• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Mercedes stopt met de DTM

Auteur: Author, gepost 25 juli 2017 om 07:40 – 35 Reacties

Waarom Mercedes de DTM verlaat


De Duitsers veranderen hun racekoers.

Groot nieuws in toerwagenland. Mercedes heeft namelijk aangekondigd dat het de DTM na 2018 verlaat. Vanaf 2019 gaat Das Haus zich focussen op de Formule E. Een opmerkelijke stap, want Mercedes rijdt al sinds het allereerste seizoen in het zeer bekende kampioenschap.

Naar verwachting zullen in de DTM vanaf 2019 alleen BMW en Audi nog deelnemen, wat toch best een aderlating is voor het kampioenschap. Bovendien lijkt de vraag gerechtvaardigd of de stap van Mercedes te maken heeft met het recente nieuws omtrent gesjoemel met diesels en geruchten over kartelvorming in de Duitse auto-industrie.

Mercedes won sinds de wederopstanding van het kampioenschap in 2000 maar liefst negen constructeurstitels en zeven rijderstitels. Daarmee is het het succesvolste merk in de DTM. Audi behaalde wel evenveel rijderstitels en BMW doet nog niet zo lang mee, maar toch. Eind augustus komt het DTM-circus trouwens naar Zandvoort, meer daarover lees je HIER.

Dank aan Jesse voor het tippen!

Ook interessant!

  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • DTM Assen
    Wel Formule 1 in Zandvoort, maar geen DTM Assen in 2022
  • Mercedes waarschuwde FIA over regelwijzigingen
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

dtm, Formule E, Mercedes, Racing

Vorig bericht: « Deze 2 Serie Cabrio wil heel graag een M2 zijn
Volgend bericht: Bentley Conti GT Galene is een boot op wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    25 juli 2017 om 07:54

    Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten…. DTM , mooie autos hoor, maar die races… oersaai!

    Login om te reageren
    • suheyl zegt

      25 juli 2017 om 08:46

      @gertjan2012: over het algemeen wel ja, op enkele uitzonderingen als afgelopen weekend

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        25 juli 2017 om 10:20

        @suheyl: Moskou was ren mooie race… Met Maro Engel zijn eerste overwinning, dikke stunt van Audi met Mueller om Ekström weer vooraan te krijgen… Wel erg jammer dat Witman zich daar ook op stuk beet…

        Login om te reageren
  2. Robert zegt

    25 juli 2017 om 08:12

    Tja, misschien doen de Duitsers er verstandig aan om de silhouet auto’s weer in te ruilen voor (gehomologeerde) productiewagens, zoals gebruikelijk was tot halverwege de jaren negentig. Dat zou deze klasse weer een stuk toegankelijker maken voor fabrikanten en teams.

    Al ligt dan wel een overlap met de WTCC op de loer, natuurlijk.

    Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      25 juli 2017 om 08:47

      @RRRobert: ja maar dat heb je in Engeland ook in de vorm van het btcc. Waarom dan geen dtcc kampioenschap. Vind het wel een heel tof idee.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 juli 2017 om 09:10

        @piquet1986: Dutch Touring Car Championship is al eens geweest.

        Login om te reageren
        • piquet1986 zegt

          25 juli 2017 om 09:43

          @mashell: ja, alleen doelde ik op deutsche tourwagens

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            25 juli 2017 om 10:21

            @piquet1986: dat heette destijds toch STW?

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 juli 2017 om 11:11

      @rrrobert: Dat laatste is helemaal niet erg. DTM heeft de dikste auto’s, maar ze hebben niks met productiemodellen te maken en na 2018 stopt hun grootste publiekstrekker. Het WTCC heeft nog maar twee fabrieksteams. En dan heb je het TCR, een raceklasse in opkomst, waar de ene na de andere fabrikant auto’s voor aankondigt. Mijn suggestie? Voeg die drie samen tot twee nieuwe raceklasses.
      Bovenin krijg je de vervanger van het DTM. De grootste verandering t.o.v. het DTM is dat de auto’s gebaseerd zijn op productiewagens. Flink wat pk’s onder de kap, en zowel RWD als FWD toegestaan. Carrosserievorm maakt niet uit. Coupé, hatchback, station, sedan. Whatever floats your boat als fabrikant zijnde. Laat hier de C63’jes, BMW M3’s en Guilia Q’s elkaar het leven maar flink zuur maken.

