Waarom Mercedes stopt met de DTM

Auteur: , 35 Reacties

De Duitsers veranderen hun racekoers.

Waarom Mercedes de DTM verlaat

Groot nieuws in toerwagenland. Mercedes heeft namelijk aangekondigd dat het de DTM na 2018 verlaat. Vanaf 2019 gaat Das Haus zich focussen op de Formule E. Een opmerkelijke stap, want Mercedes rijdt al sinds het allereerste seizoen in het zeer bekende kampioenschap.

Naar verwachting zullen in de DTM vanaf 2019 alleen BMW en Audi nog deelnemen, wat toch best een aderlating is voor het kampioenschap. Bovendien lijkt de vraag gerechtvaardigd of de stap van Mercedes te maken heeft met het recente nieuws omtrent gesjoemel met diesels en geruchten over kartelvorming in de Duitse auto-industrie.

Mercedes won sinds de wederopstanding van het kampioenschap in 2000 maar liefst negen constructeurstitels en zeven rijderstitels. Daarmee is het het succesvolste merk in de DTM. Audi behaalde wel evenveel rijderstitels en BMW doet nog niet zo lang mee, maar toch. Eind augustus komt het DTM-circus trouwens naar Zandvoort, meer daarover lees je HIER.

Dank aan Jesse voor het tippen!



35 reacties

Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten…. DTM , mooie autos hoor, maar die races… oersaai!
@gertjan2012: over het algemeen wel ja, op enkele uitzonderingen als afgelopen weekend
@suheyl: Moskou was ren mooie race… Met Maro Engel zijn eerste overwinning, dikke stunt van Audi met Mueller om Ekström weer vooraan te krijgen… Wel erg jammer dat Witman zich daar ook op stuk beet…
Tja, misschien doen de Duitsers er verstandig aan om de silhouet auto’s weer in te ruilen voor (gehomologeerde) productiewagens, zoals gebruikelijk was tot halverwege de jaren negentig. Dat zou deze klasse weer een stuk toegankelijker maken voor fabrikanten en teams.

Al ligt dan wel een overlap met de WTCC op de loer, natuurlijk.
@RRRobert: ja maar dat heb je in Engeland ook in de vorm van het btcc. Waarom dan geen dtcc kampioenschap. Vind het wel een heel tof idee.
@piquet1986: Dutch Touring Car Championship is al eens geweest.
@mashell: ja, alleen doelde ik op deutsche tourwagens
@piquet1986: dat heette destijds toch STW?
@rrrobert: Dat laatste is helemaal niet erg. DTM heeft de dikste auto’s, maar ze hebben niks met productiemodellen te maken en na 2018 stopt hun grootste publiekstrekker. Het WTCC heeft nog maar twee fabrieksteams. En dan heb je het TCR, een raceklasse in opkomst, waar de ene na de andere fabrikant auto’s voor aankondigt. Mijn suggestie? Voeg die drie samen tot twee nieuwe raceklasses.
Bovenin krijg je de vervanger van het DTM. De grootste verandering t.o.v. het DTM is dat de auto’s gebaseerd zijn op productiewagens. Flink wat pk’s onder de kap, en zowel RWD als FWD toegestaan. Carrosserievorm maakt niet uit. Coupé, hatchback, station, sedan. Whatever floats your boat als fabrikant zijnde. Laat hier de C63’jes, BMW M3’s en Guilia Q’s elkaar het leven maar flink zuur maken.

Daaronder krijg je een klasse die de TCR en de WTCC samenvoegt. Doorgaan met de reglementen van het TCR, met als wijziging dat je niet exclusief 4/5-deurs auto’s mag inzetten en dat de auto’s iets meer power krijgen. Als Seat met een Leon SC wil meedoen, of Fiat met een Tipo SW, be my guest.

Ik denk dat je op die manier een verdeling in het toerwagenlandschap krijgt, met twee raceklassen die allebei de potentie hebben om te floreren. Dat lijkt mij beter dan de huidige verdeling, waarbij twee klassen sterk aan aantrekkingskracht inleveren of ingeleverd hebben, en de derde vol potentie zit maar amper aandacht krijgt.
Anders Ome Sergio even bellen voor een Giulia DTM-versie. Dan wordt het opeens weer leuk om naar te kijken :)
@posthumus: Niet Ome Sergio, maar Tante Michaela

Michaela Cerruti heeft namelijk voor de TCR Europa klasse twee Alfa Romeo Giulietta’s laten bouwen door voormalig V8 Star team Romeo Ferraris, die eerst dikke Mercedes V8 toerwagens bouwden. In 2016 liep het niet zo best, maar dit jaar halen David Kajaja en Dusan Borkovic toch aardig wat punten binnen.

