serie die je op dit moment kun krijgen. Toch kreeg de BMW de nodige aanpassingen om een echte M2 te lijken. Zo zijn de bumpers vervangen en werden M2-badges aangebracht. In het interieur zien we enkele carbon goodies en her en der wat M Performance extra’s. De zes-in-lijn met twin scroll turbo techniek werd gechipt tot 402 pk en er werd een Akrapovic-uitlaatsysteem geïnstalleerd.

De tuning en de M Performance accessoires maken dit echter nog geen echte M2. Om te beginnen heeft een echte M2 een ander blok onder de kap. Een M240i moet het doen met de 340 pk sterke B58B30O0. Deze motor introduceerde BMW met de 340i. De M2 moet het stellen met de N55B30T0. Deze motor is sinds 2009 in productie en werd geïntroduceerd met de 535i Gran Turismo. De S55B30T0 is de heet gepeperde variant van deze N55 en dat blok ligt weer in de M3 en M4. Daarnaast heeft de M2 het sperdifferentieel en de achteras van een M4, de M240i niet. Ook zijn de remmen op een M2 groter. Tevens werd de M2 nooit met xDrive geleverd.

De aangeboden M240i Cabrio is een jaar oud en heeft slechts 5.857 km gelopen. De vraagprijs bedraagt 99.940 euro. Daarmee is deze cabrio 12.745 euro duurder dan een gloednieuwe BMW M2 excl opties..

Met dank aan Marc voor de tip!



22 reacties

Toch wel erg duur. Als je toch een gebruikte M wilt dan maar liever een M4 of zo.
@nvn1993: die vraagprijs is echt te bizar: in de VS kan je voor deze prijs twee(!!!) tweede handse M4’s voor aanschaffen.
Krankzinnige vraagprijs voor een op zich netjes uitgevoerde modificatie van de 240i. Maar mijn ding is het niet met die redelijk smakeloze pornojetsers en idem carbon elementen.
De wielen verpesten het. Die zijn van Ali Express waarschijnlijk.
@thomasthomas: eens, met normale velgen, en zonder m2-badges, zou ie echt af zijn
Bouw ‘m dan ook gewoon goed om, inclusief alle onderdelen (achteras van de M4, etc) en de juiste motor, en gebruik een rwd M240i. Of nog beter, neem een M2, zet er de body van een M240i cabrio op, en bouw die dan ‘om’ naar M2.