      Daaronder krijg je een klasse die de TCR en de WTCC samenvoegt. Doorgaan met de reglementen van het TCR, met als wijziging dat je niet exclusief 4/5-deurs auto’s mag inzetten en dat de auto’s iets meer power krijgen. Als Seat met een Leon SC wil meedoen, of Fiat met een Tipo SW, be my guest.

      Ik denk dat je op die manier een verdeling in het toerwagenlandschap krijgt, met twee raceklassen die allebei de potentie hebben om te floreren. Dat lijkt mij beter dan de huidige verdeling, waarbij twee klassen sterk aan aantrekkingskracht inleveren of ingeleverd hebben, en de derde vol potentie zit maar amper aandacht krijgt.

      Login om te reageren
  3. posthumus zegt

    25 juli 2017 om 08:33

    Anders Ome Sergio even bellen voor een Giulia DTM-versie. Dan wordt het opeens weer leuk om naar te kijken :)

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      25 juli 2017 om 16:07

      @posthumus: Niet Ome Sergio, maar Tante Michaela

      Michaela Cerruti heeft namelijk voor de TCR Europa klasse twee Alfa Romeo Giulietta’s laten bouwen door voormalig V8 Star team Romeo Ferraris, die eerst dikke Mercedes V8 toerwagens bouwden. In 2016 liep het niet zo best, maar dit jaar halen David Kajaja en Dusan Borkovic toch aardig wat punten binnen.

      https://cdn-2.motorsport.com/images/mgl/6bKE8On0/s8/tcr-georgia-2017-davit-kajaia-ge-force-alfa-romeo-giulietta-tcr.jpg

      Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    25 juli 2017 om 08:41

    Alfa-Romeo, lezen jullie mee?

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    25 juli 2017 om 08:42

    Vind het erg zonde. Zou hetzelfde zijn als Ferrari uit de F1 stapt. Denk dat Mercedes ook qua exposure en branding meer garen spint bij DTM dan bij de F-E zoemers.

    Login om te reageren
  6. terazino zegt

    25 juli 2017 om 08:48

    Ach, DTM is de laatste 10 jaar toch al niet meer wat het geweest is.

    Login om te reageren
  7. Breinstein zegt

    25 juli 2017 om 08:54

    Maar waarom stopt Mercedes nu met de DTM dan? Flinterdun artikel met een stemmingmakende suggestie en verder weinig meer informatie dan wat Mercedes zelf al verstrekt heeft. Komkommertijd zullen we maar zeggen.

    Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      25 juli 2017 om 10:06

      @Breinstein: Je was even vergeten dat je op autoblog was ingelogd?

      Login om te reageren
    • futse zegt

      25 juli 2017 om 10:44

      @Breinstein: vroeg ik me dus ook al af. Heel terechte opmerking.

      Login om te reageren
      • ferrato zegt

        25 juli 2017 om 11:35

        @futse: Geld. Het geld dat ze uitsparen met het uitstappen van de DTM gaan ze gebruiken voor de Formule E

        Login om te reageren
        • futse zegt

          25 juli 2017 om 12:39

          @ferrato: staat dat in het artikel dan?

          Login om te reageren
          • eelco74 zegt

            25 juli 2017 om 13:06

            @futse: stond vanmorgen ook al op nu.nl met dezelfde uitleg

            Login om te reageren
          • ferrato zegt

            25 juli 2017 om 16:59

            @futse: op vele andere sites stond dit er wel bij, en ook in de release van Mercedes zelf

            Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    25 juli 2017 om 08:55

    Misschien weer een mooie opening voor opel of alfa

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 juli 2017 om 09:11

    Steeds meer fabrikanten steken steeds meer energie in Formule E. Dat kon nog wel eens een heel interessante race klasse gaan worden.

    Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    25 juli 2017 om 09:21

    In principe is elke race met voertuigen met een motor interessant, maar het DTM heeft mij nooit echt kunnen boeien, hooguit in de beginjaren. Te weinig deelnemers, te ver van de reële ’toerwagens’ af. En nu met al dat Duitse kartelgedoe, wie zegt mij dat er al die jaren niet met de uitslagen is gesjoemeld?

    Ja, ook MB gaat zich richten op de Formule-E, een klasse die steeds interessanter begint te worden. Weetje: de eerste jaren van de Formule-E werden alle auto’s door Renault geleverd ook aan de andere teams die er alleen hun eigen logo en stickers op plakten.

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      25 juli 2017 om 19:59

      @henkp1: bijna goed. De auto’s waren idd allemaal hetzelfde, maar niet van Renault. De auto van de Formula E werd door Dallara gebouwd (is nog steeds zo), de electromotor kwam van Mclaren (was de startmotor van een P12 supercar), het accupakket van Williams. Renault e.Dams was wel het meest dominante team en iedereen probeert hen sinds hun constructeurskampioenschap vorig jaar na te doen qua versnellingsbak en inverter-batterij setup

      Login om te reageren
  11. trolle zegt

    25 juli 2017 om 10:02

    Die formule E is nu al retesaai. Zal er niet op verbeteren

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 juli 2017 om 10:32

      @trolle: Mag ik vragen waarom je denkt dat de Formule E niet beter zal worden? Men geeft elk jaar meer onderdelen vrij voor ontwikkeling. Het gevolg daarvan is dat de auto’s de komende jaren sneller worden en de coureurs de races kunnen rijden zonder halverwege in een tweede wagen te stappen. Het gevolg daarvan is weer dat de circuits, die nu vooral veel haakse bochten hebben i.v.m. het terugwinnen van remenergie, spannender kunnen dan ze nu zijn. Dat, gecombineerd met de grote interesse van autofabrikanten is voor mij toch wel reden om hoopvol gestemd te zijn over de toekomst van de Formule E.

      Login om te reageren
  12. griffendahl zegt

    25 juli 2017 om 10:27

    Snap de move, maar juich hem niet toe…

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    25 juli 2017 om 10:36

    De geruchten gaan ook al tijden dat Porsche na 2018 met het WEC stopt en dan Formule 1 en/of Formule E gaat doen. Enerzijds vind ik het jammer dat de Formule 1 die aantrekkingskracht niet heeft, maar anderzijds ben ik hartstikke blij dat de Formule E die aantrekkingskracht wel heeft. Het zal nog jaren duren voordat men door de absolute topcoureurs als serieus alternatief voor F1, het WEC of Indycar wordt gezien, maar men maakt mooie stappen.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      25 juli 2017 om 10:47

      @Edge: ondertussen doen er toch heel veel fabrieksteams mee, kan inderdaad wel eens heel interessant worden, en snel evolueren. Ik denk de race serie met het meeste fabrikanten in betrokken tegenwoordig. En toch een aantal bekende en goede piloten. Mss toch eens van dichterbij bekijken.

      Login om te reageren
  14. willemveenstra zegt

    25 juli 2017 om 12:14

    Het is pure propaganda. Er kijkt in verhouding geen hond naar de formule E.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      25 juli 2017 om 19:16

      @willemveenstra: in 2015 keken er meer mensen naar Formule E dan Formule 1 in de VS. Geen hond is dan wel overdreven

      Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      25 juli 2017 om 19:40

      @willemveenstra: inderdaad, voor een schoon geweten. Verder irrelevante klasse!

      Login om te reageren
  15. awesome zegt

    25 juli 2017 om 15:55

    Eddie Jordan toch een beetje gelijk gekregen.
    Zat er alleen naast qua team, het was niet de F1 maar DTM.

    Login om te reageren
  16. right zegt

    25 juli 2017 om 19:06

    Alfa Romeo Giulia V6Ti gaat de DTM redden en domineren. Zou wel mooi zijn ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North