https://cdn-2.motorsport.com/images/mgl/6bKE8On0/s8/tcr-georgia-2017-davit-kajaia-ge-force-alfa-romeo-giulietta-tcr.jpg
Alfa-Romeo, lezen jullie mee?
Vind het erg zonde. Zou hetzelfde zijn als Ferrari uit de F1 stapt. Denk dat Mercedes ook qua exposure en branding meer garen spint bij DTM dan bij de F-E zoemers.
Ach, DTM is de laatste 10 jaar toch al niet meer wat het geweest is.
Maar waarom stopt Mercedes nu met de DTM dan? Flinterdun artikel met een stemmingmakende suggestie en verder weinig meer informatie dan wat Mercedes zelf al verstrekt heeft. Komkommertijd zullen we maar zeggen.
@Breinstein: Je was even vergeten dat je op autoblog was ingelogd?
@Breinstein: vroeg ik me dus ook al af. Heel terechte opmerking.
@futse: Geld. Het geld dat ze uitsparen met het uitstappen van de DTM gaan ze gebruiken voor de Formule E
@ferrato: staat dat in het artikel dan?
@futse: stond vanmorgen ook al op nu.nl met dezelfde uitleg
@futse: op vele andere sites stond dit er wel bij, en ook in de release van Mercedes zelf
Misschien weer een mooie opening voor opel of alfa
Steeds meer fabrikanten steken steeds meer energie in Formule E. Dat kon nog wel eens een heel interessante race klasse gaan worden.
In principe is elke race met voertuigen met een motor interessant, maar het DTM heeft mij nooit echt kunnen boeien, hooguit in de beginjaren. Te weinig deelnemers, te ver van de reële ‘toerwagens’ af. En nu met al dat Duitse kartelgedoe, wie zegt mij dat er al die jaren niet met de uitslagen is gesjoemeld?

Ja, ook MB gaat zich richten op de Formule-E, een klasse die steeds interessanter begint te worden. Weetje: de eerste jaren van de Formule-E werden alle auto’s door Renault geleverd ook aan de andere teams die er alleen hun eigen logo en stickers op plakten.
@henkp1: bijna goed. De auto’s waren idd allemaal hetzelfde, maar niet van Renault. De auto van de Formula E werd door Dallara gebouwd (is nog steeds zo), de electromotor kwam van Mclaren (was de startmotor van een P12 supercar), het accupakket van Williams. Renault e.Dams was wel het meest dominante team en iedereen probeert hen sinds hun constructeurskampioenschap vorig jaar na te doen qua versnellingsbak en inverter-batterij setup
Die formule E is nu al retesaai. Zal er niet op verbeteren
@trolle: Mag ik vragen waarom je denkt dat de Formule E niet beter zal worden? Men geeft elk jaar meer onderdelen vrij voor ontwikkeling. Het gevolg daarvan is dat de auto’s de komende jaren sneller worden en de coureurs de races kunnen rijden zonder halverwege in een tweede wagen te stappen. Het gevolg daarvan is weer dat de circuits, die nu vooral veel haakse bochten hebben i.v.m. het terugwinnen van remenergie, spannender kunnen dan ze nu zijn. Dat, gecombineerd met de grote interesse van autofabrikanten is voor mij toch wel reden om hoopvol gestemd te zijn over de toekomst van de Formule E.
Snap de move, maar juich hem niet toe…
De geruchten gaan ook al tijden dat Porsche na 2018 met het WEC stopt en dan Formule 1 en/of Formule E gaat doen. Enerzijds vind ik het jammer dat de Formule 1 die aantrekkingskracht niet heeft, maar anderzijds ben ik hartstikke blij dat de Formule E die aantrekkingskracht wel heeft. Het zal nog jaren duren voordat men door de absolute topcoureurs als serieus alternatief voor F1, het WEC of Indycar wordt gezien, maar men maakt mooie stappen.
@Edge: ondertussen doen er toch heel veel fabrieksteams mee, kan inderdaad wel eens heel interessant worden, en snel evolueren. Ik denk de race serie met het meeste fabrikanten in betrokken tegenwoordig. En toch een aantal bekende en goede piloten. Mss toch eens van dichterbij bekijken.
Het is pure propaganda. Er kijkt in verhouding geen hond naar de formule E.
@willemveenstra: in 2015 keken er meer mensen naar Formule E dan Formule 1 in de VS. Geen hond is dan wel overdreven
@willemveenstra: inderdaad, voor een schoon geweten. Verder irrelevante klasse!
Eddie Jordan toch een beetje gelijk gekregen.
Zat er alleen naast qua team, het was niet de F1 maar DTM.
Alfa Romeo Giulia V6Ti gaat de DTM redden en domineren. Zou wel mooi zijn 👍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).