Of koop gewoon een dichte M2, is nog goedkoper ook en zal vast beter rijden dan de cabrio.
Gelijk m2 kijken dan zou dan nooit deze kopen … als ik het geld zou hebben
Prijs is aan de hoge kant, maar verder goed gedaan. Het zal niet even lekker rijden als de M2, maar als je dat niet nodig vind, maar de looks moet hebben, dan gewoon doen.
Na het lezen van jullie reacties heb ik besloten zelf maar eens een reactie te plaatsen daar ik vind dat dit artikel geen recht doet aan de auto die ik tot mijn verbazing zie in dit artikel. Zelf ben ik 25 jaar werkzaam in de schadeherstel branche ( regio Noord Holland ). Toevalligerwijs weet ik het een en ander van aanpassen/ombouwen van auto’s. Na het posten van het artikel van de Dahler M2 kwam een klant naar mij toe met een M235i en de vraag of wij er een M2 (uiterlijk) van konden maken. Ik heb me er toen goed in verdiept dus weet waar ik het over heb. In eerste instantie dacht ik dat het een makkelijke klus met alleen twee bumpers/badges en voorschermen zou gaan. Er wordt gesuggereerd in dit artikel dat het om een simpele bodykit gaat, dit klopt niet. De reden dat je bijna nooit een M2 ombouw tegen komt is dat het bijna niet te realiseren is. Het feit dat de volledige zijkanten van de auto eruit gesneden moeten worden alsmede een deel van de binnenschermen om de fors bredere achterschermen (uitsnijden uit een Coupe scherm) te monteren zorgt ervoor dat alleen een echte vakman/freak dit kan. Alle modderkuipen + luchthappers achter de grille moeten ook pas gemaakt worden alsmede bumperbalken, motor / bumper afsluit beplating. Wat echt bijna niet te doen is en daarmee zie je dat deze m2 ombouw beter is dan de Dahler M2 is het rechter achterscherm. Deze herbergt het tankklepje, op het nieuwe scherm (m2) loopt het tankklepje helemaal anders. Om te beginnen is deze rond en loopt deze veel schuiner weg. Om het klepje daarom pas te maken moet deze gebogen worden en verdikt. De Dahler m2 is daarom aan de linkerkant voorzien van een origineel M2 achterscherm maar aan de rechterkant een uitklopt scherm waarbij de bolling begint onder het originele klepje. De M2 ombouw van dit artikel heeft ook aan de rechter kant een origineel m2 achterscherm met het gebogen en aangepaste klepje. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het klepje aan de binnenkant eruit ziet maar op foto’s te zien (site verkoper) zit hij er perfect in. Een ander verschil is inderdaad de achteras. ik ben benieuwd hoe dit is opgelost want de originele achteras van de m2 is meer dan 10cm breder! Op de foto’s te zien sluiten de wielen mooi aan dus er is over nagedacht. Helaas vertelt de advertentie niet hoe dit is opgelost. Zelf heb ik destijds tegen mijn klant gezegd dat het onbegonnen werk zou zijn en ik wist zelf niet hoe ik het probleem met het tankklepje moest oplossen. Ik had een offerte neergelegd van 25 000 euro voor de ombouw naar M2 waarvan meer dan 12000 euro aan onderdelen! Deze M2 is ook nog eens voorzien van de hele BMW Performance catalogus + Akra uitlaat. Kortom nog eens minimaal 10 000 euro aan onderdelen. Ik verwacht dan ook dat deze ombouw zeker 35 000 euro heeft gekost. Gezien de huidige prijs van een M240I 70K + ongeveer 35000 is de huidige vraagprijs te begrijpen.
Als je het mij vraagt is het puur vakmanschap, ik ben geneigd om te gaan kijken al is het alleen al om te zien hoe ze het ” probleem” met het tankklepje hebben opgelost. Als je ook nog eens de motor gaat overzetten wordt het een auto van 130k. De huidige motor is ook een 6 cilinder met hetzelfde vermogen. Als hier nou een wezenlijk verschil in vermogen in zou zitten zou ik mee gaan met jullie reacties. Veel dichter bij een M2 cabriolet kom je denk ik niet dan met deze auto. Hij heeft in ieder geval een berg meet pk’s dan mijn 530i M-Pakket van 2008 ;) en ik moet zeggen dat ik stiekem jaloers ben op de persoon(en) die aan deze auto heeft gewerkt.
@e90driver: Dank voor het delen van dit verhaal, erg interessant!
@e90driver: Ik vind ‘m geslaagd! Maar ja, wie ben ik…

Leuk om een beetje achtergrond te lezen van zo’n ombouw project.
@e90driver: beste stuurlui staan aan wal hè ;)
@e90driver: Leuk om zo’n reactie te lezen. Mijn technische kennis op dit vlak gaat niet veel verder dan het tunen van een auto in Need for Speed of Forza Motorsport, dus het is erg fijn om eens van een vakman te lezen wat er nou allemaal bij komt kijken en waar de knelpunten van zo’n project liggen. Bij het lezen van het artikel dacht ik “die is gek, bijna een ton voor een 240i met een simpele plaatwerkswap en wat spacers”, maar nu ik jouw reactie heb gelezen begrijp ik de prijs helemaal.
@e90driver: bij deze excuses voor mijn reactie hierboven. Deze is dus wel degelijk goed omgebouwd!
@e90driver: bedankt voor deze info! jij bent jaloers op het vakwerk, maar ik denk dat menig M2 (alle moderne M’s?) rijder BMW dankbaar is dat het onmogelijk is om simpel M’pakketjes te monteren op reguliere BMW’s.
Vooral na 15 jaar als 5e handsje zie je ze dan spontaan evalueren naar M-uitdossing.
Ziet er voor geen m² uit
M340i ? Heb ik iets gemist? Die moet nog worden geïntroduceerd, toch?
@olivier420: Moet inderdaad 340i zijn, check!
Uiterlijk vertoon was heel belangrijk. 400 pk, maar geen sperdifferentieel….
Vind het een prachtige verschijning!
De ombouw is fantastisch gedaan, zit heel veel werk en geld in.
Maar het hele idee van badges op een auto die er niet horen… snap ik niet zo.
Als je de M2 badges eraf haalt is het een knappe auto en niets om je voor te schamen met deze motorisering lijkt me.
Mijn ideale M2 zou er eentje zijn met een beschaafde, standaard voor- en achterbumber, 2 uitlaatpijpen (links en rechts één), zonder kansloos nep roostertje en carbon prullaria. maar mét de originele aandrijflijn natuurlijk. Zeg maar precies het tegenovergestelde van het bovenstaande…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).